Robbe Dusseldorf Blusboot

Cor

In Memoriam
Robbe Brandweer Blusboot

Compleet vaarklaar gekocht via advertentiesite.

Het Origineel

De blusboot werd gebouwd bij de werf Rheinwerft GmbH & Co in Mainz-Mombach. Ingezet in het Ruhrgebied.
De blussers kunnen met een druk van 10.5 bar water of schuim 95 meter ver en 45 meter hoog spuiten.
Voorzien van twee 12 cilinder V motoren die samen 1260 pk leveren. De boot haalt daarmee een snelheid van 37 km/h.

Het Model

Schaal 1:25
Kunststof romp
4 roeren
Blussers kunnen 6-8 meter ver spuiten

Lang 116 cm
Hoog 50 cm
Breed 25 cm

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg

Techniek in de bovenbouw

08.jpg

Techniek onder de bovenbouw in de romp.

08a.jpg

In het dichte doosje zit een Futaba R147F (35 Mhz) ontvanger.
Zender F14 is ook 35 Mhz.

08b.jpg

2 x accu Protech 6V - 7 Ah
Regelaar Smart Control 20 Hype

08c.jpg

2 motoren - waterpomp en servo voor de roeren

09.jpg

Techniek onder het achterdek

10.jpg

Techniek onder het voordek. Protech accu 6V - 3 Ah

Het ziet er best complex uit. Op de Robbe website staat er voor deze boot ook niet voor niets:

Erfordert fundierte Modellbaukenntnisse bei relativ hohem Zeitaufwand.
Übung auf dem Gebiet der Fernsteuertechnik erforderlich.

Maar wel een uitdaging om er achter te komen hoe alles is aangesloten en werkt.

De "illegale" 35 Mhz zender en ontvanger worden vervangen door mijn eigen F14 zender en ontvanger.

Info over de gebruikte onderdelen n.a.v. de foto's is van harte welkom.

Geen documentatie er bij gekregen.
 
Laatst bewerkt:
blusboot dusseldorf

Van dit type zijn er in 1963 ,3 gebouwt Keulen,Dusseldorf en Duisburg.In 1979 werden deze schepen gemoderniseerd en met ong.5 m.verlengd.Ben in 1982 2x aan boord geweest en heb nadien mijn model ook omgebouwd.
vr.gr.adrie
 
Accu van de zender opgeladen en even getest.

Zat nog stroom in de boot accu's

De 3 aan-uit schakelaars links boven op de zender.

1e - bediend een servo om stroom aan en uit te zetten. Gebeurt niets. Vermoedelijk voor verlichting.
2e - waterpomp aan en uit.
3e - blusser op voordek op en neer. Moet afgesteld worden.

Rechter stick
Horzontaal = roeren. Servo moet op 0 stand afgesteld worden en roeren beter parallel gezet.
Vertikaal = blussers boven op en neer. Moet beter afgesteld worden

Linker stick
Vertikaal = snelheid voor- en achteruit
Horizontaal = blussers boven naar links en rechts draaien.

11.jpg

F14 Zender (35 Mhz)
 
Je weet dat 35MHz uitsluitend voor gebruik met vliegtuigen is?

Mooie boot, alleen zit de waterlijn erg hoog.
 
Laatst bewerkt:
"De "illegale" 35 Mhz zender en ontvanger worden vervangen door mijn eigen F14 zender en ontvanger."

Stond al in mijn eerste post :D

Alhoewel? Als er door mijn toedoen een vliegtuig in het water stort kan ik natuurlijk met
de boot assistentie verlenen !
 
Laatst bewerkt:
Rechter stick
Horzontaal = roeren. Servo moet op 0 stand afgesteld worden en roeren beter parallel gezet.
Vertikaal = blussers boven op en neer. Moet beter afgesteld worden

Linker stick
Vertikaal = snelheid voor- en achteruit
Horizontaal = blussers boven naar links en rechts draaien.
Hmmm... Beetje vreemde setup met die knuppels verdeeld over blusmonitoren en voortstuwing...:confused:
 
13.jpg

Nieuwe 8 kanaals Jeti 2.4 Ghz ontvanger
Laadkabel voor loodaccu's
Hollandse vlag

Dit is mijn eigen F14 met 2.4 Ghz Jeti ingebowd.

113.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top