Robbe catamaran 460

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet dat ik er nu al tijd voor heb, maar ik wilde het indien mogelijk tussendoor wel proberen op te pakken.

full

full

full

De Cat 460 is een catamaran gebouwd door Robbe.
De boot is een naar beneden geschaalde kopie van de Prindel 16.
De Cat 460 is een snelle catamaran, maar niet erg stabiel.
Het model leed aan duik-en stabiliteitsproblemen.
De oudere boten wilden nogal snel de boeg onder water duwen.(diepere roeren heb ik toen ook gemaakt, met wat wind kwamen de oorspronkelijke al snel boven water.)
Latere modellen (Cat 460B) hebben anti duiken platen op de boeg om dit probleem op te lossen.
Met een extra set van balken van 780 mm in plaats van de oorspronkelijke 550 mm is de cat een stuk stabieler.

Lengte : 1050 mm
Breedte : 550 mm
Diepgang: 110 mm
Mast hoogte : 1750 mm
Gewicht : 3800 g
Zeil oppervlak: 50 dm2

Een vreselijke tijd terug had ik na vele vaaruurtjes (Ik had al antiduikvleugels aan de kop verzonnen, balken verlengen was nog niet in me op gekomen)
telkens lekkage door gebruik van verkeerde lijm (ABS was toen zeker nog erg nieuw en ik heb het verkeerde advies gekregen.)
Op een bepaald moment heb ik de zaag erin gezet en daar is het bij gebleven.
De baggermolen is toen op de werf gekomen.
Het gaat om de dek-romp verbinding.
Ik ben al opzoek geweest naar ABS lijm en kwam op het volgende uit.

ABS is op te lossen (en daardoor te verlijmen) met Methylethylketon.
Dat zit in het volgende product:

asset_442_4.gif.270x330_q95_autocrop.png

edit: deze zou ook een goed resultaat opleveren
asset_9244_4.gif.270x330_q95_autocrop.png

Die Box sitzt AUF der Kielkante des Rumpfes. Dann habe ich eine "Manschette" aus 2mm ABS rundherum geklebt. Stabalit habe ich nicht verwendet, weil es zu schnell hart wird. Alles wurde mit UHU allplast verklebt.

Die Plicht nimmt langsam Formen an. Alle Platten sind aus 2mm ABS. Die beiden Decksplatten haben unten drunter 1,5mm Sperrholz als Stabilität. UHU hart oder UHU allplast gehen sehr gut für diese Arbeiten.

Aanvullingen en tips zijn welkom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat mijn filmpje dit tot gevolg heeft. Gezien dat er de laatste tijd regelmatig genoeg wind staat, zou ik dit "tussenproject" toch wat voorrang geven.

Wat betreft je lijmprobleem, er zijn meerdere opties. Ik zou die snelle epoxy vergeten, neem dan liever een langzaamhardende versie, die vloeit ook mooier uit in de overgang tussen dek en romp. Ik hoor goede dingen over UHU "Endfest" of zoiets.

Wat ook werkt is een goede secondenlijm. Dek en romp goed op elkaar klemmen, en dan een druppel in de naad laten vloeien, terwijl je de romp zo kantelt dat de druppel verder kan "lopen". Wanneer de druppel "op" is, vanaf het punt waar hij is "gestopt" een nieuwe aanbrengen, totdat je rond bent geweest. Of Stabilit Express, hecht ook goed op ABS.

ABS is op te lossen (en daardoor te verlijmen) met Methylethylketon.
MEK (Methylethylketon) is ook 'puur' verkrijgbaar en in die vorm erg geschikt voor het aan elkaar lassen van rompdelen zoals Henk hierboven beschrijft.

Door er ABS resten in op te lossen krijg je een 'prutje' om de verbindingen mee af te smeren, te plamuren. e.d..
Door de hoeveelheid MEK en ABS aan te passen is de consistentie van pasteus tot vloeibaar te regelen.

Nóóit te veel in één keer gebruiken, dan lost het te lijmen deel óók op, en da's meestal niet de bedoeling...

Groeten, Jan.

Nadeel van secondenlijm: het is op den duur niet waterbestendig.
Stabilit wordt op een gegeven moment (na jaren) dusdanig hard en bros dat het onder belasting van het ABS "afknapt".
MEK is een goede optie, "gewone" plasticlijm van bijv Revell is een redelijk alternatief.

258-Revell_-_Plastic.jpg

Voordeel hiervan is de dunne naald, waardoor je prima in de naad tussen romp en dek kan komen.

Met dit spul:
0038706.jpg
(is hetzelfde als in de naaldverpakking hierboven) kan je de truc van Jan ook prima uithalen: snippertjes ABS erin oplossen tot je een dik "papje" krijgt.
Daarmee kun je de naad tussen rompen en dekken prima "plamuren".

(En nee, ik heb geen aandelen van Toemen...)

Als je, na lijmen met secondenlijm, daarna de rompen verft, is er dan ook een probleem met de waterbestendigheid op lange termijn?

gewoon lijmen met uhu hart,prima geschikt voor abs op abs.ook hout op abs werkt perfect.
de lijm is wat dikker en heeft goede vuleigenschappen.droogt redelijk snel,en is transparant.
ik lijm er al jaren mee.is nog nooit uit elkaar gevallen.
mooie cat trouwens!!
ze zeilen als een speer!

Allen hartelijk dank voor de reacties.
De lijmtypes zal ik bekijken.
Ik heb zojuist het "slachtoffer" eens bekeken, alleen de luiken missen.
Best mogelijk dat die in een andere doos zitten.

Ik wilde proberen van plaat een strip te knippen/zagen.
Die dan door verwarming zacht te maken en om een vorm heen buigen dat ik tussen romp en dek met dit zelfgemaakte hoeklijn weer een stevige verbinding kan maken.

Tevens zal ik kijken of ik met tuig en lateraalplan een plaats kan vinden voor steekzwaarden in de drijvers, dan kan ik als ik plaat heb meteen kokers van bodem tot dek integreren.

full

Tuig

full

Midzwaard
full

Anti duik vin (voor "het zicht wil ook wat":aan de binnenzijde van de drijver)
full

Wie heeft er nog een adres voor ABS plaat dunner dan 2 mm (want dat had ik al wel gevonden)?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik even een kleine tip geven ?
Tenslotte heeft het mij mijn cat gekost , de rompen niet volschuimen .
Mijn broertje had dat mij aanbevolen voor het geval hij zou omslaan .
Hij had er beter bij kunnen blijven .
En dan spreek ik over 30 jaar geleden .
Ik was niet zo handig (nog steeds niet overigens) dus aan de achterkant in spuiten
en aan de voorkant de dopjes er op laten zitten .
Resultaat 2 bolronde rompen .

Gr Hans

Stiekem aan al informatie aan het verzamelen.
Want de platen ABS liggen ook al maanden klaar.
Als het lukt om daarvan een hoeklijn te maken voor de nieuwe verbinding tussen dek en romp van de ene drijver kan ik verder met de besturing.
Mogelijk kijk ik dan zelfs wel of mijn Luna het nog doet.
Dat is vast makkelijker dan met de sleepboot/baggermolen zender te lopen zeulen.

Mijn grootzeil is 40 x 135, de fok is 35 x 88.
Antwoord:
Ivm het oppervlak is de standaard Hitec zeilwinch 785HB ruimschoots voldoende. Ik heb ze in mijn Alinghi (grootzeil: 40 x 162, fok 35 x 135) en dat gaat prima.

Enige nadeel is dat ze inderdaad relatief traag is, dus om "onmiddelijk" de schoten te lossen om omkantelen van een cat te vermijden, is ze mss iets te traag (1 toer op 1,38 seconde - in vergelijking met de "traagste" RMG winch die doet 3 toeren per seconde!!)

Graupner heeft (had) ook een zeilwinch the Regatta, die doet .11sec/60° maw .66 sec/toer op 7,2 V oftewel iets minder dan 2 toeren/sec. In elk geval een stuk sneller dan de Hitec, voor ergens 120€ dacht ik (als je ze nog kan vinden want bij Graupner zijn ze discontinued.)
Geen idee wat kwa snelheid nog acceptabel is.
Ik kijk nog verder.

HS 785 BB Zeil servo met Karbonite tandwielen, kogelgelagerd en universeel servo kabel
MAXI SERVO afmetingen lxbxh 59x29x50 mm
gewicht: 110 gr
kracht: 4,8/6 volt 110/132 ncm
snelheid 4,8/6 volt 1,68/1,38 seconde bij 360 graden

The Hitec HS-785HB Sail Winch Servo has up to 3.5 turns of travel and comes with a heavy duty drum.
With its top ball bearing supported output shaft

Baggeraar , voor dit type kun je ook een zeilservo met arm nemen en in het luik plaatsen aan 1kant drijver en de andere drijver de roerservo ,simpel en cheap ,en zeilt er perfect mee ,even omdat een zeilservo behoorlijk snel is , trouwens het is wel gaaf zo`n kleine cat om te zeilen ,heb er zelf ook 1 ,

gr Rexonamen

Daar had ik meteen naar gekeken, maar de romp is niet zo hoog en zeker niet zo breed dat je er een grote arm in kwijt kan.

Grootste holte = 10 cm
grootste breedte = 7 cm.

Laatst bewerkt:
Is een goed idee, maar was bang dat dit nooit werd gedaan.
Zal ik ook naar kijken, ik had al bedacht dat een servo-as afdichting makkelijker gaat dan een buisje waardoor een schoot moet lopen, zonder al te veel wrijving.
Want een cat moet je toch wel als duikboot bouwen.

Ik zal hem eens een keer optuigen en de benodigde schootlengte opmeten, dat zoekt makkelijker naar een passende arm en servo.

heb je ook geen extra doorvoeren in de dek/deksel nodig + je kunt je rompen beter uit balanceren , heb deze Cat al meer dan 15j in dienst voor de FUN , en ondiep water , gewoon altijd erbij .

Info die ik vond bij een topcat

- Een nieuwe stuurservo; de futaba 3003 maar eens proberen
- De oude Robbe winch vervangen voor een Hitec HS785HB, lekker snel en krachtig.
- Na verschillende proefvaarten bemerkt dat de kiel met bulb eigenlijk te kort was.
Een nieuwe kiel, 75cm 3 lagen balsa en een saphir bulb water beter staat dan de klomp die ze had.
Het gewicht van de kiel is nu 1,6kg watt wel nodig is voor het zelfrichten

Topcat ??? dat is niet te vergelijken met een cat460, de cat 460 kun je zeilen ,dat wil een topcat niet zoo , bij de 460 gebruik je geeeeen kiel , want dan zeilt deze niet , heb nog nooit een topcat verzoenlijk zien zeilen meestal met de roeren naar boven , maarja proberen kunje , ps als je de rompen op de foto ziet met je dwarsliggers zitten ze verkeerd om de vinnen horen aan de buiten zijde .

gr Rexonamen

Dat die anti duik vinnen aan de binnenkant zitten, kwam omdat ik het er niet zag uitzien aan de buitenkant.
Functie technisch weet ik niet of het uitmaakt (dus dat ze verkeerd zitten kan ik niet met je eens zijn, op de ware grootte-cat zitten ze niet!)

Gedurende twee dagen een NiCad 9,6V aan het reanimeren.
Accu heeft sinds 1980 denk ik alleen maar in de kast gelegen.
Zojuist een korte afstandstest (8 meter) gedaan met de Robbe Luna uit 1976.
Misschien van de week nog wel een lange afstandstest doen.

De elektronica werkt nog.
Nu ik dat weet kan ik gaan kijken naar een nieuw accupakket voor in de zender.
Ik neem aan dat zo'n lange stilligtijd niet echt goed is geweest voor de accu en dat de capaciteit weleens gereduceerd kan zijn tot 5 minuten ipv een 4 uur.
De ontvanger accu was al veel eerder begraven omdat daar de rommel uit de cellen ging komen.
Het lijkt me handiger om voor de CAT een handzame zender te gebruiken en niet de lessenaar die ik gebruik voor de sleepboot/baggermolen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back