robbe skandia

hoi lip

leuk bootje heb je daar

als je op de romp een stukje schuurpapier(gladde kant op de romp)
legt met een gaatje waar de hennegatskoker zit, dan je roer in de
koker plaatst en dan het roer een aantal malen heen en weer beweegt over
het schuur papier,dan krijg je ook een mooie gladde aansluiting van
je roer op de romp, en heb je waarschijnlijk geen ringetje meer nodig.

roer%20002.jpg

groeten johan

dankje ben ook erg blij met de boot
het is dan wel neit zoeen mooie carbon zoals de jouwe
maar goed genoeg voor nu :P
mischien als ik dit erg leuk vind dat ik een moderne mooie koop

mischien rare vraag maar waarom heb jij 2 roeren ? is dat voor als je erg plat zeilt zodat je alsnog ken sturen
of heeft dit een andere reden en hoort dit bij dit type boot ?

ik heb overigens nu een mini ringetje ertussen mischien is het licht opschuren van het roer ook wel een idee met het ringetje loopt ie trouwens super soepel
moet alleen nog vaseline/vet halen voor het roer pijpje
maar het duurt nog wel ff voor ik ken varen dus heb nog geen haast

ik oefen wel al een beetje op de sim sailsimulator 2010
is wel met 1:1 boten maar je begrijpt de zeil standen beter dan dacht ik zo

morgen als ik neit hoef te werken gaat ik me ff goed verdiepen in de mast en de bevestigingen van de kabels,touwen,en zeilen

ps in de beschrijving zeggen ze dat je de oogjes van de touwen gewoon in het zeil ken rammen/duwen maar wat denken jullie mischien nog iets om het zeil heen doen ivm uitscheuren ?

thnx voor alle info weer heren helpt me enorm :D

grtz lip

hey heren

nou ik heb de gaten geboord in de mast
ging eigenlijk makkelijker als verwacht
netjes centeren met een center punt en boren maar met een dremel
ik heb ondertussen al 3 kabels gemaakt die de krachten van de mast opvangen
en heb tevens een vis wartel ertussen gezet ivm het makkelijker los maken voor eht vervoer

goh wat zijn die kabels irritant ze gaat door een buisje wat plat geknepen moet worden
nou is de eerste keer erdoorheen niet zoeen probleem maar de 2de keer wel, het buisje is zo dun dat als er ook maar 1 staaldraadje uitsteekt de kabel gaat ontwinden .
gelukkig is het allemaal redelijk goed gegaan bij 1tje ben ik niet 100% over maar wil deze pas opnieuw maken als ik alles af heb ,stel je voor dat ik een stuk kabel te kort heb dan laat ik het zo en probeer de uitstekende draadje van de kabel af te knippen tot je het niet meer ziet

nog 1 vraagie de mast zit ook vast met een kabel naar het achtersteven moet de mast 90 graden staan of iets naar voren/achteren ?
heb hem nu precies 90 draden maar ken hem niet veel meer naar achteren stellen
de kabel staat overigens met 90 graden mast wel strak/licht op spanning

vanaaf of morgen nog 2 kabels maken die tot de top van de mast gaan
en de giek en/of fok boom zodat ik de zeilen ken gaan passen

iemand nog tips betreft de oogjes in de zeilen ?

grtz lip

mischien rare vraag maar waarom heb jij 2 roeren ? is dat voor als je erg plat zeilt zodat je alsnog ken sturen
of heeft dit een andere reden en hoort dit bij dit type boot ?

deze boot is een schaalmodel van de abn 2, en de echte heeft ook twee
roeren, dus dan moet je wel, zeilt trouwens goed onder helling.

groeten johan

Beste Lip,
- na de perikelen met je roer dat schuurde herinner je je misschien mijn advies om de roerkoker 2 à 3 mm te laten uitsteken. Dit was geen theoretisch advies, maar praktijk ervaring.
- wat die staaldraden van de stagen betreft. Tijdens het zeilen zal er zeker eentje loskomen, hoe hard je die buisjes ook dicht knijpt. Mijn advies, van het eind dat je afknijpt, laat daar 1,5 cm van staan vanaf het buisje en lijm de draden tot aan het buisje met 2 componenten lijm tegen elkaar vast ( endfest 300 is hiervoor geschikt ). Nadat de lijm droog is d.w.z. na 24 uur kan je een stukje krimpkous over dit uiteinde trekken. Na verwarming ziet dat er verzorgd uit en zullen er geen losse draadjes meer het op je vingers gemund hebben.
- je achterstag. Lijn van je masttop naar het achterschip, maak die niet in staaldraad, maar in koord met een lijnspanner. Dan kan je de spanning variëren en ook een beetje de helling van je mast.
full

Deze lijnspanner kan je eventueel maken van een armpje van een servo. Een armpje dat in de weg zit! of dat je niet nodig hebt.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
nou de mast is klaar
wil deze week nog de zeilen gaan monteren hoop dat dat een beetje wil gaan ivm drogen van de romp

het viel eigenlijk best wel mee het boren en zagen van de mast/giek en fok boom
heb 1 klein foutje gemaakt vermoed ik.
op 1 punt in de mast staat 1,5mm boor en ik heb 2.5 geboord ouch....
maar later toen ik het zag zag ik dat dit bewuste gaatje voor een stok ik boven in de mast om 2 staalkabels naar buiten te duwen
deze is orgineel van messing lijkt het vandaar 1,5 (bleh)nu had ik toevallig nog een staafje koolstof van 2,5mm dus deze heb ik dan maar gebruikt past perfect

de romp heb ik net 30 min geleden gelijmt en ingewikkeld in tape om alles goed stevig op elkaar te drukken .
enkelt de achtersteven is nog niet gedaan hier wou ik me wat meer op concentreren ivm lekken van de boot mischien niet slim maar het was zoeen haasten met die lijm lol
nu maar wachten tot de lijm droog is
voelde me vingers plakken dus heb waarschijnlijk mischien een vinger afdruk op de romp
hier heb ik een licht vochtige doek overheen gehaald nu maar hopen dat er niet meer zitten

het gaat dus zijn gangetje nu maar hopen dat ik niks vergeten ben
waar ik niet meer bij ken......ggheghe

grtz lip

hey heren

nou de boot is gelijmd heb nog niet kunnen checken of hij water dicht is
maar ga hier wel vanuit

de mast lijnen heb ik ook veranderd deze zitten nu met een stevigere koppeling/wartel vast omdat de kleintjes die ik eerder gebruikte toch niet echt sterk waren
de touwen voor de zeilen liggen ook te wachten tot ik de zeilen gemaakt heb (de gaatjes erin )

ik heb ondertussen ook getwists en gedraait wat voor kiel er nou onder moet
na even op internet gespeurd te hebben kom ik erop uit dat
ik een lood bulb van 2 kilo nodig heb (de orginele is 2,4kg0
waarom 2 kilo de kiel wordt een stukkie langer
de orginele is 18cm en de kiel die ik in gedachten heb word 30cm
de kiel die ik uit schuim gemaakt heb komt te vervallen ivm toch wel een hoop werk en niet helemaal symetrisch
me nieuwe idee is om een platte kiel te maken met een lood bulb van een saphir
het enige probleem is nog de montage ivm dat ik liever niet in de romp ga hakken en zagen
dus de kiel moet op de orginele pennen komen die uit de romp steken

dus nog te doen :
zeilen klaar maken
kiel fabriceren
roer stang maken en aansluiten

en dan zeilen maar !!!!!

grtz lip

Ha Lip,

Ben je er nog wat verder mee gekomen? Ik vind het zo'n leuk modelletje en nu zag ik er 1-tje op marktplaats en vroeg me af of het werkelijk een grappig modelletje is geworden. Hoi, Michiel

Back