Robbe Vampir : Vliegende vleugel zwever

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een tijdje geleden van Raymon een vampir overgkocht. Het is een oude zwever die gebouwd is voor een review in de Hobby Bulletin ongeveer 20 jaar geleden. Hij was in redelijke staat maar de folie was aan vervanging toe. De meeste folie zat in het midden los en en hier en daar zaten kleine krassen. Hij was vliegwaardig maar ik wou deze mooie kist een fris nieuw strak uiterlijk geven :) Ook de aansturing naar de rolroeren was erg slecht, onder een hoek van 45 graden werden de roeren aagestuurd waardoor de roeren bijna volledig konen bewegen zonder dat de servo dat deed.

Als oplossing heb ik per vleugel 2 Dymond D200 servo's ingebouwd waardoor de aansturing een stuk beter is. De flaps werden vanuit 1 servo in de romp aangestuurd maar hebben nu ook ieder een eigen servo. De afdekking voor de aansturing van de rolroeren is afgesloten en geplamuurd. De servo zit in de tip ingebouwd.

Hier enkele foto's tot nu toe:
dsc04640.preview.jpg

Links de nog kale vleugel, rechts opnieuw bespannen. De oude rode folie heeft veel kleur achtergelaten in het hout waardoor wit bespannen geen optie is. Rood op de tippen lijkt ook wel goed :)

dsc04641.preview.jpg

Hier de verbinding tussen de 2 stukken. Met glasmat is dit verstevigd rondom.

dsc04643.preview.jpg

Flap servo ingebouwd. Normaal zat hier een fullsize servo met een stuur kabel richting een scharnier punt een eind verderop. De ruimte rond de servo is opgevuld.

dsc04644.preview.jpg

Hier de plek waar het scharnier zat opgevuld. Ook de servo voor de rolroer aansturing is te zien. Je kan wel nagaan dat toen de aansturing naar de rolroer op de opgevulde plek zat dit niet super was. De hoek was enorm groot. Het werkte wel....

dsc04647.preview.jpg

Rolroer ingebouwd. Met tape een scharnier gemaakt.

dsc04649.preview.jpg

Aansturing: Mooi direct zo :) Servo zit ook mooi ingebouwd. Hoogte nagenoeg gelijk aan de vleugel. Scheelt weer kapjes plaatsen.

dsc04645.preview.jpg

Hier nog een totaal shot. Met +/- 3.17 meter best een aardig ding nog.

Er komt nog een electro romp bij en een sleep koppeling komt er ook nog in. Gewicht is 1680g nu compleet. Moet nog wel wat verplaatsen en lood toevoegen ben ik bang doordat de servo's nu meer naar achteren zitten....

Woooooo mooi man! Ziet er strak uit.
Ik ben blijkbaar niet de enige liefhebber van oude zwevers? Maar dit is wel echt een fraai apparaat zeg.....

We kunnen wel een Classic Glider treffen gaan organiseren!

Dankje :)

Ik ben niet zozeer fan van oude zwevers (al hoewel er een paar hele mooie zijn :)) maar meer fan van bijzondere modellen. Deze zag ik aangeboden worden en kon ik niet laten liggen. Misschien volgende week zondag eens proberen als het weer mee zit.

Ben er al een tijdje mee bezig hoor :) Folie zat er op in een uur of 4... ging redelijk ondanks de grote stukken. Per vleugel maar 3 stukken oracover ;) Rode tip, witte vleugel en rode roer. Ik haat naadjes.... Flaps moeten nog maar die moeten aangepast dus is meer werk.

Rompje ben ik nu mee bezig. Sleep koppeling zit er ook in, ging eenvoudiger dan gedacht (erg weinig ruimte in het rompje...) Foto's volgen.

Sleep koppeling ingebouwd :
dsc04656.preview.jpg

Weinig ruimte, net genoeg. Elastiek voor de vleugels komt erover heen of eronder door. Ik heb een gat van 8mm door de romp geboord en daar een 8/6mm carbon buis ingelijmd. De sleep koppeling zit hier klem tegenaan, je pakt hem er zo uit. Zo snijdt het de romp ook niet stuk.

Voorkant in de plamuur:
dsc04654.preview.jpg

Als het beter weer is wordt de hele romp aangepakt en mooi gespoten. Er moest 128gram lood voorin naast de servo om hem in baland te krijgen. Totaal nu 1664gram :) Hier komen de remkleppen en stangen nog bij. Er zit dan een 2000 mAh NiMh ontvanger accu in een Mzk Sexta als ontvanger. Moet een tijdje boven kunnen blijven :)

We kunnen wel een Classic Glider treffen gaan organiseren!

Dat moeten dan zeker wel "geelektrificeerde" classiss zijn?!? ;) Wanneer begin je weer aan een nieuwe electrificatie? Ik ben fan van je bouwdraadjes!

Leuk om te zien dat er weer een oude zwever nieuw leven ingeblazen wordt.

Tadango, ik zie geen "vlak" om richtingsstabiliteit te geven aan de vliegende vleugel. Of kijk ik niet goed? Het lijkt me lastiger slepen, zo zonder richtingsroer. (Maar ja, ik ben zelf wat voorzichtig.)

Dankje Berrie :)

Er zat een sleep haak onder paar cm voor het zwaartepunt, als dat kan moet in de neus ook wel willen toch? Als hij scheef gaat trekt de draad voor uit de neus hem wel weer recht lijkt me...... Eerst maar eens zien hoe hij in de hand aan voelt en na een worp eruit ziet :)

Er zat een sleep haak onder paar cm voor het zwaartepunt, als dat kan moet in de neus ook wel willen toch? Als hij scheef gaat trekt de draad voor uit de neus hem wel weer recht lijkt me

t'Zal uiteraard wel loslopen. Het is maar een GEVOEL wat me bekruipt dat dit wat eerder van links naar rechts zwalkt achter een sleepkist.(op basis van het ontbreken van een ferm richtingsroer) Maar misschien is er helemaal niets aan de hand. Er zijn andere mechanismen, dan die met behulp van een kielvlak, die richtingstabiliteit bevorderen bij een sterk gepeilde vleugel.

Let verder maar niet op mijn opmerkingen... Bouw vrolijk door en ga lekker vliegen!!

Toch bedankt voor het meedenken :) Ik heb een vleugel (zagi type) gevlogen zonder tippen en met slechts een tipverdraaing. Deze was ook licht gepeild (veel minder dan deze). Was goed stabiel en vloog erg aardig. Met finnen wel stabieler, vooral in bochten, maar het viel me alles mee.

geld het ook voor mij?:rolleyes: kan ik er ook ooit is mee vliegen :oops::oops:

ben zeer beneuwd naar vlieg eigenschapen.

Als hij vliegt mag jij er ook wel een keer mee vliegen ;) Ik laat wel weten hoe het zondag gaat (als het weer mee zit natuurlijk.......)

Vliegweer was het niet vandaag dus de vampir maar eens afgemaakt:

dsc04659.preview.jpg

Ingewanden :) Alles past erin. Geen aan/uit, komt nog een keer. Klitteband houd de accu en ontvanger wel op zijn plek.

dsc04660.preview.jpg

Vleugels sluiten redelijk aan, flaps ook.

dsc04661.preview.jpg

dsc04662.preview.jpg

Flaps en aansturing

Update :) Er zit nu ook een spektrum ontvanger in, past perfect. En wat nog beter is........... hij vliegt super :) Eerst even een paar handstarts gemaakt en hij wou veel met de neus omlaag. Mooi, dan kan er nog wat lood uit :) Dus +/- 50g eruit gehaald en wat getrimed en nogmaals gegooid, ging al aardig goed. Hij is aardig gevoelig op hoogte dus dat iets gereduceerd. Toen gingen de worpen erg goed. Hij zweeft uitstekend en dus tijd om te kijken wat hij doet achter een sleepkist. Was even spannend want was voor het eerst dat ik een vliegende vleugel achter een sleper had gezien. Stabiliteit was het grote vraagteken. Maar het slepen ging uitstekend. Even meelopen en dan loslaten en hij hangt perfect strak achter de sleper. Je merkt helemaal niets van de lijn in de neus :) Ik hoefde alleen een klein tikkie down te drukken en af en toe wat corrigeren met de rol. Verbaasde me wel dat het zo goed ging :) Toen losgekoppeld en voor de wind terug gekomen. Ding zakt nauwelijks en vliegt mooi langzaam. Draaien gaat goed zonder dat je echt hoogte verliest, viel erg op. Langding uitgedacht in de lucht en het pad gevolgd. Kwam precies uit, lag op enkele meters na het begin van het veld op de grond, na een duik door de sloot ;) Ging allemaal net. 2 vlucht wat hoger aankomen vliegen voor de landing en de remkleppen getest. Dat was even schrikken, hij klom direct, lag ook wel stil. Remmen werkt maar moet wel veel down bij, had ik nog niet...... hij stalled wle netjes en duikt mooi dus ook geen probleem.

Foto's wou ik maken, had toestel mee maar geen kaartje :( komt een andere keer....

Back