Robbe Mars naar 2.4ghz

En met die brushless motoren vliegt hij er vandoor.
Gebruiks aanwijzingen geeft 1.5 tot 3 kilometer op.
Met antenne draaden op 90graden.

Nou ik denk dat de frsky xht lbt modules op zijn.
Hele weekend gegoochel maar niks gevonden wel de fcc uitvoering.
Zijn er evt nog alternatieven?

Nog wat geprobeerd met de Futaba fasst maar geen storing meer. Ontvanger lag bijna op de brushless motoren. On te proberen uiteraard.
Gr Hans

Niet dat ik een elektrotechnieker ben maar ik heb even de zender op de scoop aangesloten daar waar de 2.4 ghz module op aangesloten moet worden. Geeft wel een mooi beeld. Blokjes verschuiven als je de kanalen bediend.
20231001_235457.jpg

Nou ik denk dat de frsky xht lbt modules op zijn.
Hele weekend gegoochel maar niks gevonden wel de fcc uitvoering.
Zijn er evt nog alternatieven?

Nog wat geprobeerd met de Futaba fasst maar geen storing meer. Ontvanger lag bijna op de brushless motoren. On te proberen uiteraard.
Gr Hans

Je weet dat dat een kwestie van firmware is? De hardware is identiek.

Hu zal wel geen idee. Wat en wat is firmware precies dan. En ik heb ook geen idee wat voor systeen dit is.

O even gegoochel is gewoon software dus.

Even verder verdiepen in de zender materie dus een Robbe Mars stuurt een PPM signal uit. En ook de Robbe Supra neem ik dan aan.
Ben aan het meten geweest aan de Robbe Supra maar kon daar niet overtuigend de puls draad vinden wel plus en min spanning en een draad naar de antenne dan bleef er maar 1 andere over.
Gr Hans

Heeft iemand een schema van die zender? Want dan is het snel duidelijk.

Even over FrSky XHT, het lijkt alsof FrSky van een hele leuke startup, die voortdurend met de gebruikers communiceerde over hoe de zaken te verbeteren, is veranderd in een industrieel gedrocht dat - zoals zoveel modelbouwgerelateerde leveranciers- zelf wel uitmaakt wat wij nodig hebben.
De zoveelste gemiste kans.
Je zou toch mogen verwachten dat er ergens een download staat waarmee je je fcc rated module kunt flashen naar EU.
Wat in eerste instantie ook een heel leuk alternatief leek, de DSMX module van Lemon RC, blijkt ook alleen maar fcc rating te hebben en men is niet geïnteresseerd in de Europese markt.

Punt is eigenlijk dat je met de bezetting op een modelvliegveld ook met niet-LBT nooit in de problemen zou komen.
LBT is ooit bedacht voor WiFi in een drukke, urbane kantooromgeving met vele tientallen apparaten tegelijk..
Maar... raak je betrokken bij een crash met schade of letsel aan derden, dan ben je gezien, want als je met niet toegestane apparatuur vloog, kan je verzekering weigeren uit te keren.

Wat dat aangaat is het zo krom als wat, dat je niet-LBT apparatuur die vóór de overgangsdatum in je bezit was (kijk naar mij), gewoon gebruikt mag worden.
Zo riskant is het dus kennelijk helemaal niet.

Vraag eens bij de Europese vertegenwoordiger ( https://www.engelmt.de/mtfrsky-tran...module/24ghz-tx-module-accst/tx-modul-xht_lbt)
Ik heb op het FrSky forum al gevraagd naar de reden van de leveringsproblemen.

Ik weet ook niet of het in mijn geval uitmaakt.
Ik vaar met een modelbootje hoog uit het riet in maar zou evt een ander kunnen storen. Al vaar ik nooit bij vliegers in de buurt. En dat zou denk ik niet bewijsbaar zijn. En in mijn 50 jaar op de 40mc nog nooit gecontroleerd.
Wil mij wel aan de wet houden uiteraard.
Maar de frsky XHT LBT zijn lastig te krijgen.
Komt misschien wel weer in productie.
Ik heb dat bestand gedownload en daar zit de LBT firmware bij. Alleen hoe krijg je dat er in.

Hans, Als je op 40 Mhz vaart hoef je je om de vliegers niet druk te maken. Die gebruiken de 35 Mhz. Wat dat betreft houd je je netjes aan de regels. Zie bijgaande link qua indeling van de kanalen.
https://www.twr-trading.nl/regels-omtrent-frequenties-modelbouw
Het PPM signaal in je zender zou je moeten zoeken aan de ingang van het HF deel. Zoek eens in die buurt en leg dat signaal eens aan je scoop. je zou dan eenzelfde soort pulstreintje moeten zien als in je 2,4 Ghz zender. Maar dat wordt pas noodzakelijk als je een geschikt 2,4 Ghz moduul + passende ontvanger hebt gevonden. En uiteraard moet je ook voeding voor je 2,4 Ghz moduul hebben. Even erg in hebben of daarvoor je accuspanning geschikt is. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik heb zo'n Diy CT8Z module ingebouwd van Ali. Om te proberen frsky is niet te koop. Of zo duur dat je beter een nieuwe set kan kopen. En de Corona werkt. Al wordt de zendmodule wel erg heet. Ga nog een duur test doen. Heeft iemand ervaring met deze module en de warmte.
Hij zit in een boot waarmee ik eigenlijk alleen in een storm vaar en alleen.
Gr Hans
20231101_183607.jpg
20231101_183556.jpg

Ik ben opgegroeid met deze Robbe generatie. Mars Supra ProMarsRex daar gaat het eigelijk om. Kan zo een moderne kopen met telemetrie en zo. Maar hou meer van deze vintage zenders. Of het moet niet anders kunnen. Heb ook wel een Futaba fasst in mijn bezit maar zo'n plastic ding. Werkt prima daar niet om.
Gr Hans

Sorry dan was ik niet helemaal duidelijk. In deze zender zit een Assan module ingebouwd. Zeg maar zo’n module die jij nu hebt gekocht, maar dan van Assan. Die zou je in jouw bestaande zender kunnen inbouwen.

Voor liefhebbers heb ik nog een paar Assan ontvangers liggen. Zendmoduul zit in mijn Pro Mars Rex. Was (is) een heerlijke zender maar niet te combineren met een DLG zwever. Ook ontzettend zwaar en daarmee een flinke belasting op mijn nek. Ben nu blij met mijn Futaba 14 SG.

Erik

Back