Ik had nog nooit foto's gepost van het schip afgewerkt en opgetuigd, dus bij deze. Inmiddels ook maar even doorgepakt en de electronica omgebouwd naar 2,4 GHz, een nieuwe lier gemonteerd met een spiraaldrum en de onderste meter van de mast verstijfd met een aluminium 'inlay'. vandaag dus een tijdje gevaren en getrimd tot ik hem mooi in balans vond. dan is het wel een privilege als je dat vanuit de tuin kunt doen. Ik heb er een filmpje van, maar ondanks fors inkorten en terugbrengen naar 480 picsels blijft het te groot om hier te uploaden. Jammer
haha, dat gaat veel eenvoudiger dan ik had verwacht. Dat had me een hoop geklooi gescheeld. nou ja, weer wat geleerd.
Hallo Hay , kun je wat meer vertellen over je winch met spiraaldrum? Merk aantal omwentelingen enz? Ben even nieuwsgierig
de spiraal drum wordt 3d geprint als ik het zo zie. die heb ik gekocht bij Lion Charmant, de bouwer van de K's. je kunt die op de oude lier zetten, die er bij zit, maar die is vrij sloom. ik heb de lier vervangen door een nieuwe, die 7,4v aan kan, en de spiraaldrum daar op gezet. werkt als een dolle. Als je met een spiraal werkt, kun je geen rondlopend systeem gebruiken, maar moet je met een elastiek werken om spanning op de schoten te houden. op de foto de nieuwe lier, met de standaard meegeleverde drum. die is voor een rondlopend systeem bedoeld. Dat werkt ook prima, maar met een spiraal haal je sneller dicht en kun je aan de wind wat preciezer trimmen.
De meeste lieren hebben 3-4 omwentelingen. de exacte 'slag' stel ik uiteindelijk in met de zender. Overigens moet je een rondlopend systeem ook op spanning houden. dat doe je of met een keerblok aan een veer/elastiek, of met een elastiek in de schoot. Als je dat laatste doet, zorg er dan voor dat dit elastiekje niet in het halende part zit, maar in het vierende part, anders heb je een veer in je schoten zitten en loopt de lijn nog steeds van de drum. ik heb die fout een keer gemaakt en kan er dus van meepraten.
de twee tekeningetjes geven een schema van de twee systemen. je moet dat natuurlijk nog aanpassen voor je eigen schip. soms moet er nog een extra blokje bij. je kunt de veer onder of bovendeks plaatsen. bij een RMG winch kun je zelfs de hele drum bovendeks plaatsen. is ook wat voor te zeggen ivm lekkage, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
trouwens de winch die ik op de K gebruikt heb (S-100 MG) is zelfs volledig waterdicht en ook goed geschikt voor gebruik met de winchdrum boven dek. ik bestel ze bij Pierre Gonnet in Frankrijk (PG modellisme). snelheid en kracht iets minder dan een RMG, maar ze kosten minder dan de helft. Volgens mij is het precies dezelfde winch als het nieuwe model van Robbe, maar daar is ie zwart.
Dank je Hay. Duidelijk verhaal. De spiraaldrum kan dus hoog aan de wind fijner bewogen worden. Ruime wind naar voor de wind zal dan sneller gevierd worden omdat de diameter groter wordt.
Het grootste voordeel is misschien wel voor de wind met gijpen. Zeil over de andere boeg gaat bliksemsnel.
Dat klopt Wim, maar bij de K was het aantrekken van voor de wind naar aan de wind ook wel een dingetje. dat ging zo langzaam dat je 3 lengtes voor de boei al moest beginnen om niet met klapperende zeilen te liggen bij de boei.