Robitronic Mantis TXS

Dat is wat ik hier bedoelde! Bedankt voor de fotos!

Je kan een stuk brandstofslang met daarin een stuk ijzerdraad om je uitlaat heen wikkelen wat dan tussen de uitlaat en de tank zit. De silikonen slang is hitte bestendig en tussen de tank en de uitlaat wordt ruimte gecreëerd.

Foto0484.jpg

Foto0485.jpg
 
Haha zo kan je het ook zeggen ja ik heb nog nie alle 100 ofzo pagina,s gekeken dus je had het zelfde gepost maar zonder fotoos? zeker vergeten?? haha
 
Hallo, ik heb gisteren nog een 4 tal tankjes kunnen rijden maar toen ik de kap eraf deed om af te koelen vond ik plots de trekstarter nietmeer terug....het koordje en de rest was verdwenen... goedkope rommel ofzo? :confused:

Het rijden zat er dus op voor die dag...

Ik had gelukkig al een axial rotostart backplate gekocht dus pfffjiieeeuw gelukkig maar!

Heb ondertussen ook alles es opgekuisd en ontdekte dat de schoentjes in de koppelingsklok al deels gesmolten waren en eentje was zelfs al gebroken dus weet iemand een goed nieuw klokje met schoentjes in alu? de bearings in de clutch bell waren ook al deels kapot (seals gesmolten) kan dit na slechts 1,5 liter brandstof?

ik vond dit oa al: jvd racing clutch

jvd_clutch.jpg


34euro.

graag wat advies indien mogelijk.

mvg

P
 
Trekstarter was waarschijnlijk niet 100% opgerold, dan heeft het touw op je uitlaat gehangen en is het gesmolten. Ik heb dat zelf met mijn Go motor gehad, trekstarter had ik misschien 3 keer gebruikt (ik start bijna altijd op een startbox).

Qua koppelingsproblemen, dit vind ik wel vreemd...ik heb bij mijn Mantis nog nooit de koppeling vervangen en ook de lagers (nog) niet. Meest voorkomende probleem met je koppeling is dat deze te weinig speling heeft gehad. Door de warmte en uitzetting is de boel op de lagers te strak gaan lopen en zijn je lager kapot gegaan met alle gevolg schade van dien.

De JVD koppeling is echt een toppertje en wordt door heel veel offroaders gebruikt. Ik heb sinds kort wat ervaring ermee op mijn Hobao en ben er zeer over te spreken.
Hier is er een uitgebreid topic over te vinden: Truggy.nl: Forums / De showroom / De nieuwe koppeling van JVD-RC
 
Je koppelingsklok moet dus wat naar voor en achter kunnen schuiven? Nu kon je dat inderdaad niet doen en zijn de sealtjes van mn bearings gewoon weggesmolten, de schoentjes dus deels ook en eentje gebroken....

Ik zal me direkt zo'n jvd koppeling bestellen en zorgen dat er wat speling op zit , enkel op het klokje toch?

bedankt voor de snelle reply trouwens! ;)

heb nog een kort filmpje die ik nog es moet uploaden en de nieuwe uitlaat is zalig!
 
Je klok moet 1-2 mm speling hebben, en inderdaad dat betekent dat hij een beetje heen en weer kan schuiven op je krukas. Als je er een slinger aangeeft moet ie ook lekker soepeltjes kunnen draaien.
 
bedankt! hopelijk komt alles snel terug binnen dat ik terug kan gaan rijden!

klein filmpje, niets spannends gewoon wat rondrijden op een veld enzo....

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei PieterVds, ik zie in de beschrijving van het filmpje dat je zegt 'first few tanks'.. Rijker zetten!!!!! Hij loopt arm! Je hoort hem ook coggen als hij stationair loopt enzo.

Ook moet je vooral in het begin rijk rijden, anders slijt de zuiger niet goed in de cilinder.

JVD koppeling werkt prima. Ik heb hem ook op mijn mantis zitten. De schoentjes in je koppeling zouden gesmolten kunnen zijn omdat ze door je koppelingsklok geslipt hebben.
 
Laatst bewerkt:
ach ok ik dacht dat het nog goed was want je ziet toch nog een mooie rookpluim...?
We hadden daarna wat aan de low en mid naald zitten draaien en toen reed hij wel beter maar dat hebben we niet kunnen filmen... toen was mn trekstarter plots weg ;)

Dit filmpje is gemaakt na ongeveer 1,5-2 liter brandstof, de break-in heb ik echt heel rijk gedaan en volgens de wot methode.
 
Laatst bewerkt:
Mid naald moet je gewoon flush zetten en laten staan, alleen aan draaien als je auto echt overduidelijk in de middentoeren power mist.

Op de LSN staat je motor inderdaad te arm in het filmpje...
 
ach ok ik dacht dat het nog goed was want je ziet toch nog een mooie rookpluim...?
We hadden daarna wat aan de low en mid naald zitten draaien en toen reed hij wel beter maar dat hebben we niet kunnen filmen... toen was mn trekstarter plots weg ;)

Dit filmpje is gemaakt na ongeveer 1,5-2 liter brandstof, de break-in heb ik echt heel rijk gedaan en volgens de wot methode.
Rook lijkt misschien heel voor de hand liggend om naar te kijken, maar schijn bedriegt hoor! Een motor die rookt hoeft niet goed afgesteld te zijn.
Zoals snelle henk zegt, je motor staat op de LSN te arm. Dan krijgt de motor in verhouding tot lucht meer brandstof. Vandaar de rook.

Als je de LSN iets rijker zet dan zul je merken dat het hoge hortende stationair lopen en het 'coggen' (dat buwuwu als je optrekt) weg gaat.
 
Daarbij verscheelt de hoeveelheid rook van brandstof tot brandstof en heeft het ook met de hoeveelheid olie te maken. Kijken, luisteren en voelen...na een tijdje leer je het afsteltrucje echt aan hoor !
 
het is inderdaad zoeken en je moet er een beetje gevoel voor krijgen, ik vind het gelukkig een leuke bezigheid maar soms is het wat frustrerend als je electro gewend bent.... :rolleyes:


alleszins erg bedankt voor de tips, ik zal de lsn terug draaien naar de begin stand en dan terug beginnen afstellen van zodra hij terug rijd :banana:

het is trouwens nog steeds de 16% gammalube ;)
 
Laatst bewerkt:
Dus het eerste wat je nu gaat doen is 25 procent halen.. zal die veel beter lopen, oppakken en veel makkelijker af te stellen zijn..
 
Idd, als je nog niet op 25% rijdt...dat eerst halen, dan is je motor makkelijker af te stellen en hij wordt minder snel te heet. Verder volstaat denk ik als je de LSN 1/4 slag tot 1/2 slag uit draait, dan hoef je niet helemaal naar een nieuwe afstelling te zoeken.
 
Je klok moet 1-2 mm speling hebben, en inderdaad dat betekent dat hij een beetje heen en weer kan schuiven op je krukas. Als je er een slinger aangeeft moet ie ook lekker soepeltjes kunnen draaien.

1~2 mm is te veel Mario ;) Dat moet 0,1~0,2 mm wezen :p

Met 1 tot 2 mm heb je weer te veel speling wat weer voor ander gezeik gaat zorgen....

0,1~0,2 mm is precies genoeg om het uitzetten van de lagers en klok op te vangen zonder dat de boel aan gaat lopen of te veel speling heeft.

Ff goed in de gaten houden dus met het monteren van de JVD straks , meteen een tipje : Neem de lichtste of een mengeling van de lichtste + medium veertjes met de .28 ;) Anders krijg je een koppeling die wat later en vooral abrupter op gaat pakken...
 
Gheghege .. Geeft niet , gebeurd iedereen weleens...

Tis alleen zo jammer/lullig als de TS die 1~2 mm aanhoudt en dan weer de volgende serie problemen krijgt ;)
 
Back
Top