Robbe ARGO.... nu met video!!

0.43

Deze foto (1998) is genomen op een helling hier in het noorden van Frankrijk.
Op die foto zie je mijn toestel met mijn tweede vleugel van 55dm2.
Deze vleugel vond ik niet bevredigend (stalken en rare kuren in de bochten)
Om dit probleem op te heffen heb ik er dan één gemaakt van 50dm2.
Resultaat, hogere stabcoëf (0.43) en meer dan goede vliegeigenschappen.
Mijn gewijzigde profielkeuze zal natuurlijk ook een bijdrage geleverd hebben.

Mijn stabilo van 6dm2 in houtstructuur weegt lichter dan de
originele in styroport-abachi.
Wijzigingen betekenen niet altijd gewichtstoename, in geen geval.

Heb nooit geen schrik van te experimenteren.
Dat is net het leuke.
Je kunt er enkel wijzer van worden.

full
Bedankt Arectar ik begin er nu ook anders naar te kijken.
Als ik het stabilo ga vergroten neemt het gewicht toe dat ik in de neus moet compenseren. Dat is ook niet alles.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Juiste verhouding

Zoals Dirk opmerkt moet je bij deze oefening ergens toch de verhoudingen in acht houden.
Nu, ik denk dat indien je rond een waarde blijft van 0.50, er weinig kans bestaat dat je toestel er zal uitzien als een giraffe.
Het blijven tenslotte maar wijzigingen van een ten hoogste enkele dm2.

En geloof me vrij toestellen met goede stabiliteitscoëficenten zien er meestal estetisch uit wat betreft verhoudingen.
Harmonie heeft zijn rechten.

Bij de effectiviteit van een stabilo spelen twee zaken een rol:
1. Het moment dat het stabilo op kan brengen:
Hierbij spelen 2 zaken een rol:
a. de absolute kracht (lift) die het stabilo kan leveren (rechtstreeks afhankelijk van de grootte van het stabilo), en
b. de lengte van de arm (hefboom) waarover die kracht werkt.
Voor de grootte van het moment maakt het geen verschil of je het stabilo-oppervlak met 25% vergroot, of de arm (staartboom) met 25% verlengd. Maar ...

2. Dit zou suggereren dat je met een veeeel kleiner stabilo uit kunt komen als je de staartboom maar lang genoeg maakt. Echter hoe langer de staartboom wordt, hoe groter de afstand die het stabilo omhoog/naar beneden moet afleggen om een bepaalde hoekverandering van de vleugel te bewerkstelligen. Wil je toch een normale reactiesnelheid van je kist zien, dan moet die afstand dus sneller afgelegd worden. Dat betekent dus dat het stabilo wat groter moet zijn om sneller te kunnen versnellen (een stukje van je winst verlies je hier dus weer).
Maar er speelt nog een ander effect. Stel je geeft down. Het stabilo gaat omhoog. Door die omhoog gaande beweging verandert de aanstroomrichting van het stabilo, het lijkt meer van boven aangestroomd te worden. Maar om het stabilo omhoog te krijgen moet het juist zoveel mogelijk van onderaf aangestroomd worden. Door de beweging zelf treedt er dus een dempend effect op.

Kortom, je kunt wel wat doen door enkel het stabilo of staartboom te vergroten, maar blijf de verhoudingen in de gaten houden. Zodra een van beide (lengte staartboom en/of grootte stabilo) op het oog abnormaal groot wordt begint je aanpassing aan effectiviteit te verliezen.

Eigenijk speelt er nog een derde factor: massatraagheid. Stel je vergroot de staartboom, het stabilo wijzigt niet. het stabilo moet meer versneld worden om binnen dezelfde tijd die hogere snelheid te bereiken. Daar is meer kracht (lift) voor nodig, maar het stabilo is niet van grootte veranderd. Dus door alleen de staartboon te verlengen, verlaag je de reactiesnelheid van de kist.

N.B.
Die schijnbare hoekverandering bij aanstroming van een bewegend stuk vleugel (± haaks op de vliegrichting) met als consequentie verminderde effectiviteit van roeruitslag, speelt ook bij rolroeren en gewenste rolsnelheid.

Gr. Dirk.

Leuke foto, is die locatie nog beschikbaar?

Als ik het stabilo ga veranderen dan zal dat idd naar een coefficient van 0.5 gaan
(we weten nu hoe te berekenen).
Het stabilo van mijn Cirrus is veel groter en slechts 2 gram zwaarder(36 g).
De afmeting zal daar ergens tussen zitten met eventueel zelfs gewichtsbesparing!
De moment arm komt overeen 7,1 (ARGO)ipv 7,2.(Cirrus)

Colombier

Het betreft een helling net voor Colombier.
Een plaatsje gelegen op de oude weg van Sint-Omer naar Boulogne.
Op een groot uur rijden van hier.
Kun je gemakkelijk vinden via google maps.
Is één van de leukste plekjes om te vliegen die ik hier in de omgeving ken.

Aurectar

Leuke foto, is die locatie nog beschikbaar?

Als ik het stabilo ga veranderen dan zal dat idd naar een coefficient van 0.5 gaan
(we weten nu hoe te berekenen).
Het stabilo van mijn Cirrus is veel groter en slechts 2 gram zwaarder(36 g).
De afmeting zal daar ergens tussen zitten met eventueel zelfs gewichtsbesparing!
De moment arm komt overeen 7,1 (ARGO)ipv 7,2.(Cirrus)

@aurectar is dat hier

Zou je deze locatie kunnen toevoegen op de grote modelbouwforum hellingzweefkaart?
Zie het sticky draadje over hellingzweeflocaties.

Gevonden

Deze ARGO heeft een hele slimme sluiting van de Cannopy.
Je drukt de bout in de neus naar beneden waardoor hij vastzit. Door hem een kwartslag te draaien springt deze weer open.
Weet iemand of deze sluiting nog te koop is?

Ik heb deze inmiddels gevonden, zoeken naar robbe schnelverschlus :D:D

www.hobbydirekt.de/::78615.html
Voor deze zwever een geweldige sluiting

De set van N.P.S. heb ik ook ontvangen:D:D

Laatst bewerkt:
Omdat ik van Goes uit Goes een extra set met ARGO vleugels heb gekregen, heb ik deze voorzien van rolroeren. Erg handig als deze bij een volgende sleeptreffen gesleept moet worden.

full

full

Hopelijk ga ik hier nog veel plezier van beleven. Zeker ook aan de helling.

Hoe breng je rolroeren aan in een abachivleugel???

Je snijd eerst de rolroer uit de vleugel
Vervolgens de ruimte waar de servo moet komen
Zet een messing buis(zo'n buis voor de pennen van de vleugelverbinding) van een meter op je boormachine
Boor een gat in de kopsekant van de vleugelwortel
Steek nu de messing buis door het gat van de vleugelwortel en boor verzichtig, precies mikkend op de servoruimte een gat in de lengte van de vleugel richting de servoruimte.
Als je het goed gedaan hebt heb je nu een kanaal geboord in je vleugel.
Trek met een trekveer een servoverleng draad door dit kanaal, en ....klaar is Kees!!!!
(bruis)Lijm een latje in de vleugel op de plaats waar je de rolroer hebt uitgesneden. hierdoor versterk je de vleugel ter hoogte van de rolroer.
Plaats rolroer en sluit servo aan.
succes

Laatst bewerkt door een moderator:
Rolroeren

Deze ingreep zal zeker een meerwaarde betekenen voor wat betreft je bochtenwerk .
Veel succes ermee.

Mvg,

Aurectar

Back