robbe saphir T

Ik heb van een clubgenoot een robbe saphir voor weinig over genomen. Hij is helemaal leeg.
Hij had deze van marktplaats en vond hem niet lekker/goed vliegen.

Wat blijkt: De vleugelpen zit helemaal scheef ingebouwd. Toen de vleugels erop zaten, schrok ik me rot! Hoe kan je zo scheef bouwen!
Tevens zijn de vleugels zijn gebouwd voor rolroeren, maar deze zitten er niet in dus de vleugel heeft veels te weinig V-stand voor een twee asser.

Omdat ik ook met een flamingo bezig ben, wil ik nu niet teveel tijd in de saphir stoppen en hem nu alleen ff vliegend maken.
Wat moet er nu gebeuren.
Vleugelpen rechtzetten, rolroeren maken, servo's inbouwen en motortje plaatsen. Motorschot zit er al in.
De rest, voornamelijk cosmetisch werk komt later wel een keertje.

Heb de vleugelpen eruit gekregen door te hakken, bikken en met een fohn aan de gang te gaan en warempel jij kwam los.
Heb um in de goede stand gezet.
Dat is 1. Hij zal nu al een stuk beter vliegen.

Echter: De rolroeren.
De rolroeren zijn bijna 1 meter lang en ongeveer 5 cm breed.
Hoe krijg ik deze er mooi uit zonder scheef te zagen/snijden?
Iemand tips?
Oja, misschien wel handig.
Het gaat hier om een bedekte schuimvleugel.

Laatst bewerkt:
Foto's?
Heb er een paar genomen.
Is dat een zwever? Het lijkt net een motorkist.
Hahaha! Als je gaat googlen wel..
was dat vroeger niet zo'n F3A wedstrijdkist?
Jazeker, maar er was blijkbaar ook een zwever die zo heette.
Heb even gegoogled en hij blijkt saphir thermik te heten.
Zie foto's. Ook van de bouwbeschrijving. Daar staat trouwens dat deze Saphir T heet.
Spanwijdte 2800mm

Bij deze een paar foto's (ff snel genomen dus niet al te mooie foto's)
Ziet er toch uit als een zwever? :D
Foto-YZJANAQP-D.jpg

En er staat toch echt Saphir op de vleugel
Foto-TJ7L3QOU-D.jpg

En de bouwbeschrijving met de toegevoegde T
Foto-PDUATGQH-D.jpg

Ondertussen heb ik een tweetal servo's besteld voor de rolroeren die ik er in wil maken.
En een motortje is ook al onderweg.

Ik kan niet zoveel vinden over deze kist. Iemand ervaring met deze zwever?

En heeft er nog iemand tips vwb de eerste vraag om rolroeren te maken?

Haha, ik had wel zoiets verwacht. Heb wel vaker dat een merk een naam voor verschillende modellen gebruikt. Mooie kist hoor!

t.a.v. de rolroeren is het in principe voorzichtig snijden/zagen. De positie en de lengte t.o.v. de vleugel is even wat lastiger. Hier kan ik je geen duidelijk antwoord op geven.

Verder zul je de ailerons en het deel van de vleugel opnieuw moeten afwerken. Dit zou je met dun balsa kunnen doen of dun multiplex). Volgens mij wordt de vleugel nauwelijks verzwakt en is extra versterking, naast afwerking, niet nodig. Vervolgens kun je de scharnieren d.m.v. tape aanbrengen en eventueel extra scharniertjes onder een hoek van 45 graden met het scharnierpunt in lijn met de tape aan de bovenzijde.

Laatst bewerkt:
Haha, ik had wel zoiets verwacht. Heb wel vaker dat een merk een naam voor verschillende modellen gebruikt. Mooie kist hoor!

t.a.v. de rolroeren is het in principe voorzichtig snijden/zagen. De positie en de lengte t.o.v. de vleugel is even wat lastiger. Hier kan ik je geen duidelijk antwoord op geven.

Verder zul je de ailerons en het deel van de vleugel opnieuw moeten afwerken. Dit zou je met dun balsa kunnen doen of dun multiplex). Volgens mij wordt de vleugel nauwelijks verzwakt en is extra versterking, naast afwerking, niet nodig. Vervolgens kun je de scharnieren d.m.v. tape aanbrengen en eventueel extra scharniertjes onder een hoek van 45 graden met het scharnierpunt in lijn met de tape aan de bovenzijde.
Volgens de tekening is het rolroer bijna 1 meter lang en begint vanaf de wortel. Zal binnenkort ff een fotootje posten.
Heb het eerste rolroer eruit. Met een scherp mes en een figuurzaag.
Moet inderdaad ff verstevigen/afwerken. Dit ga ik met balsa doen.
Komt helemaal goed!

Kent niemand deze kist?

Ik ken hem wel maar heb er nooit een zelf gehad, deze werd in twee versies verkocht thermiek (T) en helling ((H) van hang). Volgens mij zijn deze maar kort in productie geweest.

Max

Ok, leuk om te weten.
Ik kan alleen maar de T versie vinden, maar er staat niet veel van op het internet. De H versie kan ik helaas niet vinden.. Wel iemand die zo heet en paard rijdt! :p
Edit: Misschien moet ik ook eens googlen op saphir hang! ;)

Rolroeren zijn uitgesneden en verstevigd.
Ondertussen heb ik mijn aileron servo's binnen.
Inbouwen en wachten op de motor en regelaar.

Laatst bewerkt:
Effe een updeetje.

De vleugels onder handen genomen. Uitsparingen voor de servo's gemaakt. Doorvoer voor bekabeling van de servo's gemaakt en heel veel soldeerwerk verricht. MPX stekkers gesoldeerd en uitsparingen in de romp gemaakt voor MPX stekkers. Romp geplamuurd, geschuurd en gespoten. Motor is ondertussen binnen en ingebouwd.
Te doen:
Soldeerwerk aan de regelaar.
Vleugels krijgen nog een ander kleurtje.
Daarna rolroeren scharnierend maken met tape.
Rolroerservo's verlijmen.
Roerhevels maken en aansturing van de rolroeren.
Zwaartepunt bepalen en accu inbouwen.
Prop met spinner besteld.
Al met al nog best wat te doen.. maar het schiet aardig op.

Zal binnenkort een paar plaatje schieten.

Te doen:
Soldeerwerk aan de regelaar.
Vleugels krijgen nog een ander kleurtje.
Daarna rolroeren scharnierend maken met tape.
Rolroerservo's verlijmen.
Roerhevels maken en aansturing van de rolroeren.
Zwaartepunt bepalen en accu inbouwen.
Prop met spinner besteld.
Al met al nog best wat te doen.. maar het schiet aardig op.

Zal binnenkort een paar plaatje schieten.

Klaar!
Het enige wat nog rest is het cockpitkapje een ander kleurtje geven (Is lelijk geel) En wil de vleugels nog rode accenten geven, maar nu eerst eens kijken of die een beetje vliegt en dat gaat vandaag plaats vinden als het goed is! :banana:

Hierbij de beloofde foto's zoals het er nu voor staat.
Foto-KXNZTYGZ-D.jpg

Foto-BG3B8NO4-D.jpg

Een hele verbetering, al zeg ik het zelf!

Mooi! Succes met de maiden!

P.s. Wat zitten die rolroeren ver naar binnen of niet? Beetje als flaps :D
Thanx!
De rolroeren zitten inderdaad ver naar binnen net als flaps.
Ik heb deze uitgesneden zoals op de tekening stond. Ik heb dit ook nog nooit gezien op deze manier maar vind het leuk om de kist zo origineel mogelijk te houden.

Ziet er goed uit Ed !!!
Veel succes met de eerste vlucht en hou 'm heel.

Groet, JH
Hij is heel gebleven!
Vliegt erg goed, wel snel. Ik heb het idee dat het zwaartepunt te ver naar voren ligt. Moet ik nog mee experimenteren.
Wat ik ook nog moet doen is mijn alierons als airbrakes mixen (omhoog), ik had namelijk last van stofzuigerwerking en kwam de 2e vlucht haast niet meer naar beneden! :D
Ben tevreden!

Hij Wat ik ook nog moet doen is mijn alierons als airbrakes mixen (omhoog), ik had namelijk last van stofzuigerwerking en kwam de 2e vlucht haast niet meer naar beneden!

Gelet op de positie van de rolroeren in de vleugel zou ik hier kiezen voor een landingstelling waarbij je de rolroeren naar beneden laat uitslaan, liefst 45 graden of meer. Daarbij tussen 15 en 20 graden down bijmixen, de kist komt dan mooi rustig naar beneden.

Gelet op de positie van de rolroeren in de vleugel zou ik hier kiezen voor een landingstelling waarbij je de rolroeren naar beneden laat uitslaan, liefst 45 graden of meer. Daarbij tussen 15 en 20 graden down bijmixen, de kist komt dan mooi rustig naar beneden.
Ga ik proberen!
Nu nog even wachten op het weer.. :(

Ik ben benieuwd of je hem ook langzaam aan het vliegen krijgt.
Ik heb deze nog als bouwdoos op zolder liggen, heb mij ook altijd verbaas over de onconventionele wijze waarop de rolroeren zijn aangebracht. Als ik mij het goed herinner, zijn bij mijn bouwdoos de rolroeren voorgefreesd en hoef je ze alleen maar los te snijden en een lijstje tegenaan te plakken.

Op zich wel een fraai model, alleen jammer dat de romp van ABS is. Dezelfde romp werd ook gebruikt voor de Woody en volgens mij nog 1 andere zwe ver uit het vintage Era (deze is uit 1989 als ik mij niet vergis?)

Vandaag met een 3 cel gevlogen. Het zwaartepunt goed uitgemeten en een thermiekstand in mijn zender gezet.
Gevolg:
Het blijft een kist die je redelijk snel moet vliegen. Met thermiekstand is die wel wat langzamer te vliegen, maar het is absoluut geen floater!
Ik vind de kist trouwens een erg fraai vliegbeeld hebben.
Ik heb deze nog als bouwdoos op zolder liggen, heb mij ook altijd verbaas over de onconventionele wijze waarop de rolroeren zijn aangebracht. Als ik mij het goed herinner, zijn bij mijn bouwdoos de rolroeren voorgefreesd en hoef je ze alleen maar los te snijden en een lijstje tegenaan te plakken.
Geen idee. Ik heb deze kist van een clubgenoot over genomen. Er zaten geen rolroeren in. Deze heb ik er later zelf uitgesneden zoals deze op de tekening stond.
Op zich wel een fraai model, alleen jammer dat de romp van ABS is. Dezelfde romp werd ook gebruikt voor de Woody en volgens mij nog 1 andere zwe ver uit het vintage Era (deze is uit 1989 als ik mij niet vergis?)
Geen flauw idee. :D

Ben wel blij met deze kist!! :banana:

Vandaag met een 3 cel gevlogen. Het zwaartepunt goed uitgemeten en een thermiekstand in mijn zender gezet.
Gevolg:
Het blijft een kist die je redelijk snel moet vliegen. Met thermiekstand is die wel wat langzamer te vliegen, maar het is absoluut geen floater!
Ik vind de kist trouwens een erg fraai vliegbeeld hebben.
Geen idee. Ik heb deze kist van een clubgenoot over genomen. Er zaten geen rolroeren in. Deze heb ik er later zelf uitgesneden zoals deze op de tekening stond.
Geen flauw idee. :D

Ben wel blij met deze kist!! :banana:

Het zwaartepunt goed uitgemeten
Wie zegt dat het opgegeven zwaartepunt goed is? Je ziet nogal eens kisten waarbij de opgegeven waarde voor het zwaartepunt zeer voorlijk is en waarbij het makkelijk nog een eind naar achteren kan. Hoe doet hij een duikproef? Ik zou langzaam het zwaartepunt toch naar achteren brengen tot hij te zenuwachtig wordt, het zou je nog wel eens kunnen verassen.

Back