Robbe FC 28

hallo

ik kreeg deze zender aangeboden Robbe FC 28. maar er is een probleem het is 35mhz en dit mogen boten niet gebruiken. is er een mogenlijkheid om dit om te bouwen naar 40 of naar 2,4?

De FC-28 heeft een losse zendmodule die aan de achterzijde is ingebouwd. Als je die vervangt door een 40 MHz exemplaar, of nog beter een 2,4 GHz zendmodule, dan is alles voor elkaar.

Je zal ook een andere ontvanger nodig hebben. Kies je voor de 40 mHz, een 40 MHz ontvanger. Ga je naar de 2.4 GHz, dan ook een 2.4 GHz ontvanger.

De 40 MHz module heeft bestelnummer F1915 type FP-TQ-FM40 (robbe Modellsport).

Daar kan je (vrijwel) alle 40 MHz FM en PCM ontvangers bij gebruiken. Die vindt je ook op de genoemde site.

Je vindt daar ook 2.4 GHz zendmodules voor de FC-28 en 2.5 GHz ontvangers.

Wil je wat meer van de materie weten, lees dan dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > eens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je deze zender ook uitbreiden? zoja met origineel robbe materiaal of van een ander merk.

Aangezien originele robbe uitbreidingen niet met alle 2,4 ghz setjes werken zou ik me daar eerst even in verdiepen.

gr
koos

hallo
ik heb hiervan nog geen foto gekrege maar wel dit
8 kanalen waarvan twee kanalen zijn voorzien van een multi-switch en de andere een multi-prop module, hiermee kun je nog eens 16 functies bedienen plus 3 schuifregelaars die als kanaal kunnen worden ingesteld

en ik heb het op robbe gevonden moet ik deze kopen om ze te verwisselen de 2,4 heb ik niet gezien

Met multiswitchen en multipropmodules toch wat voorzichtig zijn. Daar behoren ook decoders bij die op de ontvanger worden aangesloten. Denk niet dat deze gaan werken op 2.4 GHz, maar zeker weet ik dat niet. Dat geldt ook voor het gebruik met PCM-ontvangers.

Een boot besturen met een FC-28 is een beetje overkill. Met alle kosten die je moet maken om het op een andere frequentie te laten werken kan je waarschijnlijk ook een nieuwe, wat beter voor varen geschikte zender en ontvanger kopen.

Laatst bewerkt:
ik vind het niet erg op op 40 te varen ik zit niet bij een club
en hoe zit het met de ontvanger op 40mhz een nieuwe of ombouwen? bij Quartel zag ik wel verschillende frequenties moet ik die hebben?

Ombouwen gaat helaas niet. En nee, je koop geen ontvanger voor verschillende frequenties. Je koopt een ontvanger voor een frequentieband. Het kristal dat in de ontvanger wordt geplaatst bepaalt de frequentie binnen de band. Toch maar even aandachtig de FAQ lezen waarvan ik de link een paar berichten terug heb gepaatst.

Laatst bewerkt:
ik heb hem gelezen maar ik wordt er niet veel wijzer uit
maar als ik het goed begrijp koop ik eerst die kastjes waarmee ik 35 naar 40 mhz kan ombouwen daarna koop ik kristallen (Quartel Modelbouw - MPX FM DS RX kan. 53 40mHz)
(MPX FM DS RX kan. 53 40mHz) en die steek ik in mijn ontvanger en zender
of begrijp ik het nog niet goed?
ik lees het nog een keertje door

Je verwisselt de 35 MHz zendmodule voor een 40 MHz zendmodule met een zendkristal op een kanaal in de 40 MHz band.

Een 35 MHz ontvanger met een 40 MHz kristal werk niet. Je moet een 40 MHz ontvanger hebben met een ontvangerkristal op hetzelfde kanaal als het kristal in de zendmodule. Zorg ook voor een ontvanger die de modulatie aan kan die een FC-28 gebruikt. AM ontvangers zijn wel goedkoop, maar die gaan nooit werken op een FC-28. Let op, zend- enn ontvangstkristallen niet verwisselen. Die zijn verschillend.

De FAQ is heel helder. Als je het niet begrijpt, moet je het nog maar eens lezen. Het is basiskennis voor de modelbesturingstechniek.

Hou er ook rekening mee dat die FC-28 geen gemakkelijk te hanteren zender is. Er is veel kennis nodig om deze goed in te stellen. Als je de FAQ al niet begrijpt, ben ik bang dat het met de FC-28 ook niet goed zal gaan. Daar komt nog bij dat er voor een FC-28 geen Nederlandstalige handleiding, en dat is een heel boekwerk, bestaat.

Mij advies: Koop een gewone eenvoudige 40 MHz of 2.4 Ghz zender en ontvanger. Nieuw of een goede gebruikte. Dan weet je zeker dat je het apparaat succesvol kan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Zorg ook voor een ontvanger die de modulatie aan kan die een FC-28 gebruikt. AM ontvangers zijn wel goedkoop

hoe weet ik de modulatie of waar kan ik dat zien?
en hoe weet ik of het een fm of am zender is?
maar m'n vader kan goed engels en duits dus dat vertalen lukt wel en ik probeer het gewoon je moet tog ergens beginne

In de FAQ had je kunnen lezen dat er AM, FM of PCM wordt gebruikt voor de overdracht van de signalen tussen zender en ontvanger. Een FC-28 is via de software in de stellen op FM of PCM. Wat de ontvangers betreft, daar staat de modulatie waar deze voor bedoeld is er meestal bij (of op).

Het vertalen van een boekwerk dat vol staat met specifieke modelbouwbegrippen is geen gemakkelijke zaak. Dat is ook de reden dat er geen Nederlandstalige versie voor de FC-28 is.

Je hebt gelijk dat je ergens moet beginnen, maar dan wel bij het begin. Dat je een groot gebrek aan kennis op dit gebied hebt zal je inmiddels wel duidelijk zijn. Daarom moet je beginnen bij het begin en niet aan het eind. Nog niet zo lang geleden was de FC-28 het topmodel van Robbe-Futaba en was zeker niet voor beginners bedoeld.

Nogmaals, een FC-28 voor een bootje is overkill. Koop een eenvoudige zender. Daar heb je meer aan. En laat dit advies ook even aan je vader lezen...

ik heb het gelezen
welke modulatie heeft de zender dan? en ik moet navragen of die man ook de beschrijving erbij heeft zitten en wat vind u een goede zender om mee te beginnen de f-14?

Een FC-28 is via de software in de stellen op FM of PCM.

Lezen is niet je sterkste kant...

Een F14 is een zender uit een vorige generatie. Je zou kunnen kijken naar een Robbe-Futaba FF-6 (T6EXP). Dat is een zender die werkt met de nieuwste technologie en op 2.4 GHz.

Laatst bewerkt:
Een F14 is een zender uit een vorige generatie

... maar is nog steeds een prima zender voor scheepsmodellen met al die utbreidingsplaatsen. Als je hem met een Jeti 2,4 Ghz systeem om laat bouwen werken alle mulit-x modules gewoon!

RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Of een FC-16, zijn computer-grotere broer

http://www.rc-point.nl/N_frame.html?http://www.rc-point.nl/Robbe-FC-16-Boat-+-Truck-JETI-2_4GHZ----1-F4044-1-2.4-Pakket-N_art_15363.php

het kan aan mij liggen, maar wat maakt het uit wat voor zender je gebruikt... als je een overkill als de 28 gebruikt werkt ook prima lijkt mij... vooral als het een gegeven paard is :)...

het kan aan mij liggen, maar wat maakt het uit wat voor zender je gebruikt... als je een overkill als de 28 gebruikt werkt ook prima lijkt mij... vooral als het een gegeven paard is :)...

Nou..... Ikheb een FC-28....
Ik begin die zender na twee jaar eindelijk een beetje te begrijpen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand van 15 er totaal niets, maar dan ook niets mee kan, want die zender is echt erg gecompliceerd om te programmeren.
Maar daar staat weer tegenover dat er ogenschijnlijk echt ALLES mee kan.

Echter, als je die zender eerst nog moet omzetten naar 40 mHz, (module, ontvanger, Tx en Rx kristal) dan kun je voor bijna hetzelfde geld wat je daar aan kwijt bent, een simpele maar afdoende zender als de FC 16 (die tegenwoordig expliciet voor trucks en modelschepen bedoeld is) en die is WEL te begrijpen voor een 15 jarige....
Nu weet ik niet of het "aangeboden" waar TS ht over heeft betekent dat hij die zender voor niks krijgt.... Lijkt me stug, want een FC 28 is zelfs nu in het 2.4 gieg tijdperk, nog wel een paar honderd Euro waard, zeker voor iemand die weet hoe er mee om te gaan. Dus als hij die zender nog moet kopen ook, dan kan hij zeer zeker beter naar een andere zender kijken.

Lijkt me een veel betere keus....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back