Robbe Mars naar 2.4ghz

Ik heb zo'n Diy CT8Z module ingebouwd van Ali. Om te proberen frsky is niet te koop. Of zo duur dat je beter een nieuwe set kan kopen. En de Corona werkt. Al wordt de zendmodule wel erg heet. Ga nog een duur test doen. Heeft iemand ervaring met deze module en de warmte.
Dat verbaast me niet.
Gezien het slordige soldeerwerk in de foto lijkt mij de aansluiting van de antenne niet in orde. Dik kans dat je óf kortsluiting hebt gemaakt óf, door de lange stukken draad, een misaanpassing van jewelste die teveel is voor de arme HF eindtrap...
Slordige inbouw.jpg

Hier hoe het wel de bedoeling is:
Nette inbouw.jpg

Dit is een screenshot uit een recensievideo door Bruce Simpson, die bij zijn inbouw constateerde dat de antenne intern onderbroken was. Dat geeft ook hele rare resultaten....

Laatst bewerkt:
Ik ga er naar kijken de soldeer verbinding maakt daar bij de antenne in ieder geval geen sluiting. Berijk van de zender lijkt ook goed.

De antenne losgemaakt en de draden doorgemeten. Lijkt goed. Opnieuw gesoldeerd maar wordt nog steeds warm.
Wat was je meet resultaat (als in: wat zou het moeten zijn en wat meet je?) Foto?
Want je eerste plaatje liet zien dat je geen ervaring hebt met het solderen aan dit soort super hoogfrequente electronica. Ik zie smelt- en tinsporen op de nabije isolatie. Je aansluitdraadjes mogen niet langer zijn dan een paar mm, zoals het nu zit kan problemen veroorzaken.
Een electromotor of een lampje zullen het op die manier nog wel doen, maar de veel te lange losse draaduiteinden ontregelen de uitgangstrap van de zender.
Wat dat aangaat zijn modules met een HF connector een veel betere keus voor de gemiddelde modelbouwer.

Draden van de antenne door gepiept. Niet aan elkaar en geen onderbrekingen.
Alles schoongemaakt opnieuw gesoldeerd er veranderd niets. Besturing werkt goed lijkt het alleen wordt erg heet.
Weet ook niet of dat ali spul wel oké is.
Je zou denken dat met deze lage vermogens er niks warm wordt toch teminste de 40mhz blijft koud.
Anders gaat het maar de prullebak in.

Ps ik ga er zaterdag mee varen. Dus test in de praktijk. Kijken hoe lang hij het volhoud. Net nog een 2e 4kanaals ontvanger aan de zender gekoppeld. Werkt ook goed.

Laatst bewerkt:
Heel veel 2,4GHz modulen werken intern op 3,3V of 3,6V. Die modules kunnen vaak gevoed worden met maximaal 5V. Intern zit een spanningsregelaar die het eigenlijke zenderdeel van de juiste spanning voorziet. Die spanningsregelaar is vrijwel altijd een simpele lineaire spanningsregelaar. Het voordeel daarvan is dat het een heel simpele schakeling is met slechts 1 chipje en 2 condensatoren. Het nadeel is dat de "overtollige" energie als warmte verloren gaat. Daarom is het vrij normaal dat zo'n module warm wordt. Ik schrijf warm, niet heet. Als je de module niet meer vast kunt houden wordt hij echt te warm.
De oorzaak van de warmteproblemen is denk ik dat de module waarschijnlijk een (beetje) te hoge voedingsspanning krijgt. De zaak gaat dan niet direct kapot maar die spanningsregelaar krijgt het wel erg moeilijk en moet veel energie verstoken. Op den duur is het echt niet goed voor de elektronica.
Kijk dus eens of je gegevens van die module kunt vinden, vooral wat de voedingsspanning mag zijn. Meet dan ook wat voor spanning die module krijgt. Misschien moet je de voeding van die module verlagen.

De spanning kan niet meer zijn dan 8 mihm penlites. Niet meer dan 10 volt. Ik kan er wel 5 volt van maken. Heb nog wel zo'n spannings printje denk ik. En dan het berijk van de zender testen. Bootje komt zeken geen kilometer bij mij vandaan. Zou max 13 volt aan moeten kunnen. Of 8 volt proberen.
Ik zal de stroom eens meten en dan de spanning laten zakken tot hij 100ma verbruikt.
Screenshot_20231103_143125_AliExpress.jpg

Laatst bewerkt:
Even bezig zeweest. Eerst de stroom en spanning gemeten was zo'n 10 volt en 600ma. Best veel stroom. Spanning onder de 5 volt gaat de 2.4 module niet meer aan. Stroom zit dan rond de 300ma. Nog te hoog volgens de voorschriften van 100ma. Wordt dus nog warm wel minder maar na een 10 seconden haal je je vinger er wel van af.
Even berijk getest ging goed op 5volt tot 60 meter. Tuin is niet groter. Denk ook niet dat de boot verder bij me vandaan gaat.
20231103_174824.jpg

Ik heb dezelfde inbouw in 4 zenders zitten. Wel eigenlijk gaat het bij 2 zenders om een module die je er achteraan gewoon kunt inzetten. Bij de andere 2 i gesoldeerd volgens richtlijnen die ik online vond. Antenne aansolderen is idd het meest fijne werk. Maar beide gelykt zonder probleem. Ik merk niet wat je beschrijft. Geen problemen mee gehad eigenlijk.
Werken allen prima. Alleen duurt het soms even voor ze binden bij aanzetten. Soms zender en/of ontvanger eens extra aan en uitzetten.
Deze ombouwsetjes beinnen wat zeldzamer en duurder te worden zag ik. Wss minder vraag naar en mogelijk niet meer gemaakt. Hooelijk geraak je er uit.

Net 3 kwartier gevaren maar de module wordt best heet. Werkt wel gewoon goed maar voor hoe lang.
Het ombouwen kost 2x zo duur als nieuw. Zender met ontvanger. Zonde ik vindt de oude zenders veel mooier dan de nieuwe.
Een Jeti module kost nu €119 en dan nog een ontvanger er bij. Terwijl je een simpele zender al voor €100 hebt. Ja dan gaat de lol er wel een beetje af.
Gr Hans

Op marktplaats wordt zowel een Tu2 module als een ontvanger aangeboden.

Laatst bewerkt:
Die module zou dus makkelijk die 9,6V (max 12V als de accu net geladen is) aan moeten kunnen. Je hebt gemeten dat er 600mA uit de accu wordt getrokken. Is dat de hele zender of alleen de 2,4GHz module?
Als alleen de module 600mA gebruikt in plaats van de opgegeven 100mA dan is er echt iets mis. Als de module op (afgerond) 10V werkt en niet meer dan 100mA gebruikt dan is dat maar 1W. Van die 1W zal die module niet in 10 seconden zo heet worden dat je je vingers er aan brandt.
Het lijkt er op dat die module defect is. Op z'n minst is er iets in die module defect. Als er iets in die module defect is wil dat niet altijd zeggen dat hij niet meer werkt. De module zal waarschijnlijk niet helemaal goed meer werken maar dus nog wel voldoende goed voor jouw doel.
Wat nu te doen? Daar kan ik moeilijk een antwoord op geven. Bereidt je er maar wel op voor dat op een gegeven moment die module de geest kan geven.

goede punten. ja zulke draad solderen is niet heel makkelijk. idd, liefst zo kort mogelijke aansluitdraden uit de coax. in hoeverre dat hier feitelijk de reikwijdte of opwarming beinvloedt in dit geval weet ik niet.
er zou mss iets kunnen zijn dat de stroomopname gepulst is, en een vertekend meet resultaat geeft. dat is te testen met eoa elko parallel aan de voedingingang van de module. van 100 ~ 1000 uF iets in die richting.
de module in mijn zender heeft wel een switch mode voeding.

Qua ombouw was het in mijn geval nog altijd ruim goedkoper dan een nieuwe zender met zelfde specs meen ik. En het is idd leuk met vertrouwde zender verder te kunnen. Grote upgrade.

Als je 2.4GHz wilt inbouwen dan zou ik eens googlen op '4-in-1 multi-protocol' en 'Pascal Langer', dat is een doe-het-zelf project met open-source software. Je kunt de zendmodule zelf maken of kant-en-klaar kopen, met JR module behuizing maar ook als printje om in te bouwen in je zender. Inbouwen kan zonder te solderen dmv de pinnen op de print. Voordelen: kost weinig, en compatibel met zowat alle systemen die er zijn, Futaba FASST en Jeti uitgezonderd. Verder wordt alles ondersteund - HOTT (Graupner), S-FHSS (Futaba), DSM (Spektrum), Corona, Assan, FrSky, IFS, FreeSky, en nog veel meer, ik dacht zelfs ook Multiplex M-link. Kortom 2e hands ontvangers vinden kan niet moeilijk zijn. Firmware is open-source en wordt nog steeds doorontwikkeld, kan je zelf naar believen updaten.

https://www.banggood.com/2_4G-CC250...ent=1081&akmClientCountry=NL&cur_warehouse=CN

Die 4 in1 is waarschijnlijk prima voor de topicstarter (want hij vaart en bovendien ver van de bewoonde wereld), maar hij is de spreekwoordelijke uitzondering.
Voor de gemiddelde Nederlandse modelvlieger is het echt een no-go, want het ding heeft geen CE certificaat.
Als hun club de zaken goed voor elkaar heeft, dan laten ze zoiets niet toe.
Of ze moeten zich op hun gemak voelen in het juridische mijnenveld van wettelijke aansprakelijkheid.
Vergelijk het met veroorzaken van een ernstig ongeval met een auto zonder APK.
Zolang alles goed gaat, kraait er geen haan naar. Gaat het toch mis, dan zijn de rapen gaar.

Even een update van de corona cr8z een tweede die ik had en eerst niet wilde doet het nu na wat prutsen wel goed. Snap U het ik niet. Wordt ook niet warm en werkt prima lijkt het zo. Het led wilde van deze eerst niet branden.
Verder op mp een jeti tu module en box gekocht met een r8 ontvanger. Maar even wachten tot dat binnen is. Zit ook nog een tgi2 bij weet niet voor welke zender maar misschien kan ik daar ook nog wel wat mee. Voor een andere zender.
Gr Hans

Dat is een module die past in bepaalde Graupner zenders. Maar die is waarschijnlijk aan te passen voor andere typen zenders.
support.jetimodel.cz/en/katalog/Discontinued-products/@produkt/Duplex-TGinternal2-EX/

Deze kan niet in een robbe mars?
Komp uit een 3010 is dat een graupner.? Even opgezocht multiplex zender heeft deze geen positieve pult train ?
Of bedoel je de tgi2 module dat die voor graupner is.
Screenshot_20231107_134112_Marktplaats.jpg

Laatst bewerkt:
Back