Op zich heb je hier gelijk. Zelfbouw is toegestaan en er is geen keuringsplicht. Maar pas op, er is wel een een heel belangrijke voorwaarde...... DHZ heeft geen CE maar dat hoeft ook niet; zelfbouw is in de EU toegestaan op de 2.5GHz, net als op 35MHz trouwens en er is geen keuring verplicht voor zelfbouw.
Die voorwaarde is dat de zelfgebouwde apparatuur aan alle eisen voldoet die gelden voor het gebruik van die apparatuur. Jouw zelf gebouwde zender en ontvanger moeten dus net zo goed zijn als de fabrieksapparatuur, of beter. Dus de gebruikte bandbreedte, uitgestraalde stoorsignalen (harmonische), gebruikte frequenties en zo voorts. De apparatuur moet dus ook net zo ongevoelig zijn voor storingen van buitenaf en als ze verstoord worden mag dat geen gevaarlijke situaties op kunnen leveren.
Dat is allemaal best haalbaar maar dan moet je wel goed weten wat je doet en kunnen beschikken over de benodigde (meet) apparatuur om die zender en ontvanger te testen en af te regelen.
Zelf heb ik meerdere zenders gebouwd en daar ook redelijke tot goede resultaten mee gehad. Mijn tweede zelfgebouwde zender was een heel goede (35MHz) zender die destijds nog gekeurd moest worden. Dat kostte een paar centen maar vooral tijd. Na het opsturen van de set naar de RCD (Radio Controle Dienst) moest ik iets van 5 of 6 weken wachten voor de set goedgekeurd terug werd gestuurd. De zender voldeed volledig aan de gestelde eisen, zelfs beter dan vele fabrieksapparatuur. Destijds werkte ik bij Fokker waar ik alle benodigde apparatuur tot mijn beschikking had om die zender en de ontvanger optimaal af te regelen. Je mag best weten dat ik daar een beetje trots op was.
Helaas (dat zeg ik nu) heb ik die set al een tijd geleden verkocht aan iemand die fabrieksapparatuur niet kon betalen. Mijn idee was om gewoon een nieuwe set te bouwen. Daar is niets van gekomen omdat ik toen (eind jaren 80) mijn Microprop 27MHz set heb omgebouwd naar de 35MHz. Dat was een 6 kanalen zender en mijn zelfbouw was maar 4 kanalen. Bij die ombouw heb ik hulp gehad van Jan van Mouwerik (Corrien hier op het MBF). Tsjonge, zo lang ken ik Jan al, helaas is hij er nu niet meer.