Robbe W3 Politie - Kustwacht boot Gekocht...

• Topicstarter Topicstarter CC
  • Startdatum Startdatum
Hoi,
Ik heb nog niet veel ervaring met bootjes, maar toch heb ik nu na wikken en wegen besloten de robbe W3 te kopen.

Ik weet niet of er iemand is met dit model?
Ik krijg het vanuit duitsland toegekregen, voor 92€ INCL. beslagset gekocht. De boot is nieuw, in verpakking...
Geen slechte prijs dacht ik toch?

NU vraag ik mij af, waarschijnlijk dan ook enkel duitse handleiding?

Ik ga die boot dan ook bouwen, met de nodige steun van jullie 8)

Allereerst: Welke lijm wordt aangeraden? En welke merk verf wordt er gebruikt. ( Watervast! ) ...
Spuiten of verven?

>Allereerst: Welke lijm wordt aangeraden? En welke merk verf wordt er gebruikt. ( Watervast! ) ...

hangt er vanaf voor wat. Ik gebruik graag stabilit voor assen, dek en motorsteun. Je moet echter kijken op het hecht op de romp van de W3.
Als die is zoals een Dusseldorf dan lukt het wel :-)

Ik heb me laten vertellen dan epoxy niet altijd op elk type 'plastiek' romp hecht.... daar ik nooit overschotten heb kan ik het niet proberen.

Kleine details kan je doen met superlijm, en houten verbindingen waar veel kracht op komt te staan met epoxy.

Als verf... wil je een glimmende boot dan inderdaad spuiten. In Belgie kan je bij Auto5 MOTIP spuitbussen halen. Niet het goedkoopst maar toch niet zo duur als een spuitpistool en compressor voor 1 boot.

Altijd eerst primer (plastiek primer he) dan de andere verf - plakkers erop en dan aflakken met transparant. Niet gebruiken op flexibel plastiek want dan schilfert het na een tijdje.

Het alternatief is mer de rol en zoiets als LEVIS (brico - ook met primer)

Kijk ook maar eens op mijn website voor foto's van beide methoden en het resultaat. Alles heeft voor en nadelen.

Patrick

Kan iemand me vertellen wat ik exact nodig heb voor deze boot.
Dus qwa elektronisch materiaal.
Ook de Motoren, Zender-ontvanger, enz...

Dus wat heb ik allemaal nodig met het merk en type aub.

Ik weet niet of dit in de handleiding van de boot zelf staat, maar deze is nog onderweg naar mij en ik zou het grief al willen kopen zodat ik zeker kan beginnen en alles heb wat ik nodig heb.

Thanks ?

Nodig :

SUPPRESSOR FILTER SE (2) 1-4008
NAVY-COMPACT 3,3: (2) 1-4105
SERVO EXT.CABLE 20C (1) 1-4385
NC-BATTERY 6 N 1700 SCR-TA (2) 1-4521
NC-CELL 1,2V RSZ 1000 MA (8) 1-8004
AERIAL MALE-SE (1) 1-8148
CHARGER (1) 1-8287
ROKRAFT 120æP CONTROLLE (2) 1-8367
ATTACK ER 2/2/2 40 MH (1) 1-F2211

Accessories:
SUPPRESSOR FILTER SE (1) 1-4008
MINI GEARED MOTOR 6V 500: (1) 1-4124
MODELBAT 6V/5A (1) 1-4533
FLASHING LIGH (1) 1-8302
F-14 FM 4/8/3 NC 40 MH (1) 1-F4014

victor post zei:

benodigdheden...

Ok, inderdaad, op de website...

Nu heb ik nog een aantal vragen :) ...

1. Ik heb 2 snelheidsregelaars nodig, kunnen de 2motoren niet op 1 regelaar aangesloten worden? Wat is het gevolg, nadelen of voordelen?

2. Ik heb nog een tamiya of futaba ontvanger liggen, deze werkt nog goed, kan ik deze niet gebruiken? (mits je de motoren op 1 regelaar kan steken, anders heb je toch meer dan 2 kanaalszender nodig?)

3. Die batterijen...Ik gebruikte vroeger bij mijn tamiya auto robbe's van 1500mAh, 7.2v...En die laadde ik altijd in 30minuten op met een snellader van 'Arlec' type CB92...
De winkel had dit erbij aangeraden, en het werkte altijd goed..Totdat je de batterijen te lang laat opladen, dan gaan ze bakken :lol:
Dus mag ik de robbe batterijen die erbij aangeraden worden, ook snelladen met deze lader ?

De motoren draaien op 6 en 9.6 volt, maar de batterijen van Robbe zijn maar 7.2volt, erg? Gevolg?

Opmerking: Alle ideeën zijn puur voor het uitsparen van geld, ben een beetje overdonderd over de bijkomende kost vand e apparatuur...

>Opmerking: Alle ideeën zijn puur voor het uitsparen van geld, ben een beetje overdonderd over de bijkomende kost vand e apparatuur...

inderdaad he... dit is wat boten zo duur maakt. De kit is meestal gewoon het begin.

Mijn advies, neem die lijst van Robbe niet te letterlijk.

bijvoorbeeld de motoren, die hebben een reductie die waarschijnlijk serieus herrie maakt en niet goedkoop is. Kijk eens of andere mensen iets zoals een Graupner torque 720 hebben gebruikt (ik heb er zo 2 in mijn Dusseldorf) direct op de as. Misschien nog goedkoper, Protech heeft die ook en minder duur. Kijk wel of die beide je de snelheid geven dat je wil.

Hoe/wat de 3rde motor aan te sluiten indien ie op de plannen staat... weet ik niet echt. Hoe snel wil je eigenlijk hiermee gaan? Misschien kan je die zelfs weg laten.

De aansturing van die 3rde motor zou je zelfs met een contactschakelaar kunnen doen (bij x% gas contact en hop weg ermee)

Zo 2 basis motoren kan je best (als de schroeven niet te groot zijn) op 1 regelaar zetten. Conrad heeft regelaars die veel aankunnen, waterdicht en niet duur vergeleken met Robbe. (ik heb Robbe's maar recentelijk Conrads gekocht ook - nog geen ervaring met de laatste)

Als je dit gaat besturen met de attack radio (2 kanalen) zie ik niet in waarom 2 regelaars te kopen, gewoon 1 sterke moet volstaan. Ps, met 2 kanalen kan je wel later geen kant meer uit, dus indien mogelijk beter investeren in een meerkanaals zender.

Extra betterij van 1000ma voor de ontvanger - nee hoor, gewoon de ontvanger voeden met de BEC van de regelaar. Je hebt toch maar 1-2 servo's.

De Tamiya (sub-C dacht ik?) cellen zullen hier ook wel in werken. Alhoewel ik wel 10 cellen zou gebruiken voor een torque720, je moet toch een beetje snelheid hebben he.

Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon moet doen wat je denkt best is en wat je kan betalen - maar goedkoop is het toch allemaal niet hoor.

in mijn Dusseldorf (25 euro tweedehands gekocht als wrak) zit nu voor ongeveer 500 Euro electronica en aandrijving.

Patrick

@perk
Dat is nogal wat 500 Euro elektronica :oops:
Dan had je zeker helemaal niets :roll:
Zender .
Ontvanger.
Servo]s].
mvg
Frederik :D :D

Frederik, dat is exclusief de zender

reken maar eens uit

2 conrad schakelprintjes voor verlichting
+12 lampjes & knipper module
2 motoren
2 regelaars
1 waterpomp
1 regelaar voor waterpomp
1 ontvanger
1 luidspreker
1 geluidsmodule
1 batterij
1 watermelder
1 motor voor radar
1 spanningsregelaar
2 servo's

ik ben waarschijnlijk nog wel wat vergeten. Enkele van deze items heb ik zelf gesoldeerd of op het auto kerkhof gevonden....

Dit is natuurlijk ook van toepassing on de W3, je maakt het net zo moeilijk en duur als je wil (maar meestal weet je dat te laat :-) )

Patrick

perk zei:
>Opmerking: Alle ideeën zijn puur voor het uitsparen van geld, ben een beetje overdonderd over de bijkomende kost vand e apparatuur...

inderdaad he... dit is wat boten zo duur maakt. De kit is meestal gewoon het begin.

Mijn advies, neem die lijst van Robbe niet te letterlijk.

bijvoorbeeld de motoren, die hebben een reductie die waarschijnlijk serieus herrie maakt en niet goedkoop is. Kijk eens of andere mensen iets zoals een Graupner torque 720 hebben gebruikt (ik heb er zo 2 in mijn Dusseldorf) direct op de as. Misschien nog goedkoper, Protech heeft die ook en minder duur. Kijk wel of die beide je de snelheid geven dat je wil.

Hoe/wat de 3rde motor aan te sluiten indien ie op de plannen staat... weet ik niet echt. Hoe snel wil je eigenlijk hiermee gaan? Misschien kan je die zelfs weg laten.

De aansturing van die 3rde motor zou je zelfs met een contactschakelaar kunnen doen (bij x% gas contact en hop weg ermee)

Zo 2 basis motoren kan je best (als de schroeven niet te groot zijn) op 1 regelaar zetten. Conrad heeft regelaars die veel aankunnen, waterdicht en niet duur vergeleken met Robbe. (ik heb Robbe's maar recentelijk Conrads gekocht ook - nog geen ervaring met de laatste)

Als je dit gaat besturen met de attack radio (2 kanalen) zie ik niet in waarom 2 regelaars te kopen, gewoon 1 sterke moet volstaan. Ps, met 2 kanalen kan je wel later geen kant meer uit, dus indien mogelijk beter investeren in een meerkanaals zender.

Extra betterij van 1000ma voor de ontvanger - nee hoor, gewoon de ontvanger voeden met de BEC van de regelaar. Je hebt toch maar 1-2 servo's.

De Tamiya (sub-C dacht ik?) cellen zullen hier ook wel in werken. Alhoewel ik wel 10 cellen zou gebruiken voor een torque720, je moet toch een beetje snelheid hebben he.

Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon moet doen wat je denkt best is en wat je kan betalen - maar goedkoop is het toch allemaal niet hoor.

in mijn Dusseldorf (25 euro tweedehands gekocht als wrak) zit nu voor ongeveer 500 Euro electronica en aandrijving.

Patrick

Dus hoe meer cellen, hoe sneller je boot zal gaan? Nu snap ik dit even niet...als je hem toch 9.6volt geeft, kan hij toch niet sneller, al is het met 1 of 2 batterijen...Hij zal toch enkel gewoon langer kunnen varen? :?

Ok, dus ik heb 2 goede motoren nodig, heb gehoord van een handelaar dat er mensen zijn die er 2 500's insteken, en er zijn mensen die er 1 700 turbo insteken. Wat raden jullie aan? (misschien budgetair, die van 700 turbo?) Want dan heb je in het princiep zonder te prutsen ook maar 1 regelaar nodig, + het weegt minder...

Of zal de boot veel beter varen met die 2: 500's en leuker draaien (geluid) ?

En stel nu dat ik een 700 turbo motor neem, hoe moet ik die bevestigen en welke bijhorende as moet ik gebruiken?

Wat is het voordeel/nadeel aan deze 2 standpunten?

:D

@perk
Ik schreef toch ook, dan had je zeker niets voor dat schip.
Zat ik er toch niet ver naast of wel soms :roll:
mvg
Frederik :D :D :D

hallo ,
ten eerste proficiat met je aankoop van die W3 , mooie boot!

moest ik die boot kopen dan stak ik er 2 x 500E motoren in ,rechtstreeks op de as ,35 mm plastiek drieblad schroef ( om kosten te besparen)motoren kosten nog geen 10 euro per stuk en zullen die boot mooie prestaties geven ( motoren inzetbaar van 6 tot 12 volt)

en ook weer om de kosten te drukken : 1 regelaar

die 700 optie ? ik vermoed dat het dan een halve speedboot wordt ,korte vaartijden en slecht bestuurbaar achteruit omdat je maar 1 motor/schroef hebt :boot gaat altijd wegtrekken als je dan achteruit vaart terwijl je dit effect niet hebt met 2 in tegengestelde richting draaiende schroeven

nu als je kijkt op een foto dan zie je dat die rompvorm eigenlijk is bedoeld voor 2 motoren volgens mij

zo ,hopelijk heb je hier iets aan
groeten

@Frederic,

ik had nog wat spulletjes liggen, maar de boot zelf was redelijk kaal. De oorsprongkelijke Robbe motoren zaten erin en zelfs die heb ik vervangen. Ik wou gewoon eens laten zien wat de waarde van alles is (zonder het allemaal in 1 maal te moeten kopen)

@ CC

Oke,

simpel uitgedrukt, hoe meer cellen hoe sneller het gaat als je de gas helemaal open zet. Als je de hele tijd halve gas gaat (en met moderne regelaars) ga je dan weer langer varen met meer cellen.

een cel is eigenlijk een vat met electriciteit, hoe meer je er boven elkaar zet hoe meer druk je hebt.... maar ook hoe meer inhoud je krijgt. Het is nu maar de vraag of je al die druk wil omzetten in een korte maar hevige race (hitte en slijtage) of een langdurige prestatie.

kijk effe hier :
Speed 700 Turbo
4.8 - 14.4 V
15000 rpm
2 - 12.5 A

de snelheid en het stroomverbuik zal afhangen van het aantal Volt (cellen dus) dat je geeft. (ook natuurlijk van de schroef = belasting)
opgelet nu... goedkopere (auto) regelaars kunnen maar tot 7-8 cellen aan, daarna heb je een hele serie regelaars die tot 12V (10 cellen of 1 lood accu) gaan en een BEC hebben. Boven de 10 cellen heb je dan weer andere regelaars (meestal geeb BEC) met soms geen achteruit aan.

Meer cellen is de makkelijkste manier of hevigere motoren te kunnen gebruiken en is toegepast bij speedboten.
(power = voltage x stroom)
Een regelaar kies je dus aan de hand van de combinatie van voltage nodig EN stroom nodig. De stroom is dan weer afhangkelijk van schroef en aantal motoren.

lang verhaal he... je kan ook niet blijven cellen bjsteken want als je vb een 9.6V motor te veel gaat geven (schroef of cellen) gaat ie te warm lopen en de zaak gaan uitbranden (letterlijk)

>Of zal de boot veel beter varen met die 2: 500's en leuker draaien (geluid) ?

hopelijk hoor je zo goed als niets, electrisch he :-)

Ik heb nog niet opgezocht wat een 500 met zulks schroef zou trekken aan stroom - dit moet je weten voor de regelaar (of misschien voor een kleinere schroef).

Ik zou echter gaan voor 2 x 500, het is meer in lijn met het ontwerp van de boot en ook stabieler voor te varen (op voorwaarde dat een 500 de juiste motor is ... nog niet zo zeker van, moet opgezocht worden)

Wellicht kan je nog steeds gewoon met 1 stevige (conrad) regelaar verder.

Patrick

@ penneman:

De boot is uiteraard bedoeld voor 2 motoren, maar ik dacht om de kosten wat te sparen, maar 1 motor te gebruiken. Maar een speedboot moet het niet worden!

Maar mag gerust wel netjes (toch iets van snelheid...) varen en vooral langdurig... :D

Een 500 motor kost maar 10€ zeg je? In de winkel hier bij mij vertelde de man mij dat een 700 turbo een +- 45€ kost bij hem...

@ Perk:

Ok, bij deze heb ik beslist om 2x 500 motoren te nemen. Maar kan jij dan ff opzoeken of (2x) een 500 motor goed is voor deze boot? En welk type regelaar moet ik er dan bij gebruiken, en een batterij met hoeveel cellen voor langdurige vaarritjes...

Wat raad je er dan bij aan van schroef? ...

@ iedereen:

iemand die weet of ik die futaba ontvanger (2kanaals) en zender mag gebruiken van mijn R/C auto? Of zullen de connectoren niet passen...

:wink:[/b]

@CC: we gaan niet ongeduldig worden, hoop ik?
Na anderhalf uur nog geen antwoord en dan nog maar eens een vraagteken? Scheepsmodelbouw is een hobby die wat 'rustiger' is dan auto's of vliegtuigen. (behalve de speedjongens dan)

1 Ons aller forumbeheerder Robert heeft de W3 ook.
2 je kan het model prima met 1 regelaar varen (beide motoren parallel geschakeld) maar het is leuker om twee regelaars in te bouwen. Dan kan je nl. ook 'sturen met de schroeven'.
Daar zit natuurlijk wel een 'maar' aan: een regelaar extra, en bovendien zal je dan een 3 of 4-kanaals zender aan moeten schaffen.
Is wat duurder, maar aan de andere kant: als je er lol in krijgt, heb je met scheepsmodelbouw al snel aan een 2 kanaalszender niet meer genoeg.
Volgens mij kan de W3 ook op loodaccu's varen.
Voordeel: meer vaartijd, goedkoper dan NC.
Nadeel: meer gewicht.
Maar een 6V of 12V loodaccu kan je ook wat kleiner kopen, het hoeft niet altijd zo'n groot zwaar blok te zijn. Kijk maar eens op de site van Conrad, dan weet je prijs, afmetingen, voltage en amperage.

Roel van Essen zei:
@CC: we gaan niet ongeduldig worden, hoop ik?
Na anderhalf uur nog geen antwoord en dan nog maar eens een vraagteken? Scheepsmodelbouw is een hobby die wat 'rustiger' is dan auto's of vliegtuigen. (behalve de speedjongens dan)

1 Ons aller forumbeheerder Robert heeft de W3 ook.
2 je kan het model prima met 1 regelaar varen (beide motoren parallel geschakeld) maar het is leuker om twee regelaars in te bouwen. Dan kan je nl. ook 'sturen met de schroeven'.
Daar zit natuurlijk wel een 'maar' aan: een regelaar extra, en bovendien zal je dan een 3 of 4-kanaals zender aan moeten schaffen.
Is wat duurder, maar aan de andere kant: als je er lol in krijgt, heb je met scheepsmodelbouw al snel aan een 2 kanaalszender niet meer genoeg.
Volgens mij kan de W3 ook op loodaccu's varen.
Voordeel: meer vaartijd, goedkoper dan NC.
Nadeel: meer gewicht.
Maar een 6V of 12V loodaccu kan je ook wat kleiner kopen, het hoeft niet altijd zo'n groot zwaar blok te zijn. Kijk maar eens op de site van Conrad, dan weet je prijs, afmetingen, voltage en amperage.

anderhalfuur...+3dagen...
Het berichtje stond er al ffjes hoor :wink:

Conrad site? ...kan ze niet vinden...

@ Perk:

Ok, bij deze heb ik beslist om 2x 500 motoren te nemen. Maar kan jij dan even opzoeken of (2x) een 500 motor goed is voor deze boot? En welk type regelaar moet ik er dan bij gebruiken, en een batterij met hoeveel cellen voor langdurige vaarritjes...

Wat raad je er dan bij aan van schroef? ...

Sorry... ik heb zelf nog geen 500E gebruikt. Ik zou gaan voor de suggestie van penneman. Ik zou wel zoveel mogelijk batterijen aan boord nemen als mogelijk is. Hoe meer cellen - hoe meer energie en hoe langer je gaat varen (indien je natuurlijk niet alles geeft in snelheid)

Ik zou die 500E's eens moeten aansluiten met die schroeven en kijken hoeveel stroom het trekt. Afhangkelijk daarvan moet je

1) de regelaar dimensioneren
2) al dan niet koeling voorzien
3) misschien een kleinere schroef steken of minder cellen.

voor mij is het dus gokken. Indien je niets kan vinden hierover op het forum of internet zou ik

a) indien je het kan betalen een forse regelaar kopen, het prijsverschil is niet zo groot en regelaars heb je toch nooit genoeg (en sterk genoeg)
budget vriendelijk zijn deze :
NAVY 60M WP bij www.conrad.nl
zelf onlangs gekocht (ook een NAVY 40M WP) vanwege de waterdichtheid (volgens de reklame) en de prijs + het ontbreken van remfunctie. Ik heb ze nog niet kunnen inbouwen dus ik kan niet zeggen hoeveel lawaai en hoe fijn ze regelen.

b) daar de W3 toch een redelijk snelle boot moet zijn en je waarschijnlijk toch gas ermee gaat geven -> direct koeling voorzien op de motoren (neem anders regelaar maar mee in het koel circuit)

deze manier : http://verretdeprest.be/MODELBOUW/dolly/aanpas.htm is goedkoop en simpel te bouwen.
Ik heb net een koeling op deze manier : http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=7554&highlight=koeling gemaakt voor een brussless motor. Was eigenlijk nog makkelijker dan alu buis te plooien en het werkt toch (minder druk nodig ook). Ik weet niet of dit lukt op een 500E daar die soms openingen hebben in de motor mantel.

de 500E lijkt me niet de meest hevige motor maar ik hou graag alles koel in de boot (minder slijtage ook)

c) je hebt maar 3.5 kg totaalgewicht volgens robbe en een snelle boot. Probeer dus zo licht mogelijk te blijven. Ik zou NiMh cellen nemen en geen loodaccu's. Indien mogelijk, 10 cellen. Je kan zo'n pack kopen (Vapex, GP, ...) en indien nodig re-modeleren zodat het in de romp past.
Roel heeft gelijk als hij zegt dat je ook lichtere loodaccu's kan vinden maar dan is het prijs en prestatie verschil voor mij te klein en koop ik liever gewoon cellen (meestal heb ik doe ook gewoon liggen van andere projecten)

Weet ook... 10 modelbouwers hebben tesamen 12 meningen.

Patrick

Hoi CC,
zelf heb ik ook de W3 en heb hierin 2 maal de 720 Torque rechtstreeks op de assen gemonteerd. Geregeld wprden de motoren apart door elk een Rokraft 120. Gevaren wordt met een loodaccu van 12V/7Ah. Dit is wel ongeveer het max wat toelaatbaar gewicht betreft. Als je wat foto's wil laat je me dat via mail maar weten.
Groetjes uit Limburg, Frits

Back