Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Dank je - ik had het inmiddel zelf ook alweer teruggevonden.
Zoals het er staat is er eigenlijk geen sprake van dat buisje; ze waarschuwen meer tegen het los op een kluwen neerleggen van de antenne, heb ik de indruk.
Eigenlijk bevalt het me prima met de antenne in dat buisje. De trammelant die ik heb gehad met die landing in het moeras kwam volgens mij niet daardoor.
Sterkte met je verhuizing - altijd een troep maar doorgaans met de bedoeling om juist mooier te gaan wonen...
Bart

Ik was al een tijdje op zoek naar een speciaal soort klitband, o.a. voor tussen de vleugels van de Arcus. Het klitband dat daar zit is na iedere landing los en dat geeft me een onprettig gevoel voor de wat onorthodoxere vliegsituaties... Bij allerlei bedrijven naar gevraagd.
Ik had het al gevonden bij Conrad, het vervelende is dat als je daar alleen iets goedkoops bestelt je je scheel betaalt aan verzendkosten. Maar nu had ik toevallig nog een stukje electronica nodig, en bestelde dus meteen twee stukjes van dit Duotec (bestelnr. 540536) en dat is zojuist aangekomen.
Het is zelfklevende band (ik weet nog niet hoe goed de zelfkleefkracht is, maar zonodig gebruik ik er wel CA lijm bij) van 2,5 cm breed, voor €3,13 heb je een stuk van 50 cm. En dit is inderdaad helemaal wat ik zocht. Volgens mij zou je met dit spul de vleugel op de romp van een middelgroot model kunnen klitten... (alleen moet de constructie dan wel sterk gemoeg zijn dat je 'm niet kapot trekt als je het los wil hebben... :P )
Voor tussen de Arcus vleugels moet ik misschien een kleiner oppervlak gebruiken dan van het gewone klitband dat er nu zit, om te voorkomen dat ik de vleugel aan flarden trek als ik het los wil hebben... maar ik denk dat het hoe dan ook niet vanzelf los zal gaan.

Ik denk dat er voor dit spul veel toepassingen zijn in de modelbouw (daarom heb ik ook meteen 2 stukken gekocht). De hechting is ook niet flexibel, dwz je zou bijvoorbeeld een servo met Duotec kunnen vastzetten. Ik weet niet wat het nut daarvan zou zijn, maar bij wijze van voorbeeld dus... :D
Of, je wilt een K10 op vakantie meenemen in je koffer; rust de winglets uit met Duotec.
Een lipo onder een shocky bevestigen...
Kortom, goed spul.

Bart

Exit Arcus

Op Nieuwjaarsdag is mijn Arcus (weer eens) de modderige polderbodem ingedoken, ditmaal is het resultaat wel erg deprimerend.

Er was iets raars met de rolroeren... bij een rolroeruitslag wilde hij opeens erg sterk door-rollen, en reageerde niet op tegensturen. Dit gebeurde een paar maal, en ging goed omdat ik voldoende hoogte had. Ik dacht, gauw landen... ik vloog een voorzichtig circuit en dat ging allemaal goed. Vlak voor hij op de grond zou komen dacht ik: Nou, het lijkt of er niks aan de hand is... ik maak een doorstart. En bij de eerste bocht die ik maakte gebeurde het wéér; ondanks tegensturen doorrollen naar rechts, en ditmaal was ik nog niet erg hoog en voor ik 'm weer onder controle had was-ie bij de grond.
De rompneus, die ik na een eerdere crash had opgelapt met glasvezel, is afgebroken achter de motor (zolang het schuim was kon het nog vervormen, maar dat kon dus niet meer met die glasvezel).
Ik opgewekt de volgende dag naar 2bros, ik dacht, ik bestel een verse romp. Wat blijkt, een kale romp kost €58, dat is twee tientjes minder dan een complete Arcus!
Dus ik denk dat ik nu maar iets heel anders ga kopen. Keus genoeg, ik heb even wat anders om te vliegen (zie draadje over Yoda).

Het ziet ernaar uit dat ik wat Arcus brokstukken overkompleet heb. Als er hier toevallig iemand is die behoefte heeft aan een prima Arcus vleugel of staartpartij, dat hoeft niet veel te kosten; voorlopig zitten de servo's er nog in... desgewenst kunnen die mee.

Ben al uitgebreid aan het shoppen... het toestel dat ik eigenlijk het mooiste vind is wel weer erreg duur (€650)...

Bart

welke had je dan zo op het oog?
Nou, deze vind ik erg mooi maar ook wel vrij prijzig:
Taborca-Kukla_1.jpg

Taborca, bij Lenger, 3,30 span... Maar een goede tweede is dit:
0318010C_b_0.JPG

LastDown, Staufenbiel, 2,80 span. Als ik het toch binnen een jaar aan puin vlieg kan ik beter niet zo'n héél dure kiezen...
Ik hou erg van "nurflügel", vliegende vleugels, maar er zijn er maar weinig op de markt in deze klasse. Verder is het zelf bouwen van de Yoda me erg goed bevallen, maar de meeste aantrekkelijke toestellen zijn ARF... Staufenbiel heeft er een paar die naar keuze ARF of zelfbouw zijn, dat scheelt ook geld natuurlijk, maar het lullige vind ik het verschil tussen een mooie GFK romp of een vierkant doosrompje bij de zelfbouwversie... als je de GFK romp met zelfbouwvleugels kon kopen dan was mijn keuze al gemaakt...

Als je toevallig een mooie electrozwever vleugel van ongeveer 3 meter weet...

Bart

Lange tijd stil geweest hier rond mijn Arcus, maar ik ben er nog.

Inmiddels heeft ie z'n maiden gehad (gisteren) :D

Vorige week eindelijk weer wat tijd gehad, weer met Arcus verder gegaan. M'n broer vliegt er inmiddels wel al weer een tijdje mee.
Ondanks nadrukkelijke verzoek aan leverancier van de Arcus, blijkbaar toch een regelaar zonder rem gekregen :( Propellor blijft dan continue draaien, zweefgedrag niet echt fantastisch (info van m'n broer dus).
Donderdagavond regelaar (2 stuks en nog bergje spul, servo's, LiPo's etc.) met rem besteld, vrijdag bevestiging dat boel verstuurd was (lang leve internet en i deal) en zaterdag alles binnen :cool:

Zondag met alles nieuwe spullen naar m'n broer gereden en eerste vluchten gemaakt. Voor mij de eerste keer met rolroeren :D Viel even tegen (had rudder op andere stick zitten, weer nadenken dus...), met een paar hardere landingen tot gevolg, maar niet zo hard dat het schade tot gevolg had.

Succesvolle maiden dus (redelijk wat airtime, drie LiPo's leeggevlogen).

Volgens m'n broer een gigantisch verschil in zweefgedrag nu propellor netjes inklapt dankzij regelaar met rem. Ben enthousiast over vlieggedrag, erg stabiel. Vermogen is meeeeeeeeer dan genoeg (bijna recht omhoog, 70 graden schat ik zo).

Ik heb nog wat foto's en filmmateriaal, eens kijken of ik dat in de loop van de week nog kan posten hier... :mrgreen:

Inmiddels heeft m'n broer ook gevlogen met een Action Cam op de Arcus, ik heb er een filmpje van gemaakt (in FCO2 topic ook gepost), die kan ik als voorproefje wel vast laten zien 8)
Op dit veld is maiden gemaakt :proost:

Laatst bewerkt door een moderator:
wow, jouw broer durft wel zeg zo vlak boven die bomen langs @1.35:cool:
gewoon uit het losse polsje gevlogen??8-O

gr.
Jonathan

Laatst bewerkt door een moderator:
wow, jouw broer durft wel zeg zo vlak boven die bomen langs @1.35:cool:
gewoon uit het losse polsje gevlogen??8-O

gr.
Jonathan
Haha, die heeft wel vaker van dit soort kamikaze acties :bday: Volgens hem ziet het er vanaf de grond een stuk minder spannend uit.

Laatste stukkie van bouwverslag om het verhaal compleet te maken.
Goed voorbeeld doet volgen, de magneetbevestiging van de vleugels zoals Jos dat had gedaan, zit er nu ook in. Dit lijken onbenullige magneetjes, maar ze zijn echt gruwelijk sterk :cool:

2008_0413_213246AA.jpg

2008_0413_213330AA.jpg

Gewicht vleugel met servo aan het tipje van spanningzoeker is geen enkel prolbleem
2008_0413_213409AA.jpg

2008_0413_213421AA.jpg

Onderzijde kist, wat tape op de rolroeren. Antennekabel loopt aan buitenzijde romp. Niet het minste of geringste probleem gehad met ontvangst, bereik ook prima.
2008_0413_213027AA.jpg

Ik heb nog wat schuim in de canopy geplakt, met als doel daar de voedingskabels voor de motor door te leiden (zodat deze servo's niet raken). Uiteindelijk bleek dit te onhandig te werken en liggen kabels (stabiel opgesloten) tussen de servo's :D
2008_0413_193147AA.jpg

Nieuwe regelaar met rem, bleek een perfecte investering te zijn :p
2008_0413_193129AA.jpg

"Even vliegen", meteen alles vol RC spul liggen... :rolleyes:
2008_0413_193209AA.jpg

Ik gebruik vooralsnog de doos voor transport, vleugels en romp passen er prima in. Staart is te groot.
2008_0413_213227AA.jpg

2008_0413_223700AA.jpg

Lijkt me een lastig veldje, met die rij bomen.
Maar het vliegt lekker!

hoi allemaal,

vandaag met mn vader naar de modelbouwwinkel gereden voor een tankje, ben terug gekomen Zonder tankje, maar MET een Robbe Arcus.
gewoon de versie zonder enige hardware.
het ziet er allemaal super mooi en verzorgt uit, daar ben ook erg tevreden mee:zon:

maar nu moet er natuurlijk nog een motor in, nu ben ik daar zelf niet zo`n held in maar ik had de volgende setup in gedachten.
de motor
en de accu
servo`s en ontvanger heb ik nog wel.

wat zeggen jullie hiervan goed of overpowered??
het hoeft absoluut geen snelheidsmonster te worden maar het zou wel fijn zijn als hij snel op hoogte was.

ik hoor het wel,

mike:cool:

Hoi Mike,

Leuk weer een Arcus vlieger erbij te hebben :D

Toevallig vanavond nog met de Arcus gevlogen, tot het zo donker was dat het een wonder is dat ie heel gebleven is.... 8)

Ben er nog steeds goed over te spreken. Na wat meer vluchten blijkt de verbinding tussen romp en vleugel behoorlijk wat speling te hebben (was bij nieuwe toestel al niet geweldig), op dat vlak kunnen de ingenieurs bij Robbe nog wat van de Multiplex ontwerpers leren :rolleyes:

In de doos zit een start elastiek, schijnt goed te werken (van horen zeggen, zelf nog niet gebruikt). Wellicht ben je sneller klaar met inbouwen van je servo's e.d. dan je motortje binnen is, misschien leuk om dan alvast wat met elastiek te vliegen :idea::zon:

Hou ons maar op de hoogte van de vorderingen en vergeet niet wat foto's filmpjes te maken tijdens bouw en vluchten ;)

Hou ons maar op de hoogte van de vorderingen en vergeet niet wat foto's filmpjes te maken tijdens bouw en vluchten ;)

zou ik zeker doen,
ik ben erg te spreken over de kwalitijt van de ??kit??.
alleen vind ik wel dat er een paar minpuntjes zijn.
  • die ronde uitsteeksels die je bij de fabricage krijgt zijn bij mij op een niet zo nette manier afgesneden:nooo:
  • mijn hoogte roer gaat erg zwaar, mischien dat het materiaal nog moet loskomen ofzo? maar ik ga in iedergeval een carbon latje er overheen lijmen.
  • en de cockpitkap, die sluit niet echt lekker aan.
zo, nu eerst even ontbijten en daarna BOUWEN ben benieuwd hoeveel ik kan doen want ik ga ook een paar dagen uit logeren.

mike

zou ik zeker doen,
ik ben erg te spreken over de kwalitijt van de ??kit??.
alleen vind ik wel dat er een paar minpuntjes zijn.
  • die ronde uitsteeksels die je bij de fabricage krijgt zijn bij mij op een niet zo nette manier afgesneden:nooo:
  • mijn hoogte roer gaat erg zwaar, mischien dat het materiaal nog moet loskomen ofzo? maar ik ga in iedergeval een carbon latje er overheen lijmen.
  • en de cockpitkap, die sluit niet echt lekker aan.
zo, nu eerst even ontbijten en daarna BOUWEN ben benieuwd hoeveel ik kan doen want ik ga ook een paar dagen uit logeren.

mike

Ronde uitsteeksels heb ik een beetje bijgewerkt, zouden ze netter kunnen doen (Multiplex beheerst dit beter). Blokken in de vleugel waren ook niet perfect :rolleyes:

Hoogteroer gaat inderdaad zwaar. Ik heb deze voordat ik 'm gelijmd heb, heeeeeeeeeel vaak op en neer bewogen :hammer:(tot maximum uitslag en op gevoel nog een beetje doordrukken). Dan gaat het wel. Alternatief is roer lossnijden en scharnieren plaatsen. Als ik 'm nog eens zou bouwen, zou ik dat waarschijnlijk zo doen! (deze scharnieren bijvoorbeeld).

Cockpitkap past prima in toestel, klikt goed vast enzo, maar sluit niet goed aan op romp, als dat is wat je bedoeld, had ik (en m'n broer) dat ook. Ik weet niet of je door dit topic gespit bent? In deze post heb ik daar wat plaatjes van staan. :pc:

Succes met bouwen en hou ons op de hoogte :D

Tja, ik heb destijds het hoogteroer losgesneden, de L en R helft met elkaar verbonden door een carbon staafje, en een scharnier gemaakt van een oude diskette (dat is ergens op dit forum beschreven, gaat prima). Die scharnier hield het langer uit dan de rest van mijn Arcus (overigens niet iets dat ik Robbe zal verwijten...)

Tja, ik heb destijds het hoogteroer losgesneden, de L en R helft met elkaar verbonden door een carbon staafje, en een scharnier gemaakt van een oude diskette (dat is ergens op dit forum beschreven, gaat prima). Die scharnier hield het langer uit dan de rest van mijn Arcus (overigens niet iets dat ik Robbe zal verwijten...)

vertel:lol:

ojah, is ook zo dat met dat moeras right??
Nee, dat moeras heeft-ie overleefd (behalve de lipo en de cockpitkap dan). Maar later is-ie een paar maal hard op z'n neus gegaan. De eerste keer omdat een vriend er wat laag een roll mee wilde maken; toen heb ik de rompneus met glasvezel en epoxy opgelapt. Dat vloog nog steeds best. Maar later ging-ie nog eens op z'n neus; niet zo hard, maar dan merk je dat glasvezel minder goed een klap wegsteekt dan Arcel schuim...

Back