[Review] Align T-rex SE Superieur Edition

Zeg Piet, geef dat ding eens aan Sint!
Wie was er gisteren nu eigenlijk jarig?

Normaal zou ik het niet durfen vragen, maar minstens één rondje ben je me wel schuldig. :P

Haha, dan moet ik toch eerst flink wat aankomen ;)

Ik heb net een uur staan prutsen met dat ding, en ben er nog steeds niet achter wat dat "Tikken" veroorzaakt. de cyclics en pitch is perfect afgeregeld zodat hij over het hele bereik met extreme stick uitslagen nergens aanloopt. Het loopt ook als een zonnetje zonder bladen. Maar met bladen (die prima zijn gebalanceerd) begint de Trex flink te tikken. Je voelt het ook aan het frame, alsof die echt ergens tegenaan ramt. "TAK!" "TAK!"
Misschien moet ik eens een filmpje maken.

Wat ook niet goed is, is dat de bladen / paddles gaan "golven" als ik een richting op stuur. Toch heb ik geen bladspoor op de bladen.

Het ligt overigens niet aan de staartconstructie. zonder staartbladen (dus weinig belasting) heb ik nog steeds last.

vaag.... misschien moet ik eens een filmpje maken.

lijkt me een goed idee. Als je op de kop drukt als je deze rond draait, voel je dan niets tikken?

Nee, ook niet als ik er hard aan trek.

Snap er geen bal van, het lijkt zich alleen voor te doen als die aangedreven wordt. Op het moment dat die volle toeren draait met vol pitch (dus flink tikt), en ik het gas er af haal is het tikken meteen weg. (terwijl de rotor nog wel even met flink wat toeren draait).
Het enige wat dan dus niet draait, is het hoofdtandwiel. Maar die loopt nergens tegenaan (zover ik kan constanteren). Ik zie ook geen slijtage plekken op het frame of op het tandwiel.

Zou het aan de regelaar kunnen liggen... dat die een soort van misfire heeft onder zwaardere belasting....

Hoi hoi,

Kan je eventueel de "frequentie" van het tikken achterhalen? D.w.z. tikt hij overeenkomstig met het toeren van het hoofdtandwiel, of overeenkomstig met het "toerental/omwentelingssnelheid" van de snaar.

Is de tik zo heftig dat je hem ziet/voelt in de gehele helie, of dat je hem lichtelijk hoort?

Je kan trouwens altijd een ander tandwiel of snaar monteren, en zien of het is opgelost. Soms ontstaat een tik in een tandwiel alleen onder een bepaalde belasting. Het "eerste" tandwieltje van de ARK's bleek ook niet helemaal goed te zijn, het kan altijd voorkomen. En gezien je reputatie uit het verleden :roll: is het geen overbodige luxe om deze "crashgevoelige" delen uit voorraad te kunnen monteren :wink: .

Ik heb het idee dat je snaar niet helemaal goed is. Zelf is het me domweg eens overkomen dat de snaar tijdens montage gekneld heeft tussen de staartbuis (die moest vervangen worden) en het frame. Met als gevolg een tussen twee tanden gerekt (dus eigenlijk gescheurd) snaartje. Niets wat cyano niet kon oplossen :mrgreen: (door gebrek aan een andere). Deze snaar heeft nog best lang gedraaid, echter ook met een vreemd tikje.

Succes, gr.A.

Bedankt voor het meedenken :)

Aaalie zei:
Kan je eventueel de "frequentie" van het tikken achterhalen? D.w.z. tikt hij overeenkomstig met het toeren van het hoofdtandwiel, of overeenkomstig met het "toerental/omwentelingssnelheid" van de snaar.
De frequentie is volgens mij een stuk lager dan de rotorsnelheid. Maar wel constant als ik hem volle bak gooi

Aaalie zei:
Is de tik zo heftig dat je hem ziet/voelt in de gehele helie, of dat je hem lichtelijk hoort?
Flink heftig, je voelt hem in de gehele heli.

Aaalie zei:
Ik heb het idee dat je snaar niet helemaal goed is.
Helaas... die is wel goed. Ik heb de snaar van het tandwiel gehaald om de hele staartconstructie uit te sluiten. Nog steeds een tik.
remie zei:
kan het niet zijn dat het grote tandwiel tegen de kap aan komt?
Nee, er zit geen kap op.

Vaag... Ik zal ook eens het golven op proberen te lossen.

Als hij nog niet constant tikt, kijk dan eens naar het golven. Lijkt het ongeveer dezelfde frequentie of steeds bij dezelfde golf positie? Golven is niet goed, heeft misschien iets met elkaar te maken ;)

Hoi hoi,

Zonder snaar en staartconstructie... heftige tikken... dan blijft alleen nog één van je hoofdaslagers over. Als bijvoorbeeld de kooi van de kogels te ruim is, of zelfs ontbreekt (dit komt af en toe voor), dan kunnen de kogels naar elkaar toe lopen. Op het moment dat twee kogels elkaar raken kan het lager even stilstaan/haperen (net als een oneway bearing). Dat zou de heftige tikken in het frame ook verklaren.

Héél misschien draait je hoofdas in de hoofdrotorbehuizing?? Dat kan je eventueel zien aan het boutje dat hier doorheen loopt, die is dan mogelijk iets verbogen/beschadigd.

Ik ben erg benieuwd... Succes

Gr.A.

Goed, videotijd :D

Positieve of negatieve pitch maakt niet uit, beide resulteert in tikken. De servo's lopen netjes vrij (dus geen binding)

Ik heb een filmpje gemaakt van het probleem.
eerste stukje lage toeren, Hier is het "golven" een beetje te zien (lastig te zien op de video). af en toe een tik. 2de stukje hoge toeren (niet te hoog, rpmmetje van 2000 ofzo) Hierbij is het tikken goed te zien (en te horen). De complete tafel en camera begint te schudden door de tikken. Overigens lijkt het veel herrie die sowieso van de heli komt, dit komt omdat de heli vast aan de tafel zit en de tafel een mooie klankkast is.

Het ziet er naar uit dat de frequentie van het tikken gelijk aan het golven is. Ik zal de rotorkop eens slopen (deze was ready-made) om te zien of er een rot lager in zit.

Filmpje: www.satoerdesign.nl/downloads/trextik.wmv

Satoer,is de maingear niet toevallig ovaal???
heb dat zelfde gehad hier met de E-max (x400) die gaf bijna hetzelfde geluid kwa tikken..vooral als je een belasting vraagt van hem....

kijk eens tussen de tandjes van je hoofdtandwiel, misschien zit er een tandje tussen waar iets tussen steekt , of dat slecht geprest is

Ik denk toch dat je het moet zoeken tussen de swash en de kop, je mangelt de boel natuurlijk wel zo ! 2000 toeren en dan vol roll of nick geven terwijl de heli vaststaat. Het viel mij mee dat hij heel bleef ! Dat tikken kan ik niet thuisbrengen maar klinkt als dat er op het hoofdtanwiel wordt geramd, wat natuurlijk weer veel oorzaken kan hebben.

Hou ons op de hoogte van je speurwerk en pas goed op met het vastnagelen van je T-Rex. Ik vind het heel gevaarlijk :roll:

Het hoofdtandwiel is inderdaad niet zo heel netjes meer, een paar tandjes zijn een beetje gepoetst. (kwam er met mijn vinger tussen toen ik er licht druk op uitoefende met mijn vinger om te controleren of het tandwiel ergens aanloopt terwijl die aan het draaien was ...auw) maar de motor grijpt nog goed aan.

Hoe dan ook, het tikken van het tandwiel is niet het probleem. Het probleem zijn de extreme tikken die ontstaan (die het heftig schudden van de tafel / camera veroorzaakt). Ik denk dat het probleem ook tussen de swash en de kop zit. Ik heb net de kop uit elkaar gehaald en de lagers gecontroleerd. (er zitten maar liefst 3 lagers per kop in). Bij 1 lager heeft de binnen bus iets (zeer moeilijk te constanteren) meer speling dan de rest. Het is sowieso moeilijk te zien of er een lager rot, het zijn namelijk dichte lagers.

Back