RG 65 weak-spot

Dit project is er vooral op gericht om te zien waar 3D printen kan worden gebruikt bij het bouwen van model zeilboten. Ook moet je voor een boot uit de RG 65 klasse het gewicht in de gaten houden. Een kale romp mag tussen de 80 en 100 gram zitten. Dit betekend dat na de bouw van de romp een groot aantal spanten worden verwijderd. Bouw je in (balsa) hout dan ontkom je er niet aan om de romp te versterken met epoxy.

MVG
Arnold

Hoi Arnold,

leuk!

3D printen is fascinerend. Als het met mijn basic-jolle lukt wil ik ook wel een bootje maken op basis van spanten.

Ik volg je op de voet.

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar nu staat de weak-spot in de glasweefsel en epoxy:

6qbjg5.jpg

Heb in de tussentijd ook de servo's besteld:

14lokck.jpg

en tenslotte de romp losgemaakt van de bouwplank:

2qn5xci.jpg

Wat volgt is het dek en natuurlijk het gieten van de kiel. Heb besloten om geen staf van 3 mm rond te gebruiken maar een staaf carbon van 1 x 3 mm dat aan de binnenkant van de kiel wordt bevestigd op het breedste deel van de kiel. Als de kiel met epoxy gevuld is zal het carbon de trekkrachten ten gevolge van buiging beter opnemen.

MVG Arnold

Hallo allemaal,

Heb alle bouwspanten met uitzondering van de hoofdspant uit de romp verwijderd. Dit ging vrij makkelijk omdat onderdelen die 3D geprint zijn vrij bros zijn. De romp houdt door de epoxy wel goed zijn vorm. Even gekeken of de kuipvloer past. Verder de winch op zijn plaats gezet.

full

Nog even een spreadsheet gemaakt om het aantal omwentelingen van de winch te berekenen.

Afstand mast - grootschoot 120 mm
Lengte schoot 169,7 mm
Diameter winch 24 mm
Aantal omwentelingen winch 2,3

Ook de winch in een proefopstelling getest. Hij heeft 4 omwentelingen dus moet ik een zender hebben waar de maximum uitslag kan worden veranderd. Ga morgen injecteer epoxy halen om de binnenkant van de romp te beschermen. Deze epoxy wil ik ook gebruiken om de kiel te gieten.

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Heb alle bouwspanten met uitzondering van de hoofdspant uit de romp verwijderd. Dit ging vrij makkelijk omdat onderdelen die 3D geprint zijn vrij bros zijn. De romp houdt door de epoxy wel goed zijn vorm. Even gekeken of de kuipvloer past. Verder de winch op zijn plaats gezet.

full

Nog even een spreadsheet gemaakt om het aantal omwentelingen van de winch te berekenen.

Afstand mast - grootschoot 120 mm
Lengte schoot 169,7 mm
Diameter winch 24 mm
Aantal omwentelingen winch 2,3

Ook de winch in een proefopstelling getest. Hij heeft 4 omwentelingen dus moet ik een zender hebben waar de maximum uitslag kan worden veranderd. Ga morgen injecteer epoxy halen om de binnenkant van de romp te beschermen. Deze epoxy wil ik ook gebruiken om de kiel te gieten.

MVG Arnold

Hoi Arnold,

ziet er goed uit! Wat voor winch is dat, als ik vragen mag?

mvg

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
De winch heb ik afgelopen donderdag bij het Europees distributie centrum van Hobbyking besteld. Werd de afgelopen zaterdag bezorgd.

MVG Arnold

Was afgelopen zondag op RG 65 Wintercup Wedstrijd in Den Bosch. Er interessant en goed om eens een aantal RG 65 boten te bekijken. Heb besloten om geen winch te gebruiken de zeilen te bedienen via een arm op de servo.

Ook wat verder gewerkt aan de romp. Allereerst de kielkast ontworpen en 3D geprint:
full

en met epoxy in de romp gelijmd:
full

Ga nu beginnen met de roerkoning.

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Arnoldw en kuifje-mf,

De SW4805-6PA Sailwinch Servo 6.13kg/45g/0.70 die je nu ook toepast ging bij mij na ca. 80 uur varen stuk in mijn Robbe Estelle (l=110 cm, zeilopp. 48 dm2). In mijn Robbe Smaragd (l=138 cm, zeilopp. 85 dm2) heb ik deze ook toegepast maar heb de vaaruren niet bijgehouden; mijn inschatting is dat ze na ca. 60 uur het begaf.
Ze zijn goedkoop maar zorg dat ze makkelijk te vervangen zijn en thuis op de plank liggen.

Goed vaarweer,

Mario

Dat is een van de redenen dat ik besloten heb om niet met een sailwinch te werken maar met een servo met lange arm zoals in mijn Micro Magic. Een RG 65 is maar 65 cm lang. De winch moest onder het voordek. Als hij kapot zou gaan dan moest ik een deel van het dek slopen. Ook het gewicht en de gewichtsverdeling leek mij een probleem. In ieder geval bedankt voor de informatie.

Omdat de servo voor de schootvoering naast de kielkast komt besloten om het voorste deel van de kuipvloer met 5 mm te verhogen. Heb ook de roerkoning en mastvoet geprint en geplaatst. Ook een begin gemaakt met het dek.

full

Ben nu bezig met de servoplank te modelleren.

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Iedereen een voorspoedig en productief 2015. Heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met de servoplank:

full

Het is me gelukt om de krans van de servo mee te printen in de servo arm voor de bediening van de schoten. Toch een prestatie van de printer om 25 tanden te printen van .5 mm hoog op een rondsel van 6 mm. Ben nu aan het kijken hoe ik de katrollen voor de fok- groot schoot aan de servo arm ga bevestigen. Suggesties zijn welkom.

Natuurlijk meteen gekeken of alles past:

full

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Kon het niet laten toch even een kant en klare RG 65 Poseidon gekocht voor nog geen 110 euro. Kan alvast beginnen met zeilen.

MVG Arnold

Iedereen een voorspoedig en productief 2015. Heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met de servoplank:

full

Het is me gelukt om de krans van de servo mee te printen in de servo arm voor de bediening van de schoten. Toch een prestatie van de printer om 25 tanden te printen van .5 mm hoog op een rondsel van 6 mm. Ben nu aan het kijken hoe ik de katrollen voor de fok- groot schoot aan de servo arm ga bevestigen. Suggesties zijn welkom.

Natuurlijk meteen gekeken of alles past:

full

MVG Arnold

Ziet er goed uit!

Laatst bewerkt door een moderator:
Kon het niet laten toch even een kant en klare RG 65 Poseidon gekocht voor nog geen 110 euro. Kan alvast beginnen met zeilen.

MVG Arnold

:thumbsup: Klasse dat is de echte modelbouw spirit :thumbsup:

gr rexonamen

Met een beetje pech heb je, inclusief het wachten op je pakket, de eigenbouw RG65 eerder klaar dan de kant en klare. Zeker als er ook nog, zoals vaak bij dit soort modellen, het één en ander moet worden verbeterd, en bouwfoutjes eruit moeten worden gehaald. ;)

De Poseidon is binnen. De romp is okay maar er moet aan de tuigage nog wel een en ander verbeterd worden. Heb in de tussentijd ook doorgewerkt aan de Weak Spot. De dekbalk inclusief de aanhechting voor de voorstag en doorvoer van de fokkeschoot ontworpen en geprint.

full

Heb in de tussentijd ook besloten om de besturing te veranderen. De roerservo gaat verder naar achteren en op de plaats van de roerservo op de servoplank komt de batterijhouder, schakelaar en ontvanger. De bevestiging van de roerservo is klaar. Ben begonnen met het ontwerpen van de nieuwe servoplank.

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Back