raf zei:
maar het verschil is dat de lood accu met een constante laad stoom wordt geladen en de nicad met een constante spanning groetjes raf
Het is precies anders om Raf! :wink:
@Bennieboy,
Een loodaccu laad je door er een vaste spanning op te zetten. In dit geval zal die spanning tussen de 2,4V en 2,5V moeten zijn. De stroom is niet zo belangrijk als hij maar niet hoger wordt dan een bepaald maximum wat de fabrikant op moet geven. Ik ga er van uit dat jou startaccu een droge accu is. Dit zijn gell accu's en daarvoor geldt meestal een maximum laadstroom voor die ongeveer gelijk is aan de halve capaciteid. Wanneer de accu vol raakt zal de spanning oplopen en langzaam maar zeker gelijk worden aan de spanning van de lader. Hierdoor zal de laadstroom steeds minder worden en uiteindelijk zelfs vrijwel 0 worden. Overladen is dus vrijwel niet mogelijk.
Met jouw lader kan je deze accu niet op deze manier laden. Je kunt de accu wel aan de 500mA uitgang hangen en dan de capaciteid delen door de laadstroom om ongeveer een juiste tijd te krijgen. Stel de accu is 3Ah dan zou je hem moeten laden met 0,5A gedurende 3/0,5=6 uur. Als je een multimeter hebt kan het geen kwaad om tijdens het laden af en toe de spanning van je accu eens te meten. Als die spanning 2,5V is maar de tijd is nog niet om dan moet je toch stoppen met laden omdat de accu vol is.
Alle andere accu's laad je op dezelfde manier. Eerst bepaal je de laadstroom je door de capaciteid te delen door 10. Als je lader niet met die waarde kan laden neem je een waarde die er zo dicht mogelijk bij komt. Dan deel je de capaciteid door de laadstroom en vermenigvuldigd dit met 1,4. Bijvoorbeeld een accu van 1200mAh. Deze zou je willen laden met 1200/10=120mA. Jou lader heeft geen 120mA uitgang maar wel 140mA, deze kiezen we dus. Dan wordt de laadtijd 1200/140*1,4=12 uur.
Wil je echter lang plezier van je accu´s hebben dan moet je ze niet te vaak en te lang overladen. Als je altijd met 140mA gedurende 12 uur laad zal je de accu overladen. Daarom moet je of de accu´s eerst helemaal ontladen voordat je ze gaat opladen of geen 12 uur laden maar korter. Hoeveel korter? dat kan ik niet zeggen want ik weet ook niet hoeveel energie (stroom) er nog in de accu zit.
Hierom is een automatische lader een veel betere oplossing. Deze laders kunnen detecteren dat een accu vol is en dan stoppen met laden.