Rfm miserie

Ich habe durch Tests und die daraus resultierenden Ergebnisse festegestellt, dass die Propellerbrüche durch die Strömungsabrisse an den Propellerblättern und die dadurch entstehehende aufschwingende Unwucht entstehen muss, was zu einem Torsionsbruch führen kann. Dieses Problem erhöht sich bei höherer Steigung und höherer Leistung.
Meiner Meinung nach ist die Lösung des Problems die Aufdickung im Bereich der Kröpfung. Die momentane Lösung ist: Kein Vollgasstart, die Anlaufverzögerung bis 1 sec und weniger Leistung.

Het vermogen is 1, maar er zijn genoeg mensen die hun props heel houden.
Daarom ga ik kijken om halfgas te starten in de toekomst. Omdat ik vermoed dat de vibraties die optreden tijdens dat de prop stalt, deze doet barsten/breken.

Val
 
Het vermogen is 1, maar er zijn genoeg mensen die hun props heel houden.
Daarom ga ik kijken om halfgas te starten in de toekomst. Omdat ik vermoed dat de vibraties die optreden tijdens dat de prop stalt, deze doet barsten/breken.

Val

Das leuk maar mijn Sergey 17" Pils kloon heeft wel 1000 keer met vol vermogen door het luchtruim gebulderd (gestalt).

Eerlijk gezegd vindt ik dat verhaal van Rudi niet zo goed. De werkelijkheid zit toch meer in de richting van blad massa maal moment arm maal vermogen maal aanloopsnelheid en het ontwerp van de bladwortel.

De reden dat die RPM props nu stuk gaan en 2 jaar terug niet is omdat jan en alleman nu met 3KW+ rondt vliegt.
 
JJ
Die 17" sergey is die goed qua koppel en snelheid en is die toepasbaar voor onder de 4,5Kw?

Mijn idee, niet enkel rfm, maar vrijwel alle props breken nu.
Dus moeten er sterkere props komen.


Zou het bouwtechnich gezien kunnen, dat er zo veel carbon in de props geperst wordt dat het epoxyhars, er uit geduwd wordt?

Val
 
Hoe minder epoxy er in de carbon zit hoe sterker het wordt.
Epoxy is alleen maar een bindmiddel, verhouding moet 50/50 of liever nog 60/40 zijn (60 carbon, 40 epoxy).
Maar er werd ook al door iemand gezegd dat het wel eens de hars kan zijn.
Vroeger werd er L285 hars gebruikt, nu een ander type omdat de L285 zogenaamd niet meer leverbaar is.
Nou heb ik al meer mensen over de nieuwe hars horen klagen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

GJ
 
Val, ik heb die prop ook aan Gerben geadviseerd. Enige nadeel, hij past echt alleen maar op een 32mm neus. Heb er zelf 6.6KW door gejast nog op het WK van 2008, meestal vlieg ik hem met 4,5-5KW.

Sergey's spullen zijn wel een stukje beter dan RFM.
 
Laatst bewerkt:
JJ
Die 17" sergey is die goed ...

Val
Nee hoor, Sergey kent niks af van aerodynamica en maakt die dingen alleen om zo snel mogelijk rijk te worden. Die Avioniks van hem zijn ook fors overroepen, daar is tijdens de laatste 4-5 wereldkampioenschappen toch niemand wereldkampioen mee geworden?...Begrijp eigenlijk niet waarom iedereen die schijnt te willen...
 
Wim,
de dingen waar ze wereldkampioen mee worden zijn niet te koop.
De Avionics zijn het beste dat in de buurt komt van een zelf gebouwd model.
Daarom koopt men een avionic.

grtz,

Luc
 
Euh, Luc, 't was wel om te lachen ... Ik wou dat ik zelf zo'n ding had....met zo'n lelijke bananenprop...
 
Bah Wim, iedereen vliegt al met avionieks, koop dan een rw4, die is wel normaal te koop en eens iets nieuw. voila. Die Bananenprop echter is zeer mooi gemaakt zeer strak en agiel en toch sterk genoeg blijkbaar. Jammer dat we niet genoeg termen hebben om het karakter van een prop te omschrijven.
Ik lees nu dat dikkere props beter de luchtstroming vasthouden...,Deze van willy blijken ook goed te werken. is dat daarom of mede door de vorm en juiste bladverdraaiing?

Val
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: Als je spinners gebruikt van rfm, kijk dan of daar nog die aluminium boutjes in zitten. Vervang deze dan door staal. Geel verzinkt of zwart gefosfateerd maakt niet uit. Als ze maar aan een magneet blijven plakken, dan weet je dat je de juiste hebt.

Groeten
Val
 
Val, er zitten nooit aluminium boutjes in een RFM spinner, en hebben er nog nooit ingezeten ook.

GJ
 
Klopt maar de oude zijn gedraait (machined) op een draaibank en de nieuwe zijn gerold en zwart.

Niet dat ik ooit een oude schroef kapot heb gezien in mijn direct omgeving.
 
Ik heb een setje nieuwe boutjes gekregen en dat zijn binnenzeskant, staalkleurig.
Geloof dat het probleem er mede in zat dat de boutjes niet volledig met de draad in de meenemer verdwenen.
Dus je zag nog schroefdraad als het boutje er helemaal ingedraaid was (als je de prop er niet tussen had).
Maar ik heb van maar 2 gevallen gehoord waar dat een "probleem" was.

GJ
 
Ik vindt het een ontwerpfout blijven, zo met dat schroefdraad als zwakke plek. De bout zou er eigenlijk schoon door heen moeten en pas aan de andere kant van het alu midden stuk gezekerd worden met een nyloc moertje of dergelijke.

Aan de andere kant vraag ik mij af hoeveel RFM problemen, prop, spinner, boutjes nu hun nekslag krijgen door een te snelle acceleratie.

Met andere woorden, spendeer tijd aan het uitzoeken en correct bewerkstelligen van de opstart snelheid.
 
Ja je hebt gelijk, het is toch een ijzeren boutje, Heb net even gekeken met een magneet:confused:. Ik had gisteren een schroefdraad afgedraaid, door te sterke lijm, waardoor ik overtuigd was dat het alu was. Ik heb er ook eens in genepen met een nijptang, en vond die zo zacht. + dat grijze.

Zit hier nu wel met een spinner met een muurvast stuk draad in.:(

Val
 
Val, terugsturen naar RFM, geven ze vast wel een nieuwe.
Maar heb je locktite op de schroefdraad gedaan?
Het moet onder het kopje, niet op de draad.

Opstarten:
Volgens Rudi moet je nnu 1 seconde opstarttijd gebruiken.
Das wel erg lang.
Ik heb nu 2100 watt gemiddeld in mijn S14, is dus niet echt representatief maar de vertraging staat op 0,4 sec, wat voor mijn gevoel lang is.
Gerben zit met 3 kw op 0,3 seconde.
Veel winst zal je niet halen door nog sneller op te starten, tenminste niet op ons niveau.
Dus gewoon op 0,3-0,5 seconde zetten, dan blijft het heel.

Helaas is het nogal stil van het RFM front, Rudi zit in de US en van Albert hoef je niet heel veel te verwachten, die wordt denk ik al moe van het elke dag uit zijn bed opstaan.
Ik schijn binnenkort verbeterde props te krijgen, hopelijk volgende week al.

GJ
 
Is mijn eigen schuld, had er roze zap op gedaan om het spinnerkapje vast te zetten. En deze is ook in de schroefdraad gekropen.

Val
 
Winst te halen? Van een hele snelle start van de prop behaal je juist verlies. Het met een hoog tempe versnellen van een voorwerp kost meer Energy dan het langzaam te versnellen. Het verschil tussen 0,1 seconde en 0,3 seconde is relatief enorm.

Daarnaast heeft het model geen tijd te accelereren en de prop geen tijd om een stromings gebied op te bouwen. Resultaat, een overtrokken propellor waarbij zeker 50% van de Energy tijdens deze periode in rook opgaat, nou ja kabaal dan.

Op dit moment zit ik met mijn setups altijd tussen de 0,3 en 0,5 seconde zoals door GJ zojuist aangegeven.

Ook ik vindt 1 seconde erg lang en ik denk dat vooral competatieve 4S setups met de bijkomende hoge stromen dat niet leuk vinden wat betreft de regelaar. De fets zijn nou eenmaal niet gemaakt om 450A op deel vermogen te draaien. Met 250A zit je al een stuk dichter bij wat de fets fijn vinden.

Val, dat wordt een nieuwe spinner.
 
Heren,

Graag even jullie advies. Is het, gezien de kwaliteitsproblemen, op dit moment nog verstandig om nieuwe RFM bladen te bestellen?

Ik zou 16x16 breed of 16x17 smal willen hebben, daar ben ik nog niet helemaal uit. Breed geeft wat meer vermogen, smal vouwt wat mooier tegen de romp (denk ik)? Het is voor een Hacker B50-7S in een Lift Off, op 3 cellen. De spinner is 45 mm, beetje een rotmaat, is alleen te krijgen met 0 graden Versatz, dus weinig keuze wat bladen betreft.

Het vermogen zal denk ik maximaal 1200 watt zijn. Ik heb nog Aeronaut bladen 17x13 liggen, kunnen die dat hebben?

Heeft er iemand nog gebruikte bladen in de aanbieding, 16x16B of 16x17S?

Groeten,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Back
Top