Rijders/Vliegers omgeving Zaandam (Deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Sleur:

in de manual van de sr3000 staat dat de antenne 10cm lang is. Als er dan 2.5cm in de ontvanger behuizing zelf zit. dan kom je op 125mm.

UIt een post van Corien:

De antenne van de SR3000 zit op het bovenste printje gesoldeerd. Het is voor een ongeoefend iemand vrijwel niet te doen om deze antenne te vervangen zonder dit printje te beschadigen. Je bent dus gewaarschuwd.

Je neemt eerst dit kleine printje los van de grote print. Aan de bovenzijde zit de antenne met een soort siliconenkit geborgd. Als je eerst opzoekt waar dit zit kun je aan de onderzijde van de print één klein eilandje vinden, waar je het restant van de antenne terug kunt vinden. De antenne zit vastgesoldeerd in een doormetallisering. Dit betekent, dat er een doorverbinding is tussen de onderzijde van de print en de bovenzijde. Om zo'n doorsoldering open te maken heb je goed de-soldeer gereedschap nodig. Aan de bovenzijde van de print zit een dun printspoortje, dat de antenne verbindt met het antennecircuit. Doe-het-zelvers slopen dit printspoortje vaak en dan wordt het moeilijk om de antenne nog goed vast te krijgen. In ieder geval wordt het dan een stuk duurder als je het vervangen alsnog door de servicedienst laat doen. Aan de onderzijde van de print wordt het soldeereilandje omgeven door het massavlak van de print. Hiermee mag de antenne beslist geen kontakt maken. Het draadje, dat je monteert dient 23 cm lang te zijn (mag ook ingekort worden tot 13 cm als je met minder bereik genoegen neemt).

Heel in het begin,dat ik net de baja had.1 keer last gehad.Ontvanger kwartslag gedraaid en nooit meer last gehad
Was overigens alleen met de Baja,scalpel,mini revo,rally en Savage nooit last gehad

SPM1600_a0

SPM1600 Spektrum Voltage Protector

Vorige week met Peter van 2BrothersRC in Bussum een gesprekje gehad over Spektrum.
Hij vertelde me dat de betrouwbaarheid van Spektrum besturing beter zou worden door toevoeging van deze Voltprotector.
Iets met glitching en iedere keer opnieuw scannen van de frequentie van de zender/ontvanger...

Voor mij als electronica - :n00b: een verhaal wat me nog niet helemaal helder is ...:?

Sleur kan het vast wel een keertje duidelijk uitleggen ;)

Zie het als een powerbox op je puch maxi.
Maar dan eentje die wel werkt :mrgreen:

Tis net een soort buffer :)

SPM1600 Spektrum Voltage Protector

Vorige week met Peter van 2BrothersRC in Bussum een gesprekje gehad over Spektrum.
Hij vertelde me dat de betrouwbaarheid van Spektrum besturing beter zou worden door toevoeging van deze Voltprotector.
Iets met glitching en iedere keer opnieuw scannen van de frequentie van de zender/ontvanger...

Voor mij als electronica - :n00b: een verhaal wat me nog niet helemaal helder is ...:?

Sleur kan het vast wel een keertje duidelijk uitleggen ;)
Dit wordt veel gebruikt door elektro-autorijders die teveel stroom trekken bij optrekken. De condensator zou de kortstondige spanningsdip moeten opvangen. Kan ook helpen bij hele dikke servo's. Maar als dit van toepassing zou zijn, moet het uitvallen ook op 5 meter afstand plaatsvinden.

Zie het als een powerbox op je puch maxi.
Maar dan eentje die wel werkt :mrgreen:

Tis net een soort buffer :)

Ok.

Als dat "condensatortje met een stekkertje" ervoor zorgt dat niet iedere keer je ontvanger in failsafe springt en de correcte spanning op je ontvanger komt/blijft,om goed te kunnen werken, is da problem opgelost...
(als je antenne draadje niet gebroken is, of te kort is...) :p

Die condensator vangt dalen in je voltages op. Als je bec het even niet meer kan bijbenen dan vult die het voltage aan op het moment dat het voltage instort. Op het moment dat je voltage onder een bepaald voltage komt ( ik weet even niet meer welk getal) dan zal je ontvanger uitvallen, en weer gaan binden als je voltage terug is. Dit voorkomt dat.

Gaat dus niet op voor het Bajaverhaal.

Aangezien er geen regelaar/bec in een Bigscale zit maar de ontvanger directe voeding van de accu krijgt.

Maar volgens Corien is de beste lengte van de antenne voor de SR3000 dus 23cm. Wat volgens mij vanaf het printje gemeten wordt. Dus 22cm. Zal er uit de behzuing steken.

@ Sleur:

in de manual van de sr3000 staat dat de antenne 10cm lang is. Als er dan 2.5cm in de ontvanger behuizing zelf zit. dan kom je op 125mm.
Zal vast maar ik heb twee SR3000's met 30cm (Savage, volle lengte van een antennerietje) en eentje met bijna 20cm (waarvan 3/4 in een antennerietje op de 10SL). :teacher:

De servo's kunnen ook voor spanningsverschillen zorgen als er stroom gebruikt wordt uit die accu

Zou inderdaad kunnen bijdragen aan de oorzaak van een te lage spanning.
Gorby heeft zijn test zonder zware belasting op de accu gedaan, dus in dit geval is ook dit niet de oorzaak ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back