Robbe bijna failliet ?

Veel erger, 2,20 voor een bak slechte koffie..
Dat is pas een ramp :)

Als het nou nog eens goeie koffie was.


Uiteraard is een Pomp tussen Amsterdam en Sas van Gent een
komme vergelijking.
De prijs is nog niet hoog genoeg om vanaf Amsterdam over de
grens te gaan tanken.
( tenzij je een hoop voorraad inslaat )

Vrienden maken er al dagtripjes van, goedkoop tabak halen en tanken,
En even hier op de koffie.
 
In welke productcategorieën is dat? Eerlijk gezegd kijk ik zelden naar de prijslijsten en als dat al gebeurt is dat alleen in de categorie elektronica. In die laatste sector ken ik alleen een flinke prijsdaling bij de T10J zender.

Robbe heeft 2 weken geleden (bijna) alle prijzen verhoogd, schommelend tussen de 20 en 30%.

Ik heb zelfs extremen gezien van 40%, maar ook een paar kleine prijzen die gelijk zijn gebleven.

Een Futaba T4PX zender is plotseling €100,- duurder geworden.

Robbe is een bedrijf dat altijd al wat te duur is geweest, maar dat was niet heel erg, want ze konden snel leveren, ze bieden service & snelle reparatie en garantie afhandelingen: voor alle Europeanen erg fijn.
Ook de afhandelingen van Kyosho waren toch wel aardig geregeld: kapotte Mini-Z? Binnen een dag of 10 is er een vervangende opgestuurd. Dat is bij veel leveranciers wel anders.


Verder zie ik veel gepraat over HobbyKing & dat winkels zich maar moeten richten op specialisme & dat mensen daar voor komen. Daar ben ik het mee eens, maar helaas is het ook zo dat veel mensen een MediaMarktje doen bij modelbouwwinkels: advies en informatie inwinnen bij de modelbouwwinkel (en dus uren gebruiken van de winkelier) om het artikel uiteindelijk ergens anders te kopen. Of mensen die álles ergens anders kopen, maar vervolgens wel bij jouw komen vragen of ze je even een gratis uur wilt besteden aan het helpen met afstellen/je solderbout/racebaan/gereedschap/koffie mogen gebruiken...

Jamaar, je koopt toch ook niet bij de blokker je spullen om vervolgens het toilet van de Swarovski winkel te gebruiken terwijl je daar niks kocht? :confused:
Helaas is dat voor veel mensen wel de realiteit geworden: de service gebruiken van winkel A, maar bij winkel C(hina) alles kopen, en daar valt als winkel A niet van te leven. Dit soort bizarre taferelen gebeuren helaas wel, en vaak ook.


Maargoed, wat Robbe betreft hoop ik dat ze eruit komen. Al hadden ze een goede 1ste stap kunnen maken door niet naar de Toy Fair in Nürnberg te gaan, want dát heeft toch een geld gekost, mijn hemel.. Ik weet niet of ik de cijfers mag noemen, maar de 6 cijfers loopt het met gemák in.
 
EDIT: ik zie, dat ik er niet naast zat, ik had alleen netto marge moeten gebruiken....

Groet, Bert

Sorry, Bert, ik begrijp wel wat je bedoelt maar dan zat je er toch wel heeeeeel erg naast.......
Marge is heel wat anders dan bruto marge en dat is ook weer heel wat anders netto marge en ook weer wat anders dan winst.........

De Marge die nodig is bij een bedrijf is sterk afhankelijk van de grootte van de omzet en de operationele kosten.

Het nu de verkoopprijs verhogen van de Robbe producten is een leuke truuk die echter al snel zal worden doorzien bij het nakijken van de financiele cijfers, moet je er wel verstand van hebben en weten waar je moet kijken. Of dat ook gaat lukken bij Robbe weet ik niet, hangt van de "lijken" af die er verder nog in de kast zitten. De eerste "lijken" lijkt ze nu al te nekken.....

Ook een probleem nu van de detailhandel: In de afgelopen 15 jaar zijn de huren van de winkelpanden exorbitant gestegen (net als de huizenprijzen overigens) en die hogere huren moeten door een grotere marge betaald worden.
Veel internetwinkels werken vanuit huis, huren een opslagbox etc. en hebben daardoor veel minder kosten dan een winkel. De andere kant is echter dat je niet direct je product in handen hebt, kan zien, voelen etc. en in een winkel wel. De post doet er toch iig 1 dag over dus niet de volgende dag weer vliegen.....

Maar, ieder zijn meug, gaan we met zn allen de bestaande detailhandel passeren dan moeten we de nadelen ook accepteren....

Gr Frank
 
Sorry, Bert, ik begrijp wel wat je bedoelt maar dan zat je er toch wel heeeeeel erg naast.......
Marge is heel wat anders dan bruto marge en dat is ook weer heel wat anders netto marge en ook weer wat anders dan winst.........

De Marge die nodig is bij een bedrijf is sterk afhankelijk van de grootte van de omzet en de operationele kosten.

Het nu de verkoopprijs verhogen van de Robbe producten is een leuke truuk die echter al snel zal worden doorzien bij het nakijken van de financiele cijfers, moet je er wel verstand van hebben en weten waar je moet kijken. Of dat ook gaat lukken bij Robbe weet ik niet, hangt van de "lijken" af die er verder nog in de kast zitten. De eerste "lijken" lijkt ze nu al te nekken.....

Ook een probleem nu van de detailhandel: In de afgelopen 15 jaar zijn de huren van de winkelpanden exorbitant gestegen (net als de huizenprijzen overigens) en die hogere huren moeten door een grotere marge betaald worden.
Veel internetwinkels werken vanuit huis, huren een opslagbox etc. en hebben daardoor veel minder kosten dan een winkel. De andere kant is echter dat je niet direct je product in handen hebt, kan zien, voelen etc. en in een winkel wel. De post doet er toch iig 1 dag over dus niet de volgende dag weer vliegen.....

Maar, ieder zijn meug, gaan we met zn allen de bestaande detailhandel passeren dan moeten we de nadelen ook accepteren....

Gr Frank
Echter vergeet je dat in de modelbouw maar weinig mensen het artikel het eerst even vast willen houden en bekijken: de prijs is leidend, en als mensen de boel vast willen houden, gaan ze daarvoor wel even naar de modelbouwwinkel om het artikel vervolgens online te kopen.

De prijzen verhogen is voor Robbe niet enkel een zaak van het afwenden van een faillissement: de euro dollarkoers veroorzaakt prijsverhogingen bij élke moddelbouwimporteur en leverancier. De verhoging is bij Robbe simpelweg als eerste ingegaan, mede door hun financiële situatie.

Ik kan je garanderen dat elke andere importeur ook zijn prijzen zal verhogen, de meeste hebben dit zelfs al aangekondigd. Het is ook niet zo gek: het is immers gigantisch duur geworden om te importeren, en veel artikelen komen nou eenmaal uit China. Dus álle artikelen worden duurder, nu de dollar duurder is.
 
Echter vergeet je dat in de modelbouw maar weinig mensen het artikel het eerst even vast willen houden en bekijken: de prijs is leidend, en als mensen de boel vast willen houden, gaan ze daarvoor wel even naar de modelbouwwinkel om het artikel vervolgens online te kopen.

Ik vergeet dat niet Thaan, dat geld misschien voor jou maar zeker niet voor het gros.
Prijs is voor zeker niet allemaal leidend! Hoezo, wel naar de winkel gaan en van diens diensten (kostenloos) gebruik maken en dan elders kopen...... Tamelijk onbehoorlijk gedrag in mijn ogen.... en dat is nu precies wat ik bedoelde met mijn vorige berricht. Wat denk jij zelf, dat de detailhandel dit volhoud en dat je dat over een paar jaar nog steeds kan doen?!?

Dus álle artikelen worden duurder, nu de dollar duurder is.
Klopt, dollar is duurder geworden maar het transport goedkoper door de lagere olieprijs....... Overigens heeft de dollorkoerst slechts invloed op de inkoopprijs en de inkoopprijs is een (belangrijk) onderdeel van de verkoopprijs maar 15% hoger inkoopprijs geeft zeker geen 15% hogere verkoopprijs.....
Maar eeh, alle producten?!? zeker niet! enkel import gerelateerde producten waarvan de prijs gebaseerd in USD. Dat betekend wel veel RC producten, dat wel, maar hele andere branches zeker niet.
 
Ik vergeet dat niet Thaan, dat geld misschien voor jou maar zeker niet voor het gros.
Prijs is voor zeker niet allemaal leidend! Hoezo, wel naar de winkel gaan en van diens diensten (kostenloos) gebruik maken en dan elders kopen...... Tamelijk onbehoorlijk gedrag in mijn ogen.... en dat is nu precies wat ik bedoelde met mijn vorige berricht. Wat denk jij zelf, dat de detailhandel dit volhoud en dat je dat over een paar jaar nog steeds kan doen?!?
Het gedrag dat jij en ik onbehoorlijk vinden, gebeurt anders wel dagelijks. Daar is geen omkomen aan, en als winkel zie ik het toch echt en heel veel ook.
Het is eerder andersom: het gros van de mensen doet dat dus wel.
En dat is niet een situatie waar 123 een oplossing voor is, het is logisch dat de prijzen in Nederland hoger zijn dan in HongKong/China: ondernemen en leven in Nederland is nou eenmaal duurder.

Klopt, dollar is duurder geworden maar het transport goedkoper door de lagere olieprijs....... Overigens heeft de dollorkoerst slechts invloed op de inkoopprijs en de inkoopprijs is een (belangrijk) onderdeel van de verkoopprijs maar 15% hoger inkoopprijs geeft zeker geen 15% hogere verkoopprijs.....
Maar eeh, alle producten?!? zeker niet! enkel import gerelateerde producten waarvan de prijs gebaseerd in USD. Dat betekend wel veel RC producten, dat wel, maar hele andere branches zeker niet.
Een 15% verhoging in inkoopprijs, leidt wel degelijk tot 10-15% stijging in de verkoopprijs. De marges in de RC zijn niet hoog, die schommelen tussen de 10-15% procent. Als de prijzen dus verhoogd worden, zul je als winkel wel mee moeten.
En als ik zeg alle producten, heb ik het over RC, dit is immers een RC forum, ik ben de hele dag bezig met RC en we hebben het over RC...
 
Vandaag worden alle winkeliers geïnformeerd over de situatie. Tevens krijgen ze een persverklaring van de Rechtsanwalt toegestuurd.

Welke mededeling er op de Robbe site komt te staan is nog niet bekend. Verdere mededelingen moeten even worden afgewacht totdat dit is gebeurd.
 
Robbe is gehuisvest in een prachtig gebouw, daar is niets mis mee.
Maar net zoals in Nederland, zijn ook da de huisvestingskosten de laatste jaren fors gestegen.

Er zit maar één ding op: de efficiency sterk verbeteren!
Helaas zal dat gepaard gaan met banenverlies.
Prijs hoog houden werkt alleen bij nieuwe producten. Markt afromen tot de concurrentie met een zelfde soort product op de markt komt.
Intussen heb jij je ontwikkelingskosten terug verdient en kan je de strijd met je concurrenten aangaan met een prijsverlaging.

Johannes
 
Johannes, we gaan hier toch geen teksten uit een ander forum als "bewijsmateriaal" of "onderbouwing" neerzetten?
Dat zijn de zelfde soort prutsers als wij, alleen spreken ze Duits...

Haha, voor mij is dit geen bewijsmateriaal, het is maar net hoe je het zelf wil zien. :)
 
Intussen heb jij je ontwikkelingskosten terug verdient en kan je de strijd met je concurrenten aangaan met een prijsverlaging.

Johannes,

Specifiek wat de vliegtuigbranche betreft weet ik dat qua toestellen Robbe nog bitter weinig zelf ontwikkeld, ze rebranden bestaande vliegtuigen en vragen er gemiddeld tot 30 % meer voor.

Praktisch voorbeeld zijn de Robbe Nano racers, gewoon een rebrand van de sky Angel vliegtuigen met een prijskaartje om u tegen te zeggen (maar daar stopt het niet mee er zijn voorbeelden zat)......Mensen lusten die meerkost die ze vragen gewoon niet meer om louter andere stickertjes te kleven........Goed er is de Robbe garantie op die spullen maar toch stel ik veelal vast (aan mezelf dan) dat dit niet voldoende is om klanten te binden en vooral "jouw product" aan te schaffen.

Stevo
 
persverklaring:

Robbe Modellsport

PRESSEMITTEILUNG
Geschäftsbetrieb der Unternehmensgruppe robbe Modellsport wird trotz Insolvenzantragsstellung uneingeschränkt fortgeführt.

Für das renommierte M...odellsportunternehmen robbe, das am 6. Februar am Amtsgericht Hanau Insolvenz angemeldet hat, haben sich bereits erste Interessenten gemeldet. Rechtsanwalt Mirko Lehnert führt als vorläufiger Insolvenzverwalter den Betrieb des Unternehmens für hochwertige Modellsportartikel wie Helikopter, Drohnen, Flugzeuge, RC-Cars, Schiffe und Fernsteuersysteme uneingeschränkt fort. In Grebenhain und Hanau beschäftigt die Unternehmensgruppe, die im letzten Jahr etwa 25 Millionen Euro umsetzte, rund 100 Mitarbeiter.

"Die robbe Modellsport GmbH & Co. KG hat wegen Zahlungsunfähigkeit und die RO Industrietechnik GmbH hat wegen drohender Zahlungsunfähigkeit Insolvenz beantragt, ebenso die robbe Beteiligungs GmbH. Ich werde den Geschäftsbetrieb, der bisher stabil läuft, uneingeschränkt fortführen. Das Kerngeschäft der Unternehmensgruppe ist gesund, wird aber durch alte Verbindlichkeiten belastet. Daneben werde ich an der Sanierung arbeiten und Investoren für das traditionsreiche Unternehmen suchen. Das 1924 gegründete hessische Unternehmen ist europaweit führend im Handel von Modellsportartikeln und Zubehörteilen asiatischer Hersteller sowie von eigenen Marken. Zusammen mit der Geschäftsführung möchte ich das Unternehmen und möglichst alle Arbeitsplätze an den Standorten in Grebenhain und Hanau erhalten. Erste Gespräche mit Kunden und Lieferanten verliefen positiv. Sie möchten die Zusammenarbeit mit robbe fortsetzen. Auch liegen bereits erste Anfragen zur Übernahme des Unternehmens vor. Die Rahmenbedingungen für eine erfolgreiche Fortführung und Sanierung des Unternehmens sind gut," erklärte der vorläufige Insolvenzverwalter Mirko Lehnert von der Kanzlei Schiebe und Collegen in Darmstadt.

Rechtsanwalt Lehnert wurde vom Amtsgericht Hanau zum vorläufigen Verwalter über das Vermögen der robbe Modellsport GmbH & Co. KG und der RO Industrietechnik GmbH bestellt.

robbe Modellsport gilt seit Jahrzehnten spartenübergreifend als Synonym für innovative und hochwertige Modellsportprodukte. In den letzten Jahren erweiterte sich das Angebot maßgeblich im Bereich der Drohnen und der elektronischen Stabilisierungssysteme. Zudem hat die Unternehmensgruppe sich den veränderten wirtschaftlichen Rahmenbedingungen angepasst und das Vertriebsgebiet auf ganz Europa ausgeweitet. Durch die Übernahme der Distribution weiterer Premium-Marken eines Wettbewerbers gelang es, den Umsatz in 2014 deutlich zu steigern und das Unternehmen auf Wachstumskurs zu bringen.
 
Stevo,
Wat robbe allemaal in eigen huis ontwikkeld kan ik niet weten (mocht helaas nog nooit in de keuken kijken).:)

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de engineeringafdeling, gereedschapmakerij en productieafdeling.
Het kan best zo zijn dat veel engineeringwerk bij robbe wordt gedaan en vanuit Duitsland de producenten in lagelonenlanden worden aangestuurd. Lang leve internet!
In dit geval is robbe de opdrachtgever en moet de nodige hulpgereedschappen zoals matrijzen betalen. Hoe ze dat verrekenen hangt van de bedrijfsfilosofie af.
Ze kunnen ook een deal sluiten waarbij robbe zich verplicht een minmaal aantal producten af te nemen waarin de investering over het aantal producten wordt verrekend.
Dus in dit voorbeeld gaat robbe altijd de volle kosten dragen met als tegenprestatie dat zij het alleenrecht van verkoop hebben.

De winkelketen Action doet het weer anders. Ze struinen de markt af naar
Restpartijen en slagen er vaak genoeg in voor een prikkie goederen in te kopen.
Hebben daardoor geen vast programma.

Ik snap wel dat buitenstanders en ander beeld hebben over prijsbeleid, dat komt omdat ze het totale plaatje niet kennen.
Zelf ga ik vanuit dat de verantwoordelijke personen zijn geschoold en voldoende overzicht hebben wat ze doen.
Voor degene die nog steeds heilig van overtuigt is dat ie het beter kan zou ik zeggen ga maar op de stoel van de directeur zitten, dan gaat het vast wel goed komen.:rolleyes:

Johannes
 
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de engineeringafdeling, gereedschapmakerij en productieafdeling.
Het kan best zo zijn dat veel engineeringwerk bij robbe wordt gedaan en vanuit Duitsland de producenten in lagelonenlanden worden aangestuurd. Lang leve internet!

Wat die specifieke vliegtuigen betreft die ik aanhaalde is de enige eigen ontwikkeling de stickertjes ;-)

Stevo
 
En misschien een meertalige bouwhandleiding? Die komt niet uit de lucht vallen en kost ook geld.
 
NPS

Correct, moet ik eerlijkheidshalve eraan toevoegen (maar het vertegenwoordigd nooit de meerwaarde van 30%)

Stevo
 
Hoi iedereen!
even een vlug vraagje!
Als het doek valt voor Robbe betekent dit dan ook het einde voor merken als:
kyosho futaba walkera en DJI? ze staan op de website volgens mij onder de naam van Robbe!
Groet Luuk
 
De winkelketen Action doet het weer anders. Ze struinen de markt af naar Restpartijen en slagen er vaak genoeg in voor een prikkie goederen in te kopen. Hebben daardoor geen vast programma.

Dit is pertinent onwaar. Wij kochten een jaar geleden een koekenpan bij de Action met een witte keramische bakzijde. Kan natuurlijk niets zijn, voor €5,-.

Maar wat schetst mijn verbazing? Superpan! En na 6 maanden dagelijks gebruik nog als nieuw.

Dus na een half jaar opnieuw naar de Action. 90% van het assortiment was identiek aan 6 maanden terug. En we hebben meer van deze superpannen gekocht.

Tot zover de Action restpartijen theorie.
 
Back
Top