Robbe ARGO.... nu met video!!

Vorige week van Jan Hein (Alkmaar) twee zwevers overgenomen.
het waren alle twee Robbe ARGO's. Omdat 2 dezelfde extra zwevers wat veel van het goede is heb ik de ARGO die vlieg klaar was weggegeven aan mijn vliegmaatje Steven hier in hoeven. Hij was er erg blij mee en ik moest Jan Hein bedanken.
De andere ARGO miste het stabilo en de servo's, ook de cannopy was verdwenen.
Afgelopen week even aan de bouwtafel gezeten en de ARGO vliegklaar gemaakt.
Hieronder het eindresultaat. Hopelijk zet Steven ook foto's van z'n ARGO in dit draadje

Ook Gait(hier op het forum) heeft een ARGO en is misschien ook genegen foto's te plaatsen.

Span = 2.6 meter
gew. = 1820 gram
Romp = kunststof
Besturing = richting + pendel hoogteroer..

Zodra het mooi weer durf te worden ga ik de maiden doen. Uiteraard laat ik het resultaat weten.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk een Argo! Dat zijn al oude beestjes.

Daar heb ik goede herinneringen aan. Zo'n 30 jaar geleden had ik ook een Argo. Op een gegeven moment heb ik de neus er af gezaagd en er een elektromotor in gebouwd.

Dat was voor die tijd behoorlijk onconventioneel.

In ieder geval, wees zuinig op je Argo. Die behoort eigenlijk in het museum.

Bedankt voor de reactie....
Je hebt het over goede herinneringen, dus mag ik er van uitgaan dat hij lekker vloog??

Omdat ik al meerdere electrozwevers heb laat ik de neus er aan zitten.
Hij zal aan het elastiek moeten en na inbouw van een sleepkoppeling kan hij gesleept worden.
Omdat ik van Goes uit Goes een extra set vleugels heb gekregen kan ik deze uitrusten met rolroeren waardoor het slepen beter zal gaan.

Deze ARGO heeft een hele slimme sluiting van de Cannopy.
Je drukt de bout in de neus naar beneden waardoor hij vastzit. Door hem een kwartslag te draaien springt deze weer open.
Weet iemand of deze sluiting nog te koop is?

Er liggen er hier twee...

De lengte van het schroefje is ca. 18 mm.

Of de Argo "lekker" vloog? Volgens mij wel, naar de eisen van toen. Er vlogen meerdere Argo's bij de vereniging. Als het een slecht vliegend toestel was geweest zou het er bij één zijn gebleven.

Laatst bewerkt:
Kijk Steven zit ook niet stil.....

Alleen nog goed weer(en tijd) dan gaan twee ARGO's de lucht in:D:D

Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt N.P.S.

Ik begrijp dat ze helemaal compleet zijn. Steven zal er ook blij mee zijn want zijn ARGO moet de stuiting nog ontberen.

zelfde romp

Het betreft hier nogmaals de zelfde romp als mijn persoonlijke versie van de Robbe Verso.
Ik had indertijd zo'n romp op de kop getikt waar ik nadien een paar vleugels in klassieke houtbouw structuur gemaakt heb.
Dit resulteerde in een vinnig akrozwevertje.
Bij Robbe zijn er in de jaren 80 een heleboel versies met deze oersterke romp op de markt gekomen.

full
Vorige week van Jan Hein (Alkmaar) twee zwevers overgenomen.
het waren alle twee Robbe ARGO's. Omdat 2 dezelfde extra zwevers wat veel van het goede is heb ik de ARGO die vlieg klaar was weggegeven aan mijn vliegmaatje Steven hier in hoeven. Hij was er erg blij mee en ik moest Jan Hein bedanken.
De andere ARGO miste het stabilo en de servo's, ook de cannopy was verdwenen.
Afgelopen week even aan de bouwtafel gezeten en de ARGO vliegklaar gemaakt.
Hieronder het eindresultaat. Hopelijk zet Steven ook foto's van z'n ARGO in dit draadje

Ook Gait(hier op het forum) heeft een ARGO en is misschien ook genegen foto's te plaatsen.

Span = 2.6 meter
gew. = 1820 gram
Romp = kunststof
Besturing = richting + pendel hoogteroer..

Zodra het mooi weer durf te worden ga ik de maiden doen. Uiteraard laat ik het resultaat weten.

full

full

full

full

Ziet er ook mooi uit! Hoe vliegt je kist zonder de v-stelling?

Het betreft hier nogmaals de zelfde romp als mijn persoonlijke versie van de Robbe Verso.
Ik had indertijd zo'n romp op de kop getikt waar ik nadien een paar vleugels in klassieke houtbouw structuur gemaakt heb.
Dit resulteerde in een vinnig akrozwevertje.
Bij Robbe zijn er in de jaren 80 een heleboel versies met deze oersterke romp op de markt gekomen.

Ik neem aan dat er rolroeren op zitten. Dat ben ik van plan met de extra set vleugels. Hiervan is de V-stelling een stuk teruggebracht.
Wat is de span en het gewicht van je zwever Aurectar
Ik neem aan dat ie ook niet vies is van thermiek

Zonder V stelling

Die kist doet het redelijk goed.
Laat zich vlot slepen en mag gerust van een helling gekiepert worden.
Zijn vleugel (zie foto) bezit een E205 profiel aan de wortel die naar de tippen evolueert naar een laminair profiel.
Vandaar zijn goede stabiliteit.
Spannw. 2400mm en een gewicht van 1750gr
Vleugelopp. 50dm2
Stabiliteitscoëf.: 4.3
Ik vlieg er al 5 jaar mee zonder geen enkel akrootje, als je mij begrijpt.
Het is een tof toestelletje, geloof me vrij.

full
Ziet er ook mooi uit! Hoe vliegt je kist zonder de v-stelling?

Heeee! Het interieur van mijn ASW20! Dat ziet er goed uit Willem :D Je wordt nog eens een echte fröbelaar :rolleyes:
Zo'n Alladin hoofd is weer eens wat anders dan een Action Man
100430_75_004.jpg

Heb je het kapje van Steven z'n toestel van een 7Up fles gemaakt? Ziet er goed uit hoor.

Laatst bewerkt:
Leuk om te weten ik ben benieuwd naar onze (steven en mij)resultaten. Zeker wanneer ik de set vleugels met rolroeren gereed heb.

Heeee! Het interieur van mijn ASW20! Dat ziet er goed uit Willem :D Je wordt nog eens een echte fröbelaar :rolleyes:
Zo'n Alladin hoofd is weer eens wat anders dan een Action Man
100430_75_004.jpg

Heb je het kapje van Steven z'n toestel van een 7Up fles gemaakt? Ziet er goed uit hoor.

Dank je Arjan.....Ook zo'n oosterse prins wil wel een gaan vliegen:D:D
Ja de kap is van een 7-up fles gemaakt..helaas groen we zijn nog opzoek naar een andere kleur. Het eerste wat ik gedaan heb is van de originele cannopy een gipsmal gemaakt.
Wanneer je dat doet moet je niet vergeten om er een paar saté stokjes in te stoppen als wapening...anders breekt je mal te makkelijk. Deze cannopy past ook op mijn Tonga en op de Cirrus, maarja dat is dan niet origineel.

Laatst bewerkt:
hi willem e.a.

zal deze week even een paar foto's maken van mijn argo. Hij is vliegklaar en ik heb nieuw elastiek liggen om hem op hoogte te brengen. het VCG treffen op 16 januari zal ik hem meenemen.

gr

Gait

Willem

Er zitten inderdaad rolroeren op.
En er is toch een minimale v stelling van 5°.
Koorde aan de wortel 240mm en aan de tippen 160mm.
Profiel E205 evoluerend naar een E374 biconvex.
Opp stab; 6dm2.
Stabcoëf: 4.3.
Vereist ten gevolge zijn lage stabcoëf wel een secure afstelling.
Eens goed afgesteld vliegt hij super, zelfs in thermiek.
Kan traag en snel vliegen, wat niet onbelangrijk is.

Wil je de stabcoëf verhogen dan kan je de koorde aan de tippen terugbrengen tot 140mm.
Minder hoeft niet.

Dit zijn ideale (supersterke) rompjes om zelf eens mee te experimenteren.

Ik heb er drie verschillende vleugels voor gebouwd
tot het resultaat bevredigend was.
Al doende leert men.
Mvg
Aurectar.

full
Ik neem aan dat er rolroeren op zitten. Dat ben ik van plan met de extra set vleugels. Hiervan is de V-stelling een stuk teruggebracht.
Wat is de span en het gewicht van je zwever Aurectar
Ik neem aan dat ie ook niet vies is van thermiek

hi willem e.a.

zal deze week even een paar foto's maken van mijn argo. Hij is vliegklaar en ik heb nieuw elastiek liggen om hem op hoogte te brengen. het VCG treffen op 16 januari zal ik hem meenemen.

gr

Gait

Leuk gait...wordt het toch nog mooi in de lucht :D:D

Back