Robbe lader 5 R n.o 8308

• Topicstarter Topicstarter bennieboy90
  • Startdatum Startdatum
B

bennieboy90

Guest
Hoi ik heb een start accu voor gloeiplug van 4 ah 2 volt Cycle use 2.4-2.5v standby 2.2v - 2.4 v dat staat er op maar hoelang moet ik die opladen met die (oranje lader van robbe met Output voor 2x 60 ma 1x voor 140ma , 1x voor 180ma ,500 ma in welk gaatje moet die accu en voor hoelang ?? want ik snap er helemaal niets van :P

en dan nog een accu van 1500 in welk gaatje moet die en voor hoelang ?het was iets met x1.4 en dan dele door 10 maar ik snap het niet dus wie kan mij helpen met deze 2 problemen ?

alvast bedankt Ben

hallo

dit zijn de gegevens voor de robbe 5 lader
Eingang: 230 Volt, 50 Hz Eurostecker
Ausgang 1: 60 mA, 4 - 8 NC
Ausgang 2: 60 mA, 4 - 8 NC
Ausgang 3: 140 mA, 4 - 8 NC
Ausgang 4: 180 mA, 4 - 8 NC
Ausgang 5: 500 mA, 4 - 10 NC
oder 2 - 12 Volt Bleiakkus (max. 10 Ah)
Gesamtstrom max.: ca. 700 mA

eigenlijk is het een nicad lader waar je ook lood batterijen mee zou kunnen opladen
maar als je op het forum de zoek funktie gebruikt zul je zien dat deze lader daarvoor eigenlijk niet geschikt is

maar het verschil is dat de lood accu met een constante laad stoom wordt geladen en de nicad met een constante spanning

groetjes raf

Maar ik wil weten want snap niks van al die cijfers en getallen een accu van 500mah hoelang ik die moet opladen en in welke uitgang ? en het zelfde bij die (lood) accu hoelang ik die moet opladen en in welke uitgang
alvast bedankt he

hallo

dus voor die nicad van 500 mah

eigenlijk moet die in een uitgang van 50 mah
maar die heb je niet dus je moet in 60
als die volledig leeg is dan zou die in eentje van 50 10 uur moeten laden om vol te zijn
maar je accu is nooit volledig leeg
in eentje van 60 moet die dus minder lang aan hangen
de berekening moet je maar zelf maken
dat zijn breuken en die heb je op school gekregen

de lood accu mag je der eigenlijk niet aan hengen
maar omdat je niks anders hebt
daar zelfde probleem mee je hebt geen uitgang van 400mah
dus dan maar in die van 500 mah
een uurtje of 8 zal voldoende zijn dan laad je hem normaal niet stuk als hij leeg is tenminste.

maar zoals hier boven gezegd normaal is hij voor nicad's

groetjes raf

oke dus de Lood accu uurtje of 7 dan maar en die van 1500mah in die uitgang van 60 voor 8/9 uur ?

hallo

sorry had niet gezien dat het 1500 was
dacht 500 gezien te hebben

dan kun je dus kiezen ofwel in 140 een uurtje of 11
ofwel in 180 een uurtje of 7/8
bij een nicad gebruiken ze normaal 1/10 RC
wat dus de capaciteit van de accu is gedeelt door 10

of als ze snellaadbaar zijn op een deltapeak lader dan kun je sneller laden en wordt 1 RC of zelfs meer gebruikt wat de levensduur van de cellen niet tegoed komt

groetjes raf

raf zei:
maar het verschil is dat de lood accu met een constante laad stoom wordt geladen en de nicad met een constante spanning groetjes raf
Het is precies anders om Raf! :wink:

@Bennieboy,
Een loodaccu laad je door er een vaste spanning op te zetten. In dit geval zal die spanning tussen de 2,4V en 2,5V moeten zijn. De stroom is niet zo belangrijk als hij maar niet hoger wordt dan een bepaald maximum wat de fabrikant op moet geven. Ik ga er van uit dat jou startaccu een droge accu is. Dit zijn gell accu's en daarvoor geldt meestal een maximum laadstroom voor die ongeveer gelijk is aan de halve capaciteid. Wanneer de accu vol raakt zal de spanning oplopen en langzaam maar zeker gelijk worden aan de spanning van de lader. Hierdoor zal de laadstroom steeds minder worden en uiteindelijk zelfs vrijwel 0 worden. Overladen is dus vrijwel niet mogelijk.
Met jouw lader kan je deze accu niet op deze manier laden. Je kunt de accu wel aan de 500mA uitgang hangen en dan de capaciteid delen door de laadstroom om ongeveer een juiste tijd te krijgen. Stel de accu is 3Ah dan zou je hem moeten laden met 0,5A gedurende 3/0,5=6 uur. Als je een multimeter hebt kan het geen kwaad om tijdens het laden af en toe de spanning van je accu eens te meten. Als die spanning 2,5V is maar de tijd is nog niet om dan moet je toch stoppen met laden omdat de accu vol is.
Alle andere accu's laad je op dezelfde manier. Eerst bepaal je de laadstroom je door de capaciteid te delen door 10. Als je lader niet met die waarde kan laden neem je een waarde die er zo dicht mogelijk bij komt. Dan deel je de capaciteid door de laadstroom en vermenigvuldigd dit met 1,4. Bijvoorbeeld een accu van 1200mAh. Deze zou je willen laden met 1200/10=120mA. Jou lader heeft geen 120mA uitgang maar wel 140mA, deze kiezen we dus. Dan wordt de laadtijd 1200/140*1,4=12 uur.
Wil je echter lang plezier van je accu´s hebben dan moet je ze niet te vaak en te lang overladen. Als je altijd met 140mA gedurende 12 uur laad zal je de accu overladen. Daarom moet je of de accu´s eerst helemaal ontladen voordat je ze gaat opladen of geen 12 uur laden maar korter. Hoeveel korter? dat kan ik niet zeggen want ik weet ook niet hoeveel energie (stroom) er nog in de accu zit.
Hierom is een automatische lader een veel betere oplossing. Deze laders kunnen detecteren dat een accu vol is en dan stoppen met laden.

hallo

hier wat in de handleiding van de conrad automatic lader staat

bei erreichen der ladeschlusspannung wird der ladestrom zurückgeregelt,so das nur noch ein geringer erhaltungsladestrom flist(ohne jedoch den akku zu überladen)
mit einem stufenschalter können vier ladeströme eingestellt werden.ein LED zeigt an das der akku geladen wird

ze spreken oook dat het voltage dat de lader moet geven 1.25 volt hoger moet liggen dan de akku spanning
dus hier gaat het om een accu van 2 volt dan kom je na berekenen van 2+1.25 op een laad spanning van 3.25 volt
dus deze accu zou moeten opgeladen worden met een laad stroom van 400 mah en met een laad spanning van 3.25 volt

bij de lader waar ik dus het schema van heb is alleen maar 6 en 12 volt batterijen te laden dus met het schema is de opsteller van dit topic dus ook niets verder
en ik weet niet of conrad van die laderblokjes heeft die een 2 volt betterij zouden kunnen laden

groetjes raf

Het is een Gel accu ja start accu voor gloeiplug van 4 ah 2 volt Cycle use 2.4-2.5v standby 2.2v - 2.4 v

Met jouw lader kan je deze accu niet op deze manier laden. Je kunt de accu wel aan de 500mA uitgang hangen en dan de capaciteid delen door de laadstroom om ongeveer een juiste tijd te krijgen. Stel de accu is 3Ah dan zou je hem moeten laden met 0,5A gedurende 3/0,5=6 uur. Als je een multimeter hebt kan het geen kwaad om tijdens het laden af en toe de spanning van je accu eens te meten. Als die spanning 2,5V is maar de tijd is nog niet om dan moet je toch stoppen met laden omdat de accu vol

Dus hoelang zal hij er in moette boven staat info van accu :P

de reden dat ik de vragen stel is om dat ik een mail had gestuurdt naar modelbouwwinkel voor hoelang enzo erin meost maar nog niks terug heb
maar nu is wel goed behalve van startaccu nu nog

Bennieboy,
Je hebt toch wel rekenen geleerd op school? :roll:
Ik heb het al beschreven en jij hebt het al aangehaald in je berichtje hierboven. Nog een keer goed lezen dan kan je het zo uitrekenen. :wink:

Raf,
Precies zoals ik al zei. De lader regelt de laadstroom terug als de accu vol raakt. Er blijft een hele kleine "onderhoudsstroom" lopen zonder de accu te overladen.
Ik wil hier wel een kanttekening bij plaatsen en dat is dat de lader de stroom niet echt terugregeld. De accu raakt vol en de spanning wordt gelijk aan die van de lader. Als er geen spanningsverschil meer is kan er geen stroom meer lopen. In de praktijk zal de accuspanning echter nooit helemaal gelijk worden aan de laadspanning dus blijft er altijd een hele kleine stroom lopen. Deze stroom noemd Conrad dus de "onderhoudsstroom". Daar kan ik best mee leven want deze hele kleine stroom houdt de accu netjes op spanning.
De celspanning van een loodaccu is 2V nominaal. Wanneer je de accu op de standby manier gebruikt moet je er voor zorgen dat de accuspanning niet hoger wordt dan 2,4V! Bij cyclisch gebruik mag de accuspanning tot 2,5V oplopen. De celspanning zal NOOIT tot 3,25V op mogen lopen. Dat zal niet eens kunnen want dan is die cel al lang kapot. Dat de lader 1,25V meer nodig heeft dan de accuspanning is voor de interne werking van de lader. Je hebt hoe dan ook een spanningsverschil nodig anders valt er niets te regelen.
Lees de modelbouw FAQ over loodaccu´s maar eens door daar staat alles haarfijn in uitgelegd (helaas kan dat nu alleen via het testforum, pas als Robert uitgerust terug is van vakantie zal hier weer verandering in komen).

hallo ernst

ik heb normaal geen probleem met laders
mijn infinity doet prima en die laders die ik van conrad heb ook
gewoon in pluggen en die accu kan jaren blijven aan hangen
ik heb er ook zo eentje voor mijn motor batterij
op pijl te houden
maar deze laders beginnen maar eerst vanaf 6 volt tot 12 dus niet van toepassing voor 1 cel van 2 volt
of de lader aan passen maar voor bernieboy mischien niet haalbaar dat te doen

groetjes raf
ps indien je het schamaatje wil doe ff een pb of mailtje

Gelukkig maar Raf, dat moet ook zo maar blijven.
Een bestaande lader aanpassen voor 1 cel is op zich niet moeilijk maar waarom zou je? Je kan een klein "voorzet apparaatje" maken die de spanning op 2,4V vastlegt. Als je dat gebruikt om 1 cel te laden kan je de lader ook nog blijven gebruiken voor een 6V of 12V accu.
Ik heb in de loop van de vele jaren al vele laders ontworpen en gebouwd. Op dit moment staat er een project op stapel om met een groepje clubleden een soort universele lader te gaan maken. Ik ben ook bezig met een ontlader/tester. Hiermee kan je een accu ontladen en tegelijkertijd de capaciteid meten. Ik weet het, dit is allemaal al te koop maar er is een klein groepje mensen die in de electronica geinteresserd is en die het wel zien zitten om het zelf te gaan bouwen. Op deze manier krijgen we een apparaat zoals we het zelf willen zonder allerlei toeters en bellen die je zelden of nooit gebruikt.

hallo ernst

amaj ze lopen dus nog echt in het wild rond
ik dacht dat de zelfbouwers aan het uitsterven waren

ernst die lader die ik gebruik was een bouwpaker en ik denk door een zenerdiode te vervangen dat het aardig in de buurt gaat komen van de 2.4 volt
maar zoals ik al zei niet iedereen kan met een soldeerbout omgaan en het omrekenen tot de juiste voltage

in mijn duikboten zit ook veel zelfbouw en ik ben van het idee als ik het zelf maak dan kan het ook hersteld worden
ik heb vroeger ook een lage regelaar gebouwd met een pendel en een olie badje en zomeer
werkte perfect en heeft nooit gefaald
maar als je nu die regelaar van norbert ziet ja dan is de keuze snel gemaakt
ps ik bestel ze met de 10 tegelijk voor de vereniging

groetjes raf

raf zei:
amaj ze lopen dus nog echt in het wild rond
ik dacht dat de zelfbouwers aan het uitsterven waren
Ze worden wel zeldzamer. Misschien moeten we er een reservaat voor oprichten zodat ze niet helemaal uitsterven. :wink:
Volgens mij komt dat omdat er op de scholen (VMBO, MBO) steeds minder les wordt gegeven waarin men echt ingaat op de werking van de onderdelen. Ik heb een stageloper onder m'n hoede gehad. Hij had net 3 klassen MBO echter de rug maar wist niet eens te vertellen wat het verschil tussen een transistor en een fet was. Een voeding uitrekenen kon hij ook niet.
Bij ons op de club zijn er een paar mensen die het nog wel interesseerd. Zij wilden een lader die precies doet wat zij wilde zonder allerlei instellingen en knopjes die eenmaal ingesteld nooit meer veranderd worden. Wanneer dan perongeluk een schakelaartje verzet wordt werkt de lader niet goed en zoek je je een slag in de rondte naar de oorzaak. Zo is het idee ontstaan en ik hoop dat we dit jaar een stuk of 3 misschien 4 van die dingen gaan bouwen. Voor de ontlader is meer interesse maar dat ontwerp is nog niet helemaal klaar. Er mankeert nog iets aan en ik ben er nog niet helemaal uit wat de oorzaak is.

Back