Niet dat ik er nu al tijd voor heb, maar ik wilde het indien mogelijk tussendoor wel proberen op te pakken.
De Cat 460 is een catamaran gebouwd door Robbe.
De boot is een naar beneden geschaalde kopie van de Prindel 16.
De Cat 460 is een snelle catamaran, maar niet erg stabiel.
Het model leed aan duik-en stabiliteitsproblemen.
De oudere boten wilden nogal snel de boeg onder water duwen.(diepere roeren heb ik toen ook gemaakt, met wat wind kwamen de oorspronkelijke al snel boven water.)
Latere modellen (Cat 460B) hebben anti duiken platen op de boeg om dit probleem op te lossen.
Met een extra set van balken van 780 mm in plaats van de oorspronkelijke 550 mm is de cat een stuk stabieler.
Lengte : 1050 mm
Breedte : 550 mm
Diepgang: 110 mm
Mast hoogte : 1750 mm
Gewicht : 3800 g
Zeil oppervlak: 50 dm2
Een vreselijke tijd terug had ik na vele vaaruurtjes (Ik had al antiduikvleugels aan de kop verzonnen, balken verlengen was nog niet in me op gekomen)
telkens lekkage door gebruik van verkeerde lijm (ABS was toen zeker nog erg nieuw en ik heb het verkeerde advies gekregen.)
Op een bepaald moment heb ik de zaag erin gezet en daar is het bij gebleven.
De baggermolen is toen op de werf gekomen.
Het gaat om de dek-romp verbinding.
Ik ben al opzoek geweest naar ABS lijm en kwam op het volgende uit.
ABS is op te lossen (en daardoor te verlijmen) met Methylethylketon.
Dat zit in het volgende product:
edit: deze zou ook een goed resultaat opleveren
Die Box sitzt AUF der Kielkante des Rumpfes. Dann habe ich eine "Manschette" aus 2mm ABS rundherum geklebt. Stabalit habe ich nicht verwendet, weil es zu schnell hart wird. Alles wurde mit UHU allplast verklebt.
Die Plicht nimmt langsam Formen an. Alle Platten sind aus 2mm ABS. Die beiden Decksplatten haben unten drunter 1,5mm Sperrholz als Stabilität. UHU hart oder UHU allplast gehen sehr gut für diese Arbeiten.
Aanvullingen en tips zijn welkom.
De Cat 460 is een catamaran gebouwd door Robbe.
De boot is een naar beneden geschaalde kopie van de Prindel 16.
De Cat 460 is een snelle catamaran, maar niet erg stabiel.
Het model leed aan duik-en stabiliteitsproblemen.
De oudere boten wilden nogal snel de boeg onder water duwen.(diepere roeren heb ik toen ook gemaakt, met wat wind kwamen de oorspronkelijke al snel boven water.)
Latere modellen (Cat 460B) hebben anti duiken platen op de boeg om dit probleem op te lossen.
Met een extra set van balken van 780 mm in plaats van de oorspronkelijke 550 mm is de cat een stuk stabieler.
Lengte : 1050 mm
Breedte : 550 mm
Diepgang: 110 mm
Mast hoogte : 1750 mm
Gewicht : 3800 g
Zeil oppervlak: 50 dm2
Een vreselijke tijd terug had ik na vele vaaruurtjes (Ik had al antiduikvleugels aan de kop verzonnen, balken verlengen was nog niet in me op gekomen)
telkens lekkage door gebruik van verkeerde lijm (ABS was toen zeker nog erg nieuw en ik heb het verkeerde advies gekregen.)
Op een bepaald moment heb ik de zaag erin gezet en daar is het bij gebleven.
De baggermolen is toen op de werf gekomen.
Het gaat om de dek-romp verbinding.
Ik ben al opzoek geweest naar ABS lijm en kwam op het volgende uit.
ABS is op te lossen (en daardoor te verlijmen) met Methylethylketon.
Dat zit in het volgende product:

edit: deze zou ook een goed resultaat opleveren

Die Box sitzt AUF der Kielkante des Rumpfes. Dann habe ich eine "Manschette" aus 2mm ABS rundherum geklebt. Stabalit habe ich nicht verwendet, weil es zu schnell hart wird. Alles wurde mit UHU allplast verklebt.
Die Plicht nimmt langsam Formen an. Alle Platten sind aus 2mm ABS. Die beiden Decksplatten haben unten drunter 1,5mm Sperrholz als Stabilität. UHU hart oder UHU allplast gehen sehr gut für diese Arbeiten.
Aanvullingen en tips zijn welkom.
Laatst bewerkt door een moderator: