Robbe Nano Jets

GOED!!!!

vandaag de maiden van de nano amx :)

Eerst volgens het boekje de uitslagen ingeregeld, en ongeveer 30% expo op de rolroeren, en 40 op het hoogteroer.
CG ligt op 10,1 cm vanaf de air intake.

Airbus gooide hem voorzichtig de lucht in, omdat er bijna geen wind stond.
Het ding vertrok ALS OP RAILS!!! Echt pefect!!!

Hij vliegt HEERLIJK, leuke snelheid, heel stabiel, en zweeft echt perfect! Landen is dus easy :)

Airbus zijn f86 heeft ook zijn maiden gehad, maar dat zal hij zelf wel vertellen ;)

Sven zijn f18 bleef helaas aan de grond. 1 van de nieuwe servo's was na een paar tests dood :(

MAAR de nano amx vliegt super iig! Filmpje komt nog :P

Ik ga ook zo weer even naar buiten spelen met de F-18 :D

Trim op 120% bedoel ik mee dat ik me trim op 40% uitslag heb staan, Bij me FF16 Futaba is dat ,.net als alles,.verstelbaar :) ,..0 neurtaal [trim in het midden] 80% [trim naar beneden],.120% [trim naar boven],.weet je wel,.dat/die schuifje naast je stick.
Ik had het de eerste vluchten op 10% staan om niet vol te gaan en hij stond toen op 0 tot 10% dus schuifje naar beneden,.neutraal,.schuifje half 5% schuifje vol 10%
Zal een van de weinige zijn maar ik gebruik de gas trim als extra functie,.
Computer zenders zijn ook gewoon zo leuk,..
Ding heeft maar twee sevo's maar je kan ze twee extra functies geven
Zo heb ik de flapperon en airbrake functie aan staan en kan dit zeer adviseren als je ze ook heb,.met de airbrake kan je een o.a "Cobra" doen,.en met flapperon kan je stall landingen maken en onder extreme hoeken vliegen.

Vandaag mijn amx ingevlogen, alles volgens het boekje ingesteld zonder lood toe te voegen.
Vliegt eigenlijk veel te traag voor een jet en na 4min was de lipo 850mAh al leeg.
Na de landing bleek dat de lipo helemaal opgeblazen was.
Wat een rotding.

GeertN, heb je wel eerst de fan gebalanceerd enzo?

Mijn amx is echt niet traag.... (zeker niet voor zo'n kleintje).
Ik vlieg wel met een 1300 mah 25c lipo...

Heb je gemeten hoeveel amps de setup trekt?

(filmpje komt eraan hoor)

Overigens, als je ECHT een snelle jet wilde, had je beter iets anders kunnen kopen ;) deze jets zijn echt voor de fun :P niet de speed ;)

maar goed, zoals gezegd, de mijne is echt niet langzaam.
Heb je een filmpje evt?

Heb vandaag met twee nana jets van robbe in me hand gestaan bij de modelbouw winkel in Leiden, 100 Euro.

Maar ga denk eerst goede zender kopen (2,4Ghz) en dan daarna misschien nano jet, maar dan van HK.

Mits de ervaringen hier wel goed blijven :confused:

Vandaag mijn amx ingevlogen, alles volgens het boekje ingesteld zonder lood toe te voegen.
Vliegt eigenlijk veel te traag voor een jet en na 4min was de lipo 850mAh al leeg.
Na de landing bleek dat de lipo helemaal opgeblazen was.
Wat een rotding.

Vloog je continu volgas? Zo te lezen wel. Hoe klonk de motor in de lucht? Zuiver of met een bijgeluid?

Nee, niet gestabiliseerd, gewoon batterij opgeladen en ontvanger erin, zoals het de bedoeling is van robbe.
Ik was nieuwsgierig of dit voor zo'n lage prijs nu wel zou werken vanaf de eerste keer en recht uit de doos, niet dus.

Ben pas achteraf gaan zoeken naar ervaringen van andere modelbouwers.
Motor klonk zuiver alleen bij 1/4 gas hoor je eventjes resonantie.

Ik weet wel dat deze nano's niet echt heel snel gaan, maar als je nog geen loop kan maken en weide bochten moet vliegen op volgas dan is er echt niet veel fun aan.

Morgen is uiteen halen en balanceren, misschien een 1200mAh insteken.

Misschien een koelopening vlak voor de batterij?

Nee, niet gestabiliseerd, gewoon batterij opgeladen en ontvanger erin, zoals het de bedoeling is van robbe.
Ik was nieuwsgierig of dit voor zo'n lage prijs nu wel zou werken vanaf de eerste keer en recht uit de doos, niet dus.

Ben pas achteraf gaan zoeken naar ervaringen van andere modelbouwers.
Motor klonk zuiver alleen bij 1/4 gas hoor je eventjes resonantie.

Ik weet wel dat deze nano's niet echt heel snel gaan, maar als je nog geen loop kan maken en weide bochten moet vliegen op volgas dan is er echt niet veel fun aan.

Morgen is uiteen halen en balanceren, misschien een 1200mAh insteken.

Misschien een koelopening vlak voor de batterij?

Balanceren jullie allemaal met een speciale fan balanceerder of hebben jullie hier ook huis/tuin/keuken trucjes voor?

@geertN: meet even hoeveel amps het spul statisch trekt vol gas, ga dan balanceren, en meet dan nog eens.
in de amx jet past zonder problemen een grote accu, een 1300 mah lipo past met minimale aanpassingen (alleen de versteviging weg halen en ergens anders plakken, kan er foto's van maken voor je), en dat zou bijna 10 minuten vliegtijd opleveren.
Mijn ervaring (en wat ik lees) is dat die kleine fannetjes echt gebalanceerd moeten worden voor gebruik, anders mis je een boel vermogen (wat op gaat in weerstand en onnodig amp gebruik)
Een loop ging zelfs bij airbus zijn f86 met half gas in vlakke vlucht: vol gas erop en gelijk een loop: ging perfect. Ook korte bochten gaan hier prima, eigenlijk zonder hoogteverlies!

@marwin: wij hebben het gewoon gedaan met een normale prop balancer. Zonder moertje in de fan trouwens. Nummer de bladen, en draai hem rond, doe dit een paar keer, het blad dat het vaakst beneden staat, even licht met een fijn schuurpapiertje over de rand (de buitenrand).
Normaal plak je aan de binnenkant van de fan iets van gewicht, maar dat gaat bij deze kleine fannetjes helaas niet.
Herhaal het hierboven geschreven een aantal keer.
EN meet VOOR je gaat beginnen je amps, en bij elke stap. Luister kritisch of het allemaal zuiver loopt, zo niet: fan eruit, en NOG eens balanceren. Kijk wel uit dat je echt HEEL weinig van je bladen af haalt.
Zo is het bij mij, sven EN airbus prima gelukt!

@BadBert :
Ik zit nu zonder aanpassingen op 13amps met pas opgeladen batterij.
Ik heb de fan eruit gehad en laten draaien in de hand en geen trillingen waargenomen op verschillende snelheden. Hetgene ik wel geconstateerd had is dat de fan er ovaal ingeplakt was en aan één zijde raakte. Nadien 11Amps maar de batterij was niet volledig vol meer.

Het grootste probleem volgens mij is de hitte van de batterij en regelaar, die kan namelijk niet weg aangezien er orgineel geen lucht inlaten zijn voorzien voor het batterij compartiment.
Ik heb alles getest met open cockpit en werkte perfect, maar vanaf je deze sloot ging het toerental na 45sec achteruit, en volgens de handleiding haalt een oververhitte regelaar de uitgangsspanning naar beneden.
Nu heb ik in de neus twee openingen gemaakt zodanig dat er lucht langs de batterij en regelaar kan stromen. Staat niet in de handleiding maar ik had beter moeten weten. shame on me :-)

Straks testen op het veld en als het niet verbeterd dan de fan eruit en balanceren.

Ben benieuwd of het helpt, die koeling.

Overigens kun je de warmte van de accu naar beneden halen door een accu te pakken welke meer amps kan leveren (meer c en/of meer mah) zoals ik heb gedaan :) Accu was niets warms aan, en regelaar was gewoon koud. Dit was na een minuut of 3 vol gas vliegen. en er ging ongeveer 310 mah in de 1300 mah lipo.

vandaag nog eens getest,

de orginele batterij wordt nu nog maar lauw ipv heet en opgeblazen.
Een loop gaat zonder problemen, en de snelheid is redelijk toegenomen maar is niet echt heel snel.(was ook te verwachten van dit model)

Dus in mijn geval was het dus echt de regelaar die de snelheid naar beneden haalde door de hitte, de openingen zijn precies mee in het ontwerp van de romp meegenomen alleen word er met geen woord over gerept in de handleiding. Krijg je er een hele boekhouding bij en zoiets vermelden ze niet eens, terwijl ze wel aanduiden hoe je bij de fan moet komen en dat vind ik dan weer overbodige info.

Binnen 2 weken (volgende week show) eens een 1200mAh in steken om de vliegtijd te verlengen, want die was echt kort met de 850mAh en de rolroeren fixeren om het vlieggedrag te verbeteren.

F-35

Wat een knurft ben ik toch ;-)
Heb ik net die nanootjes afgezworen en zag ik weer een F-35! Potverdorie wat een leuk ding, en........ja hoor heb hem bijna af! Erg mooi ding. Ik snap alles wat GeertN frustreert. Ik had namelijk exact hetzelfde gevoel: wat een (...)ding! Geen loops, een hoop herrie en nauwelijks snelheid. Maar ja ik had als eerste nano de F-16 en die had echt wel speed hoor! Vraag maar aan Beeek die hem van me kocht. Hoop dat die F-35 ook vooruit wil vanwege zijn stroomlijn. Ik houd jullie op de hoogte (een dezer dagen maiden). Weet iemand toevallig wat het CG is bij de F-35 (uit het boekje weet ik uiteraard (28mm) maar jullie weten dat dat vrijwel nooit klopt bij de nano's.
Grt
Mark

vandaag nog eens getest,

de orginele batterij wordt nu nog maar lauw ipv heet en opgeblazen.
Een loop gaat zonder problemen, en de snelheid is redelijk toegenomen maar is niet echt heel snel.(was ook te verwachten van dit model)

Dus in mijn geval was het dus echt de regelaar die de snelheid naar beneden haalde door de hitte, de openingen zijn precies mee in het ontwerp van de romp meegenomen alleen word er met geen woord over gerept in de handleiding. Krijg je er een hele boekhouding bij en zoiets vermelden ze niet eens, terwijl ze wel aanduiden hoe je bij de fan moet komen en dat vind ik dan weer overbodige info.

Binnen 2 weken (volgende week show) eens een 1200mAh in steken om de vliegtijd te verlengen, want die was echt kort met de 850mAh en de rolroeren fixeren om het vlieggedrag te verbeteren.

Kun je plaatjes maken van hoe of wat je nu gedaan hebt??? Ben ik dan wel benieuwd naar (aangezien ik ook een AMX heb!)

full
full

En dan moet je al 20 jaar vliegen om zoiets dom over het hoofd te zien ;)

Bij de eerste vlucht gisteren is hij gewoon uit de lucht gevallen op volgas in de mais, veel te traag dus, met een hoop verfschade en afgebroken rakketten tot gevolg.

Laatst bewerkt door een moderator:
hmm, dat vind ik toch zonde hoor...

Es kijken of ik daar niet wat anders op kan verzinnen (als het al nodig is).

Filmpje van mijn amx is aan het uppen naar youtube.

Misschien een tipje,,.

Ik heb die F-18 van mij af geplakt aan de onderkant met Pattex transparant hobby tape.
Die tape is super sterk maar ook super dun,.plakt geweldig en ook nog rekbaar maar allerbelangrijkste is dat je een goed glij oppervlak heb die niet makkelijk beschadigt raakt.
Qua gewicht merk je er niets van en je ziet er ook nagenoeg niets van omdat het best dun is,.

nanof-182.jpg

En doe die raketten weg,.vlieg hij echt sneller en makkelijker en rustiger en langer.
Gaatje is zo gemaakt,.lijm er een stuk piep in met uhu por ,.snij de rest af en schuur ,m in vorm met P1200,.lakje,.klaar ! :D

Ik ben ondertussen al over de 30 vluchten en ben echt erg happy met dit ding.
Ga volgende maand echt die F-35 er bij halen,.
Tis ook de eerste door z,n formaat die in de huiskamer mag staan van vrouwlief als display op de kast.
Dus heb ik er een mooi statiefje voor gemaakt,.:)

nanof-188.jpg

Filmpje van mijn maiden :)
Zoals je ziet, zit de snelheid er toch goed in. En dit is met nieuwe lipo's, na een paar vluchten zullen de toeren nog NET wat hoger liggen, en de motor net wat efficienter.

En die tape is misschien wel wat voor jou Sven, blijft je buikje mooier :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps, hier moet ik wel op inhaken; ;)

wat slijtage aan t buikje van sven zou niet verkeerd zijn
(bij mij ook niet overigens)

Tijdje niks meer van sven gehoord?

Laatst bewerkt:
Back