even 10x16+7 graden doorgerekend
Zo gaat dat er uit zien.
Even de bladhoek ingevoerd, zodat er ca. 16 inch face pitch is bij 10 "diameter.
Dan 7 graden er bij, dan krijg je een spoed van ca 20 inch.
Bij de wortel is het wel 44 inch, maar op R 12.7 mm zit dat nog in de spinner.. En ook R 25 mm zit waarschijnlijhk nog geen echt blad.
De rest zit netjes tussen 20.47 tot 21.68 inch.
En dit is alleen een sommetje goniometrie, komt nul propellor kunde aan te pas.
Als je deze spoed in mijn model stopt, met 10.000 RPM en 85 m/s vliegsnelheid (306 km/u), en je gebruikt blad breete van APC 7x10, anderhalf maal grotere koorde..(Ik moest iets nemen, is niet erg critisch) Dan reken ik de volgende parameters uit.
Ilectric powerPin973[W]
shaftPowerPout853[W]
TorqueM0,815[Nm]
TrustT8,55[N]
prop efficiencyNp85,2[%]
motor efficiencyNm87,7[%]
Dus 85% prop rendement bij ca 1 KW input power electrisch.
De rendement verdeling over het blad ziet er zo uit:
Element efficiencies
NprofileNinducedNelem to
t[-][-][-]
0,5400,5460,2950
,8560,8520,7290,
8820,9270,8180
,8950,9500,8500
,8970,9610,8620
,9060,9630,8720
,9060,9650,8740,
9190,9610,8830
,9220,9600,8850
Dus het eerste element is niet best, maar dat is fictief want zit in de spinner, en 2e element waarschijnlijk ook..
Het hele blad geeft een mooi gelijkmatig beeld
En je ziet dat het blad te laag belast is, profile efficiency aan de lage kant.
Dat komt hier door:
De Cl waarden zitten aan de lage kant, blad invalshoek zit rond de 0 graden. Geeft toch Cl van ca 0.4 a 0.5 vanwege de gebruikelijke gewelfde profielen (Cl_0 0.45 genomen).
Re getal is relatief hoog, smaller blad zou beter zijn.
Is het zo een beetje duidelijk?
Tjarko