Halo allemaal,
Al meer dan 20 jaar lag hij op zolder, mijn Riser 100. Ik was toen een blauwe maandag lid van de club in Zoetermeer en omdat iedereen met Riser 100’s vloog moest ik er ook een bouwen – dan kon ik vervolgens leren vliegen….
Maar al snel opgeslokt door werk en andere zaken bleef ik niet langer dan een half jaartje lid en verdween de Riser 100 naar zolder.
Inmiddels vlieg ik alweer 13 jaar en de laatste jaren vooral met schuimtoestellen maar deze Riser had nog steeds nooit gevlogen en lag na 3 verhuizingen te verstoffen op de vliering….
Op hemelvaart kreeg ik het op mijn heupen en haalde het ding naar mijn hobbykamer.
20 jaar lang op zolder gelegen……Ik had er toen zelfs een heel geraamte omheen gebouwd om hem netjes te vervoeren in mijn krappe autootje.
Hoog tijd om er mee te gaan vliegen. Maar dan dus eerst ombouwen naar electro, wel zo handig. Dit had ik nog allemaal liggen. Een oude Jeti Phasor 30-3 van 200 gram. Beetje zwaar maar goed – kan die wel hebben.
En dus ‘rats!’ de neus eraf. Sommigen vinden dit moord…. En dan twee precies even lange balkjes in de hoeken lijmen. En we hebben nu een basis om down en side trust te gaan berekenen. Ik heb 2 graden down en 2 graden side trust gedaan – leek me wel prima voor een zwever van 250 cm spanwijdte. In de praktijk ga ik dat allemaal niet zo merken denk ik zo….
De motor heb ik er maar meteen ingehangen, kijken hoe de as is uitgelijnd. Prima!
Nu fixeren aan de bovenzijde – en goed nameten. Ziet er goed uit.
Nu wordt het rommelig… Ik heb er gewoon een heleboel balkjes tegenaan geplakt. Ik kan aardig boetseren met balsa hout en met een scherp mes en grof schuurpapier kom ik een heel eind.
Ik ben vervolgens vergeten fotos te maken, maar dit is het eindresultaat:
De remkleppen werken perfect! Een schakelaar omzetten is genoeg, Vroeger ging dat dus met touwtjes….
Met een 2200 3 S onder de vleugel hangt-tie mooi in evenwicht. Ik heb hem nog niet gewogen…
Bouwtijd:
Hemelvaart van 13.30 tot 00.30 – netto zo’n 10 uur. En vandaag nog zo’n 6 uur… Totaal 16 uur. Niet slecht dacht ik zo.
En dan nu de vraag:
Om ‘tip stall’ tegen te gaan moet je – zeker bij een vliegtuig zonder ailerons – een beetje wash-out in de vleugel strijken. Je verdraait de vleugel en gaat er dan met een fohn of hete bout overheen. De vleugeltips zijn dan iets verdraaid, de voorkant omlaag en de achterkant omhoog.
Als ik de vleugeleinden plat op tafel leg dan is de achterlijst van mijn Riser 100 bij de tip nu zo’n 5 mm boven het tafelblad.
Wie heeft hier ervaring mee? Is wash out nodig bij een Riser 100? (bouwbeschrijving zegt er niets over). Wie vliegt een Riser 100 en kan even de vleugeleinden plat op tafel leggen om te zien of het helemaal plat is – of dattie wash out heeft, en hoeveel. Iemand überhaupt wel eens last gehad van tip stall bij een Riser 100 en zo nee: had je wash out…?
En hoe vliegt een zwever zonder ailerons eigenlijk…
Je ziet - ik ben ailerons gewend, eigenlijk vanaf mij eerste echte toestel (twinstar).
Ik hoor graag waar ik op moet letten voordat ik deze beauty (is het eigenlijk een vintage zwever?) , waar ik aardig aan gehecht ben, de lucht in gooi.
Dank !!
Roger
Al meer dan 20 jaar lag hij op zolder, mijn Riser 100. Ik was toen een blauwe maandag lid van de club in Zoetermeer en omdat iedereen met Riser 100’s vloog moest ik er ook een bouwen – dan kon ik vervolgens leren vliegen….
Maar al snel opgeslokt door werk en andere zaken bleef ik niet langer dan een half jaartje lid en verdween de Riser 100 naar zolder.
Inmiddels vlieg ik alweer 13 jaar en de laatste jaren vooral met schuimtoestellen maar deze Riser had nog steeds nooit gevlogen en lag na 3 verhuizingen te verstoffen op de vliering….
Op hemelvaart kreeg ik het op mijn heupen en haalde het ding naar mijn hobbykamer.
20 jaar lang op zolder gelegen……Ik had er toen zelfs een heel geraamte omheen gebouwd om hem netjes te vervoeren in mijn krappe autootje.

Hoog tijd om er mee te gaan vliegen. Maar dan dus eerst ombouwen naar electro, wel zo handig. Dit had ik nog allemaal liggen. Een oude Jeti Phasor 30-3 van 200 gram. Beetje zwaar maar goed – kan die wel hebben.

En dus ‘rats!’ de neus eraf. Sommigen vinden dit moord…. En dan twee precies even lange balkjes in de hoeken lijmen. En we hebben nu een basis om down en side trust te gaan berekenen. Ik heb 2 graden down en 2 graden side trust gedaan – leek me wel prima voor een zwever van 250 cm spanwijdte. In de praktijk ga ik dat allemaal niet zo merken denk ik zo….

De motor heb ik er maar meteen ingehangen, kijken hoe de as is uitgelijnd. Prima!

Nu fixeren aan de bovenzijde – en goed nameten. Ziet er goed uit.

Nu wordt het rommelig… Ik heb er gewoon een heleboel balkjes tegenaan geplakt. Ik kan aardig boetseren met balsa hout en met een scherp mes en grof schuurpapier kom ik een heel eind.

Ik ben vervolgens vergeten fotos te maken, maar dit is het eindresultaat:


De remkleppen werken perfect! Een schakelaar omzetten is genoeg, Vroeger ging dat dus met touwtjes….


Met een 2200 3 S onder de vleugel hangt-tie mooi in evenwicht. Ik heb hem nog niet gewogen…
Bouwtijd:
Hemelvaart van 13.30 tot 00.30 – netto zo’n 10 uur. En vandaag nog zo’n 6 uur… Totaal 16 uur. Niet slecht dacht ik zo.
En dan nu de vraag:
Om ‘tip stall’ tegen te gaan moet je – zeker bij een vliegtuig zonder ailerons – een beetje wash-out in de vleugel strijken. Je verdraait de vleugel en gaat er dan met een fohn of hete bout overheen. De vleugeltips zijn dan iets verdraaid, de voorkant omlaag en de achterkant omhoog.
Als ik de vleugeleinden plat op tafel leg dan is de achterlijst van mijn Riser 100 bij de tip nu zo’n 5 mm boven het tafelblad.
Wie heeft hier ervaring mee? Is wash out nodig bij een Riser 100? (bouwbeschrijving zegt er niets over). Wie vliegt een Riser 100 en kan even de vleugeleinden plat op tafel leggen om te zien of het helemaal plat is – of dattie wash out heeft, en hoeveel. Iemand überhaupt wel eens last gehad van tip stall bij een Riser 100 en zo nee: had je wash out…?
En hoe vliegt een zwever zonder ailerons eigenlijk…
Je ziet - ik ben ailerons gewend, eigenlijk vanaf mij eerste echte toestel (twinstar).
Ik hoor graag waar ik op moet letten voordat ik deze beauty (is het eigenlijk een vintage zwever?) , waar ik aardig aan gehecht ben, de lucht in gooi.
Dank !!
Roger