Is dat nodig? En is dat een kwestie van losschroeven uitnemen en omdraaien?
Hallo René,
Voor zover ik weet past de motor die Krick aangeeft direct in de meegeleverde motorhouder van de SD, echter de kit is opnieuw uitgebracht door Romarin en het is niet echt duidelijk, of ze klakkeloos het robbe concept hebben overgenomen, of dat er veranderingen zijn aangebracht ten opzichte van het origineel.
Zoals je in de lijst met benodigdheden kunt zien heb je sowieso twee koppelingen nodig zoals deze:
https://www.modellbau-bochum.de/Krick-ro1446-Hochlastkupplung-R5-4-auf-R4-32-mm
Dit zijn maar korte koppelingen, dus als het moet passen in de originele motorhouder(s), moet je de as wel aan de vaste zijde van de motor er laten uit steken.
De as bij deze motoren zit aan de vaste kant geborgd met een clip in een groef op de as, de bell (het deel dat draait, bij een buitenloper) zit vast op de as met een stelschroef.
Meestal zit daar wat borgmiddel op dus wees voorzichtig en gebruik een goed passende inbussleutel en stook eventueel de motor daar wat warm zodat het borgmiddel zacht wordt.
Eenmaal los kun je de as eruit tikken en omdraaien, óf gewoon dóór de bell en de stator naar de ander kant tikken.
Voor de stelschroef vijl je een kamer op het eind, zo kan de as niet slippen en hoeft 'ie alleen met een drupje borgmiddel gezekerd te worden zonder dat je de stelschroef moet 'aanknallen'...
Met betrekking tot het aandrijfconcept met twee tegengesteld draaiende oppervlakte schroeven heb je in de draadjes waar ik naar linkte kunnen lezen hoe 'doordacht' deze manier van aandrijven meer dan 20 jaar geleden al was..., not.
De sturende drives met kunststof kruiskoppelingen kunnen maar een beperkt vermogen aan voor de boel uit elkaar valt (ik snap de aanbeveling van de 'hochleistungskupplung' tussen motor en aandrijfas in de romp ook al niet, die koppeling kan véél meer vermogen aan dan de sturende outdrive).
De meegeleverde props zijn maar goed voor één ding, zo ver mogelijk weggooien, het is troep!
Probeer ze maar en vervang ze dan door Graupner hydro props van dezelfde maat, het verschil is niet te missen.
Zorg dat de stang, die de sturende drives bedient aan de binnenzijde door een rubber balg loopt, die over een in de romp geplakt buisje zit en met een lik vet er in, anders heb je een permanente bron van waterlekkage in je boot.
Het principe van een oppervlakteaandrijving is door de constructeurs van de SD niet begrepen; een oppervlakteschroef moet (!) tussen de 10 en 13% van de romplengte achter de spiegel uitsteken, wil het goed werken.
Bij een romplengte van rond de 120 cm zou dat minimaal 12 cm moeten tussen voorzijde prop en de spiegel.
Dat haal je bij benadering niet, dus op een gegeven moment staan de props in de 'kuil' die achter de romp ontstaat als de snelheid oploopt en wordt de aandrijving ineens een stuk minder efficiënt en valt de snelheid terug.
Hier kun je omheen werken door grotere props te monteren, maar dat gaat ten koste van het stroomverbruik op lagere toeren, omdat er veel meer prop in het water steekt, je aandrijving (motor, regelaar en lipo) moet dit wel kunnen leveren zonder te warm te worden.
Alle filmpjes van de SD die ik gezien heb, vertonen dit euvel, de toeren van de motoren gaan omhoog, maar de snelheid loopt niet verder op...
Je zit dan al boven schaalsnelheid en de romp kan niet veel meer snelheid wegsteken, dus het valt de meeste eigenaars niet op, maar het blijft een onbenullige miskleun in het ontwerp.
Let er bij de bouw ook op, dat wanneer je het dek er in lijmt, dat de spiegel niet uit model wordt getrokken, daar zitten je aandrijvingen in vast en dan vluchten de assen niet meer...
Het mooiste vaart deze boot met twee jets i.p.v. de sturende drives, maar ja, dat is weer een forse investering, als je voor KMB jets gaat...
Wat betreft het spuiten; de meeste spuitbus verf leent zich voor plastic, de kunst is de voorbereiding, ontvetten, licht schuren voor de beter hechting en weer ontvetten.
Dan zonder er met je vingers aan te komen, spuiten.
Groeten, Jan.