Rfm verzetsspinner

Hallo,
Zou het mogelijk zijn om een niet specifieke f5B prop op een 7,8 of 9° verzetspinner te monteren?
Ik zou een 10x16 rfm prop op een rfm verzetspinner willen monteren.

Grtz A

Nee, dat gaat niet.
Ten eerste ga je de prop verkeerd belasten zodat hij kan breken en ten tweede is het bladverloop dan niet goed.
Ik begrijp dat je meer spoed wilt?
Dan beter een andere prop kopen.

9.5 x 22
9.5 x 23
10.5 x 19
10.5 x 22
10.5 x 23

Alle met 30mm spinner, rond de 80 euro.

GJ

Zoals GJ al zegt, dat is een slecht idee.
Als je de prop zoveel verdraait, heb je aan de tip veel meer spoed dan aan de wortel, wat elkaar gaat tegenwerken.

Je kunt beter eens naar de nieuwe klapprops kijken, die verkrijgbaar zijn bij GM/Georgi Mirov, Marcus Koch, AJ Aeromodels en Big Bruce racing.
Van 10x20 en 8.5x23 t/m 11x25 etc.

Als je contactgegevens van een van de leveranciers nodig hebt kun je me een PM sturen.

Als je het puur om de 'versetz' gaat en niet om meer spoed, kun je gewoon een 0-graden versetzte spinner kopen.
Groet,
Gerben

Ik ben momenteel nog op mijn gearbox aan het wachten, maar een 9,5x23 lijkt mij super om eens mee te expirimenteren, komen deze met 5 of met 6 mm asmontage?

Grtz A

Zijn losse bladen, kun je op de 'normale' nul graden spinners zetten.
De 8.5x23 wordt gemaakt door Marcus Koch.

Gerben

Een ander vraagje, ik weet dat het een beetje natte vingerwerk is, maar ik zou toch jullie mening eens willen weten over de propkeuze.

Mijn setup:
Motor: LMT basic XL 4200 Kv
Gear: Kontronic kpg27 5,2/1
Lipo: Tunderpower 4S 2700 65C
ESC: 200A

Als ik alles goed heb uitgerekend zou ik hiermee een goede 8000 rpm halen bij 1,3 Kw. Krijg ik hiermee een 9,5x23 mee rondgedraaid?
Of word dit experimenteren?

Grtz A

Hoi A,

Ik kom uit tussen de 1400 en 1800W, afhankelijk van de spanning van de lipo.
Proptoerental 11a12krpm, pitchspeed rond de 400kmh.
(Lehner geeft belastte toerentallen op, onbelastte toerental ligt 10% hoger).

Met af en toe volgas moet het kunnen, constant volgas betwijfel ik of de motor dat uithoudt. Kwestie van rustig opbouwen en motortemperatuur blijven meten.. Hangt ook van het model af, een kleiner lichter model met weinig weerstand zal de motor minder belasten dan een zware bak waar hij aan moet 'trekken'.

Gerben

Ik had er geen rekening mee gehouden dat de KV bij lehner idd altijd onder belasting is. De waarden die je uitkomt zien er haalbaar uit om mijn setup eens te proberen.
Het toestel is een excite van steatair, dus naar weerstand toe zit dit wel snor denk ik.

Grtz A

Kunnen de verzetspinners met 0° hoekverdraaiing gebruikt worden voor props met een grote spoed om beter aan te sluiten aan de romp? Of moet het echt met een recht middenstuk zijn?

Grtz A

Dat kan.
Belasting op de prop wordt iets groter, maar over het algemeen is dat geen probleem.

Gerben

Toch wel

Anthony,

Laat je niet te veel afremmnen door mensen die denken dat ze het weten..
Enkele jaren terug versleten je ze ook voor gek als je een 9*22 prop zou maken.

Als ze het geprobeerd hebben, en je een You Tube filmpje laten zien dat het NIET werkt, dan geloof ik het ;-).

Ik reken al jaren aan props, en 7 graden er bij dat kan echt wel.

Ik heb b.v. APC 7x10 props tot 5 graden bijgedraaid (met de Fohn) en dat gaat ook prima, en hard!
Met mijn zelf geprogrammeerde rekensheet (Naar het NFFS Bakersfield Report van Eugene Larrabee) zou ik het kunen na rekenen.
De APC 7x10 kun je b.v. op draaien tot ca 7x18 zonder noemenswaardig rendements verlies.. Dat is 16.5 graden er bij en nog 85.9 % rendement (berekend..)

Heb nu even geen tijd om die 10*16 door de calculator te trekken, maar het werkt net zo goed.

Tjarko

Hallo Tjarko,

Dat is een interessant inkoppertje. Smaakt naar meer.
Aantal heren weten overigens goed wat ze aan het doen zijn... ;)
Elk steekhoudend inzicht is welkom. Graag wat meer betoog (kennisdeling, als dat vermag...)

Een RFM stook je niet zo snel op om te vervormen? Die zal verzwakken.
Een APC of Aero-Naut? Wil ik nog wel geloven, maar zou huiverig zijn toch de hechting van de termoplast met het toegevoegde glas of carbon te verstoren. (klapprop) Het gaat goed, tot het fout gaat.
Een klein propje... wellicht, maar met toenemende diameters. Toerentallen in acht nemend?

Kan ik me voorstellen dat je een prop vervormt om het als basis te laten dienen voor een matrijs?

Gr Bas

Hmm, ik heb een 17x18 Blauw wel eens op 0-graden gevlogen (ipv de 5graden waarop hij hoort), en dat ging totaal niet, veel herrie, weinig 'go'. .
(en later ontplofte de prop ook nog eens door de verkeerde hoeken..)

Gerben

Laatst bewerkt:
even 10x16+7 graden doorgerekend

Zo gaat dat er uit zien.

Even de bladhoek ingevoerd, zodat er ca. 16 inch face pitch is bij 10 "diameter.
Dan 7 graden er bij, dan krijg je een spoed van ca 20 inch.
Bij de wortel is het wel 44 inch, maar op R 12.7 mm zit dat nog in de spinner.. En ook R 25 mm zit waarschijnlijhk nog geen echt blad.
De rest zit netjes tussen 20.47 tot 21.68 inch.
En dit is alleen een sommetje goniometrie, komt nul propellor kunde aan te pas.

Als je deze spoed in mijn model stopt, met 10.000 RPM en 85 m/s vliegsnelheid (306 km/u), en je gebruikt blad breete van APC 7x10, anderhalf maal grotere koorde..(Ik moest iets nemen, is niet erg critisch) Dan reken ik de volgende parameters uit.

Ilectric powerPin973[W]
shaftPowerPout853[W]
TorqueM0,815[Nm]
TrustT8,55[N]
prop efficiencyNp85,2[%]
motor efficiencyNm87,7[%]

Dus 85% prop rendement bij ca 1 KW input power electrisch.

De rendement verdeling over het blad ziet er zo uit:
Element efficiencies
NprofileNinducedNelem to
t[-][-][-]
0,5400,5460,2950
,8560,8520,7290,
8820,9270,8180
,8950,9500,8500
,8970,9610,8620
,9060,9630,8720
,9060,9650,8740,
9190,9610,8830
,9220,9600,8850

Dus het eerste element is niet best, maar dat is fictief want zit in de spinner, en 2e element waarschijnlijk ook..
Het hele blad geeft een mooi gelijkmatig beeld

En je ziet dat het blad te laag belast is, profile efficiency aan de lage kant.
Dat komt hier door:
De Cl waarden zitten aan de lage kant, blad invalshoek zit rond de 0 graden. Geeft toch Cl van ca 0.4 a 0.5 vanwege de gebruikelijke gewelfde profielen (Cl_0 0.45 genomen).

Re getal is relatief hoog, smaller blad zou beter zijn.

Is het zo een beetje duidelijk? :rolleyes:

Tjarko

Laatst bewerkt:
fohnen

Bas ik fohn alleen APC sport props, glas versterkt nylon. Dat blijft bij 20 k rpm prima heel. Eerste test was wel spannend ;) Wordt wel weinig fraai, bruin en bobbelig.
Overigens geleerd van de duitse F5D piloten, 4.7 x 4.7 met de aansteker verdraaien en dan weer 40.000 RPM is de norm...

epoxy carbon is uiteraard niet meer te vervormen.
Tjarko

Hmm, ik heb een 17x18 Blauw wel eens op 0-graden gevlogen (ipv de 5graden waarop hij hoort), en dat ging totaal niet, veel herrie, weinig 'go'. .
(en later ontplofte de prop ook nog eens door de verkeerde hoeken..)

Gerben
Gerben,dat is volgens mij niet hetzelfde als wat Tjarko doet. Plastieken props warmen en verdraaien is volgens mij beter dan gewoon een verdraaid middenstukje gebruiken.

Back