rijduur op een batterij

Zoals ik al in een paar threadjes schreef, ben ik bezig een 20 jaar oude Wedico tot leven te roepen. Ik gebruik tot op heden de originele (en dus ook 20 jaar oude) batterij. Deze kan ik nog steeds goed opladen. Nu ben ik benieuwd wat ik normaal voor rijduur mag verwachten? De batterij is nog flink lui en ik kan er misschien een 10 mins mee rijden. Maar wat mag ik van normaal verwachten (zit een enkele motor in)? Of is het een aanrader naar een flinke lipo te gaan kijken? Met rond de 10.000 mah? Ben zelf alleen maar 1/10 rc auto's gewend (on- en offroad), dus heb nog een boel vrachtwagen kennis te vergaren.

Voor degene die de voorgaande draadjes hebben gelezen. Ik heb de originele Robbe Terra-top zender tot leven weten te roepen (nieuwe batterij gescoord), maar de multiswitch reageert nog steeds niet. Ben bang dat die is overleden. Dat is dus het volgende wat ik moet uitzoeken.

12V Accu is ook genoeg.
Als je er eentje van ongeveer 4-5 Ah neemt, dan kan je een aardig tijdje rijden.
Ikzelf haal met me Tamiya HIlux Highlift met 4500Mah een rijtijd van 2 uur.
Multiswitch van Alwin ingebouwd, 6x Felle leds, 1x setje zwaailichten.

Dus een dikke lipo kan, maar ik zie er persoonlijk het nut niet van in,in RC-trucks.

Ik rij zelf met een een motorige Wedico. Verlichting, Multiswitch en Zwaailichten. Tevens heb ik een camera aan boord. Deze trekt 500 mA.

Na een dag rijden en mijn camera de hele dag aan (zo'n 5 Ampere) is mijn 12 Ah loodaccu nog niet leeg.

Normaal kan je met een 4000mA accu kan je wel een paar uur toeren.

Groetjes

Jeroen

ik rij zelf wel op lipo maar dat heeft meer te maken met het feit dat een lipo compacter is en in verschillende afmetingen te verkrijgen is.

Gewicht is geringer,
Constant hoge power, en dan ineens is ie leeg.

Maar in een truck heb je daar niet echt voordeel van.

het verschil is dat je een lipo meer effectief vermogen af geeft.

De racing packs *racing zegt het al* zijn bedoeld om kort een flinke boost te geven en dan leeg te gaan.

Een 5000mAh nimh accu geeft vaak maar 70% van zijn vermogen af bij de stromen die de trucks trekken wat inhoud dat je er maar 3500mAh effectief uit kan halen.

een 5000mAh lipo accu geeft vaak al meer dan 90% af wat inhoud dat je er 4500mah uit haalt.

Ook houdt een lipo langer zijn capaciteit vast (minder lekstroom verlies in de accu).

en de afmetingen zijn kleiner in verhouding tot de racingpack met gelijke spanning en capaciteit.

het verschil is dat je een lipo meer effectief vermogen af geeft.

De racing packs *racing zegt het al* zijn bedoeld om kort een flinke boost te geven en dan leeg te gaan.

Een 5000mAh nimh accu geeft vaak maar 70% van zijn vermogen af bij de stromen die de trucks trekken wat inhoud dat je er maar 3500mAh effectief uit kan halen.

een 5000mAh lipo accu geeft vaak al meer dan 90% af wat inhoud dat je er 4500mah uit haalt.

Ook houdt een lipo langer zijn capaciteit vast (minder lekstroom verlies in de accu).

en de afmetingen zijn kleiner in verhouding tot de racingpack met gelijke spanning en capaciteit.

Hallo Alwin,

Bedankt voor het antwoord, het verschil is mij nu duidelijk !

Kort samengevat, een lipo is wel een aanrader. Voor Wedico is dat dan een 11,1V lipo. Ben nog niet zo heel bekend in de lipo wereld (heb mijn eerste pas een maand of 2 voor een Traxxas Slash, met een balancer erbij). Maar ik weet dat er 10.000 mAh packs in omloop zijn. Dan kan je best knap rijden. Moet alleen niet vergeten er een cut-off tussen te zetten. Anders is het verhaaltje snel over.

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik wil de opwinding over de lipo niet volledig van de kaart vegen, maar toch even een van de mindere kanten aankaarten.

Lipo's moeten altijd gebruikt worden met een cut-off. Als de lipo te diep ontladen is kan je hem wegsmijten..

Laad je hem verkeerd of te hard kan hij ontploffen dus ben je altijd verbonden aan langere laadtijden in vergelijking met NIMH waarbij je cellen van 3300Mah zonder problemen tegen 5 ampère en meer kan laden.

MVG
Karl

beste swatch.

voordat je hier bullshit komt vertellen.

Nimh cellen zijn gevaarlijker bij het ontploffen dan lipos! ja lipos kunnen vlam vatten maar een metalen huls van een nimh cel doorboort muren.

Voordat je een lipo laat ontploffen moet er minsten 5x teveel laadstroom ingepompt zijn.

Een lipo met 2200mAh mag tegenwoordig zelfs al met 10A geladen worden. Ik denk dat de eerste 50A laders nog gevonden dienen te worden???

tevens ja een lipo kan ook vlam vatten als je met hoge laadstroom op het NIMH proces staat te laden. Maar een nimh accu laden op een lood instelling geeft ook explosieve gevolgen.

een batterij is nou eenmaal een voorwerp waar een hoop energie inzit. Energie kan in allerlei vormen benut worden. Brand, kinetisch maar ook elektrisch.

En de cut off tsja dit is voor een paar euro al te koop in hongkong voor 3s lipos met een keurig ledje erop en een buzzertje.

de gevaren van lipo zijn in mijn ogen zelfs kleiner dan die van een nimh accu

en veilig he die laptops!!!

en veilig he de 9v blok batterijen?

om nog maar te zwijgen over de sub D cellen

Laatst bewerkt door een moderator:
beste swatch.

voordat je hier bullshit komt vertellen.

Nimh cellen zijn gevaarlijker bij het ontploffen dan lipos! ja lipos kunnen vlam vatten maar een metalen huls van een nimh cel doorboort muren.

Voordat je een lipo laat ontploffen moet er minsten 5x teveel laadstroom ingepompt zijn.

Een lipo met 2200mAh mag tegenwoordig zelfs al met 10A geladen worden. Ik denk dat de eerste 50A laders nog gevonden dienen te worden???

tevens ja een lipo kan ook vlam vatten als je met hoge laadstroom op het NIMH proces staat te laden. Maar een nimh accu laden op een lood instelling geeft ook explosieve gevolgen.

een batterij is nou eenmaal een voorwerp waar een hoop energie inzit. Energie kan in allerlei vormen benut worden. Brand, kinetisch maar ook elektrisch.

En de cut off tsja dit is voor een paar euro al te koop in hongkong voor 3s lipos met een keurig ledje erop en een buzzertje.

de gevaren van lipo zijn in mijn ogen zelfs kleiner dan die van een nimh accu

en veilig he die laptops!!!

en veilig he de 9v blok batterijen?

om nog maar te zwijgen over de sub D cellen

Of je het nu bullshit noemt of niet maar wat ik moest vertellen is eruit en je doet er mee wat je wil..

Laatst bewerkt door een moderator:
het gaat niet alleen om wat jij hier plaatst. maar het gaat om wat mensen op internet kwakken.

Als morgen 100 man roept dat boter dodelijk is eet niemand meer boter??

Accu's zijn compacte energie bronnen. energie zoals ik al uitleg dat wil eruit. Hoe meer energie in een kleine ruimte hoe meer druk.

Lipo;s zijn niet anders dan normale cellen. Maar zijn voor je eigen veiligheid beter dan nimh cellen.

Lipos hebben geen metalen behuizing. Alleen een soort aluminium folie van ca 1mm dik.

Een nimh heeft dus een metalen behuizing. deze wordt als een kogel afgevuurd.

Tr51150.jpg

Die scherven van nimh cellen zijn vaak nog vele malen gevaarlijker voor brand ook want het metaal is echt knal oranje bij de explosie. Als dit in de buurt van brandbaar spul komt heb je pas echt een probleem. Laat staan dat je geraakt wordt door zo;n stuk rond vliegend metaal.

alle energie bronnen zijn gevaarlijk. energie is nu eenmaal gevaarlijk zeker naarmate je meer in een kleinere behuizing propt.

Zie het als een ballon. Hoe meer lucht hoe meer krachten er op de ballon komen.

p.s. 12mm vurenhout met een stomp voorwerp van ca 25mm doorboor je niet zomaar. dat geeft nog maar eens weer hoeveel kracht er achter een exploderende nimh cel zit.

He dat is leuk als je een kanon wilt maken :mrgreen:. Oude NiCad of NMHI cel erin, flink wat stroom erdoor jagen en even wachten. Misschien wel leuk voor een forum treffen zoals ze dat in duitsland ook jaarlijks doen.
Oja de cellen in een laptop zijn LION cellen geen LIPO, en hebben ook een metalen can erom zitten. Maar laten we hier nou geen ruzie om maken en laten we het wel gezellig houden hier op het forum.

Maar het punt dat ik wou maken is dat ik persoonlijk Lipo veel gevaarlijker vind dan NImh. Ik heb vroeger ook op NImh cellen gereden (toen nog met mijn xray t1R) en mijn cellen waren toen verdeeld als saddle packs. Ik heb een paar keer kortsluiting gehad met de cellen onopzettelijk tegen elkaar te drukken terwijl ik bezig was met iets anders. Ik heb zo nog nooit een cell of pack opgeblazen. Tijdens het laden was het sissen/hoge temperatuur al een goede indicatie dat er iets niet goed was. En je had tijd om te reageren.

Ik heb ook al opgeblazen cellen gezien in een auto en OK dat is zekr niet te onderschatten maar als je ziet hoe snel ze een lipo explosie te weeg kunnen brengen ..

Ik ben hier zeker niet gekomen om ruzie of dergelijke te zoeken StefanF. Het is zeker niet de bedoeling dat ik dat te weeg zou brengen! En over dat kanon, waarom niet? Oude racing packs vinden zal wellicht geen probleem worden ! :D

Nee hoor. Lipo is per definitie niet gevaarlijker dan NiMh. Als je hard-case lipo's gebruikt (zoals ik in mijn Slash gebruik) is ie bullet-proof. Goede lader nemen en een balancer erbij/erin, boel goed instellen (niet gaan experimenteren) en lekker laten gaan. En als je het eng vind, er zijn tegenwoordig hittebestendige lipo-laadzakken te krijgen. In de modelracerij is lipo al vrijwel de standaard. De NiMh cellen zitten aan de max met rond de 5000. Lipo gaat rustig door naar de 10k. Je hebt inderdaad een cut-off nodig, om te voorkomen dat je het op 0V trekt. Maar die kosten inderdaad geen drol. De betere race-ESC's hebben die al ingebouwd. Zo ook in de brushless ESC van mijn Slash. Die gaat eerst op 50% rijden en dan na een minuut ongeveer gaat ie vanzelf uit.

Jah eenmaal alles ingesteld ben ik er ook vrij gerust in. En experimenteren zoals met NImh zou ik ook niet gaan proberen :p
Bij de LRP sphere tc zit het ook ingebouwd en eenmaal de minimum bereikt kan je gewoon geen gas meer geven enkel nog sturen, best lastig als je op het rechte stuk bent :p Maar eenmaal een paar seconden gewacht kan je even trug een beetj rijden.

er zijn genoeg ervaren modelbouwers op dit forum die al heel veel hebben geprobeert om een lipo binnen 5 minuten te laten ontploffen. Tot op heden nog geen geluk. meer dan een pufje kwam er niet uit.

Een nimh cel sist. maar een lipo zwelt compleet op. Dat gebeurt niet zomaar. Maar daarvoor moet je wat dieper in de chemi van een lipo cel gaan zitten.

Het is hetzelfde verhaal met brandstof vs waterstof.

heel veel mensen vinden waterstof gevaarlijk ja explosie dit dat zus zo.

Brandstof is zwaarder dan lucht wat inhoudt bij lekkage dat de brandstof op de grond blijft en vrij lang kan branden.

Waterstof is lichter dan lucht. Dit is net als gas een grote vlam voor enkele seconden en het is klaar. In die enkele seconden kan het nagenoeg niets in brand zetten.

Tevens heeft waterstof een bepaalde druk en % nodig om goed te kunnen ontbranden wat je eigenlijk zonder druktank al niet eens haalt.

Hallo Alwin,

2 jaar geleden is de accu in mijn laptop explodeerd, terwijl deze aan de lader stond !!
Het was best een harde knal hoor !!
De Toshiba laptop en de accu waren pas 6 weken oud, gelukkig geen brand gehad, maar de laptop was een beetje dikker geworden dan deze nornaal was, hahahaha !!
Harde schijf gecrahsd !
De laptop is volledig vergoed door Toshiba.
Maar ja, wel alles opnieuw moeten installeren !

Back