Rex5 edg. problemen met bepaalde zenders?

Tadango

Forum veteraan
Ik ben een klein onderzoekje begonnen naar de oorzaak van storing (vooral tikken) met de Rex5 en zulke mini ontvangers (Pico 4/5). De grootste vraag blijft : Waarom hebben sommigen alleen maar storing en anderen helemaal niets? Als er echt iets mis mee zou zijn zou iedereen iets moeten merken. Ik zelf heb met de rex5 2 crashes gehad door storing en erg vaak wel een goede tik. Ook met de Pico 4/5 heb ik erg vaak een flinke tik (elke vlucht wel een keer). Dat gaat een hele tijd goed tot je met 100 km/h op 2 meter hoogte voorbij komt en hij duikt spontaan 1,5m naar beneden. Dan schrik je wel enorm.

Maar waarom heb ik zoveel tikken met kleine ontvangers en mijn vader niet die ook veel vliegt met de pico 4/5. Het verschil is de zender misschien. Mijn vader heeft een oude robbe mars (jaja, die doet het nog steeds 100% goed ;)) Clubgenoot is heeft deze zomer zijn serval de grond in geboord met een rex5. Toevallig heeft hij ook een FX18, net als ik. Toeval? Misschien.... Ik las laatst dat een Evo 9 zender zo goed als niet werkt met een Rex5. alleen maar storing. Waarom? Die zender werkt toch ook goed met andere ontvangers?? Met mijn oude Combi 80 zender had ik ook nooit problemen met de Pico 4/5. Zou een digitale zender een scherper signaal geven waar sommige micro ontvangers moeite mee hebben?

Ik ga een simpel toestel klaamaken met een rex5 en de oude combi 80 zender voor mijn vriendin. Als dat 100% goed gaat moet het dus een probleem zijn met sommige nieuwere zenders. Zou wel belachelijk zijn maar goed.

Maar nu waar dit topic voor is : Ik wil jullie ervaringen op een rijtje :) Welke ontvangers tikken en heb je last mee en met welke zender. Zo weten we straks welke mini ontvangers we NIET moeten kopen ;)

M'n Rex5 40Mhz / Futaba F-14 combo heb je het resultaat van gezien :P Dat ding dus ook niet lekker. Stond 5m bij m'n model vandaan met uitgeschoven antenne en alle roeren deden vrolijk waar ze zin in hadden. De keer er op doet ie het gewoon goed.

Oja, da's ook zo. Model op de grond, 5m verder met ingeschoven antenne en alles klappert (Pico 4/5) 4m en 6m geen probleem??

aan de andere kant is de rex 5 bij mij de eniste PPm ontvanger waar ik geen problemen mee heb (met mijn ff9 )

Dat hoord ik al, da's dus erg gek. Welke ontvangers geven bij jouw dus wel problemen? Schulze 435 geprobeerd toevallig? Ben ik nu aan het testen. Heeft in een storings gebied (zender ingeschoven binnen, vliegtuig buiten tussen de flats) een veeeel beter ontvangst.

Volgens mij heeft Jan Bakker ook een FF9 en die heeft ook nooit problemen met de Rex5. Of zou hij alle goeden voor zichzelf houden ;)

Ik heb zowel een FF9 als een evo9 (beide 35mhz) en ik vlieg veel met de Jeti Rex 5 ontvanger, maar heb ook de pico's in diverse vliegtuigen gehad.
Met de pico's had ik nog wel eens last als de ontvanger toch te dicht bij de electro motor geplaatst zat. De rex 5 gaf wel eens tikken (forse) als de zender erg dicht bij het model lag. Dan praat ik over minder dan 2 meter. liep ik dan iets verder weg, dan was alles goed. Schoof ik daareentegen de antenne weer uit, dan kwam die "storing"weer iets verder, ongeveer 4 meter, en was dan verderweg weer verdwenen. tijdens vlucht nooit problemen mee gehad. De FF9 heb ik niet zo vaak daarmee geprobeerd (was wel de bedoeling met micro heli maar........) daar ik deze alleen voor mijn heli's gebruik. Ik heb hem 2 keer overgezet in vliegtuig modus en had ook daar geen problemen mee.
Maar................ sind kort een paar keer de Penta ontvanger geprobeerd, hierbij lijkt (LIJKT>>>>) het net of de servo's standvastiger zijn, zowel dichtbij als wat verder weg.
Mijn idee/conclusie: Voor mij is de REX 5 een prima ontvanger voor buiten, maar heb nog niet de ervaring gehad eea te mogen proberen indoor met meerderen tegelijk, maar buiten gaat prima!

Martin

Indoor met de rex5 in een ramp als bepaalde zenders aan staan. Alleen 0,0 storing, met anderen ook niet. Todat 1 bepaalde zender aan gaat, dan klap ik meteen tegen de grond. Was een compleet ander kanaal en moderne zender...

Maar ook niet alle evo 9's hebben dus problemen.

Erg wisselende berichten.

@tandango, ik vroeg me een maand geleden hetzelfde af: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14862

Ik hen nauwelijks problemen met de Jeti, heeel af en toe een tikje als er echt veel zenders aanstaan binnen.

Toch vertrouw ik deze ontvanger ook niet 100%, in bepaalde modellen die ik meer waard vind of waar het gewoon niet fout mee mag gaan durf ik hem niet in te zetten.

@Niek, als je ze toch weggooit...

Hallo allemaal,

Kijk ik heb ook storing met de pico 4 ingebouwt in een holiday duikt regelmatig naar rechts, de zender is een fc16.
Daardoor heb ik hem ook de heide ingeboord.
Dus kliko-werk, en een schulze gekocht 435 perfect:):):):):):)

Groeten Hans

Pico en Rex5 dus allebei niet 100% betrouwbaar ;) Ik had ook het idee dat ze het in het begin goed deden en en langzaam minder werken (Rex 5 dan). Nooit echt veel problemen gehad tot ik steeds meer tikken kreeg en daarna de grond in vloog. Ander kristal erin (zelfde merk, jeti) en het was even goed, daarna weer een crash. Ook als je op de ontvanger drukt slaan de servo's soms compleet uit, slechte soldering? mpx kristallen in jeti en andersom maakt geen verschil.

Naja, als iemand nog 3 stuks Rex5 35Mhz wil :) Kan toch best aan combinatie met zender liggen.

Hallo,

Heb 3 Jeti Rex 5 ontvangers met Futaba kristallen, zender is een FC18V3.1. Sinds 4 jaar geen enkel probleem, noch outdoor, noch indoor, en dit met een clubmakker (nou ja...) die 10KHz van mij verwijderd is en samen vliegt.
Ook in Zuid-Frankrijk met een motorzwever van 1m50 gevlogen tot op hoogtes waar de zwever nog juist zichtbaar was (thermiek natuurlijk) met die Jeti Rex 5.
Twee andere clubmakkers zijn teven uiterst tevreden met hun meerdere Jeti Rex 5 en hun FC28 en FF9.
Verder heb ik nog 2 x een Jeti Rex 7 die ik tevens meerdere jaren gebruik met futaba-kristal en zonder klachten. Ofwel vlieg ik zoooooo slecht dat niemand, zelfs ik niet storingen kan ontdekken... :P

Olivier

ik heb ook een rex5 en een fc-16 zender nooit storing problemen gehad.
Ok ik hebb laatst me holiday de grond in geboord met een rex5 maar dat
was gewoon een foutje :S.

Groeten Xander

Ik kan mijn Rex en dus nog best verkopen :) Zou het dan gewoon aan het veld liggen en zender combi?

hallo

ik heb een multiplex pico 4/5 en ik heb in de vijver bij ons in genk problemen
vaar ik in lommel of in hengelhoef geen foutje te ontdekken
hij zit in mijn orka
wat nu wel het geval is dat als ik tikken krijg die niet zo fataal aflopen als bij jullie en ook merk ik ze zo snel niet als jullie
een duikboot is nu eenmaal ongevoeliger voor stuur tikken dan een vliegtuig
maar zoals gezegd in de vijver in genk heb ik dus dat hij ineens boven water uitschiet terwijl ik net met de rugvin half boven aan het haaien ben
dus ik vermoed dat ik dan op dat ogenblik een heel sterke storing heb
met een graupner mini ontvanger heb ik dan geen problemen
mark vaart met een micro ontvanger van graupner (zo in een krimpfolie) en heeft ook zichtbaar geen storingen

groetjes raf

mm kheb ook een rex 5 met een robbe kristal en een mc22 was altijd prima maar nu ben ik 3 kristallen verder omdat hij ze niet aan het resoneren krijgt
ik heb nu wel weer een kristal die het doet .
maar als hij het doet is het prima geen tikken ed
groeten wiebe

Ik heb ook een jeti rex 5 die leg netjes in de kast.
Niet mee te vliegen allemaal tikken.( isniet leuk met een pylon racer :nooo:
Ik vlieg met een fc 18 3v

Mijn maat vlieg met een fx 18 met de jeti rex 5 geen problemen.

Het wordt er zo ook niet duidelijker op.... Heb even gevlogen met een alpha 435. 4-7 storingen na 1.5 min vliegen??? Naja, da's ook niet normaal. Kon niet zien of de servo's gek deden, daarvoor waaide het te hard voor mijn tsagi ;)

Tadango
ik denk dat we te maken hebben met ontvangers die of niet goed afgeregeld zijn of waren .
of maandag of woensdag produkten .
ik hen ook nare ervaringen met een pico 4/5 of was het een 5/6 ,maar er zijn er die goed werken en er zijn er die echt niet goed werken ,ik kende iemand die had er 2 een prima de ander brandhout
ik heb hier ook nog een webra in mijn zwever ziten werkt prima maar ook daar heb je brandhout van
maar het word er niet duidelijker van
groeten wiebe

Back