Robbe Moskito Basic van zolder gehaald... Help!?

• Topicstarter Topicstarter baggio
  • Startdatum Startdatum
B

baggio

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb me afgelopen middag aangemeld op dit forum. Waarschijnlijk is dit niet de goede plek om mezelf voor te stellen, maar dat zal ik later dan nog eens even duidelijk doen. Ik ben Bart van de Groes, 25 jaar en ik woon in Haps (omgeving Cuijk, Nijmegen). Tot ongeveer 4 jaar geleden heb ik mezelf bezig gehouden met modelbouw. Ik heb een brandstofauto in schaal 1:8 en een helikopter, de Robbe Moskito Basic. Omdat ik nu wat meer tijd heb, wil ik weer helikopter gaan vliegen. Of ja, vliegen.. Veel gevlogen heb ik nog niet, dus heel goed kan ik het nog niet.. Het lukte me destijds wel om de helikopter mooi stil te laten hangen en er korte afstanden mee te vliegen zonder te crashen. Nu ben ik niet echt een professional op modelbouwgebied en ken ik alle termen en benamingen ook helemaal niet zo heel goed. Toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen mijn vragen op te lossen.

Omdat ik de helikopter dus al een jaartje of 5 niet meer gebruikt heb, is de motor vast gaan zitten. De accu´s zijn waarschijnlijk zowiezo kapot. Ik wil niet veel geld uitgeven aan nieuwe onderdelen, want ik wil gewoon eens goed leren vliegen met deze helikopter en dan een mooie, snellere en betere kopen.

* De motor ga ik reviseren zodat deze weer in een goede staat is. Het betreft hier trouwens een 7.5 cc O.S. Max Sf 46 motor. Nu ben ik er dus vanmiddag via google achtergekomen dat dit waarschijnlijk een vliegtuigmotor is. Klopt dat? En is dat een probleem of zijn er grote verschillen tussen een helikopter en vliegtuigmotor?

* De zender die ik heb, een Graupner JR MC 14 heeft een accu van Robbe Sanyo van 9,6V en 1450mAh en doet na het opladen ook niet veel goeds meer. Deze wil ik vervangen voor een nieuwe maar voor welke? Ik heb eens rongekeken maar ik kom alleen maar uit bij accu´s van 9,6V en bijv 2800 of 3000 mAh. De lader die ik heb is een Graupner Minilader 2. Deze heeft 2 aansluitkabels, 1 laad de accu van de ontvanger op en 1 laad de zenderaccu op. De ontvangeraccu op 4,8V en 150mA en de zenderaccu op 9,6V 150mA. Ik wil deze wel blijven gebruiken als het kan.

* Om te starten heb ik zowiezo een starthulp van 12 V die ik op de motor kan drukken. De accu daarvoor heb ik nog. en deze is nog goed. Wel heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe accu nodig om de gloeiplug (R4 van Rossi) te laten gloeien. Degene die ik altijd gebruikt heb is 2V en 2.5Ah. Is dat wel een goede? Omdat ik deze niet kan vinden, heb ik hier ook een nieuwe voor nodig. Iemand goede tips wat betreft gloeiaccu´s?

* Ik heb ook nog ongeveer 4 liter Tornado brandstof staan. Deze staat inmiddels dus alweer een jaartje of 5 in de kast. Is het een probleem als ik die nu nog ga gebruiken. Misschien zijn de eigenschappen namelijk niet goed meer na al die jaren.

Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen met het uitzoeken.

Groeten Bart van de Groes

Die motor die vast zit is gemakkelijk op te lossen, even alles uit elkaar halen. Carbarateur eraf, en dan wat brandstof erin gooien. Dit zal de aanslag oplossen welke de motor laat klemmen. Dan een aantal keer de motor ronddraaien en dan word ie weer soepel. Ik heb begrepen dat er een rubbertje in de carbarateur zit welke niet tegen de brandstof kan, dus zorgervoor dat die droog blijft.

Hoi Bart, Welkom.

Als de motor een vierkante koelkop heeft is het een heli versie, en het fijt dat je er al mee heb
gevlogen zou het de goede kunnen zijn.
Koop een nieuwe plug type OS8 of Enya3.
Koop een gloeiplug accu die in een houder zit en zo op de plug kan zetten (eventueel met een verloop
kabeltje). De huidige pluggen kunnen slecht tegen 2Volt (beperkt de levensduur).
Jou zender accu is een Nicad versie en die jij gezien heb waarschijlijk een Nimh versie.
Ik denk dat jou minilader2 geen Nimh accu´s kan opladen, led hierop en check dit even.
Gooi de oude brandstof weg en koop nieuwe.
Ga na een vliegclub bij je in de buurt er zijn genoeg helivliegers die je met raad en daad willen bijstaan.

Gr frans.

Welkom !!!

Alle tips zijn al gegeven :P
Brandstof kun je in ideale omstandigheden 4 jaar bewaren.
Dus niet meer gebruiken.
Maar je kunt wel 2 tips combineren.
Haal de motor zo ver mogelijk uit elkaar, inderdaad de rubbertjes e.d. er uit halen.
Laat de motor in een liter tornado weken in de garage, desnoods een paar dagen.
Voor de rest Frans zijn tips volgen.

Dankje voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb zojuist de motor eens nagekeken en deze heeft een ronde kop. Is dat een probleem, of laat ik het anders zeggen: Wat zijn de verschillen eigenlijk? Ik heb er in het verleden al mee gevlogen maar dat was allemaal maar erg rustig en laag bij de grond, bovendien waren het allemaal maar korte vluchten.. De motor ga ik zowiezo binnenkort eens schoonmaken. Wat betreft de startaccu, gloeibougie en zenderaccu, waar kan ik deze het beste bestellen via internet? En heeft iemand van jullie tips en/of artikelnummers?

Groeten Bart

Op zich is het geen probleem dat de motor een ronde koelkop heeft. Een echte helimotor verschilt niet van een vliegtuig motor. Alleen zijn in sommige gevallen andere soorten koelkoppen voorzien (vierkant) met een groter koeloppervlakte om zoals je al kunt raden beter te koelen omdat een helimotor nu éénmaal van nature minder koeling krijgt dan een motor die op een klassiek vliegtuig is gemonteerd. Vandaar de uitvoering van grotere koelkoppen.

Wat jou motor betreft zou ik me geen zorgen maken want blijkbaar heb je er al mee gevlogen zonder koelingsproblemen. De SF serie van OS waren degelijke betrouwbare motoren dit nog ter info.

Stevo

beste bart,

Wat geestig om te lezen dat jij precies dezelfde heli + setup hab als ik. die van mij heeft ook jaren op de zolder gestaan en wil ik sinds kort weer gaan laten opstijgen. ik ben nu aan het oefenen met een elec heli om het houveren en landen onder de knie te krijgen.

ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn en of jij weet waar ik eventueel reserve onderdelen voor de moskito kan kopen? ik heb ook dezelfde motor van OS, ik zal binnenkort eens proberen of ik deze aan de praat kan krijgen. hoe weet ik wanneer een motor is vastgelopen?
die van mij wil nog wel slagen maken als ik aan de koppeling draai.

grt,
rutger

Hum..

De Bart waar je tegen praat, is niet meer actief op het forum (zijn acc gegevens zijn weg, zo te zien)
Het is ook een post van 2 jaar oud..

Maar hoe kom je er achter of een motor vastgelopen is..
Nou, doordat er geen beweging meer in zit, hij was nl vastgelopen;)

Als er dus nog beweging in zit, is hij dus niet vastgelopen

Voor onderdelen etc kan het makkelijk zijn google in te schakelen
Zeker voor os motoren is her en der wel wat te vinden

Het draadje was zelfs Bijna 3 jaar oud.
Maar stel je vragen gerust Rutger, en blaas nieuw leven in dit Robbe Moskito draadje :0)
Een antwoord op 1 vraag van je is dat je heel veel onderdelen kunt verkrijgen via Ebay Duitsland (www.Ebay.de)
Daar wordt echt geregeld de wat oudere heli's en onderdelen van Robbe aangeboden.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
moskito

ik heb een moskito gekocht, lijkt allemaal goed te werken maar weet iemand welke kant de conus op moet draaien, tegen de klok in lijkt het meest voor de hand omdat de bladen dan goed draaien maar iedere keer loopt de conus los bij het starten :confused:

ik heb de motor eruit gehaald propeller op gezet draaien en lopen (geen probleem)
maar met die conus geeft het veel problemen (de motor heeft veel compressie)
ik heb er nu een beetje locktide opgedaan hoop dat het nu beter gaat

Wat ik bij een Robbe junior deed was een M6 inbusbout plaatsen waarop je dan een conventionele startpen kunt plaatsen. Dit is wat "gangbaarder" met starten denk ik.

Grt,
Eric.

imbusbout plaatsen? waar moet ik die dan plaatsen ? de conus vervangen ?
er zit nu een inbus die de conus vasthoud

Herstel, ik bedoel een M8 inbus, deze past inwendig met 6mm op een start-as.
M6 is 5mm inwendig, daar past geen start-as in :0)
Ik had schroefdraad m8 getapt in de conus waar de kop v/d inbus dan net uitstak.

grt,
Eric.

Back