Rippin ASW24 3,25m

Hier komt mijn bouwverslag van de Rippin ASW24 3,25m

Ik heb de ASW24 op 7 januari besteld bij Rippin. Na een mooie prijs gekregen te hebben de gok gewaagd, delevertijd zou drie weken bedragen....

Goed, hij is uiteindelijk gisteren binnen gekomen :-) :banana: Als je dus iets besteld bij deze firma, neem de levertijd dan met een korreltje zout!

1
1_Aankoop-1.jpg

2
1_Aankoop-2.jpg

3
1_Aankoop-3.jpg

4
1_Aankoop-4.jpg

5
1_Aankoop-5.jpg

6
1_Aankoop-6.jpg

7
1_Aankoop-7.jpg

8
1_Aankoop-8.jpg

9
1_Aankoop-9.jpg

10
1_Aankoop-10.jpg

Eerste indruk van de kit:
Ziet er allemaal gelikt en netjes afgewerkt uit, maar het is zeker geen ARF. Er moet nog heel wat aan gedaan worden! Ik hoop daar jullie kennis voor te kunnen gebruiken. Ik ga beginnen met de vleugels. Dat moet me nog wel lukken hoop ik! De vorderingen ga ik hier bijhouden!

En eh.. ik ga de neus er af halen (:2gunfire: i know..), er gaat een molen voorop komen :-) Wie heeft er goede suggesties voor een motor voor een kist van deze grootte?

Mooie kit. Dit draadje ga ik zeker volgen aangezien mn pa en zn vliegmaat ook een Asw-24 hebben met zelfstart.
Dus een koffiemolen in de rug inbouwen is een mooie uitdaging en ook nog eens schaal :p
Dat zal wat ver gaan maar ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Succes met de bouw kerel!

Groeten Merlijn

Laatst bewerkt:
Hoi Japie

Je hebt pb ;)

Edit: wat hebben die lui een prachtig assortiment kisten zeg...! Zelfs een Ask-23 te gek! Helaas vlieg ik nu al een paar jaar niet meer bij een club aangezien ze hier te ver weg liggen anders was ik zeker blijven zweven... :(

Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,

Een mooie zwever he en wat een ruimte in de romp!
Gelukkig heb je hem nog voor dat het mooie weer er aan komt!
Nog bedankt voor je foto's van de remkleppen.
Ik zie dat ze er zo in te klikken zijn.
Bij mijn vleugels zaten de servogaten van de remkleppen er niet in.

Ik zal je morgen een paar foto's sturen van de vleugelpennen.

Succes
Ton

@jonkje

zou jij een paar foto's willen maken van het wiel en luikje.
Alvast bedankt

Mensen, ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb besloten de volgende motor aan te schaffen:
Klikkerdeklik

Eerste vraag, is dit een goede keuze? Tweede vraag, welke prop moet ik er bij nemen. En dan vooral uit cosmetisch oogpunt gekeken, welk spinnertje moet erbij? Ik kan daar geen inschatting van maken! Mensen met gelijkwaardige kisten? Welke spinner hebben jullie? Ik wil graag zo'n witte spinner die ik hier op het forum wel eens voorbij zie komen:D! Hoe bepaal je nou de grootte van die dingen?

Laatst bewerkt:
Motorkeuze kun je goed nagaan in de database die PH-AJH aangelegd heeft, perfect naslagmateriaal!

En dan weet DirkSchipper nog een tool waarmee je redelijk scherp de efficiency van een motor in kan bepalen. In mijn draadje van de Countryman heeft hij een link staan. Wellicht handig om de discussie daar ook nog eens na te lezen, leer je veel van.

En de spinner is niet zo erg moeilijk . . kies een spinner die je graag wilt. De omtrek van de achterzijde moet dan overeenkomen met waar jij je neus gaat afzagen. Ik zou de neus dan iets te kort afzagen dan kun je daarna met het betere schuurwerk hem precies op maat krijgen. Uit mijn hoofd is er in het draadje van de ASW 20 van PH-AJH ook nog wel het een en ander terug te vinden. Zoeken laat ik even aan jou over;)

Succes met de verder bouw, ik lees het hier graag!

Jacob Bos

En dan weet DirkSchipper nog een tool waarmee je redelijk scherp de efficiency van een motor in kan bepalen.
Helaas, ik had al gekeken.
De motor staat er niet bij, en op de site zag ik niet zo 1 2 3 de technische specs van de motor staan.
De tool die Jacobbos bedoelt is hier.

Je kunt ook DriveCalc gebruiken. Die moet je wel installeren, maar is in ieder geval ook gratis.
Daar staat jouw motor wel bij.

Met een 3S Lipo en Aero-naut 11x7 prop met 42 mm tussenstuk:
- 277 Watt
- 76.9% rendement
- trekkracht: 1413 gr / 5.1 gr/W
- 8829 rpm prop

Met een 3S Lipo en Aero-naut 10x6 prop met 42 mm tussenstuk:
- 180 Watt
- 79.1% rendement
- trekkracht: 999 gr / 5.6 gr/W
- 8829 rpm prop

Met een 4S Lipo en Aero-naut 10x6 prop met 42 mm tussenstuk:
- 379 Watt
- 78,2% rendement
- trekkracht: 1711 gr, 5.6 gr/W
- 11273 rpm prop

Gr. Dirk.

Edit: ik heb het gevoel dat die motor wat aan de krappe kant zal zijn, maar ik ken het eindgewicht van jouw kist niet.

Hallo!

Bedankt voor de info zeg, erg nuttig! Wat is zo'n forum toch super! Ik moet me duidelijk eens wat meer verdiepen in die motortechnieken.

Overigens heb ik nog geen motor besteld hoor! Als er qua motor betere suggesties zijn houd ik me van harte aanbevolen!

Ik verwacht het eindgewicht richting de 3, a 3,5 kilo. Misschien dat Helitony zijn kist eens kan wegen? Dan kan ik misschien een gerichtere keus qua motor maken. Ik heb nog een 60amp ESC liggen, die wil ik in ieder geval graag gebruiken. Ikzelf denk dat dat haalbaar moet zijn.

Nogmaals, alvast bedankt voor al het meedenken hier!

Japie,

1. met 3,5 kg en 150 Watt per kg betekent 525 W ingangsvermogen.
2. als je de motor met relatief hoog rendement wilt gebruiken (is ook niet te zot zwaar belast en dus ook lange levensduur) dan moet je uitgaan van relatief hoge spanning en kleine stroom.

Dan kom ik uit op:
- 4S lipo
- deze motor (goede motor voor niet te veel geld)
- Aero-naut CamCarbon 12x6,5”

34,4 Amp
509 Watt
2,518 kg thrust
9420 rpm
5,3 gr/W
Efficiëntie 82,7%

Om het gewicht van de kist nog binnen de perken te houden kun je meer of minder mAh lipo-pakket nemen.

Met die setup moet je lekker uit de voeten komen, stijgt goed zonder op een raket te lijken. De efficiëntie van het geheel is meer dan goed te noemen. (80% is mijn streven, wordt lang niet altijd gehaald, dit gaat er overheen). Dat betekent dat je op één accu relatief lang kunt vliegen, of je zou vanwege het gewicht een kleinere accu kunnen kiezen.

Ik heb nog wat andere setups geprobeerd met 3S. Dan zakte de efficiëntie meteen naar dicht bij de 70% of zelfs daaronder.

Op 3S kun je bv. wel een Kontronik Kira 480-39 (3900kv) 5,2:1 vertraagd met 14x6" prop draaien. 81% efficiëntie. Maar wel 205 euro bij Höllein. :(

Dirk.

Dank voor het meedenken! Ik heb de motor en de 4s accu's besteld! Voor dat geld hoef je het zeker niet te laten!

Een spinner die met de stroomlijn van je kist meeloopt zal waarschijnlijk niet bestaan. Een ASW 20 heeft een wat spitsere neus, dus is dat eenvoudiger.

Wat wel handig is om te doen: maak een rond motorschot die tevens je neus ietwat vervormd / ronder maakt. Dan sluit de spinner in ieder geval rondom mooi aan.

Jacob

nee klopt t blijft inderdaad erg lastig jaap n goed passende spinner te gaan vinden:sad:de cirrusromp is ook niet mooi rond :nooo:ook daar zullen we moeten gaan smokkelen wel zit ik ook te denken ofdat het mogelijk is er n elektro moter steun op te zetten zoals vroeger met de branstof gedaan is alleen niet zo colosaal groot en ook makkelijk is te verwijderen! :wink: dat zou wel erg vintage zijn met n stukje nieuwe techniek zo weer :ontopic:met jou prachtige asw24 mooimooimooimooi :wink:

@ Helitony en Japie:

Ik zal mn best doen dit weekend even wat foto's van de 1:1 Aws te maken. Of foto's van het wiel gaan lukken betwijfel ik aangezien de kist waarschijnlijk gedemonteerd gestald staat en dat wil zeggen dat de romp dan op het karretje uit de zweefvlieg aanhanger staat met het hoofdwiel ingetrokken. Maar wie weet ;)

Groeten Merlijn

Laatst bewerkt:
Mooi hoor!! Al gevlogen?? Een paar filmpjes van deze zwever zou ik erg mooi vinden!

Inmiddels buiten de motor & lipo's om de volgende bestelling geplaatst voor deze zwever:

Artikel-Nr. 013723446
CAM-Carb-Bl.12,0x 6,5" 1 Stück 8,80 EUR 8,80 EUR 19,00%

Artikel-Nr. 013725975
CN-Spinner 42/5,00mm 1 Stück 16,89 EUR 16,89 EUR 19,00%

Artikel-Nr. 013724222
Alu-Mittelst.42mm 0 1 Stück 6,70 EUR 6,70 EUR 19,00%

Artikel-Nr. 03114351
DYMOND D 250 BX BB/MG 2 Stück 19,90 EUR 39,80 EUR 19,00%

Artikel-Nr. 03117501
DYMOND D 7500 MG BB 2 Stück 22,90 EUR 45,80 EUR 19,00%

Artikel-Nr. 03121602
DYMOND Switch BEC 5A (3-10 LiPo) 1 Stück 23,90 EUR 23,90 EUR 19,00%