Onderstaande informatie heb ik uit het algemen draadje uit het onderwaterhoekje gecopieerd. Met daarin wat foto’s van de RC ombouw van mijn Revell Gato. Ik heb me momenteel geheel op het achtersteven geconcentreerd. Hierbij zijn er een aantal aanpassingen i.v.m. het originele model te onderscheiden:
1. Het richtingsroer;
2. Het diepte roer;
3. De “bull bar”;
4. De schroef as doorvoeren;
5. De schroeven.
Het richtingsroer
Er is zeer weinig ruimte om een servo hevel te plaatsen. Ik wil dit gaan oplossen m.b.v. 2 conische tandwielen om een 90 graden hoek te kunnen gaan maken. Het vinden van dergelijke tandwielen is niet eenvoudig. De plaatselijke modelbouw, treintjes, klokkenmakers, Handyman, onderdelen winkels, enz. enz. konden me niet helpen. Uiteindelijk kunnen ze een geschikt tandwielsetje voor me bestellen bij Quartel (in Pijnacker, of is sluikreclame op dit forum niet toegestaan)).
Het richtingsroer heb ik overigens op drie punten gelagerd. Dit met behulp van drie messing busjes welke ik op mijn draaibank heb gemaakt. Helaas kan ik, in afwachting van de tandwieltjes het eindresultaat nog niet laten zien.
Het diepte roer
Voor het diepte roer is ook erg weinig ruimte. Uiteindelijk heb ik flink wat uurtjes zitten prutjes om een klein heveltje in messing busjes heb gekregen. Het eind resultaat is in ieder geval een soepel lopend geheel. Let op om de trekstang naar voren te kunnen halen is het nodig om een van de bevestigsteunen weg te vijlen. Daarnaast moet er wat plastic op de plaats van het diepte roer worden weg gevijld om de hevel een vrije slag te kunnen laten maken.
De “Bull Bar”
Op de originele boot zit een “Bull Bar” om de diepte roeren te beschermen bij een aanvaring. Zoals ik na een aanvaring tussen mijn U177 en met Joop’s type XXI weet zitten deze er niet voor niets. De plastic Revell “Bull Bar” was hier naar mijn mening niet voor gebouwd. Reden voor mijn om de “Bull Bar” met messing te verstevigen. Om de “Bull Bar” exact te kunnen kopiëren heb ik het plastic origineel eerst ingescand en daarna uitgeprint.
Dit heb ik gebruikt om de verschillende onderdeeltjes precies op na te buigen. Tenslotte heb ik je verschikkende onderdelen vast gespijkerd en vast gesoldeerd.
Als laatste heb ik de hoekplaatjes van het originele pastic onderdeel gesneden en deze met seconden lijm aan mijn “Bull Bar” vast gezet.
De schroef as doorvoeren
Via het Subpirates forum zag ik een handig trucje. Ik heb de schoefas doorvoeren in mijn draaibankje gezet en zo een 4 mm gat precies in het midden weten te boren. Hier is een messing busje in gelijmd waar straks mijn schroeven assen doorheen gaan. Ik kan pas verder met de schroef as wanneer ik de twee helften van het achtersteven aan elkaar kan lijmen dit kan pas wanneer ik e tandwielen heb ontvangen voor het richtingsroer. Meer foto’s volgen t.z.t.
Groetjes:
Mathijs