Robbe schroeven

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door leonardo048, 16 sep 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja hoor droom lekker verder.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wat een gezijk hier weer allemaal

    als de codering er niet toe doet dan ben je echt gek
    probeer in duitsland dan maar eens de juiste prop te bestellen
    dan heb je denkelijk wel de verkeerde gekocht mijn gedacht

    het is meer merk gebonden wat links en rechts is denk ik
    een algemene standaard bestaat er niet
    net zoals vroeger bij graupner en robbe ze alle twee M4 assen verkochten en je toch de propellers niet kon uitwisselen tussen beide merken


    bij twee propeller modellen is er geen probleem
    je hebt toch beide nodig
    ben je der eentje kwijt dan doen de labels die aan het zakje hangen je genoeg info geven om de juiste terug te bestellen
    of gooi je zoals 99% deze labels in de kliko ??. Wel ikke niet ;deze zitten per boot in een doosje

    gr raf
     
  3. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Algemeen aanvaard in de scheepvaart is dat de definitie van de draairichting van de schroef bepaald wordt door te kijken van achteren naar voren. Het is geen gezeik maar wel nuttig dit te weten. Dat een duitser een linkse schroef met R en rechtse met L aanduidt, is een vervelend probleem. Wanneer je het weet kun je daar dus rekening mee houden, wanneer je een bepaalde gewenste schroef bestellen wilt.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    of je het nu weet wat er algemeen aanvaard is of niet
    als je bij de firma de verkeerde besteld ben je in de aap gelogeerd
    zo heeft graupner nog iets plezant
    een bepaalde linkse speed schroef hebben ze alleen maar met linkse draad
    en laat ze nu GEEN as hebben met linkse draad er op getapt
    kost je 43 euro om zo een links snijkussen aan te schaffen
    en dan moet je nog een linkse tap hebben want een moertje met linkse draad vind je dus garantie ook niet en dat kost je nog eens een 40 euro
    dan zit je op haast 100 euro omdat er op de site niet bij staat dat er linkse draad in die prop zit
    je moet het maar weten mijn gedacht

    gr raf
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat kan ook op de draaibank he Raf
     
  6. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @RAF, tuurlijk moet je de juiste bestellen, echter wanneer er geen algemeen aanvaarde definitie is, blijven we allemaal langs elkaar heen praten. Dus wanneer ik een rechtse schroef wil hebben is het fijn dat we allemaal weten wat dat er voor een is. Dat ik dan bij bv bij Graupner L30 moet bestellen en bij een engelse firma R55 en bij een volgende D30 is dan gewoon de juiste code invoeren. Ik ken die ellende van een deurscharnier uit een huurwoning, niet duidelijk te krijgen aan die vent. Uiteindelijk kwamen ze beide scharnieren bezorgen......
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    @ leonardo048..jouw vraag gaat over de prop K 60 R. Even kort samengevat kun je zeggen over de propellor die je in je hand hebt, dat de bladstand bepaald met welke draairichting je te maken hebt. Dat wil zeggen, het is een rechtse schroef die ook rechtsom draait. Dit alles bekeken in de vaarrichting geeft een letter "R" op het blad.
    Ik kan helaas niet, en eerlijk gezegd niemand in dit topic, 100% bevestigen of Robbe deze manier van coderen aanhoudt. Als zij immers de eerder genoemde "Duitse" methode aanhoudt, ofwel de draairichting gezien vanuit het gezichtspunt van de motor, dan verandert in het bestelnummer inderdaad de draairichting én de lettercode op het schroefblad.

    Een schroefdraad van de propas zegt ook iets over de draairichting. Mits de (modelbouw)fabrikanten de regel volgen dat een rechtse schroef wordt vastgezet met rechtse schroefdraad, kun je hieruit draairichting afleiden; een "M4" schroefdraad in de schroef betekent een rechtsdraaiende schroef. Mijn info over schroeven komt hier vandaan. Je kan de lettercode altijd controleren door de schroef zelf te bekijken.
     
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Gaaaaaaaaap, zo net wakker en nu? Lijkt me dat iedereen even wat gas terug houd en op een vriendelijke manier verder gaat, de donkere maanden komen er aan dus hobby tijd.
     
  9. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    In 1985 op de zeevaartschool geleerd en sindsdien altijd aangehouden, net als de 100-en collega's die ik afgelopen jaren heb gehad.
    Ook als een loods aan boord komt of een werfbaas vraagt wat voor schroef er onder het schip zit.
    Dus ik vermoed ten stelligste dat er wel een kern van waarheid in zit.

    "Ga achter de schroef staan en kijk naar het voorschip.
    Probeer met een arm de rand van het blad dat bovenaan staat te pakken.
    De arm die het verst moet strekken om de rand te pakken geeft de draairichting aan van de schroef".

    Aldus geleerd van Dhr Lubberding, ex. HWTK Holland America Line en Scheepswerktuigkunde leraar op de Zeevaartschool in Delfzijl.

    En, inderdaad, dat staat andersom op de zakjes van Robbe.
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    [mod] Op verzoek een opgeschoond. Nu graag zonder persoonlijke opmerkingen en quote's e.d. verder gaan.[/mod]
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ondanks wat in het ene land gangbaar mag zijn om de draairichting te definiëren, zolang als er fabrikanten zijn die de vuistregels die hier zijn aangehaald negeren, moet je per fabrikant uitvinden wat volgens hun opvatting rechts- of linksdraaiend is. Wat we wel kunnen doen is hier in kaart brengen welke fabrikant welke opvatting over de draairichting hanteert, en dat dan bijvoorbeeld in de boten-FAQ zetten. Dan levert deze discussie nog wat meer op dan werk voor Maarten. ;)
     
  12. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Goed idee van indoorvlieger!
    Nou, Robbe: L=R en R=L :confused:
     
  13. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    @ Bootjebouwer..u vermoed het? Hierover lopen draaien heeft geen zin. Ze hadden gelijk: geloof het maar.

    Ik wil u bedanken voor de informatie.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2012
  14. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Wat heeft Puffin nou gevraagd?
    Dit móet een record zijn: Na twee posts alweer de moderator negeren

    Nu graag zonder persoonlijke opmerkingen en quote's e.d. verder gaan.


    (Waarmee ik mezelf ook gelijk schuldig maak. Dat besef ik. Sorry.)
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2012
  15. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Moet ik eerst een draaibank kopen, wat kost een beetje draaibank?
    Chips word een duur schroefje.... Maarja geef bij je bestelling aan hoe jij recht of links ziet.... dan lukt het wel om de goeie te krijgen
     
  16. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Nieuw zijn draaibankjes maar zo €600 - € 800,-
    Op marktplaats zie ik ze veel staan met als prijs "Bieden".

    Dan kan je dus een stuk onder die prijs gaan zitten.

    Maar goed, blijft nog een hoop centjes, ben ik bang.
     
  17. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bij ons wordt het iets anders uitgelegd. Je moet wel weten hoe een schroef werkt. De definitie in het algemeen is dat een schroef gemaakt is om het schip voorwaarts te duwen.
    Als je dan van achter naar voor kijkt en de schroef gaat met de klok om het schip voorwaarts te duwen, dan is het een rechtse schroef. Gaat ze tegen de klok in, dan is het een linkse schroef.

    Het belang hiervan is uiteraard dat een schip bij het vooruitslaan min of meer rechtdoor gaat, maar bij het achteruit slaan met de boeg naar een kant zal gaan. Bij een rechtse schroef gaat de boeg naar rechts/stuurboord bij het achteruitslaan. Normaal gesproken worden in koopvaardijschepen met een enkele schroef een rechtsdraaiende schroef gebruikt. Enige uitzondering op die regel zijn variabele spoed schroeven. Ook op Russische onderzeeërs lijkt er een voorkeur voor linkse (vaste spoed) schroeven te bestaan. De reden daarvoor is mij onbekend, hoogstwaarschijnlijk gewoon de draairichting van hun motor/turbine.

    Ik kan beamen dat Raboesch inderdaad omgekeerd, dus van de motor af kijkt. Ik vroeg nog in de winkel, bent u zeker dat het een rechtse schroef is, het antwoord was uiteraard ja. Maar ik had ook een foto van die schroef gezien en zei dat het een linkse was op de foto. Daarop werd uiteraard geantwoord dat ze waarschijnlijk een foute schroef op de foto gezet hadden. Niet dus...
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi verhaal. :rolleyes: ;)
    En sinds wanneer is een schroef ook al vrouwelijk??
    Wat is het toch voor afwijking bij die bootjes mensen om alles maar "ze" en "haar" te noemen? :p

    Enig idee wat daar de gedachte achter is?
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2012
  19. Bootjebouwer

    Bootjebouwer

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Roden
    Klopt helemaal, wat Neptunus zegt.
    Alleen de grap is: hoe wete je of de schroef met de klok mee, of tegen de klok in gaat draaien om het schip vooruit te stuwen?

    Door de rand van het rechtopstaande blad te pakken, dus.
     
  20. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Baggeraar..prima dat u het een mooi verhaal vindt, maar vooral is het een boel off-topic geleuter. Kom eens met een 'echte' oplossing voor bijv. een linkse draad op een schroefas maken. :p
     

Deel Deze Pagina