Nou Let op:
Washen:
Sterk verdunde verf gewoon op het model schilderen. Het mag zelfs ruim gebeuren. Dit laat je drogen. De verf gaat in de dieper gelegen delen zitten. Panellines, deuren, om de klinknagels heen, etc,etc. Na droging neem je een doekje/wattentipje en deze maak je vochtig d.m.v. het oplossingmiddel van de verf ( water/terpentine) en haal je al het overtollige weg. De verf in de naden en om de klinknagels heen blijft dan zitten en alles wordt lekker smerig. Ook zie je het relief echt opkomen.
Ik ben bij mijn boot heel licht met de vochtige doek aan het vegen geweest, want hij mocht echt smerig worden. Hoe meer je het overtollige weghaald hoe schoner die weer wordt, maar je houdt wel de donkere lijnen in de panellines en goed schaduweffect langs de lasnaden bij de Uboot bijv..
Pinwash:
Bij deze vorm van washen, laat je met een puntige kwast de sterk verdunde verf in de panellines en "gootjes" lopen. Het overtollige veeg je weer weg met een vochtige doek.
Drybrushen:
Dit gebeurd met een lichtere verf dan de ondergrond
Je doopt de kwast in de verf en je maakt dan de kwast schoon met een tissue. Dit moet een platte soepele kwast zijn. Met een ronde kwast gaat het niet. De kwast moet voor je gevoel schoon zijn. Er mag geen verf meer op de tissue komen, als je de kwast er langs strijkt.
Dan strijk je lichtjes over het relief ( klinknagels, panellines, etc,etc). Je ziet dan dat de hoger liggende dingetjes oplichten door de lichtere kelur van de verf en het effect wordt na meer strijken alleen maar beter.
De verf blijft nl. achter de hoger liggende deeltjes plakken.
Je ziet meteen resultaat en je maakt je model vele maler interessanter door deze techniek.
Wat bij mij het beste lukte met deze techniek, was het kanon.
De romp was wel moeilijker om het effect te bereiken, want die is nogal glad.
De techniek werkt ook het beste op matte verf.
Ik heb vele keren moeten vegen over de nagels, wilde die weer naar voren komen, maar lukte uiteindelijk wel
Met de wash creeer je vuil en schaduweffecten en met drybrush bereik je oplichtende details.
Wel alles in nuances aanbrengen, want anders krijg je een boot vol vegen en strepen die in schaal zo groot zijn, als je achtertuin
Ik zeg; Suc6
Groet,
Harry