Wel Jose,
Als je een novice/starter bent, is het verstandig eens een beetje te grazen in de beginners FAQ.
Vrij vliegen in het veld is er niet meer bij. Zelf leren is al helemaal uit den boze, want dat gaat onherroepelijk mis, is al je werk en plezier met een paar tellen de grond in geslagen voor de eeuwigheid.
Goed en veilig vliegen... daarvoor je dus les moeten gaan nemen bij een club. Kan zijn dat dit een redelijk beginnerskistjes is, het vleugelprofiel geeft iets doordachts weer. Maar kan zomaar zijn dat het er totaal niet voor geschikt is. Je hebt wellicht een model in je schoot geworpen gekregen, en daar moet je het dan mee doen, maar is niet geschikt. Dat is dan wel een smaakmakertje geweest, maar daarna bedenken hoe dan verder de keuzes te maken.
Een... normale Piper heeft een vlakke ondervleugel. Een profiel dat algemeen een Clarke Y wordt genoemd. Een Piper Cub is geen beginnersvliegtuig. Heeft een aantal ondeugden die niet schade vrij te ondergaan zijn, maar een redelijk ervaren vlieger, met goede reflexen, bekend met de eigenschappen, wel weet uit te komen.
Met alles kan je leren vliegen, maar er zijn modellen die daar in uitblinken, en bij schade behoorlijk goed en vlot te repareren zijn.
Brandstof is een ander verhaal dan elektrisch vliegen.
Beiden is leuk, heeft een eigen dynamiek, maar je zult je ook in de materie moeten gaan verdiepen, goed inlezen.
Want beiden hebben het een geheel eigen aanpak en voorbereiding van het vliegende model. Hybride is er nog niet bij.
En... afhankelijk van je modelbouwverleden eens bekijken of je brandstof of juist elektro wilt gaan vliegen. Gezien de infrastructuur die je thuis hebt staan met de autootjes. Brandstof vliegen is leuk, elektro net zo. Of dat je alles nog moet opbouwen vanuit het niets.
Voor brandstof vliegen wordt Methanol + een smerend aditief gebruik, een speciale modelbrandstof en geen benzine. Niet op de iedere hoek van de straat te vinden. Dus je locatie zal ook deels bepalen hoe je wilt gaan mechaniseren. Brandstof per post wordt niet echt gewaardeerd in NL, denk ook niet in Belgie.
Meestal kannen van 5 liter. Bij het beginners FAQ kan je er van alles over lezen. Daar waar ik woon, is er gelukkig een goede leverancier. Anders was het volledig elektro geworden.
Bij zelfbouw en opknappen zul je je inzicht moeten leren vergroten. Je kan niet van de mensen verwachten dat zij vanuit hun PC jouw handen gaan bedienen. Google afstruinen, lid worden van een vliegclub, hier natuurlijk wel de vragen stellen. Zelf redzaam worden. Je moet ergens gewoon beginnen, maar je hoeft de fouten niet opnieuw uit te vinden. Er is overal informatie te vinden.
Onderzoeken waar je het beste je spullen kunt aanschaffen. Ook RC equipment.... en die is anders van voor modelauto's.
De motor. Wel eerst eens gaan kijken wat je allemaal nodig hebt, totaalplaatje voor de reparatie van het model. Kostenplaatje maken. Want alles aan die kist is oud en geweest.
Laat die motor nog even voor wat hij is, komt later aan bod. Laat hem in takt, frut er niet te veel aan. Dan kan je hem altijd nog verkopen voor een paar tientjes, of als troffee in je vitrinekast. Slopen is heel makkelijk... repareren oneindig veel lastiger.
Voor het model zul je tekeningen moeten zien te vinden. Dat zal helpen bij de herbouw. Zal het model toekomstig goed gebalanceerd het luchtruim moeten kiezen. Dus je moet weten waar het zwaartepunt komt te liggen. Bij een conventionele houtbouwtrainer heeft de ontwerper er voor gezorgd dat het de hoofdligger is. Bij een schuimvleugel, indien niet weelderig vermeld, zal het moeten worden nagerekend.
En daarvoor zijn er gelukkig hulpprogrammaatjes op het internet... is dus wel uit te komen.
Zou zeker eerst eens gaan zoeken naar een geschikte modelvliegclub in de buurt. Daar eens gaan praten, en wellicht dan aansluiten. Praten met de instructeurs. Model meenemen, en hun adviezen aanhoren.... etc... dan zien waar je in gaat investeren!
En ja... Student was mij voor... wat hij schrijft... Zelf uitvogelen kan een harde les zijn, soms toch ook erg leuk. Maar een beetje voorbeelden en coaching, nog heel veel leuker! Veiliger en doelgerichter.
Voor brandstof modellen moet je ontzag hebben, voor elektromodellen... nog heel veel meer.
En altijd kop erbij. Focus. Anders gaat het mis. Elektromotortjes zijn totaal niet schattig als er een grote prop op zit... deze ongecontroleerd door het publiek heen fietst.
Gr Bas