ring voor glas Wilesco ketel

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
Ik heb niet voor niets "Learning all the time" als motto in m'n handtekening.....

Ontzinking is inderdaad een proces dat op galvanische corrosie op microschaal lijkt. In het Engels wordt het in zijn algemeenheid als "selective leaching" aangeduid. Wat ik niet begreep is het feit dat in dit proces ook het koper kortstondig in oplossing gaat en later dan weer neerslaat. Daardoor kan, in de tijd dat het koper in oplossing is, de elektroliet bij het onderliggende zink komen.
Wat wel wel steeds tegenkomt is dat je het eigenlijk alleen hebt met zout of anders soortig sterk verontreinigd water. Verder is het een relatief traag proces, en goed drogen na gebruik en voor het (langdurig) opslaan is meestal al voldoende.

Een oplossing ligt in het toevoegen van wat tin (Naval brass), en voor messing met <30% tin in de toevoeging van een minieme hoeveelheid arseen (0,03%). Dat laatste is tegenwoordig wat ik begrijp gebruikelijk bij alle <30% tin messing soorten.
Maar dat is wel een probleem met ons hobbyisten, we komen meestal heel slecht te weten met wat voor materiaal we nu precies te maken hebben. Je zou een officieel certificaat moeten hebben om te kunnen nagaan wat een materiaal wel of niet kan hebben, maar zie dat maar eens te krijgen. Het zelfde geldt voor mechanische eigenschappen.

Maar OK, dit probleem lijkt opgelost.
Excuses voor de verwarring die ik veroorzaakt heb.

Groet,

Ad

Dit is mijn Wilesco ketel op zijn kop staande en je kijkt naar binnen en wat zie je? Rood koper in een messing ketel...

Dat is dan toch wel een zeer slechte materiaalkeuze geweest. Er zijn speciale messing soorten die in Engeland de stempel CR (Corrosion Resistant) of DZR (Dezincification Resistant) krijgen. Dit zijn meestal legeringen met een toevoeging van lood wat het proces tegengaat.

Groet,

Ad

Dat is dan toch wel een zeer slechte materiaalkeuze geweest. Er zijn speciale messing soorten die in Engeland de stempel CR (Corrosion Resistant) of DZR (Dezincification Resistant) krijgen. Dit zijn meestal legeringen met een toevoeging van lood wat het proces tegengaat.

Groet,

Ad

Tja, ik durf hier nu niets meer over de firma W. te zeggen.........

Tja, ik durf hier nu niets meer over de firma W. te zeggen.........

Ik weet het niet, volgens mij wijst het wel op geen goed gebruik. Geen schoon water (Harm gebruikt volgens mij altijd regenwater), en niet goed gedroogd voor opslag. En het zijn tenslotte installaties voor hobby gebruik, niet voor continu bedrijf.
Ik heb geen flauw idee wat de prijsconsequenties zijn van materiaal dat wel bestand is tegen deze corrosievorm, maar dat kan een drijfveer geweest zijn.

Groet,

Ad

ketel

In mijn stoomwals waar het tin van het venster losgelaten, zag ik dit effect inderdaad niet. Maar ik gebruik wasdrogerwater dat daarna ook nog door een melittafilter is gegaan. De ketel zal inderdaad slechts af en toe gebruikt worden. Zal de twinmachine ooit als echte aandrijving worden gebruikt dan komt er zeker een andere ketel.

waarom zou ik het nog een keer willen zien? Als ik dat zou willen hoef ik alleen maar op de andere link te klikken.
Geen erg zinvolle bijdrage aan de discussie...........en volkomen overbodig dus.

Wasdroger water is toch een soort condens van het vocht uit de was ?
Lijkt me geen kwaad te kunnen doen, hooguit wat zeepresten, zij het in minimale vorm.

Demi water zou ik zowiezo niet doen, veels te agressief voor wilesco messing ketels.
Buitenkant is dan wel verchroomd, maar de binnenzijde niet.

Gedestilleerd kan ook worden gebruikt.

water

Lijkt me geen kwaad te kunnen doen, hooguit wat zeepresten, zij het in minimale vorm.

Demi water zou ik zowiezo niet doen, veels te agressief voor wilesco messing ketels.

Ik doe het voornamelijk omdat het ontkalkt is, als gedistilleerd water.

waarom zou ik het nog een keer willen zien? Als ik dat zou willen hoef ik alleen maar op de andere link te klikken.
Geen erg zinvolle bijdrage aan de discussie...........en volkomen overbodig dus.

Sorry ik had niet gezien dat die link er al stond , mijn fout.:(

Dirk

Als ik het allemaal goed lees, dan is dat ontzinken een galvanisch/chemische reactie. Dan ligt dat domweg aan de waterkwaliteit.

Voor alle duidelijkheid: GEEN condens uit de condensdroger gebruiken, dat reageert zo zuur als wat.
GEEN condens uit een AC gebruiken, dat reageert zo zuur als wat.
GEEN regenwater gebruiken, dat reageert zo zuur als wat.
Alle drie omdat het van nature veel te veel opgeloste zuurstof en andere gassen zoals CO2 bevat.... (de namen "zuurstof" en "koolzuurgas" bevatten niet voor niets het woord "zuur"....).

GEEN demiwater gebruiken, dat is verre van schoon voor ketelgebruik. Het is wel gede-mineraliseerd, maar dat betekent alleen dat de hardheidsvormende ionen gewisseld zijn voor niet-hardheid vormende ionen. Het water bevat nog steeds heel veel, hoofdzakelijk onbekende, rommel.

Als het even kan, uitsluitend gedestilleerd water gebruiken. Dat is vanwege de manier van produceren nagenoeg gassenvrij, en ook nagenoeg volledig ionenvrij.

Als je de afgewerkte stoom goed opvangt en op de juiste manier laat condenseren (met zo weinig mogelijk aanraking van zuurstof) en je haalt het door een olieafscheider (paar syphons en Loofah-sponzen) dan is dit water weer gewoon bruikbaar.

Als je het water wat alkalisch houd, en je zorgt dat je de ketel VOL (dus zonder lucht) wegzet, dan is er weinig aan de hand, en zal het met dat ontzinken heel hard meevallen.

Groet, Bert

Maar ik gebruik wasdrogerwater dat daarna ook nog door een melittafilter is gegaan.

Zie eerdere post. Wasdroger water is volledig ongeschikt.
Het melitta filter haalt hooguit wat stof uit het water maar is voor wat betreft ketelschade volkomen zinloos.

Normaal gesproken gaat ketelwater in "echte" installaties hooguit door een grof metaalgaas filter om te voorkomen dat er bijvoorbeeld losgerammelde bouten en moeren in de pompen terecht komen.

Alle fijnere vormen van filteren, als die nog nodig zouden zijn, dan heeft je installatie al van te voren geen schijn van kans op overleven.....

Groet, Bert

... @ John33: afpersen met water is volkomen zinloos voor kleine keteltjes en lage drukken. ...
Waarom/waardoor Bert?

... Als het even kan, uitsluitend gedestilleerd water gebruiken. Dat is vanwege de manier van produceren nagenoeg gassenvrij, en ook nagenoeg volledig ionenvrij. ...
Ik meen eens hier in het stoomforum gelezen te hebben dat gedestilleerd water de metalen oplost, en daarom niet bruikbaar. Wat heb ik verkeerd gelezen, over het hoofd gezien?

... Als je je leeftijd bij je profiel had gezet, dan was er mogelijk minder fel gereageerd en misschien eerst wat doorgevraagd. ...
Forumtipjes:
  • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

water

Ok, kennelijk is er 'communis opinio' over gedistilleerd water, maar vol laten staan???? Wilesco adviseert precies het tegenovergestelde....
p.s. op 4 hoog is regenwater voor mij geen optie....

@Bert, de treinenjongens op Stormpolder gebruiken allen (net als ik) regenwater.
Ik tap water af als het dak en de goot goed zijn schoongeregend.
Als het opgevangen water schoon lijkt, het komt wel voor dat het in een witte emmer al zwart is dan gaat het terug de tuin in, laat ik het een nacht staan en na filtratie (koffie filter tegen gruis en bladresten) is het prachtig ketelwater.

@Ron dat gaat over gedemineraliseerd water. Dat is troep.

Zo, ketel zit weerin elkaar, inserts er ook in. Kokend water in gegooid: hij lekt in ieder geval geen water; een goede eerste stap.....
Het venster kan pas gemonteerd worden als de standaard m2x5 zijn vervangen door bestelde m2x8 want het venster en de rubber ring zijn kennelijk dikker dan vroeger. Ik zet tussen de randen en de boutjes en moeren ook m2 ringetjes, dat maakt het geheel iets steviger, enfin we zien wel...

Waarom/waardoor Bert?

Domweg omdat een klappende ketel van een halve liter en 3 bar weinig energie opslaat en dus weinig schade aan richt, hoguit schrik je je een hoedje.
Als het 50 liter en 10 bar is, dan begint de hoeveelheid opgeslagen energie dusdanig veel te worden dat het echt schade/verwondingen kan doen ontstaan. Waar de grens ligt is lastig te zeggen, maar een met lucht opgepompte wilesco ketel op 2 bar KAN niet veel meer schade aanraken dan een klappende ballon. Als die ketel onder stoom staat, is het een heel ander verhaal overigens.

Ik meen eens hier in het stoomforum gelezen te hebben dat gedestilleerd water de metalen oplost, en daarom niet bruikbaar. Wat heb ik verkeerd gelezen, over het hoofd gezien?

Weet ik niet. Metalen lossen niet op in water. Metalen en zuren reageren wél met elkaar. Water (gedestilleerd of niet) gedraagt zich zuurder tegenover metalen naarmate de temperatuur hoger word. Aanwezigheid van zuurstof of koolzuurgas in de ketel maakt dat erger. Daarom word ketelwater normaal op een pH boven de 9, of liever nog 10 tot 10.5, gehouden (bij kamertemperatuur gemeten), en voorzien van een zuurstofbindende toevoeging.
In koude toestand is zuiver gedestilleerd water volkomen neutraal tegenover de meeste metalen.

Ok, kennelijk is er 'communis opinio' over gedistilleerd water, maar vol laten staan???? Wilesco adviseert precies het tegenovergestelde....
p.s. op 4 hoog is regenwater voor mij geen optie....

Yep.... als je GOED voedingwater hebt, dan is dat vrijwel vrij van opgeloste gassen, en dus van zuurstof. Ketels (en zeker stalen ketels) hebben een hekel aan zuurstof. Als je de ketel van druk haalt, dan zal op een gegeven moment de stoom condenseren, en dan krijg je een vacuum, wat er toe leid dat er lucht in de ketel komt. Dan is een ketel vol zetten met dat goede voedingwater, zodat er geen lucht in komt de beste manier om die "waterlijn" die jij gezien hebt in jouw ketel, te voorkomen.
Ketels buiten bedrijf stellen en weer opstoken is jarenlang voor mij een routineklus geweest, en volzetten lieten we alleen achterwege als de keten voor een uurtje van druk moest (niveauvlotters repararen o.i.d.) of als de ketel leeg moest voor inwendige inspectie.

@Bert, de treinenjongens op Stormpolder gebruiken allen (net als ik) regenwater.
Ik tap water af als het dak en de goot goed zijn schoongeregend.
Als het opgevangen water schoon lijkt, het komt wel voor dat het in een witte emmer al zwart is dan gaat het terug de tuin in, laat ik het een nacht staan en na filtratie (koffie filter tegen gruis en bladresten) is het prachtig ketelwater.

Dan moet ik je toch teleurstellen Harm, regenwater is al sinds de jaren 70, toen men zich voor het eerst zorgen begon te maken over zure regen, al volledig ongeschikt als voedingwater, vanwege alle opgeloste gassen, dampen, rooksoorten etc etc.

Alle vormen van ongecontroleerde of natuurlijke condensatie moet je mijden als voedingwater.

Het was altijd een oude machinistentruuk om het condenswater van de AC terug te leiden naar de voedingwatertank. Zomaar gratis een tot twee ton "uitstekend' voedingwater..... Dat laat je toch niet liggen?
Nou, het is een heel erg lang verhaal als ik de details uit ga leggen, maar ik heb één keer op een boot gezeten waar dit binnen een jaar tot wel zo een afschuwelijke ravage in het stoomsysteem leidde, en zo verstrekkende gevolgen, dat ik tegenwoordig in staat ben het hele systeem leeg te trekken en overboord te pompen als ik merk dat er condenswater of ander water van bedenkelijke kwaliteit in mijn systemen zit (en dat is wel zo ongeveer de ergste nachtmerrie voor een machinist, om het stoomsysteem leeg te moeten maken en het warmtebedrijf uit te schakelen).

Nu zal het voor hobbyketels niet echt een heel bezwaarlijk iets zijn om regenwater te gebruiken, maar het is absoluut verkeerd water, ongeacht of "die spoorjongens het allemaal gebruiken" of niet.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Harm, ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar het verhaal dat demi-water beter is dan gedestilleerd water is echt niet waar hoor!

In de scheepvaart gebruiken we vrijwel uitsluitend gedestilleerd water, en mits chemisch goed behandeld is dat vele malen schoner, minder aanslag en corrosie dan demiwater. En je kunt zeggen wat je wilt, maar scheepsketels staan in hun levensduur "tamelijk veel" onder stoom.

Goed gedestilleerd water bevat namelijk helemaal NIKS. Geen zuurstof, geen ionen, geen opgeloste stoffen, helemaal niks. Kun je over een glasplaat of RVS plaat laten lopen en dan droogt het van zichzelf streeploos op.

Als je geen goed gedestilleerd water hebt, tsja, dan houd alles op natuurlijk.

Ik zou dat toch echt mogen weten, als machinist op een chemie-tanker, waar gedestilleerd water niet alleen vor ketels bebruikt wordt, maar ook om ladingtanks mee schoon te maken.
Voor nood (in de haven werkt de verdamper niet, als je dan toch "schoon" water nodig hebt....) hadden we een ionenwisselaar, maar dat was een noodoplossing, die beduidend minder goed resultaat gaf.

Groet, Bert

Back