Een "echte" fabrikant wil helemaal niet rechtstreeks aan de gebruiker afleveren. Die wil produceren en geen gedoe hebben met klanten, service, marketing en de producten één voor één verzenden. Daar hebben ze importeurs voor nodig. Die kennen de lokale markt en de winkels.
Grote fabrikanten, b.v. in de automobielindustrie werkten in het verleden samen met lokale importeurs. De laatste jaren zie je dat die lokale importeurs worden overgenomen door de fabrikant. Zo komt de kennis van de lokale markt toch in het bezit van de fabrikant zonder dat de productieafdeling zich daar mee bemoeit.
De kans dat er met Robbe ook zo iets gebeurd is groot. Eén of meerdere van de merken die Robbe vertegenwoordigt neemt (nemen) de zaak over of krijgt (krijgen) een hele dikke vinger in de pap.
Ik ben bang dat sommige producerende landen, toch iets slimmer/creatiever zijn dan wij consumerende landen!! Ik zie een trend van slim omgaan met oa staatssteun wat eigenlijk verboden is, en concurrentie vervalsing tozv hun eigen buitenlandse afnemers (importeurs/kleine ondernemers) Het is niet onbekend dat de Duitse automobiel industrie al jaren auto’s/Trucks onder de productiewaarde verkoopt, ergens levert de Duitse staat een vorm van borg/garantie bij de geldschieters aldaar, dat kan haast niet anders volgens economen, gevolg hiervan is wel dat andere merken uit de markt worden gezet, en Duitsland alle gelden na zich toe trekt, wat natuur goed is voor de economie aldaar!!! Ik weet ook van bedrijven dat wanneer men onderdelen vanuit Duitsland moeten laten komen via de normale weg, dit heelveel tijd kost of zelfs helemaal niet geleverd krijgt, wanneer zij dit particulier bestellen via een internet bedrijfje in Duitsland, die het ook op bestelling bij de fabrikant moet weghalen, dan hebben ze het binnen een mum van tijd binnen, hoe kan dat?? Er zijn bedrijven in Nederland die zowel een winkel als een internet bedrijf hebben in dezelfde artikelen, soms zijn er afspraken dat een artikel wat via de internetwinkel wordt gekocht, direct van de (buitenlandse) fabriekkant of een importeur wordt verstuurd, gaat de aankoop via de locale winkel, dan wordt het eerst verzonden naar de winkel in Nederland, en dan verder naar de klant, dit kan ook aanzienlijk in de aanschafkosten schelen (transportkosten kunnen erg hoog zijn met grote artikelen)!!! Artikelen komen soms gewoon uit Duitsland via een eigen pools transportbedrijfje naar Nederland, met een Poolse chauffeur die max 2,50euro per uur kost (uurloon van een manager/chef in Polen, normaal loon 1,80euro), tel uit je winst!!!
Het is gewoon slim van producerende landen om consumerende landen via de normale weg, veel te laten betalen en lang te laten wachten, men weet toch wel dat je het nodig heb, ze maken het daarmee aantrekkelijk dat je het online in die landen ga bestellen, op die manier trekt men alle kapitaal naar zich toe!! Eigen schuld dikke bult voor ons, eens lagen we enorme invoerbelastingen op, op artikelen uit lage lonenlanden, om onze eigen markt te beschermen, nu met de korte lijnen over de hele wereld, hebben die landen onze dure distributielijnen niet meer nodig!!! Alle schulden die een fabrikant heeft, hebben wij toch geen grip op, die kan men oneindig op laten lopen zolang maar iemand borg staat, het wordt nl ruimschoots beloond doordat werknemers niet op straat komen te staan, op die manier kapitaal en werkgelegenheid aantrekken, is de uitkomst van een grote(re) economisch visie, die wij consumerende landen uit het oog verloren hebben, wij moesten zo nodig een “diensten en een kennis economie” hebben!!!