Riser 100 – electro ombouwverslag en een vraag…

Halo allemaal,

Al meer dan 20 jaar lag hij op zolder, mijn Riser 100. Ik was toen een blauwe maandag lid van de club in Zoetermeer en omdat iedereen met Riser 100’s vloog moest ik er ook een bouwen – dan kon ik vervolgens leren vliegen….

Maar al snel opgeslokt door werk en andere zaken bleef ik niet langer dan een half jaartje lid en verdween de Riser 100 naar zolder.

Inmiddels vlieg ik alweer 13 jaar en de laatste jaren vooral met schuimtoestellen maar deze Riser had nog steeds nooit gevlogen en lag na 3 verhuizingen te verstoffen op de vliering….
Op hemelvaart kreeg ik het op mijn heupen en haalde het ding naar mijn hobbykamer.

20 jaar lang op zolder gelegen……Ik had er toen zelfs een heel geraamte omheen gebouwd om hem netjes te vervoeren in mijn krappe autootje.

p1060671s.jpg

Hoog tijd om er mee te gaan vliegen. Maar dan dus eerst ombouwen naar electro, wel zo handig. Dit had ik nog allemaal liggen. Een oude Jeti Phasor 30-3 van 200 gram. Beetje zwaar maar goed – kan die wel hebben.

p1060672.jpg

En dus ‘rats!’ de neus eraf. Sommigen vinden dit moord…. En dan twee precies even lange balkjes in de hoeken lijmen. En we hebben nu een basis om down en side trust te gaan berekenen. Ik heb 2 graden down en 2 graden side trust gedaan – leek me wel prima voor een zwever van 250 cm spanwijdte. In de praktijk ga ik dat allemaal niet zo merken denk ik zo….

p1060673b.jpg

De motor heb ik er maar meteen ingehangen, kijken hoe de as is uitgelijnd. Prima!

p1060676y.jpg

Nu fixeren aan de bovenzijde – en goed nameten. Ziet er goed uit.

p1060677j.jpg

Nu wordt het rommelig… Ik heb er gewoon een heleboel balkjes tegenaan geplakt. Ik kan aardig boetseren met balsa hout en met een scherp mes en grof schuurpapier kom ik een heel eind.

p1060679r.jpg

Ik ben vervolgens vergeten fotos te maken, maar dit is het eindresultaat:

p1060684l.jpg

p1060681p.jpg

De remkleppen werken perfect! Een schakelaar omzetten is genoeg, Vroeger ging dat dus met touwtjes….

p1060685x.jpg

p1060686g.jpg

Met een 2200 3 S onder de vleugel hangt-tie mooi in evenwicht. Ik heb hem nog niet gewogen…

Bouwtijd:

Hemelvaart van 13.30 tot 00.30 – netto zo’n 10 uur. En vandaag nog zo’n 6 uur… Totaal 16 uur. Niet slecht dacht ik zo.

En dan nu de vraag:

Om ‘tip stall’ tegen te gaan moet je – zeker bij een vliegtuig zonder ailerons – een beetje wash-out in de vleugel strijken. Je verdraait de vleugel en gaat er dan met een fohn of hete bout overheen. De vleugeltips zijn dan iets verdraaid, de voorkant omlaag en de achterkant omhoog.

Als ik de vleugeleinden plat op tafel leg dan is de achterlijst van mijn Riser 100 bij de tip nu zo’n 5 mm boven het tafelblad.

Wie heeft hier ervaring mee? Is wash out nodig bij een Riser 100? (bouwbeschrijving zegt er niets over). Wie vliegt een Riser 100 en kan even de vleugeleinden plat op tafel leggen om te zien of het helemaal plat is – of dattie wash out heeft, en hoeveel. Iemand überhaupt wel eens last gehad van tip stall bij een Riser 100 en zo nee: had je wash out…?

En hoe vliegt een zwever zonder ailerons eigenlijk…

Je ziet - ik ben ailerons gewend, eigenlijk vanaf mij eerste echte toestel (twinstar).

Ik hoor graag waar ik op moet letten voordat ik deze beauty (is het eigenlijk een vintage zwever?) , waar ik aardig aan gehecht ben, de lucht in gooi.

Dank !!

Roger

Mooi hoor!
En ja, een Riser is ab-so-luut Vintage. Dus tot ziens op de Vintage Glider Treffens :D
Die 5mm wash-out zal best goed gaan, een riser is wat dat betreft niet heel kritisch volgens mij.

Vliegen met een twee-asser is even wennen maar niet erg moeilijk. Het enige waar je om moet denken is dat het allemaal wat langzamer gaat. Met ailerons kun je op ieder moment de vleugels vlak leggen of rollen, met een twee-asser geeft je richting- dan gaat het toestel slippen - dan gaat er een vleugel omhoog. Snel van richting wisselen is er dus niet bij. Je moet een beetje vooruit denken, alsof je met een vrachtwagen onderweg bent zeg maar. Dus niet op het laatste moment 2 meter boven de grond nog een rondje willen draaien. Zorgen dat je netjes aanvliegt, recht tegen de wind in en de laatste meters niet meer van richting veranderen. Kan niet mis gaan.

Succes met invliegen maar dat al wel goed komen

Roger,

Mooi stukje plakwerk heb je laten zien!
Dat motortje zit er mooi in maareh... Hou je ook rekening met de koeling van de motor/regelaar?
Op deze manier komt er geen zuchtje wind bij de motor, maar ik kan het fout hebben natuurlijk.....:rolleyes:

Dank Arjan,

voor je reactie, ben blij te horen dat het wel goed zit met de wash out. Zonder ailerons vliegen wordt even lastig, zeker met zo' n log toestel. Begrijp ook niet waarom de meeste beginners toestellen geen ailerons hebben. Met is veel makkelijker.

@Loeki,

tja, heb ik over nagedacht, Maar vooral toen ik al klaar was. Toch denk ik niet dat dit een groot probleem wordt. Ik draai niet de allergrootste prop die deze motor kan hebben en ik jaag de motor niet over de kop. Met een paar minuten motorloop heb je het wel gehad, en die jetis kunnen een hoop hebben.

Ik kan nog wel een gat maken maar dat zal weinig uitmaken, de houten wand zit vlak tegen de motor, het was wat krap voorin de punt. Misschien had ik de punt wat korter moeten maken maar ik wilde op dezelfde romplengte komen - wel zo mooi.

Ik ga het wel in de gaten houden vanzelfsprekend. Dank je.

Roger,

Hier ligt ook nog zo'n geval. Mooie kist, maar vooral traaaaaaag.
Ben benieuwd hoe de Jeti met deze kist omgaat. Daar zit een hoop powerrr in.
De zuivere zweefversie vliegt als een eitje. Ik heb ook wel eens gedacht om de neus eraf te zagen, maar durf het nog niet. Er zou dan een borstelloze buitenloper in moeten komen van ongeveer 125 gram. Dat zou moeten kunnen.

In ieder geval succes met de eerste vlucht !!

Groeten, Jan-Hein

Ja die motor heeft eigenlijk te veel power en is wat zwaar, maar ik had hem nog liggen en hij past goed in de krappe neus. Als je een buiteloper neemt heb je veel meer ruimte nodig. Dan wordt de neus dus korter.

De Riser vliegt dus traag en als een eitje, maar heb je ooit tip stall gehad? En heb je wash out, of is alles gewoon rechttoerechtaan?

Dank je,

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat prop heb je er op zitten?
10x6 of 12x8 ?
Dat is ook zat voor dit vliegtuig, je zal veel vermogen hebben.
Misschien toch nog twee luchthappertjes maken? Gaten in de zijkant van de romp en dan twee plastic koffie-lepeltjes met de voorste helft er vanaf gezaagd op plakken. Niet mijn tip, ooit ergens hier op het forum gezien, briljant.

Pas op dat de motorvlucht een beetje rustig verloopt, de Phasor kan behoorlijk wat vermogen leveren op 3S, en koeling kan best wel nodig zijn.

Nou, tot twee maal toe een opmerking over de koeling en ik had er al geen goed gevoel bij.... Dus meteen het mes erin!

p1060688b.jpg

Gepriegel met 1 mm triplex leverde mij de 'ijslepeltje' op.

p1060690.jpg

En die heb ik dan weer in de vierkante gaten plakken,

p1060694o.jpg

e presto! Klaar

Het lijkt misschien wat klein op de foto maar het uiteindelijke 'hapgat ' is toch 1.5 bij 0,5 cm en dat dus aan twee kanten.

p1060695g.jpg

p1060692w.jpg

Er zit trouwens een 11 x 7 op en die trekt meer dan 30 ampere. Denk dat 10 x 6 beter is. Dan zit ik rond 30 amp en bij 80% efficiency op zo'n 270 Watt. Lijkt mij voldoende.

Dank voor alle opmerkingen,

en groet maar weer,

Roger

Laatst bewerkt:
Een hele mooie verbouwing. De 10 x 6 prop zal je ruim voldoende klimvermogen opleveren en de koeling poortjes zien er prima uit. Wel moet de lucht er bijvoorbeeld aan de achterzijde uitkunnen. Anders is er geen doorstroming.
Het totale vlieggewicht wil ik nog wel weten. In mijn visie is accu onder de vleugel de mooiste opstelling. Een mogelijke F5J kandidaad.

Frans,

Dank voor de tip,

Nu heb ik de 11 x 7 vervangen voor een 10x6

Hij weegt 1600 gram (2 x vleugelhelft a 300 + stalen pen van 50 = 650 + romp en motor 750 + accu 200 =1600) dat is dan dus iets minder dan 25 gra per DM2.

Wat vinden we daarvan?

Ik ben nu toch bezig en dus maar meteen weer een gat erbij.

p1060698j.jpg

en weer netjes buggelen, op de foto ziet het er mooi uit maar van dichtbij.....

p1060700j.jpg

Groet, Roger

en laat ze maar komen die punten op de i !!

Mooie verzorgde verbouwing Roger :mrgreen: Desondanks heb ik nog steeds zorgen over koeling. Het totale oppervlak van uitlaatopeningen moet (minstens twee keer?) groter zijn dan totaal inlaatoppervlak voor betere afzuiging, warme lucht zet uit. Hou in eerste instantie de motortemperatuur goed in de gaten bij successievelijk steeds langer draaien op de grond. Heb je al stroom-verbruik kunnen meten?

Wil je geen complete gatenkaas van neus maken dan kun je overwegen om een spinner met gat erin te nemen, en gaten in motorspant maken. Zou zonde zijn als zo'n mooie motor de hittedood sterft, demagnetiseert.

Nog een leuke manier van regelaar buitenboort koelen, passief, zonder ventiwapper, worst-case zou je dat ook voor motor kunnen toepassen:
www.mgm-compro.com
-> Afghanistan
-> tech.info
-> controller cooling

Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes.

Was dit een strikvraag Ron?

Iedereen weet toch dat de uitzettingcoefficient van lucht 0.0037 is. (bij 0 graden en er even vanuitgaand dat het zich gedraagd als ideaal gas)

En dat betekent dat zelfs als de lucht in die hele korte tijd opwarmt van 20 graden naar 80 graden, het maar zo'n 22 procent in volume toeneemt.....

Nou ik denk dat die lucht niet meer dan een paar graden stijgt en de uitzetting is dus te verwaarlozen.

Maar ik ben blij met je bezorgdheid hoor. Ik heb de motor vanavond even op zijn donder gegeven. Na 1 minuut een beetje warm. Toen meteen daarna 1.5 minuut weer volle bak. De motor was toen matig heet. Mijn vinger kon ik er gewoon ophouden zonder dat het pijn deed.

Misschien zo wetenschappelijk maar voor mij voldoende :)

Dank ook voor de opmerking over mijn profiel, zie links, ik ben 46, al mijn hele leven vliegtuigjes aan het plakken, maar kan pas sinds 14 jaar vliegen. Omdat de kids wat ouder worden heb ik weer wat meer tijd en sinds dit seizoen weer volle bak vooruit.

Nou, tweede helft begint.

Met groet!

Eigenlijk maak ik me helemaal niet zoveel zorgen om de koeling. Ik gebruik nooit van die koelgaten. De motoren zitten allemaal strak ingebouwd in de neuzen.
Zo'n motortje heeft maar heel weinig tijd nodig om zo'n zwever op een redelijke hoogte te brengen. Met een beetje goeie wil ben je een hele poos boven terwijl je motor af kan koelen.
Het gewicht is heel redelijk met 1600 gram.

Succes !!, JH

Eigenlijk maak ik me helemaal niet zoveel zorgen om de koeling.

Ik ook niet. En ik kan het onderbouwen met gelogde temperatuurgegevens. Zelfs zonder openingen daalt de temperatuur in de romp van al mijn elektrozwevers zodra ik ga vliegen en blijft hooguit enkele graden boven de omgevingstemperatuur. Normaal gesproken gebruik je 20 tot 30 seconden de motor om daarna minstens een minuut of 4 tot 5 te kunnen zweven. Bij een erg sterke setup is de motorloop nog veel korter. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Het enige waar ik wel eens last mee heb gehad is een net iets te zwakke (lineaire) BEC waar 6 servo's op waren aangesloten. Die werd wel erg heet. Opgelost door een zwaardere switching BEC in te bouwen.

Nou moe!

Al die moeite.... Nou ja, lelijk is het niet en better safe then sorry.

De maiden is waarschijnlijk volgende week - morgen de dutch nationals op vliegveld Valkenburg - waar ik vlieg, dus wachten tot volgende week.

Overigens gaat ons veld wellicht sluiten, we moeten er per 1 juli af. Ik geloof dat ze samen met de 1:1 zwevers nog een kort geding gaan aanspannen maar als dat niets uithaalt moet ik dus op zoek naar een nieuwe club....

Roger

moooi verslag Roger:wink: ik heb zn kleine broertje hier nog liggendaar (ex b doets)daar heb ik n tyfoon 15/10 ingebouwd maar nu zie ik van die leuke stoorklepjes lijkt me ook erg leuk voor mijn riser:yes: hoe heb je deze ingebouwd gemaakt en aangestuurt Roger!:wink:

Arjan, leuk, ik ga naar je op zoek, zelf vlieg ik geen wedstrijden, ik kom alleen kijken.

Over de storkleppen....

Die heb ik meteen bij de bouw van de vleugel ingebouwd. Dat was een optie. Er zitten dus twee klepjes met stukjes lood aan de binnenkant. Er loopt een touwtje door een buisje naar de vleugel rand. Dit touwtje, eigenlijk twee, voor iedere vleugel 1, gaat vervolgens door een alu buisje ( zie foto). Die touwtje bind je dan vast aan een servo arm ( weer, zie foto, de blauwe servoarm) en als die uitzwaait gaan de klepjes omhoog. Laat je de boel vieren dan valt het klepje door het gewichtje weer terug. Simpel maar wel effectief.

Enige nadeel is dat mijn accu onder de vleugel ligt. Iedere keer als ik wissel moet ik de touwtjes loshalen en daarna weer vastzetten.

Denk dat achteraf inbouwen een beetje lastig is.....

Groet

Johan,

De SPIRIT remkleppen.

Heb er een paar plaatjes van gemaakt:

full

full

full

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
... Iedereen weet toch dat de uitzettingcoefficient van lucht 0.0037 is. (bij 0 graden en er even vanuitgaand dat het zich gedraagd als ideaal gas) ...
Ik schud zulke getallen niet zo maar uit mijn mouw, dus het is in ieder geval iedereen - 1. Die factor twee in oppervlak echter, heb ik al heel vaak gelezen als koeling ter sprake kwam. Met name in discussies over verkrachten van motoren, oftewel het high-performance subforum op RCG, maar ook daar werden er vraagtekens bij gezet, vandaar dat ik er ook een vraagteken achter zette. Als ik nu jouw berekening zie, is die factor twee in ieder geval niet ndoig vanwege uitzetting. Gewoon voor beter zog/zuig dan?

Back