Robbe Nova

Hartelijk dank voor de nuttige infootjes!
Heb nog heel wat servo's op voorraad staan... kan kiezen naar hartelust.
Daar ligt het niet aan. Dualrates of expo's.. kom je eigenlijk niet onderuit. Uitslagen zullen vast in de orde van de 3mm liggen? Teveel en de luchtstroming kan het niet meer volgen.. en snapt de kist weg.

Motorisering... antwoord kan een ook EMA unit zijn. Gisteren avond een flink ingelezen via Google. Kant en klare EMA's komen niet goedkoop, maar daar komt bij dat de regelaars en motoren high-end zijn.
Afkijken en zelf bouwen... of een tweede hands.
Wellicht komt mijn AXI buitenloper met 1:3 reductie vrij als ik m'n F5B ga opvoeren met een Kontronik 600. De AXI zit net onder de 500 watt, is compact en zou op een pootje of v-poot geschroefd kunnen worden.

Gewicht gaan besparen wordt dan een must. Inderdaad servo layout aanpassen. Moderne sterke compacte servo's. Anders... stabilo lichter maken... die is vrij zwaar. Ook de vleugels daar zou iets aan gedaan moeten worden. Het PU-schuim+abachi is debet aan het hoge gewicht.
Dan denk ik aan spanten inzagen. Vgl constructie van een Hobie-Hawk.
Doch met mate... en netjes... en toch echt die aileronservo's

Toch... moet ik eens goed nadenken over al dat mogelijke gepeuter... daar de kist die 'originele bijna showroom' uitstraling heeft. Al die aanpassingen betekend hakken in een zeer fraai gebouwd model.
Hebben gelukkig de hele komende bouwwinter om er heerlijk over na te denken.

Verhelderende foto's? Ja, ja... Vandaag maar niet geloof ik... het komt met bakken naar beneden... beetje zon... je kan direct weer naar binnen hollen met de handel. Komen dus a.s.p. :)

Betreft de accu's... als je ze heel, heel snel laad, gaan ze balonnen heb ik begrepen. Dat genereert kortstondig veel waterstof en een fatastisch drijfvermogen.

Laatst bewerkt:
Tja, het is geen "floater", het vliegbeeld is dat van een grote zwever; vrij snel (en daarom zijn de roeren ook zo effectief). Ik zou zeggen, probeer 'm eerst eens als zwever uit, als je kan...

Tja, het is geen "floater", het vliegbeeld is dat van een grote zwever; vrij snel (en daarom zijn de roeren ook zo effectief). Ik zou zeggen, probeer 'm eerst eens als zwever uit, als je kan...

Ik dat dat wijze raad is. Ik zal hem eerst maar eens upgraden met moderne aparatuur. Vliegbeeld eens gaan verkennen.

Geeft de tekening een indicatie voor ailerons?

Ik heb geen tekening van de vleugels (was een schuimversie), wel een opengewerkte tekening van het hele toestel. Ook daar geen ailerons.
Ik heb dus ooit wel een ribbenversie gebouwd, maar in die tijd waren ailerons nog erg bizonder (de servo's waren nog dik en zwaar en pasten niet in een vleugel...) en die tekening heb ik allang niet meer.

Ziezo! Als beloofd wat plaatjes geschoten!

Robbe Nova... Kit rond 1984?

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Een hele knappe kist. Nieuwsgierig naar de bouwer! En wie weet heeft hij nog de tekeningen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit... gaaf hè, die mechanische mixer.
Robbe Nova... Kit rond 1984?
Veel vroeger. Mijn eerste Nova bouwde ik 1978. Ik weet dat vrij nauwkeurig omdat in '77 mijn vrouw bij me kwam wonen en we in '79 verhuisden naar ons huidige huis... die Nova bouwde ik in het oude huis.

Zie ik het goed, loopt de antennekabel (rood) gedeeltelijk door de aluminium staartbuis? Op foto 9 zie je hem de buis in gaan. Op foto 6 zie je hem onder de staart, maar kennelijk zit een deel in die buis?

Laatst bewerkt:
Hoei! 1979! Haagse schooltijd!

Hij is stoer hé! Ja, die mixer. Geniaal! Spelingvrij.
Ik heb de servo's ook opengeschoefd. Ziet er als nieuw uit van binnen.
Servo's ook geen speling.
Wat doe je nou met zoiets? Klassiek vliegen? Of maak je er een anachronisme van? Beetje een dillemma hoor!

Wanneer is die kist dan wel niet op de markt gekomen? Wellicht is deze bouw nog ouder? Ik heb helaas niet alle catalogie... niet overlappend... in ieder geval... ontvanger FMSS? Wanneer kwamens ze daar mee?

Je Nova-2... piepschuim (Rhönflügel) of of ook PU (Siros)?

Antenne.. zja.. door allerlei gaatjes... vanuit de romp door de buis, om eronder buiten over de hele lengte onderlangs de buis te lopen... dan hopla bij de V-staart de buis weer in te steken, er achter weer uit te prikken. Hoezo antennevrees?

Laatst bewerkt:
Je Nova-2... piepschuim (Rhönflügel) of of ook PU (Siros)?
Antenne.. zja.. door allerlei gaatjes... vanuit de romp door de buis, om eronder buiten over de hele lengte onderlangs de buis te lopen... dan hopla bij de V-staart de buis weer in te steken, er achter weer uit te prikken. Hoezo antennevrees?

Ik heb geen idee wat voor soort schuim in die vleugel zit...

Ik ben niet echt een electronicatype... maar voor zover ik weet is de lengte van een antenne nogal kritisch, en de stukken die nu door de alu buis lopen zijn in principe afgeschermd en doen dus niet mee. Ik zou denken dat je nu dus een veel zwakker ontvangst hebt dan mogelijk is.
Zal er best mee vliegen, maar je weet nooit van tevoren hoever weg hij kan...
Het zou trouwens ook kunnen dat zoals de antenne een heel stuk langs de buis loopt, ook niet gunstig is.
Bij mijn Nova1 kwam de antenne achter uit de romp en hing vrij omlaag. In Nova2 zit 2.4 Ghz dus daar steekt niks uit... (glasvezel is geen belemmering voor radiosignaal)

Nee, de buis schermt niet af. Die gaat over zo een lengte meewerken als antenne. Maar het is hypothetisch. Heb helegaar geen 35 set :confused: doch 40/41 bootjes :cool:.
Als ik er mee zou gaan vliegen zal ik moeten kiezen uit een van m'n 2.4Ghz Jeti R ontvangers of een MPX-RX synthesized. ;) Da's wel geriefelijk...
De 2.4 heeft inderdaad geen last van glasvezel (...wel van koolstof).
Heerlijk die nieuwe ontwikkelingen!

Ja... dat schuim... waren die vleugels dan zo ' vorgefertigt' ? dat je het niet meer kon zien zitten?

Ik kom er alleen achter als ik de kist zou verbouwen tot aanvullend ailleron besturing. Dan moet je servobakjes snijden en kabelgootjes aanbrengen.
Zelfs met vier nieuwe moderne servo's duik je al onder het gewicht van de huidige twee.

Overigens... de kist heeft wel een neusje voor een fly-cam! Maar bij het volgende vitage glider treffen moet ik zeker aanwezig zijn. Lijkt me prachtig!

Laatst bewerkt:
Ja... dat schuim... waren die vleugels dan zo ' vorgefertigt' ? dat je het niet meer kon zien zitten?
Ik hoefde er alleen de tipjes tegenaan te lijmen. Oja, er was ook een beschadiging waar je het schuim kon zien (het was wit). Die heb ik weggewerkt met epoxy & microballoons - prima spul.

Iets wat ik achteraf jammer vind is, dat ik geen vleugelbevestiging heb gemaakt die wat mooier is dan dat elastiek. Twee brugjes in de romp lijmen en je kan de vleugel met nylon bouten vastzetten... maar ik ga er nu maar niet meer aan beginnen.

Wit? Dan is het styreenschuim. Tikkend tegen de vleugel klinkt dat hoog. Plinkt het een beetje bij het tikken. Bij een PU klinkt het dof. Het schuim is geel en iets sponzig.
Verder zou je vleugelhelft dan lichter moeten zijn dan mijn 220 gram?

Vleugelbevestiging. Yep! Boutjes lijk me ook stukken fraaier.

;)

Ben nieuwsgierig naar wat er in die catalogus staat.
Zal zelf nog wel even een kiekje schieten van de 1984 cat. Krijg em niet goed onder de scanner denk ik.

Groetjes Bas

Ik heb nog een stel oude Nova vleugels op zolder liggen. Het is de ribbenvariant (volledig ingedekt natuurlijk), mét (nogal veel) "wash-out". De tipverdraaiing begint bij de knik en bedraagt aan de tip ongeveer 10 mm.

Ze zijn in redelijke staat, nog ongeschilderd maar wel met papier bespannen. De achterlijst lijkt me flink aan de maat. Misschien vergeten om te schuren?

Als iemand interesse heeft hoor ik het graag.

Groet, Joost

Hallo Joost en JT,
Leuk dat te lezen. Was er nog niet aan toe gekommen de cat te fotograferen... komt nog wel... Oud bakkie dus! Stoer!

Tipverdraaiing... kan die niet staven, daar ik geen tekening heb. Maar 10 mm is dat niet veel?
Bij die van mij zal het hoogstens 3 tot 5 mm zijn. Had beide vleugelhelften even op elkar gelegd. Zal vast wel iemand blij mee te maken zijn.
Marktplaatsen? Geen tekeningen?
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dag Bas,

Ja, 10 mm is echt te veel. Maar omdat het alleen aan de tip is (tot de knik is de vleugel vlak) zal het de prestaties niet al te zeer beïnvloeden denk ik. Ik heb het wel eens gesimuleerd in XFLR5 maar kan me het resultaat niet zo goed meer herinneren.

Nee, ik heb geen tekeningen. Ik heb de vleugel indertijd (ook rond 1979) wel zelf gebouwd, maar dat was voor een vriend. Ikzelf had een Graupner Mosquito gekocht. De Mosquito heeft gevlogen, de Nova nooit. Ik dacht indertijd dat de Mosquito de betere laaglandvlieger zou zijn, maar vond de Nova wel een mooie kist.

Wel heeft een andere kameraad als het goed is nog een gebouwde maar ongevlogen Nova op zolder liggen. (Hij kocht de goedkope 27 MHz zender erbij en durfde daar vervolgens niet mee te vliegen...) Misschien heeft hij ook nog wel een tekening. Ik zal eens vragen.

Groet, Joost

(tot de knik is de vleugel vlak)
Een Nova heeft geen knik in de vleugel (behalve in het midden).
Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat de vleugel van mijn Nova (schuim ingedekt) geen washout heeft. De ribben-Nova die ik bouwde in 1978 had een puur rechte vleugel.

edit - je bedoelt de knik in de achterlijst?

Zal vast de knik op de achterlijst bedoelen?
Tenzij er expres aanvullende dihedraal-knikken zijn ingebouwd...custom... deden er wel meer.

@Joost... kijk eens wat je allemaal boven water kunt krijgen? Altijd weer leuk om hier te vernemen. Wat ik altijd begrepen heb, waren Mosquito en ook de Hi-Fly (Electro-Fly) goede vliegers. Fractie lichter dan de Nova.
En... ik had begrepen dat de Nova wel eens in een nare fatale spin kon komen?
Mosquito en Hi-Fly zijn bij velen op het netvlies blijven hangen... de Nova wat minder...

@bdoets...Die washout? Kan natuurlijk bij mij ingestoomd door de bouwer zijn geweest? Jij hebt een originele bouwdoos vleugel kunnen inzetten. Dan bemerk je zoiets meteen.

Back