robbe roxxy 2824-26 motor met een 10x5 prop

hallo beste forumvrienden:D

ik had een oude slow flyer met een brushed setup.
die was kapot gegaan(tandwieltjes waren gaar)
en ik had nog een oude robbe roxxy motor die ik over had, en ja 1+1=2...
dus die kwam er op.
standaard had het vliegtuig een 12x8 prop, maar hij is eigenlijk even groot als een 10x5, dus ik heb een 10x5 graupner slowfly prop gekocht(had ik gekocht voor de brushed setup, maar toen gingen mijn tandjes kapot)
en een 12A hobbywing esc.
dit alles op een 2s 800mah lipo.

ik heb er al veel vluchten mee gehad, en hij doet het perfect, ik vlieg er ook nooit mee volgas, altijd een kwart tot half, en nu is de motor gewoon lauw en kan er minstens een kwartier mee vliegen(niet gemeten, maar ongeveer)
als ik een paar keer veel gas heb gegeven word de motor wel warm(als je hem te lang aanraakt kan je je verbranden) maar de accu en regelaar zijn niet eens warm.

is het schadelijk, of kan ik gewoon zo door blijven vliegen omdat ik zelden veel gas geef.
of kan ik voor de zekerheid een kleinere prop kopen?

gr mack

ps mods: ik hoop dat het hier goed staat...

Laatst bewerkt:
Een 12 x 8 prop kan nooit even groot zijn als een 10 x 5. Alleen in de lengte moet al 5 cm verschil zijn. Dus ergens klopt er iets niet.

Warmteontwikkeling is een goede indicatie voor overbelasting Als zowel de motor, de ESC en de Li-Po niet (overdreven) warm worden is er niets aan de hand.

volgensmij klopte de maat aanduiding niet op de oude prop, want hij komt wel overeen met de nieuwe...:confused:
alleen de motor word erg heet als ik veel gas geef, maar dat doe ik eigenlijk bijna nooit, en het lijkt me dat ik langere vliegtijd heb met een grote prop en kwart-half gas dan met een kleine en vol gas:D

Als je nooit vol gas vliegt is een kleinere prop (diameter/spoed) verstandiger. Vooral je ESC zal je er dankbaar voor zijn. Gewoon wat experimenteren met diverse propmaten.

Weet je zeker dat het geen 2824-26 is ? Als je voor zekerheid gaat zou ik op deze combinatie een 8*4 of max 8*6 prop zetten. Kan je het gehele regelbereik benutten. Heb je ook nog eens een mooie efficiente combo (volgens ecalc met een 8*4 ongeveer 80%) die je waarschijnlijk nog wat extra vliegtijd oplevert....en een "coole" motor :-)

Ik heb voor de starter II van mees dezelfde motor uitgerust met een 7*4 apc SF op weliswaar 3s lipo , plenty of power, rendement +80% en er wordt niets warm the heet. (gaat verloren aan energie) vliegtijd +20 minuten

starter-ii-mees-leert-echt-vliegen

Speel maar eens met deze calculator :

eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

Laatst bewerkt door een moderator:
ik bedoel ook 2824, was een tiep vout:hammer:

denk dat ik dan inderdaad beter een 8x4 erop kan zetten, het vliegtuig is een maandje geleden ook naar maan vader gegaan, en hij is een beetje ruwwer met de stickjes, en wil dus regelmatig het ges er op houden:rolleyes:
is er veel verschil te merken met een 8x4 op 2s en 7x4 op 3s?
ik heb namelijk ook een 800mah 3s, en een 800mah 2s, dus ik kan kiezen.
ik heb trouwens wel nog een 8x3.8sf ik zal het daarmee eens proberen(hij is wel een paar millimeter kleiner, dus de trust is niet optimaal)

Back