Robbe top Equalizer 6S

PH-ILS

Forum veteraan
Weet iemand toevallig hoe ik de Robbe top Equalizer moet instellen voor het laden van Kokam lipo's. Het is voor het eerst dat ik met lipo's aan de gang ga en de handleiding die erbij zit is nogal vaag.
Volgens de winkel kan ik de voltsensor op de accu gewoon in de balancer doen zonder verloopkabel, op zich klopt dit want ik zie alle 3 de cellen dan geactiveerd.
Mijn vraag is hoe de leds moeten knipperen zonder dat mijn lipo ontploft :lol:;)

ROB8492.jpg

Aan een balancer valt niets af te stellen. Als je de connectoren op de juiste manier aansluit kan er niets mis gaan.
Bij de meeste balancers betekend een knipperende Led dat de balancer aan het werk is en die cel aan het "balanceren" is. Als de Led constand brand dan is die cel op de juiste spanning. Als alle ledjes branden dan is de balancer klaar maar de lader hoeft dan nog niet klaar te zijn! Stop dus pas met laden als de lader aangeeft dat de accu vol is en NIET als alle ledjes op de balancer branden.
Als de lader niet is aangesloten dan zal het balanceren ALTIJD gebeuren door de volste cel(len) iets te ontladen en die cel(len) op die manier gelijk aan de anderen te maken. Als de lader wel is aangesloten dan zal de balancer van de cel(len) die het volste zijn (een deel van) de laadstroom buiten de cel omleiden. Zo zal die cel langzamer geladen en even snel vol zijn als de rest. Op die manier worden alle cellen weer in balans gebracht.
O ja, op de balancer gaan evenveel Ledjes branden of knipperen als er cellen zijn. Dus de anderen zullen altijd uit blijven!

Laatst bewerkt:
ik gebruik nu deze ook in combinatie met de robbe ultimate lader, maar echt goed gaat dit toch niet.
Vaak start de lader maar stop na een paar seconden en geeft de melding dat er iets mis is met de lipo. Als ik dan een aantal keer terug probeer lukt het wel eens dat hij wil laden.
Dan komt het volgende probleem: de lader gaat bijlange niet naar de ingestelde laadstroom, eerder max 30% hiervan. Zo duurt het laden een uur of 3-4. En dan kreeg ik het derde probleem, de lader springt niet af.
De met de infinitie lader in combinatie met de oudere versie van deze balancer heb ik geen problemen (afgezien dat hij onder de ingestelde laadstroom blijft, maar deze keer zo'n 80%, dus op anderhalf uur zijn de accu's vol).

Heeft er iemand hier een zinnige uitleg en oplossing voor , of iemand met een gelijkaardig probleem?

Gebruik deze balancer (in Modellexpert uitvoering) bijna een half jaar. Het apparaat werkt, voor zover ik kan zien, gewoon goed.

De balancer kan zowel Li-Po's als Li-Fe cellen laden. Dit wordt aangegeven door de twee LED's links onder. Staat dit goed ingesteld???

Hee ik heb sinds maandag ook die balancer en hij zat me eerst ook met m'n voeten te rammelen:(.
Ik gebruik hem in combinatie met de Infinity 3 lader.
De lader gaf telkens aan dat de accu niet was aangesloten of zoiets....
Blijkt nu dat je nog eens op dat knopje (mode/reset) moet drukken tot het ledje gaat flikkeren ipv constant branden. Dan ziet de lader de accu wel en begint dan te laden.

Als de lader gaat laden met een lagere dan ingestelde stroom is meestal (meestal=dus niet altijd) omdat de lader te weinig vermogen heeft....
Dus, Kurt, hoeveel Watt kan die lader maximaal aan en welke accu (spanning en stroom) wil je opladen?

@ slomo
hartelijk dank voor de tip, dat was het dus, nog eens op het mode/reset knopje drukken, dan start de lader wel.

De andere problemen blijven wel, laden op 30% van de ingestelde laadstroom. Nu omzeil ik dat wel een beetje door gewoon de dubbele laadstroom in te stellen, zo laad ik de accu's toch op anderhalf uurtje vol. Ik vind het toch bizar. En afslaan doet hij niet altijd, en dat vind ik maar niks, ik hou het zo'n beetje in de gaten bij het laden.

Voor de duideluikheid, lader is ultimate 2 lipoly, accu's 350mA 3s, waarvoor ik normaal een laadstroom van 400 mA instel (nu dus 0.6 mA, dan is de laadstroom ongeveer 250-280 mA), dus ik denk niet dat de lader daarvoor te weinig vermogen heeft
De balancer staat op li-Po en niet op Li-Fe.
En de accu's zijn nog in top-conditie, daar ligt het niet aan. Ik heb ook nog een Infinity 2 in combinatie met robbe balanser 5s en daar heb ik 0.0 problemen mee.

Met een lader die het vertikt uit te schakelen zou ik heel voorzichtig zijn, of beter nog, niet meer gebruiken. Hoewel de balancer de accu beschermt tegen te hoge celspanning kan je het risico op bolle accu's of nog erger exploderende accu's beter niet nemen.

Wanneer ik dit zo lees denk ik dat er weinig of niets aan de hand is. De oorzaak is volgens mij heel simpel.
Eerst even heel kort de manier waarop een Lithium Ion accu geladen moet worden. Denk er om Li-Ion accu's heb je in heel veel soorten waaronder LiPo's!
Normaal laden gaat als volgt, je sluit de accu aan op een spanningsbron met een gelimiteerde uitgangsstroom. Wanneer de accu (bijna) leeg is zal het spanningsverschil tussen de accu en de lader groot zijn dus zal de spanningsbron in de lader veel stroom in de accu willen pompen om de uitgangsspanning op peil te houden. Helaas zal de accu daardoor opgeblazen kunnen worden dus daarom zit er een stroombegrenzer op. Die stroombegrenzer zorgt ervoor dat de stroom binnen voor de accu veilige grenzen blijft.
De accu raakt voller waardoor de accu spanning oploopt daardoor wordt het verschil met de lader kleiner en zal de stroom ook minder worden. Het spanningsverschil wordt kleiner en kleiner en de stroom lager en lager. Uiteindelijk zal er nagenoeg geen stroom meer lopen en is de accu vol.
In veel laders zit een microprocessor die het hele laadproces stuurt en in de gaten houdt. Wanneer de laadstroom beneden een bepaalde waarde is gedaald zal de processor aangeven dat de accu vol is. Heel veel mensen denken dan dat de lader gestopt is maar dat is hij feitelijk niet! De laadstroom is alleen heel erg laag geworden.

Wat heeft dit nu met het probleem van Kurt te maken?
Wel dat is het feit dat de lader dus niet echt stopt met laden! Wanneer je de accu via een balancer op de lader hebt aangesloten zal die balancer er voor zorgen dat de spanning per cel nooit hoger kan worden dan 4,215V. Je hebt 3 cellen dus zal de uitgansspanning van de lader op 12,645V ingesteld zijn. Dus wanneer de accuspanning daaraan gelijk is zal er nagenoeg geen laadstroom meer lopen.
Maar dan komt de nauwkeurigheid van zowel de lader als de balancer om de hoek kijken. Helaas maar ook daarin zullen altijd kleine fouten zitten! Niets is perfect.
Om nu gevaarlijke situaties te voorkomen zullen de fabrikanten er vrijwel altijd voor kiezen om de zaken zo te ontwerpen dat een kleine fout ALTIJD naar benden zal uitvallen. De uitgansspanning van de lader zal dus vrijwel altijd iets lager zijn dan die 12,645V. Hoger kan gevaarlijk worden vandaar.
Ook de balancer zal eerder met een ietsie pietsie lagere spanning werken dan hogere. Stel nu dat de lader op 12,635V staat en dat de balancer op 4,210V per cel. De balancer zal dus al ingrijpen als de accupanning opgelopen is tot 12,630V maar de lader zal pas "stoppen" bij 12,635V. Er zal dus altijd een klein spannings verschil waardoor er dus een ietsie hogere sroom zal blijven lopen als zonder de balancer. De processor zal die stroom nog als een "normale" stroom zien en zal dan nog niet aangeven dat de accu vol is.
De hele kleine laadstroom die er dan nog loopt is niet gevaarlijk voor de accu en daar komt bij dat het merendeel daarvan ook nog eens door de balancer wordt "weggewerkt".
Zo zie je dat er dus eigenlijk weinig of niets aan de hand is.

Dan de "lage" laadstroom. Weet je wel zeker dat de lader altijd met 1C laadt, zou het geen 0,5C kunnen zijn?
Goed het is wel 1C. Dan blijft er nog het "probleem" van de overgangsweerstand. Mogelijk zit er ergens in het laadcricuit te veel overgangsweerstand. De spanning die over die weerstand valt moet je optellen bij de accuspanning. Zo zal het spanningsverschil tussen de accu en de lader kleiner uitvallen dan je zou denken en daardoor zal de stroom lager zijn. Die overgangsweerstand beïnvloed het eindresultaat niet want naarmate de accu voller wordt zal de stroom minder worden. Als de laadstroom minder wordt zal het verlies over de overgangsweerstand ook minder worden. Uiteindelijk loopt er bijna geen laadstroom meer dus is er ook bijna geen verlies meer.
Een andere verklaring voor die lage laadstroom kan ik zo één twee drie niet verzinnen. Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt.
Succes.

Volgens de specificaties van de ModelExpert Mex Equalizer (uiterlijk gelijk aan de Robbe lader) bedraagt de spannining waarbij het laadproces wegens overlading wordt afgebroken 4,300 V (3,900 V voor LiFe) per cel. De maximum laadspanning bedraagt voor LiPo 4,215 V per cel. Het verschil tussen beide spanningen is behoorlijk groot en voor moderne electronica goed te meten.

Mogelijk is er toch iets anders aan de hand.

Ik blijf dus problemen hebben met deze equalizer, zowel in combinatie met Robbe Ultimate lader als met de infinity 2 (beide geschikt voor lipo).
De lader blijft aangeven dat de accu niet aangesloten is, ook al druk ik op het mode-knopje na aansluiting van alle kabels. Na een keer of 30 proberen wil hij (soms) wel starten met laden.
Als ik (volgens de handleiding) kort op mode druk, zou hij op "verbindingsmodus" gaan en kan ik het laden starten. In de praktijk gebeurt dit ook, alleen voor een secondje of 2 geeft de lader aan dat hij klaar is om te laden, daarna krijg ik steeds de melding dat de accu niet aangesloten is. Ik ben dat nu stilaan grondig beu aan het worden. Dan is de equalizer 5 daartegen toch een handig, simpel ding, daar heb ik nog 0.0 problemen mee gehad. Iemand ruilen?

Ik weet bijna zeker wat jouw probleem is Kurt ....

Check de grote rode smeltzekering aan de linkerkant eens :!::!:

Durf er bijna m'n eigen PPI 3 onder te verwedden dat dat je probleem is ;)

Heb dat zelf namelijk ook al een keer aan de hand gehad , de balancer werkt gewoon maar er is geen connectie met de lader afgezien van de data kabel.

Weet echt bijna zeker dat het probleem een kapotte zekering is , misschien een keertje kortsluiting ongemerkt :?:

@ savage.26 picco
gelukkig voor jou dat we niet gewed hadden, of je had geen PPI 3 meer. Toch bedankt voor de tip, hier had ik zelf niet eens bij stilgestaan.
Aan de zekering ligt het dus niet, die is nog goed. Ik heb ze eens vervangen, en ook een keer overbrugd, maar zonder resultaat. Dat kan ik nu wel uitsluiten
Als ik maar lang genoeg blijf proberen lukt het wel, al doe ik 10 keer hetzelfde de elfde keer doet hij het gewoon. Raar machientje
De handleiding ken ik ondertussen ook al in alle talen uit het hoofd, ik heb er gewoon ene gekocht met een eigen willetje zo lijkt het.

Dan weet ik het ook niet meer .... :???: :nooo:

Dat was het enigste wat ik nog kon bedenken , dat was destijds bij mij de rede dat de boel ineens niet meer op wilde starten. Kon wel de spanning van de cellen zien op de PPI 3 maar laden was er niet bij , vandaar dat ik daar dus de oplossing in dacht gevonden te hebben voor je ;)

Misschien ff contact opnemen met gebruiker Corrien (Jan) , misschien dat die nog een idee heeft als DE servicemonteur van Robbe voor BE/NL ;)

LS,

Ik heb zelf ook een Robbe Lithium Top equalizer 6S. Ik krijg geen tranen in de ogen van het bedieneningsgemak. Ook regelmatig de melding gehad dat de accu niet aangesloten is (wat onzin is) en bij het knipperen van de indicator ledjes heb ik nog steeds geen idee of de Lipo nu vol, ongebalanceerd of ok is. :mad:

Kortom, qua bedieningsgemak geen aanrader.:nosmile:

Blijft over dat ik met deze Robbe equalizer probeer verschillende type Lipo's te balanceren. Onder andere 2 x Zippy ,2S/3S, en een Flight power 2S. "Uiteraard" passen deze balancer connectoren niet op deze balancer.

Iemand een suggestie welke balancer adaptor ik moet bestellen om deze zaken wel aan de balancer aangesloten te krijgen ?

Groet,

Evert.

van dit ding zou je spontaan je broek aftrekken, ik krijg steeds de melding dat de accu niet aangesloten is. En na x- aantal keer proberen, hoera, 't wil nog een keertje meewerken.
De ene keer pikt er 1 ledje, de andere keer brand het continu, nog een andere keer branden er 3, de volgende keer knipperen er 3 (dat is goed, dan kan je eindelijk beginnen te laden!) maar dan na 5 seconden is de pret weer uit en "ziet" de lader weer geen accu.
Ik ben dit ondertussen grondig beu. Binnenkort ga ik eens uitkijken naar een andere balancer of lader met ingebouwde balancer.
Gelukkig bestaan er nog brandstofmotoren om een keertje zorgeloos te vliegen ;-)
Want hobby zou ontspanning moeten zijn en mag geen extra frustraties opleveren.

Gelukkig werk hij bij mij wel maar dat ik het lekker vind werken allemaal :nooo:
Kortom geen aanrader :mad:

Back