Robbe Nova

Mijn ribbenbouw-Nova uit 1978 had geen (geplande) washout. Mijn schuim-Nova ook niet (zojuist gecheckt).
En... ik had begrepen dat de Nova wel eens in een nare fatale spin kon komen?
Dat zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben... natuurlijk is het mogelijk om, als je een ribbenvleugel bouwt, daar wat wash-out in te maken.
Overigens is een spin in principe niet onomkeerbaar - zolang je maar weet wat je moet doen. Niet optrekken dus, maar eerst snelheid bijprikken. Een spin is een overtrokken situatie, vandaar.

Na een lange stilte, Nova nieuws

Mijn Nova kwam al tijden alleen uit de kast voor de Huckepack-wedstrijdjes op mijn club, en voor de Vintage Glider dagen. Da's niet zo vaak dus. Bij de laatste clubwedstrijd besloot ik om hem eens een beetje op te leuken, zodat-ie weer wat vaker mee komt.
Om te beginnen ailerons gemaakt. Viel mee qua werk - beetje pielen om een aluminium buis door het schuim te prutten, tandjes aan één uiteinde gemaakt met de zaag, maar na een tijdje prutsen de hele buis maar in de boormachine gezet en gewoon door die schuimvleugel heen geboord... eerst ging ik nog voorbij de servobay. Maar uiteindelijk gelukt. Hopelijk heb ik het schuim niet te veel verzwakt.
Vervolgens maar de elastiekbevestiging van de vleugel opgedoekt. Zit nu vast met twee pennetjes in het cockpitschot, en twee boutjes achter.
En ten slotte, omdat ik laatst op de club wat hoorde verluiden over sleepmogelijkheden, meteen maar een sleepkoppeling gemaakt! Waarmee mijn Nova mijn eerste zwever met sleepkoppeling is.

Waarschijnlijk omdat de Nova een relatief korte romp heeft, had hij de neiging om nogal te kwispelen als je 'm na een bocht weer recht legde. Ik ben benieuwd of dat nu, met ailerons, nog steeds zo is...
O ja, ik heb de V-stelling verminderd naar bijna niks. Balsa ribben tegen de rootribben gelijmd, en deze bijgeschuurd zodat ze, bij de nieuwe V-stelling, redelijk aansloten. (Is lastig trouwens; schuren - passen - schuren - passen...)

Laatst bewerkt:
beste nova eigenaren...
van mijn schoonvader heb ik een ( verziekte ) nova gekregen, die uit een ontruiming vandaan kwam. 'erfenisje' dus.
ik ben van plan deze op te knappen en in oude glorie te herstellen.
wel ben ik een absolute beginner, hulp is dus welkom ....
wat ik wél bieden kan :
de originele bouwtekening zit er nog bij, ook alles wat hier wordt gevraagd, die kan ik dus eventueel kopieren voor wie dat zoekt.

groeten van maart.

Hoi maartster,
Welkom op het forum! En welkom op dit draadje...
Heeft jouw Nova een ribben- of een schuimvleugel?
En wat is er zoal mis mee?

dank je bdoets !

mijn nova heeft ribben-vleugels.
door de vorige eigenaar is geprobeerd er iets van te maken, alle onderdelen zijn met bison tix gelijmd, nogal scheutig.
ook zijn er door de tand des tijds flink wat beschadigingen opgelopen, en zit niet alles recht.
ik zal hem met beleid helemaal moeten demonteren denk ik.

nogmaals, dit zijn mijn allereerste schreden op het model vlieg gebied.
ooit had ik een vliegtuig van polystyreen, welke ik tijdens de maiden al volledig in de vernieling gevlogen heb.

álle tips zijn dus welkom.

Bisontix... dat gaat niet meevallen... :o
Er zijn makkelijker toestellen om mee te leren vliegen dan de Nova. Hij zweeft mooi, maar redelijk snel (de ribbenversie misschien iets langzamer want zal wel lichter zijn).
als je wilt leren vliegen is het misschien een goed idee om, terwijl je de Nova restaureert, met een of ander schuimtoestel te leren vliegen. Het meest praktisch is, bij een club... (scheelt toch veel kraken).

Uitslagen roeren van de Nova?

Hallo Bart,
Ben de Nova aan het prepareren voor het a.s. Vintagetreffen in Roden.
De Mechanische mixer werkte... maar... behoorlijk stroef, ondanks smeren. Vintage of niet... ik heb de loopkat vast gezet met twee busjes (niet gesloopt), geborgd dus.
Ik ga elektronisch mixen. De twee R200 servo's (oude stekkertype) heb ik vervangen door gelijkwaardige S148 met UNI stekkers. En die aan de Jeti RX ontvanger geprikt. De stuurstangen opgeschuurd, de buisjes schoon geblazen. Dat werkt nu naar behoren, keurig gemixed en geen gejutter en gekreun meer.

Nu heb ik een vraag. Wat zijn de uitslagen van de roeren volgens het Robbe boekje?

Eerder schreef je dat de Nova vliegt als een grote zwever. Behoorlijk snel (kan vast geen Hotliner zijn...) met effectieve roeren. Dan zijn die uitslagen wellicht redelijk kritisch?
Gr Bas

Dan zijn die uitslagen wellicht redelijk kritisch?
Nou dat valt wel mee hoor, juist door de hoge vliegsnelheid zijn kleine uitslagen afdoende. Zo uit mijn hoofd slaan bij mij de roeren pakweg 5 mm naar beide kanten. Natuurlijk is het prettig als je er dual rate op kan zetten, dan kan je onder het vliegen nog omschakelen naar behoefte.

Inmiddels heeft mijn Nova dus ook gevlogen met ailerons, vanaf de club-Huckepack. Aan de ene kant is hij iets lastiger geworden, wil tamelijk makkelijk in een tipstall wegvallen, maar aan de andere kant is het storende staartkwispelen weg (ondanks dat ik nog maar heel weinig V-stelling heb overgelaten). Ik vind het wel interessanter geworden om ermee te vliegen.

Hallo Bart, dank!
Wel op de Hotliners zijn de uitslagen niet echt groot.
Alzo, dus 5 mm up en 5 mm down. Prima! Rates? Zal ik bijprogrammeren. Wel zo verstandig.

Een roerende staart... daar was ik al een beetje bang voor... Staart verlenging? Carbon vishengelbuis? Dan wordt het bijna een DLG... een anachronisme... ;)

Hoeveel graden V-dyhedraal heb je ingebouwd? Ennnn... hoe groot heb je de rolroeren gemaakt? afstand tot aan de tips. (ivb met spoilerons).
Want het is een conversie die ik ook in m'n hoofd heb. Helaas is de pen in 1 vleugel verlijmd. Vast met de sterkste epoxy ooit. Heet stoken kan risco op beschadigen betekenen... Had zelf een v stelling als een gemiddelde ARF-rolroertrainer in gedachte...?

Ik hoop dat er naast lieren op Roden, ook een Huckpack voorziening rond huppelt... namelijk nog geen sleepoog, wel de originele elastiek/lierhaakjes.
Gr Bas

Hallo bouwers,

Ik vond hier nog een bouwtekening, met boekje en overzichtstekening van de Nova,
Tekening is een stukje uitgeknipt door vorige eigenaar ( langs de staartbuis) weet niet wat daar te zien was.
Ook zelfde setje van de Robbe Roja.
Ahhhh. Vroegûh!!!

Liefhebbers?? Tegen portokosten. Liggen hier te vergaan

Greoeten,
Arie

Hallo Arie, heb de 'Novatijd' binnen. Prachtig... Ik ben happy :)
Kan ik nog net even mooi de puntjes op de 'i' zetten voor het treffen morgen in Roden.

Laatst bewerkt:
Dan... Heb de kist op de CG gezet.
Volgens tekening met de schuifmaat 59 mm.
Moet rond de 130 gram extra in de neus. Echt zeker hang hij niet. Stop er 135 gram in en een beetje soldeerdraad om de staart getakeld om het iets exacter te sturen

Totaalgewicht zit ik op 1300 gram aan de vishaak. Op een span van 2.124 m
De houtbouwversie zou op 950 gram moeten uitkomen. De Siros PU-schuimvleugels, ook op stabilo indedekt schuim maken de kist behoorlijk zwaarder.

Hoop dat het me lukt snel een sleephaakje in te bouwen...

Ik zat een beetje te snuffelen en kwam dit draadje tegen. Ik heb ook nog een oude robbe nova liggen, helaas in zeer slechte staat. Allemaal reparabel, maar ik kan me herinneren dat de vstaart in een soort ABS houdertjes op de aluminium staartbuis zitten. Die ABS houdertjes zijn dus kapot bij mij. Iemand een briljant idee om de v staart toch bevestigd te krijgen? Of heeft iemand nog van die houdertjes?

Ik vind het een hele leuke kist!

Stonden onlangs een paar Novaatjes op Marktplèn... opknapperjes.
Heb me niet laten verleiden :)

Die houdertjes wordt een lastige. Tenzij geluk. Eigenlijk zijn het flutdingen.
Van Styreen of ABS... mooi als het nieuw is. Maar met de jaren kans op broosheid.
Nu zullen er met deze kist niet de grootste krachten op dat stabilo komen....

Alternatief? Zie hier...

4.jpg

Backfire from FVK

Zie je wel? Ik wist het Een opgevoerde Nova kloon! Echt revolutionair ding die Nova!

Ha! Maar het lijkt me wel de meest elegant oplossing?

Evengoed zou er direct ook een carbon pook op willen prikken?
Heb er een klaar liggen van de hengelsport zaak. Net de juiste maat. Koste nog geen tientje (korting).
Mogelijk iets lichter dan de originele alu buis?...
maar ja... dan is het niet helemaal origineel meer... dusssssz.

Bij mij zit de V-staart er iets scheef op. Blijkbaar was het voor de bouwer lastig mikken...

Moet er nog een sleepkoppeling in maken... dan kan ie voor de Vintage Glider Group mee...
Maar eens een patent vluchie maken, niet? :)

Back