Intro
Bij deze een review, aangezien er weinig te vinden is over deze auto, in tegenstelling tot de 1:8 modellen van Thunder Tiger. Thunder Tiger lijkt het type Sparrowhawk te pas en te onpas te gebruiken voor diverse onroad/offroad modellen, met als overeenkomst dat ze allen 4wd zijn (cardan, geen snaaraandrijving). Bij de offroad modellen bestaan de volgende Sparrowhawks;
XB = buggy met brushed motor/ESC
XXB = buggy met brushless motor/ESC
XT = truggy met brushed motor/ESC
XXT = truggy met brushless motor/ESC
De verschillen tussen brushless/brushed zitten hem in de volgende dingen;
Specifications
Unboxing
Ik heb gekozen voor het zwart/blauw/gele design, aangezien bij de andere optie het paars wel erg veel op roze lijkt.
De auto voelt degelijk aan, netjes afgemonteerd, nergens beschadigde bevestigingmiddelen.De boutjes heb ik allemaal nagelopen, enkele mochten wat vaster zitten.
Enige wat niet klopte; 1 turnbuckle voor was niet goed afgesteld, hij was 4mm te lang, dus aangepast.
De bestickering is slordig aangebracht, er zit nog een extra stickervel bij, waardoor je nog e.e.a. toe kan voegen.
Bijgeleverde accessoires:
Manual
Duidelijke manual, compleet, alle spareparts (of sets) staan duidelijk vermeld. Hop-ups staan er ook keurig is. Exploded views zijn aanwezig.
Rijden
Het binden/instellen van auto en zender is simpel, lekker veel instellingen op het digitale scherm.
Het is mijn eerste auto, en vind hem vanuit stilstand behoorlijk rap. Qua topsnelheid valt het wel mee, gok dat hij +/- 45-50 km/u loopt. Omdat het een sensorloze motor betreft, valt het niet-volgas wegrijden redelijk tegen. Hij pakt erg stoterig op, en door de uitgebreide aandrijflijn (4wd) hoor je veel gerammel in de auto vanwege de speling in de aandrijflijn. Hij klappert bij lage snelheid, en valt dan helemaal dood als je volgas geeft. Wellicht dat er met de afstellingen in de zender nog iets te halen is, maar beter dan dit kon ik het niet krijgen. Volgas rijdt hij soepel, draaicirkel zeer acceptabel. Goede schokdempers, auto is totaal niet stuiterig, en “hangt” goed in z’n veren.
Ik heb met deze auto +/- 25 accu’s gereden, vooral op vlakke losse zandvlaktes, en zandduinen. Hiervoor heb ik 2S LiPo’s 5000mAh gebruikt, waarmee je +/- 20 minuten per accu kan rijden.
De zender is van zichzelf vrij licht, maar er moeten 8 stuks AA batterijen in. Beetje overdreven, aangezien ik de zender pas na 20 accu’s hoefde op te laden. De instellingen zijn duidelijk en werken goed. Enige puntje van aandacht is de houder waar de batterijen in moeten, deze is uitneembaar (voor een batterypack neem ik aan) en ligt los in de zender. Na wat dubbelzijdige tape rammelt de zender niet meer, komt wat minder cheapy over. Een goede en uitgebreide zender voor RTR. De schakelaar van de ontvanger is niet van hoge kwaliteit, verschillende keren gaat de ontvanger niet direct aan, waar ik de aan/uitknop als schuldige verdenk.
Reparatie & slijtage.
Stangkoppen voorwielophanging, aan de kant van de wielen. Ook als je de minst slingerende wielen monteert aan de voorkant, lopen de binnenkanten van de velgen tegen de stangkoppen aan. Slordige ontwerpfout! Als je nieuwe wielen neemt, let dan goed op de binnendiameter (voor zover mogelijk).
Spur: hier kwam een steentje tussen de slipper hub en een stuk van het chassis, waardoor de spur in 1 keer stilstond. Bij demontage het bijgeleverde imbussleuteltje gebruikt, wat een directe afrader is. Boutje was meteen dol, waardoor ik de outdrive in heb moeten slijpen om het geheel te verwijderen. Imbusboutjes zijn sowieso kwetsbaar, maar dit lijkt me niet iets om Thunder Tiger kwalijk te nemen, maar een algemeen punt bij 1:10 voertuigen. Omdat ik diverse onderdelen nieuw moest hebben, heb ik een gehele Slipper Clutch Set gekocht.
Deze is relatief goedkoop, en heb je direct de segmenten van je slipper op voorraad. De open tandwieloverbrenging is blijvend punt van irritatie, elk zandkorreltje /takje dat er tussen komt geeft onheilspellende herrie, maar op een gegeven moment vis je de troep niet meer uit de spur, want dan komt van rijden weinig meer terecht.
De stalen pinion is dan weer positief, deze heeft weinig te lijden.
Slipperclutch; is sowieso kwetsbaar voor beschadigen , al wordt de functie niet benadeeld. Fabrieksinstelling aangehouden, deze voldoet. Wheelies zal je met 2S niet trekken, slijtage aan de teflon(?) segmenten heb ik nooit kunnen ontdekken.
Aandrijfas; aluminium aandrijfas slijt niet overmatig, wel had hij iets langer mogen zijn mijns inziens. Hij heeft vrij veel axiale speling tussen de voorste diff en de slipperclutch. Stelschroef van de outdrive van de slipperclutch is weleens losgelopen (LocTite gebruiken, Bart!), en dan valt de aandrijfas meteen naar beneden.
Schokbreker: onderste kapje eraf gesprongen, verder geen schade. Olie erin, en gaan.
Motor: krachtig, zoals gezegd, 3300KV Ace Ripper, zal een 10/11T motor zijn, zonder sensor. Siliconen kap achterop doet z’n werk toch niet perfect, moest regelmatig het achterste lager vrij van zand houden. De motorbevestiging is van aluminium, met een mooi systeem om de mesh af te stellen. Dit lukt prima zonder demontage van allerlei onderdelen, gebruiksvriendelijk systeem.
ESC: geladen LiPo aangesloten, toen kwamen er rookpluimen uit de ESC. Dit was een garantiegeval, keurig een nieuwe gekregen. Er zijn meer gevallen bekend dat de ESC kwalitatief tegenvalt, of aan de lichte kant is (heat protection wordt ingeschakeld binnen 1 accu rijden). De tweede regelaar deed het op zich prima bij mij, al vond hij 2* 5000mAh bijna achter elkaar bij 30 graden wat minder leuk. Zo nu en dan pakt de auto dan even niet meer op. Kort afkoelen helpt. De motor wordt eigenlijk altijd heet, al heb ik het niet gemeten. Aangezien het RTR is met originele RF, geen tijd in gestoken.
Banden; zeer geschikt voor zand en bos, op de weg zijn ze zo versleten. Geen minpunt voor de auto, meer een constatering. 1 van de 4 banden kwam na verloop van tijd los van de velg, deze heb ik opnieuw moeten lijmen.
12mm Alu meenemers. Netjes dat deze standaard gemonteerd zijn. Bij het loslopen van een wiel (slechte borgmoer) beschadigde de hex van de velg behoorlijk, van de ophanging bleef de meenemer keurig intact.
Antenne; uit de doos onnodig lang, nadat ik 2x de antenne heb gebroken, heb ik hem een paar cm boven de kap uit laten steken. Kwaliteit van de body is overigens prima, geen scheuren na koprollen en dergelijke. Spoiler blijft ook heel, moet je weleens rechtbuigen na een koprol.
Differentieel: na een tak te hebben geschampt, had ik opeens een achterwielaandrijver. Kegelwiel afgebroken van het voorste diff. Volgens de winkel nooit eerder gezien, kreeg wel coulance (50% korting). Setje gemonteerd, daarna probleemloos. De constructie van de differentieelhuizen is zodanig dat er nog weleens een steentje tussen kan schieten, waardoor beschadiging op kan treden. Kleine stelschroefjes had ik al genoemd, zullen we maar over ophouden.
Accu montage: door de manier van monteren, kwamen de kabels van mijn (hardcase) accu’s weleens klem te zitten, waardoor ze beschadigen.
Eindoordeel
Leuke complete auto voor een beginner, hieronder heb ik de structurele, niet exemplarische, plus- en minpunten genoemd.
Pro’s
Bij deze een review, aangezien er weinig te vinden is over deze auto, in tegenstelling tot de 1:8 modellen van Thunder Tiger. Thunder Tiger lijkt het type Sparrowhawk te pas en te onpas te gebruiken voor diverse onroad/offroad modellen, met als overeenkomst dat ze allen 4wd zijn (cardan, geen snaaraandrijving). Bij de offroad modellen bestaan de volgende Sparrowhawks;
XB = buggy met brushed motor/ESC

XXB = buggy met brushless motor/ESC

XT = truggy met brushed motor/ESC

XXT = truggy met brushless motor/ESC

De verschillen tussen brushless/brushed zitten hem in de volgende dingen;
- Motor/ESC (duh)
- Stalen turnbuckles i.p.v. kunststof armpjes
- Metalen caps op de schokbrekers i.p.v. kunststof.
- Kleurenschema van de body
Specifications

Unboxing
Ik heb gekozen voor het zwart/blauw/gele design, aangezien bij de andere optie het paars wel erg veel op roze lijkt.

De auto voelt degelijk aan, netjes afgemonteerd, nergens beschadigde bevestigingmiddelen.De boutjes heb ik allemaal nagelopen, enkele mochten wat vaster zitten.
Enige wat niet klopte; 1 turnbuckle voor was niet goed afgesteld, hij was 4mm te lang, dus aangepast.
De bestickering is slordig aangebracht, er zit nog een extra stickervel bij, waardoor je nog e.e.a. toe kan voegen.
Bijgeleverde accessoires:

Manual
Duidelijke manual, compleet, alle spareparts (of sets) staan duidelijk vermeld. Hop-ups staan er ook keurig is. Exploded views zijn aanwezig.
Rijden
Het binden/instellen van auto en zender is simpel, lekker veel instellingen op het digitale scherm.
Het is mijn eerste auto, en vind hem vanuit stilstand behoorlijk rap. Qua topsnelheid valt het wel mee, gok dat hij +/- 45-50 km/u loopt. Omdat het een sensorloze motor betreft, valt het niet-volgas wegrijden redelijk tegen. Hij pakt erg stoterig op, en door de uitgebreide aandrijflijn (4wd) hoor je veel gerammel in de auto vanwege de speling in de aandrijflijn. Hij klappert bij lage snelheid, en valt dan helemaal dood als je volgas geeft. Wellicht dat er met de afstellingen in de zender nog iets te halen is, maar beter dan dit kon ik het niet krijgen. Volgas rijdt hij soepel, draaicirkel zeer acceptabel. Goede schokdempers, auto is totaal niet stuiterig, en “hangt” goed in z’n veren.
Ik heb met deze auto +/- 25 accu’s gereden, vooral op vlakke losse zandvlaktes, en zandduinen. Hiervoor heb ik 2S LiPo’s 5000mAh gebruikt, waarmee je +/- 20 minuten per accu kan rijden.

De zender is van zichzelf vrij licht, maar er moeten 8 stuks AA batterijen in. Beetje overdreven, aangezien ik de zender pas na 20 accu’s hoefde op te laden. De instellingen zijn duidelijk en werken goed. Enige puntje van aandacht is de houder waar de batterijen in moeten, deze is uitneembaar (voor een batterypack neem ik aan) en ligt los in de zender. Na wat dubbelzijdige tape rammelt de zender niet meer, komt wat minder cheapy over. Een goede en uitgebreide zender voor RTR. De schakelaar van de ontvanger is niet van hoge kwaliteit, verschillende keren gaat de ontvanger niet direct aan, waar ik de aan/uitknop als schuldige verdenk.
Reparatie & slijtage.
Stangkoppen voorwielophanging, aan de kant van de wielen. Ook als je de minst slingerende wielen monteert aan de voorkant, lopen de binnenkanten van de velgen tegen de stangkoppen aan. Slordige ontwerpfout! Als je nieuwe wielen neemt, let dan goed op de binnendiameter (voor zover mogelijk).


Spur: hier kwam een steentje tussen de slipper hub en een stuk van het chassis, waardoor de spur in 1 keer stilstond. Bij demontage het bijgeleverde imbussleuteltje gebruikt, wat een directe afrader is. Boutje was meteen dol, waardoor ik de outdrive in heb moeten slijpen om het geheel te verwijderen. Imbusboutjes zijn sowieso kwetsbaar, maar dit lijkt me niet iets om Thunder Tiger kwalijk te nemen, maar een algemeen punt bij 1:10 voertuigen. Omdat ik diverse onderdelen nieuw moest hebben, heb ik een gehele Slipper Clutch Set gekocht.



Deze is relatief goedkoop, en heb je direct de segmenten van je slipper op voorraad. De open tandwieloverbrenging is blijvend punt van irritatie, elk zandkorreltje /takje dat er tussen komt geeft onheilspellende herrie, maar op een gegeven moment vis je de troep niet meer uit de spur, want dan komt van rijden weinig meer terecht.

De stalen pinion is dan weer positief, deze heeft weinig te lijden.

Slipperclutch; is sowieso kwetsbaar voor beschadigen , al wordt de functie niet benadeeld. Fabrieksinstelling aangehouden, deze voldoet. Wheelies zal je met 2S niet trekken, slijtage aan de teflon(?) segmenten heb ik nooit kunnen ontdekken.

Aandrijfas; aluminium aandrijfas slijt niet overmatig, wel had hij iets langer mogen zijn mijns inziens. Hij heeft vrij veel axiale speling tussen de voorste diff en de slipperclutch. Stelschroef van de outdrive van de slipperclutch is weleens losgelopen (LocTite gebruiken, Bart!), en dan valt de aandrijfas meteen naar beneden.


Schokbreker: onderste kapje eraf gesprongen, verder geen schade. Olie erin, en gaan.


Motor: krachtig, zoals gezegd, 3300KV Ace Ripper, zal een 10/11T motor zijn, zonder sensor. Siliconen kap achterop doet z’n werk toch niet perfect, moest regelmatig het achterste lager vrij van zand houden. De motorbevestiging is van aluminium, met een mooi systeem om de mesh af te stellen. Dit lukt prima zonder demontage van allerlei onderdelen, gebruiksvriendelijk systeem.

ESC: geladen LiPo aangesloten, toen kwamen er rookpluimen uit de ESC. Dit was een garantiegeval, keurig een nieuwe gekregen. Er zijn meer gevallen bekend dat de ESC kwalitatief tegenvalt, of aan de lichte kant is (heat protection wordt ingeschakeld binnen 1 accu rijden). De tweede regelaar deed het op zich prima bij mij, al vond hij 2* 5000mAh bijna achter elkaar bij 30 graden wat minder leuk. Zo nu en dan pakt de auto dan even niet meer op. Kort afkoelen helpt. De motor wordt eigenlijk altijd heet, al heb ik het niet gemeten. Aangezien het RTR is met originele RF, geen tijd in gestoken.

Banden; zeer geschikt voor zand en bos, op de weg zijn ze zo versleten. Geen minpunt voor de auto, meer een constatering. 1 van de 4 banden kwam na verloop van tijd los van de velg, deze heb ik opnieuw moeten lijmen.

12mm Alu meenemers. Netjes dat deze standaard gemonteerd zijn. Bij het loslopen van een wiel (slechte borgmoer) beschadigde de hex van de velg behoorlijk, van de ophanging bleef de meenemer keurig intact.
Antenne; uit de doos onnodig lang, nadat ik 2x de antenne heb gebroken, heb ik hem een paar cm boven de kap uit laten steken. Kwaliteit van de body is overigens prima, geen scheuren na koprollen en dergelijke. Spoiler blijft ook heel, moet je weleens rechtbuigen na een koprol.

Differentieel: na een tak te hebben geschampt, had ik opeens een achterwielaandrijver. Kegelwiel afgebroken van het voorste diff. Volgens de winkel nooit eerder gezien, kreeg wel coulance (50% korting). Setje gemonteerd, daarna probleemloos. De constructie van de differentieelhuizen is zodanig dat er nog weleens een steentje tussen kan schieten, waardoor beschadiging op kan treden. Kleine stelschroefjes had ik al genoemd, zullen we maar over ophouden.


Accu montage: door de manier van monteren, kwamen de kabels van mijn (hardcase) accu’s weleens klem te zitten, waardoor ze beschadigen.
Eindoordeel
Leuke complete auto voor een beginner, hieronder heb ik de structurele, niet exemplarische, plus- en minpunten genoemd.
Pro’s
- Complete auto voor het bedrag (+/- 250,=)
- Volledig gekogellagerd
- Fatsoenlijke schokdempers met alu caps
- Aluminium aandrijfas
- Net afgewerkte, sterke PC body
- CVD’s
- Brushless
- Duidelijke manual, ook de complete bouwbeschrijving zit bij de RTR.
- Voldoende hopups/upgrades van Thunder Tiger, waaronder swaybars en diverse CF-onderdelen.
- Stalen pinion
- Verstelbare en verplaatsbare turnbuckles
- 2.4 Ghz zender, met uitgebreide opties.
- Aluminium motorbevestiging met eenvoudige afstelling.
- Aluminium 12mm meenemers.
- Open transmissie pinion /spur
- Stoterig gedrag door sensorless motor/ESC
- Kleine hex in outdrives/cups (meer een schaalprobleem dan een specifiek modelprobleem)
- Uitkijken met bijgeleverd gereedschap, kleinste imbussleutel kost je je stelschroeven.
- Stickers kunnen beter
- Steentjes kunnen op allerlei plekken tussen de overbrenging springen (diff outdrives, aandrijfas, slipperclutch, gear/pinion, met allerlei beschadigingen tot gevolg.
- Prijzen spareparts zijn middelmatig te noemen, Traxxas en Team C doen dit bijvoorbeeld gemiddeld beter.
- Zeer weinig niet-OEM hopups/upgrades te krijgen.
- Zwakke ESC
- Stangkoppen bij voorwielophanging slijten doordat ze in aanraking komen met de voorwielen.
- Voorwielen slingeren (zit niet in de aandrijfas / zeskant), maar in de kwaliteit van het wiel zelf.
- Band komt los van velg.
- Beschadigen kabels (hardcase LiPo) accu door montage
- Siliconen kap achter op motor voorkomt niet dat er zand bij het motorlager kan komen.

Laatst bewerkt: