Robbe schroeven

Waarom is een schip vrouwelijk?

Het volgende gevonden op Goeie Vraag - Stel je Vraag aan heel Nederland!

* Er is altijd heel wat drukte om haar.
* Er loopt gewoonlijk een ploeg mannen omheen.
* Ze heeft een taille.
* Het kost een hoop verf om ze er fatsoenlijk uit te laten zien.
* Het zijn niet de aanvankelijke kosten die je breken, maar het onderhoud.
* Ze kan versierd worden en heeft een man als gezel (stuurman).
* Je hebt een ervaren man nodig om haar juist te hanteren, en zonder een man aan het roer is ze absoluut niet te beheersen.
* Ze is onberekenbaar, nukkig en soms moeilijk mee op te schieten.
* Ze laat haar bovenkant zien en verbergt haar onderkant
* Eenmaal in de haven gekomen, gaat ze rechtstreeks op de mannen af.

(Ook off-topic geleuter. Maar ik vond 'm zo leuk)
 
Laatst bewerkt:
hallo

@zore

gewoon een links draad snijkussen kopen ;kost je ongeveer 43 €
en dan gewoon er op draaien

gr raf
 
links draad snijkussen kopen


snijplaat Metrisch Links
HSS
artikelnummer G311
M 3 x 0,50 11,64
M 4 x 0,70 11,64
M 5 x 0,80 11,64
M 6 x 1,00 11,64
M 8 x 1,25 12,80
verp. 1

prijs in € per stuk excl. BTW



handtapset Metrisch Links
HSSg
artikelnummer G310
M 3 x 0,50 13,97
M 4 x 0,70 15,13
M 5 x 0,80 15,71
M 6 x 1,00 16,88
M 8 x 1,25 18,14
verp. set/3

prijs in € per set excl. BTW
 
ja ik weet het
in nederland zijn ze goedkoper maar ik heb ze hier in belgen land besteld dus ik moest er 43 euro voor betalen
en dan zeggen ze hier
tja das het btw verschil tussen nederland en hier?????????????????
mijn kl*/en ook je ;hebt niks met btw te maken mijn gedacht

gr raf
 
Raf, de kwaliteit van die in mijn posting kan natuurlijk de bouwmarkt kwaliteit zijn, maar jouw prijs is wel erg hoog.
 
hallo
ja deze komen van een werktuig materiaal winkel en zijn voor inox
ik neem steeds deze (al zijn ze duurder) maar dan trek je altijd mooie draad op eender welk materiaal

gr raf
 
Kweenie, hoor Baggeraar.
Die prijzen van Raf komen mij wel bekend voor.
Ik schrik er niet van, in elk geval.

Snij-ijzers van goede kwaliteit zijn erg duur, en die voor linkse draad (de Lieve Heer moge weten waarom) nog duurder.

Jouw prijsopgave is ontegenzeglijk prettiger, maar eerder goedkoop dan dat die van Raf duur zijn.
 
Lieve Heer moge weten
Die weet niets en zal geen antwoord geven.
Zal met de productie aantallen te maken hebben.
Wat zeker het overwegen waard is als je gereedschap koopt is:
-geef ik geld uit en kan ik er vanuit gaan dat het lukt
-koop ik iets goedkoops en maak ik mijn werkstuk opnieuw omdat bijvoorbeeld de tap is gebroken?
 
Gister naar de open dag van Marin in Wageningen geweest waar ik de kans te baat nam om het hele links en rechtsdraai verhaal eens op te lossen.
Mijn ten stelligste vermoeden was dat ze daar op de schroeventestafdeling wel wat van af zouden weten en er in hun uitleg dus wel een kern van waarheid zou zitten. ( ;) )

Na een uitleg waarbij begrippen als stuw- en zuigzijde (nog te vatten,) rake en skew (werd al moeilijker) en schroef-romp interactie (Hmhm. Doei)
Kwam het erop neer dat:

Als je naar het voorschip kijkt en je wil de rand van het bovenste blad pakken waarbij je dan je rechterarm het verst moet strekken het een rechtsdraaiende schroef is.

Bij niet mee eens: How to contact us
;)
 
Neuh.
Wienig.
Dat hielden ze wel onder de pet, neem ik aan.

Bovendien waren we daar met onze vaargroep om sleepdemonstarties met sleepboten en suppliers te verzorgen, dus erg veel tijd heb ik ook niet gehad / genomen.
 
En sinds wanneer is een schroef ook al vrouwelijk??
Wat is het toch voor afwijking bij die bootjes mensen om alles maar "ze" en "haar" te noemen?

Enig idee wat daar de gedachte achter is?

Harm, ik was het even uit het oog verloren. Die "ze" en "haar" etc. is gewoon bepaald door een taal. In het Russisch is een schip bijvoorbeeld mannelijk.

Voor onze (Nederland, België, UK etc.) vrouwelijke beschouwing bestaat er een heel gedicht. Ik ken het niet uit het hoofd, maar het komt erop neer dat een schip gracieus is en dat de boeien (in het Engels "buoys", maar "boys" uitgesproken) naar haar opkijken als ze passeert (vandaar het punt van bootjesbouwer dat ze gelijk naar de mannen gaat als ze de haven binnenkomt etc. (nog zo'n mooi verhaal ;) )
 
Back
Top