Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Nog even over wat ik hierboven schreef over het zwaartepunt.
Eerder had ik dat liggen volgens de manual, 9,5 cm achter de voorlijst, en dat vloog goed.
Na de crash van een tijdje terug, en wat reparatiewerk aan de romp (maar allemaal ter hoogte van cockpit en motor) bleek hij niet goed te vliegen, het CG moest naar voren.
Na een aantal vluchtjes gisteravond had ik het op 7,5 cm van de voorrand vleugel (precies op de achterste naad van dat ingelijmde stuk), toen vloog hij bijna helemaal goed... maar ook stond de trim op het hoogteroer nog helemaal down... dus in feite moet het CG nog verder naar voren.
Vóór de crash had ik 1 strookje lood aan de staart geplakt zitten (plm. 6x80 mm daklood); inmiddels zitten er een stuk of vier van die strookjes voorin de neus.
Aan de romp is niks te zien dat-ie vervormd zou zijn of zo; er heeft een scheur dwars door de cockpit gezeten, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de aerodynamica.
Ik kan niets anders doen dan méér ballast voorin, in de hoop dat ik de trim dan nog wat terug kan nemen.
Mijn ontvanger ligt voorin, de ESC ligt daar zo'n beetje bovenop en de Lipo ligt in de ruimte onder de vleugel. (Er is geen ruimte om de lipo voorin te leggen, anders had ik dat wel geprobeerd...)

Maar ik vraag me ondertussen wel af: Waar hebben jullie het CG zitten?

Bart

Als je geïnteresseerd bent in een mogelijkheid om stabilo en vin van de Arcus demontabel uit te voeren, moet je hier even kijken:
[media=youtube]uYKjezUrXyE[/media]
Op deze site: http://pierre.rondel.free.fr/ (de bovenste link klikken) kan je de beschrijving vinden, in het Frans, maar de foto's zijn heel duidelijk (samen met het filmpje).
(Het is nu nog de bovenste link, maar dat zal waarschijnlijk niet zo lang duren...)
Helemaal onderaan is ook nog een filmpje gemaakt met een camera aan boord van de Arcus, heel aardig:
[media=youtube]zvvwctsLWH0[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu het genoegen gehad om met de arcus van Niek 2 keer te mogen vliegen en moet zeggend at hij gisteren redelijk goed boven bleef. De eerste keer had Niek het zwaartepunt naar voren gelegd en met die instelling was hij sneller onder dna mijn easystar tot vebazing van niek. Toen ik er die dag mee vloog viel mij op dat er veel snelheid moets worden behouden om lekker te kunnen vliegen. Gisteren heeft hij het zwaartepunt weer terug gelegd naar het originele en toen vond ik hem beter vliegen dan bij de eerste vlucht. Het model kon nu veel langzamer gevlogen worden en bleef zo ook veel beter boven.
Wel vind ik het model erg licht in gewicht tegenover de Easyglider, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar de easyglider waar ik ook al verschillende vluchten mee heb gemaakt.

Theo Coenen zei:
De eerste keer had Niek het zwaartepunt naar voren gelegd en met die instelling was hij sneller onder dna mijn easystar tot vebazing van niek. Toen ik er die dag mee vloog viel mij op dat er veel snelheid moets worden behouden om lekker te kunnen vliegen. Gisteren heeft hij het zwaartepunt weer terug gelegd naar het originele en toen vond ik hem beter vliegen dan bij de eerste vlucht. Het model kon nu veel langzamer gevlogen worden en bleef zo ook veel beter boven.
Maarre... waar ligt dat zwaartepunt dan nu precies? Want ik heb daar de laatste tijd nogal wat problemen mee...
Bart

Voor langzaam en lang boven ergens achter de achterlijst, voor stevig doorvliegen ergens voor de voorlijst :mrgreen:

Waar vlieg jij, mischien beide zwevers eens formatie zweveren.

Niek zei:
Voor langzaam en lang boven ergens achter de achterlijst, voor stevig doorvliegen ergens voor de voorlijst :mrgreen:
Waar vlieg jij, mischien beide zwevers eens formatie zweveren.

achter de achterlijst of voor de voorlijst? Grapje toch???
Ik vlieg bij de Gooische, op het modelvliegveld bij de Stichtse Brug, en af en toe ook wild op de hei ten zuiden van Hilversum.
Bart

Niek zei:
yep :mrgreen:

Eens een acrus meetingkje ergens houden?
Daar ben ik in principe wel voor te porren... maar het moet niet te ver van huis zijn want ik moet nog een beetje voor een zieke echtgenote zorgen...

Maar kan ik nou alsjebliegt eens horen waar jullie precies het CG hebben?

Bart

ikke een half cm tot 1 cm voor het opgegeven zwp.

kijk ook je stabilo eens na op teveel instelhoek oid.

Niek zei:
yep :mrgreen:

Eens een acrus meetingkje ergens houden?

Als jullie een stukkie naar het zuiden kunnen zakken ken ik nog twee Arcus piloten die wellicht aan willen haken :mrgreen:

Hier is het nog rustig. Arcus is nagenoeg vliegklaar, moet nog wat details afwerken en dan kan ie :D
Heb nog wat foto's geschoten, zal deze later nog eens uploaden. Tijd is op het moment de grootste vijand van de Maiden, hoewel het weer natuurlijk ook mee moet spelen :mrgreen:

Zwaartepunt komt op 85mm, moet de LiPo dan wel gigantisch ver naar achteren schuiven, maar het kan net.
Ontvanger komt in het daarvoor bestemde "bakje". Gezien de hoogte van de ontvanger exact gelijk aan de diepte van het bakje is, ga ik 'm (net als m'n broer), vastzetten aan de zijkant met klitteband.

O ja, nog vergeten te melden..
Ik hou niet zo van ontvangers en accus zo dicht bij mekaar..

Bij mij zit de ontvanger helemaal achterin gepropt.
2 korte verlengsnoertjes voor de rolservos door t gat naar buiten.
Daarvoor de accu.

OK, kan me er iets bij voorstellen.
Ooit slechte ervaringen mee gehad? Storingen ofzo? Is dat een bekend iets dat je die twee beter gescheiden kunt houden?
Zal eens kijken of ie achter de accu kan, ben bang dat het krap gaat worden.

Heb je je antennedraad dan eerst een stukje naar voren lopen en dan de antennebuis in? Red je het goed met kabellengte servo's hoogte & rudder?

Stop!!!
Er is geen antennebuis!!
Deze verstevigingsbuis is van koolstof, GEEN antennedraad in stoppen!!

De handleiding heeft t ook niet over een buis, deze zegt de antennedraad zo vlot mogelijk naar buiten leiden.
Dan met een losse boog laten hangen naar kielvlak en de rest los laten hangen.
Strak recht gespannen antennes geven minder ontvangst bij bepaalde draaiingen,
zie ook http://www.acteurope.de/html/empfanger-abc.html

Slechte ervaring:
Ontvanger voor of onder accupack, is platte ontvanger bij een iewat 'mislukte' landing...
Is me al eens overkomen (jrn geleden met andere modellen)
Als t effe kan doe ik de ontvanger nu altijd achterin bij electro vleugel modellen.,
Ontvanger helemaal achterin geeft ook veel minder problemen met storing door de aandrijving en/of kabelsalade.

Antenne naar buiten bij dichtbijzijnste koelgat.
Towerpro 9r servos met de langere (25 cm) kabel halen de aansluitignen nog net.
Regelaar had gelukkig een lange kabel.

Ook omdat de ontvanger nu niet meer in de weg zit is de plaatsing en dikte van accupack makkelijker.

Niek zei:
Stop!!!
Er is geen antennebuis!!
Deze verstevigingsbuis is van koolstof, GEEN antennedraad in stoppen!!

Weet je zeker dat dat koolstof is? Volgens mij is 't plastic. Ik heb m'n antenne er ook in zitten. Als het versterking was, waarom zou-ie dan achteraan open zijn? Plus, een buisje van 4 mm is niet veel versterking, als er versterking nodig is zou ik eerder denken aan 6 mm of zo...
Ik had de waarschuwing in de manual gelezen, maar had samen met een andere Arcusvlieger al geconcludeerd dat het plastic was en geen carbon, en heb er dus de antenne door lopen. Steekt achter nog een paar decimeter uit. Tot dusver geen problemen qua ontvangst. Moet ik me zorgen maken?
Ik zal straks nog eens een beetje aan een uiteinde van dat zwarte buisje krabben met een mesje... checken wat het voor materiaal is...
Bart

Heb zojuist met een mesje wat aan dat buisje staan krabben. Shit, het is inderdaad koolstof...
Tja, dan moet die antenne er maar weer uit. Had nog geen ontvangstproblemen gehad, maar ik wil ze ook niet uitlokken. Ik vond het al zo netjes dat de antenne bijna helemaal in de romp zat... maar dat is nu dus over.
Bart

In het verlengde hiervan... ik kan de antenne natuurlijk, zoals gebruikelijk, naar het kielvlak spannen en dan los laten hangen. Maar is er eigenlijk iets tegen om 'm langs de romp te plakken met tape? Of zit-ie dan ook nog te dicht bij die carbon staaf?

Bart

PS- het valt me opeens op dat er links onder mijn avatar nu staat: leeftijd 61. Waarempel, ik ben jarig! Neem er eentje van me...

Bij mijn RTF uitvoering is de antennedraad door de fabrikant direct naar buiten geleid en langs de onderkant van de romp met stukjes plakband vastgezet, in de handleiding heb ik ook de waarschuwing gelezen om de antennedraad niet via de binnenkant van de romp te laten lopen. De verleiding om de draad door de buis te laten lopen was erg groot maar heb het niet gedaan omdat ook ik dacht dat die van koolstof was, de gedachte dat het een verstevigingsbuis zou kunnen zijn is bij mij nooit opgekomen. De vraag blijft wel: Waarom is dat buisje dan op zo'n uitnodigende manier geplaatst?

En Bart, nog proficiat met je verjaardag!

Niek zei:

OK, vol in de ankers vol in de ankers dan maar 8O
Bedankt Niek, had het ook niet in de gaten. M'n broer vlieg inmiddels met antenne in het buisje (gelukkig zonder problemena).

Heb ook de neiging om draadje vast te zetten tegen romp (netter weggewerkt en zo dat ie niet bij propellor kan komen). Eens denken hoe ik 'm ga leggen... :?

Heb jij toevallig een plaatje van de antenne hoe die bij de RTF ligt Jos?

<Edit>
Happy Bartsday :D
birthday-cake.JPG

1404006zi2.jpg

Zo zit de antennedraad bij de RTF Arcus, gewoon met stukjes Sellotape op de romp geplakt.
T.h.v. de ontvanger (bij mij voor de servo's geplaatst) gelijk naar buiten en dan strak langs de romp naar achteren met alleen het laatste kleine stukje loshangend.

Mij lijkt dit ook niet ideaal ik ga het veranderen: wel gelijk bij de ontvanger naar buiten en dan met een boogje (zoals Niek aangeeft) ergens halverwege de romp vastzetten zodat er een wat langer stukje draad 25 tot 30 cm los hangt.

Bedankt voor plaatje Jos :thumbsup:
Vastzetten en stukje laten loshangen lijkt me prima!
Eens kijken of ik een nieuwe plaats (ver achterin) voor ontvanger kan vinden, maar als servokabels het niet redden moet ik daar nog eens even goed over nadenken :?

Heb nog even de moeite genomen het betreffende stukje uit de handleiding te knippen. Hier is te zien (had er compleet overheen gekeken :oops:) hoe Robbe adviseert de antennekabel te plaatsen. Inderdaad niet in de buis die er voor gemaakt lijkt te zijn :?

arcus_antennekabel_01.jpg

arcus_antennekabel_02.jpg

Back