Robbe Nova

Hoi,

De Rofly was ook mijn eerste rc zwever. Ik vond het wel een prettig ding. Wel een paar zwakke puntjes, oa de bevestiging van het stabilo en de stevigheid van het neusje als ik mij niet vergis. Volgens mij was hij trouwens niet echt zwaar... Toch best wel veel plezier van gehad. Op aanraden van Quartel kocht ik er later een 1,76cc OS max bij (jammer dat ik toen geluisterd heb, had ik beter kunnen investeren in elastiek).

Ik kocht hem meen ik in 1987. Hij staat nog niet in de catalogus van 1985 dus ik gok introductie in 1986. De Finikofi had styro/abachi vleugels en een andere kleur cockpitkap maar was verder identiek en bestond al een aantal jaren eerder.

ben op zoek naar een cockpit kapje van de zwever robbe nova heeft iemand er misschien nog een.

Gr

Frank

Dat lijkt me iets voor de beproefde fles-in-de-oven methode:
Maak een model van je cockpitkap van balsa;
Vind een plastic fles die groot genoeg is dat je model er in kan;
Stop het zootje in de oven.
Hey presto... cokpitkapje!

Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor, maar je kan de truc op allerlei plekken op het Forum vinden...

Ik zie dit draadje nu pas.....wat een leuk kistje Bart!
In het voorjaar hoop ik hem een keer in het echt te zien.

Ja, hij vliegt ook echt lekker, heeft al verschillende thermiekvluchten gemaakt.
Mijn andere zwever-zonder-ailerons, de Riser, is echt een floater, brede vleugels en weinig snelheid. Maar dit ding loopt vlot, heeft snelheid nodig, en is ook heel precies te sturen, ondanks die kleine roertjes aan de V-staart.
't Is dat op mijn club speciaal de Riser cup wordt gevlogen, anders kon de Riser in de verkoop... de Nova is veel meer vliegtuig.

Leuk die Nova Bart en dat ie lekker vliegt. zo'n 25 jaar geleden bij mijn eerste RC poging heb ik er ook een gehad. Uiteindelijk bij de maiden was de vleugel en romp gebroken en was dat tevens z'n einde. De vleugels heb ik toen nog gerepareerd met het idee er een andere romp voor te bouwen.
Pas sinds vorige week heb ik de romp van mijn Protech sonic 400 en de vleugels van de Nova aan elkaar gemonteerd en z'n maiden gehad. dit ging direct naar volle tevredenheid.
Gisteren en vandaag vol in de thermiek gezeten met de "ProVa", ca 330 meter. dan wordt hij erg klein. Als je even bent afgeleid moet je weer 10 seconden zoeken waar dat ding gebleven was. Hij gaat makkelijk in een stall als je hem te langzaam vliegt dus vliegt hij aanzienlijk sneller dan mijn Cirrus of Stratos. Op het moment dat hij te hoog zat naar mijn zin (350 meter) kan hij in een vrij stijle duik en hoge snelheid naar beneden. Geen problemen met flutter of andere verrassingen.
Kortom die oude NOVA vleugels kunnen nu erg verdienstelijk zijn. Ik ben benieuwd hoe die op Langevelderslag gaat vliegen als hellingzwever.
Ik zal er binnenkort wel een paar foto's van maken en hier posten.

Ik ben benieuwd hoe die op Langevelderslag gaat vliegen als hellingzwever.
Ik weet nog niet of ik dat ga proberen. Op het duin denk ik dat ik liever ailerons heb; en ik heb trouwens nog een Talon liggen die ik speciaal voor het duin heb gebouwd, die nog niet echt gevlogen heeft (alleen een paar trim-handstartjes).
Een zwever op het duin van LVS landen zonder ailerons lijkt me... hm... een uitdaging :rolleyes:

Er zijn er wel meer die op LVS met 2D vliegen.
De grootste kunst is om niet door te schieten omdat de landingsbaan erg kort is.

Ik had beloofd om wat foto's te maken van mijn Prova en te posten ....bij deze
Aangezien ik de orginele tekeningen van de Nova heb ga ik alsnog de V-staart maken waardoor de ProVa nog meer de Nova wordt.

75044ac274b1b4508.jpg

75044ac274b21547c.jpg

75044ac274b1ddd47.jpg

Ik weet niet of hij mooi is maar hij vliegt erg goed

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee... dat is leuk. Ik had een toestel in mijn bezit dat een medeclublid na een crash ooit wilde weggooien, maar ik wist nooit wat het voor toestel was. Jouw foto's bekijkend krijg ik erg sterk het gevoel dat het een Protech geweest moet zijn. Onder andere dat driehoekige luchtgaatje bij de neus is kenmerkend. En de schroefjes waarmee het binnenwerk in de ABS romp vastzit...
Geweest moet zijn... want ik heb hem onlangs geamputeerd. Hoewel ik de vleugels gerepareerd had stond het toestel werkeloos in de kast, omdat ik al een beetje veel twee-assige zwevers had (Riser en Nova).
Wat ik ook nog had, was een Reichard Sprinter hotliner waarvan het glasvezel rompvoorstuk volkomen versplinterd was. Een weekje geleden kwam ik op het idee om de Protech romp af te snijden en te kijken of deze in het achtereind van de Sprinter paste; jawel hoor, het zit alsof het zo hoort, moet nog een beetje afgewerkt maar dat komt goed. Vleugel en stab van de Sprinter zijn intact, zodat ik er binnenkort een hotlinertje bij heb: de Splinter! Maar eerst nog wat ander spul afbouwen...

67574ab65f19e9852.jpg

67574ab65f2d6bd00.jpg

Nu ik de foto's naast elkaar zie blijken er toch wel verschillen te zijn.... mijn romp is kennelijk toch géén Protech.
Nou ja, in het kader van "samengestelde vliegtuigen" dan maar...

Zo te zien niet Bart maar het is wel de moeite waard om een samengesteld zwevertje te maken waar je geen zonde van hoeft te maken als de omstandigheden minder gunstig zijn om te vliegen, of voor aan het duin. Het geeft een voldaan gevoel als je uit 2 of 3 resten van zwevers weer een goede zwever kunt maken.
Ik ga binnenkort de V-staart voor de "prova" maken. Leuk omdat ik nog geen zwever met V-staart heb.

Misschien is het leuk om een nieuw 'sticky' topic aan te maken. 'Scrap-heap-challenge' of iets dergelijks.

Ik ben ook bezig met een dergelijk projectje, combi van een Robbe Woody romp met een set vleugels die ik nog had liggen. Vroeger heb ik eens (met name vanwege geldgebrek) van 1 set vleugels 4 kisten gemaakt. De spanwijdte van deze kisten nam bij iedere nieuwe versie met een centimetertje of 20 a 30 af tot er te weinig vleugel overbleef om iets vliegends mee te maken :)

Overigens, de andere kenmerken die ik noemde (driehoekige luchtinlaat, de schroeven waarmee het binnenwerk op zijn plaats zit) lijken wel te wijzen op een familieband tussen mijn romp en Willems Protech romp. Ik weet verder niks van Protech...
Ik weet dat ABS zich slecht laat lijmen, maar ik zal toch wat moeten vastzetten; afgezien van die twee romphelften aan elkaar, moet ik ook een brug in het vleugelzadel maken om de Sprinter vleugels met twee nylon schroeven te kunnen vastzetten.
Zou Stabilit werken op ABS? Ik heb het nooit gebruikt en ken het alleen van naam..

Het voelt een beetje wasachtig aan. Het lijkt me dat je het ook niet kan lakken.
Als er geen lijm-oplossing is, dan maak ik een triplex rompspant die ik er, net als het originele binnenwerk, met schroefjes door de rompwand in vastzet. Op de plek waar ik die vleugelbouten moet vastschroeven zit nu helemaal niks, dus plek zat.
Om die twee romphelften aan elkaar vast te zetten heb ik gedacht, ik snijd een paar gaten in het overlap-deel van de plastic romp, en laat er dan bruislijm of traagdrogende twee-componentenprut in lopen, ik denk dat het dan wel één geheel wordt. Ringetje tape eromheen in een contrasterende kleur...

Het is denk ik een Polypropyleen kunststof. Het is vormvast maar wel in te deuken en dan komt het weer in z'n orspronkelijke vorm terug. De ervaring is dat het slecht te lijmen is. Daarom wordt er van schroefjes gebruikgemaakt om schotjes vast te zetten. Het is behoorlijk crash bestendig
Mijn Protech is een Sonic 400. Ik weet dat Protech ook nog andere grotere modellen heeft gemaakt. Als de producent naam Protech klopt kun je via Google andere modelnamen terug vinden.
Ik kan nog foto's nemen hoe ik de vleugel op de romp gemonteerd heb
Ik begrijp dat het bij Bart ook met 2 nylon schroeven gaat dit is bij mij ook zo en bevestigd de mogelijkheid dat het om een Protech gaat.

Succes

Ik begrijp dat het bij Bart ook met 2 nylon schroeven gaat dit is bij mij ook zo en bevestigd de mogelijkheid dat het om een Protech gaat.
Nou... die nylon schroeven zijn de oorspronkelijke bevestiging van de Sprinter vleugel. Op de Protech romp zat de vleugel vast met elastiek.
Ik eet m'n Cirrus op als dit hem niet is
Die romp lijkt er veel op, incl. de blauwe cockpitkap, maar mijn romp had (voor ik hem coupeerde) een klassieke staart.
Dat wordt dus eten Willem. :-)
Maar misschien was dit model wel in twee versies te krijgen, komt meer voor.
De spanwijdte zal iets van 220 cm zijn geweest.

Ik denk dat dit 'm is, dan is het een Protech Unlimited 600:

protech_unlimited13_small.jpg

Laatst bewerkt:
Foto's hoe ik mijn NOVA vleugels aan mijn Protech sonic 400 heb gemonteerd

75044ac38f548345d.jpg

75044ac38f5427f66.jpg

75044ac38f5450014.jpg

Benodigdheden;
Stuk kunstof lamel (ja van die dingen voor de ramen)
2 stukjes triplex
Stevige saté prikker
2 zijdig klevend plakband

IN IEDERGEVAL EEN PROTECH BART dus eet ik nog maar een halve cirus op

Ik denk dat Protech de zelfde romp voor veel uitvoeringen heeft gebruikt
en altijd polypropyleen heeft toegepast

Back