RG 65 weak-spot

arnoldw

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo,

Ben nieuw op dit forum dus zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Arnold van der Weide. Een van mijn hobby's is zeilen maar dan met mijn eigen boot 32 voet. Ben een paar jaar geleden weer met modelbouw begonnen. Heb een klassieke Micro Magic gebouwd en ik wil nu een RG 65 bouwen met de naam weak-spot voor meer informatie zie: X-Sail | Modellboote und Segel die aus dem Rahmen fallen Ben nu bezig met het 3D printen van de spanten.

Welkom

Dag Arnold,

Welkom! Ik ben benieuwd. Maak mooie foto's en deel je info en vragen met ons. Ik ga je draadje zeker volgen.

Groet,

Jan-Willem

Hallo Arnold, ik ga dit draadje zeker volgen. Inderdaad, veel foto's maakt het heerlijk interessant! Succes!

Ben ook bezig met een Weak Spot.
Romp heb ik reeds van kkolstof weefsel en ben nu bezig met het hoofdspant en dekopbouw.
Heb de tekeningen en enkele onderdelen via Arne gekocht.
Nu ligt het even stil maar zodra de lente er echt aan komt dan gaan we weer los.

Pendelaar

De eerste foto's

Heb de tekening ook bij Arne besteld. Hierbij de eerste foto's. Op dit moment wordt spant 8 geprint:

2mqnm82.jpg

Begin deze week met de hoofdspant die direct met de kielophanging wordt geprint.

Modelleren van spant 8

Hierbij het model van spant 8. Heb de pdf file omgezet in een dwg file. Daarna opgeschaald en het 3d model gemaakt. Alles in BricsCAD.

5nmyxl.jpg

Laatst bewerkt:
3d printen van de spanten word dat wel stevig genoeg arnold
ga je draadje volgen kom maar op met die foto,s

Bij 3-d printen kun je toch ook een matje toe voegen, zodanig dat het steviger wordt.
Ik heb al eens een kiel van een zeilbootje laten printen met een matje erin verwerkt en dat is verdomd stevig.

Eindelijk weer tijd om aan de Weakspot te bouwen. Heb mijn K8200 verbeterd met een nieuwe extruder. Ben nu in staat om binnen een .1 mm te printen. Hierdoor worden de spanten exact 2 mm dik. Heb ook de zijwanden vastgelijmd:
10nz69s.jpg

De kielbalk is in 4 delen geprint en weer aan elkaar gelijmd:
2clsma.jpg

De bodem wordt nu verder dicht gemaakt door latten balsa van 3mm dik.
wiszee.jpg

Ook de eerste poging gewaagd om de kiel te printen. De wanddikte is .8 mm. Het plan is om de kiel in twee delen te printen en hem dan samen te stellen door twee koolstofstaven langs het middenschot te leggen. Hierna wordt de kiel met epoxy gevuld.
t6cflw.jpg

Tenslotte de eerste proven met de kielkast en servoplank. Alles 1 mm dik.
a2pz52.jpg

MVG
Arnold

Prachtig Arnold! Oude en nieuwe technieken samenvoegen. Over de sterkte kan ik niet oordelen. Heb er geen ervaring mee, maar je bent op deze manier wel in staat je onderdelen precies pas te maken.

Succes met de bouw. En je weet het: hou ons op de hoogte met veeeel foto's.

Jan-Willem

leuk inderdaad hoe je met 3d printen aan de slag bent. Houd ons op de hoogte van je vorderingen, je succesjes, maar ook waar je tegenaan loopt. Leerzaam voor anderen :-)

Succes!

De spanten worden gebruikt om de romp z'n vorm te geven. Als de romp dicht is dan krijgt hij een laag glasvezel en epoxy. De meeste spanten worden dan verwijderd voordat het dek erop komt. Een van de onderdelen die het meest belast wordt is de kiel. Heb twee stukken kiel van 15 cm geprint een van 6 mm dik en een van 5 mm dik. Heb beide niet kunnen breken. De bulb onderaan de kiel wordt 500 gram dus neem ik aan dat de kiel met de versteviging van carbon en epoxy meer dan sterk genoeg is. Het heeft me wel wat tijd gekost voordat ik in staat was de kiel te printen zodat hij heel bleef.

Ik zou de stukken carbon niet langs het middenschot doen, maar juist proberen zo ver mogelijk voor- en achterin de kiel te krijgen. Op die manier kunnen ze ook wat torsie extra opvangen.
Eventueel een derde tegen het middenschot aan, maar ik denk dat je met een profieltje voor en achter al een aardig eind bent.

Ben verder gegaan met de experimenten voor het 3D printen van de kiel. Was is staat om een lengte van 20 cm te printen. Meer gaat niet omdat het buiten het bereik van de printer valt.
1196mg2.jpg
Ben gisteren naar de modelbouwwinkel geweest voor carbon (2mm en 3mm). De 3 mm staaf loopt langs het middenschot en de staaf 2 mm kan aan de voorkant en achterkant worden geplaatst. Ben nu van plan om een definitief model van de kiel te maken die te printen en dan met epoxy vol te gieten.

Dag Arnold,

Als ik het goed begrijp ben je van plan je "holle" ontwerp uiteindelijk vol te gieten met epoxy, voorzien van extra interne versteviging middels carbon staafjes.

Mogelijk heb je het volgende al overwogen, maar ik gooi het maar eens in de groep.... Stel dat je de delen van 20 cm lengte aan elkaar lijmt en vervolgens rondom netjes een glasmatje gedrenkt in epoxy wikkelt. Ik weet niet of de epoxy goed zal hechten aan je print materiaal, maar hiervan uitgaande creëer je naar mijn idee een zeer star geheel met een minimaal gewicht. De carbon staafjes plus het volgegoten deel vormen natuurlijk een stevig geheel, maar wel relatief zwaar.

Groet,

Jan-Willem

Hallo Jan-Willem,

De ontwerper schrijft voor dat de kiel kan worden gemaakt uit een deel van een aluminium rotorblad van een modelhelikopter.

Zag de volgende mogelijkheden om de kiel te maken:
1) Een buitenmal printen en dan de kiel daarin lamineren.
2) De kiel printen en dan omwikkelen glasvezel met epoxy
3) De kiel vullen met carbon staven en opvullen met epoxy

De eerste mogelijkheid viel snel af. Het was te priegelig en het positioneren van de mallen was nogal ingewikkeld. De tweede mogelijkheid geeft problemen met maatvastheid. De kiel zit vast aan de boot via een kielkast. (zie tekening):
ne9a2v.jpg

Ik was niet zeker of ik het lamineren binnen bepaalde toleranties zou kunnen houden. Met deze methode zou ik de kiel uiteindelijk ook moeten opvullen met epoxy omdat je niet met een holle kiel wil varen. Dit kan problemen geven als er een scheur in de kiel komt en deze volloopt met water. Dus besloten om de derde methode als eerste te proberen.

In de tussentijd is de romp ook dicht en heb ik hem vandaag een laag epoxy te geven.
dmcq47.jpg

MVG
Arnold

Dag Arnold,

Ik begrijp je onderbouwing. Als ik het goed zie op de tekening is het kiel demontabel. Zit aan de kopse kant vast met een M2 schroefje. Mocht je er niet tevreden mee zijn, dan kun je altijd nog besluiten het anders aan te pakken.

Ik zie dat je vandaag mooi vorderingen hebt gemaakt. Ziet er strak uit. Complimenten.

Ik blijf je volgen!

Fijn weekend,

Jan-Willem

Carbon staafjes op het middenvlak van de kielvin aanbrengen voegt nauwelijks iets toe aan de buigsterkte van je vin .Carbon kan uitstekend trek opnemen en moet aangebracht worden waar bij buiging van de vin die trekspanningen optreden dwz waar de vin het dikst is : constructeurs noemen dat ' in de uiterste vezel van de op buiging belaste vin ".
Met die 3D-printer bouw je alleen laagjes op en geen lange vezels die de sterkte moeten opleveren.Maar goed dat het ballastgewicht slechts 0.5 kg is en geen 5 of 10 kg..
En bovendien, waarom blijkt het zo moeilijk om het vleugelprofiel van zo'n vinnetje er met een vlijmscherp blokschaafje uit een stukje hechthout van 6 mm te schaven i.p.v frezen, 3-d printers en daarop volgend geklieder met epoxy ,glasmat , carbon etc.
groetjes,
Ard

Back