robitronic scalpel

Mijn ervaring is dat een Speed 300 langzamer is dan de bijgeleverde Robitronic motor... Zelfs een Speed 300 die behandeld is in de Jif liep langzamer...

Wat staat de antennedraad trouwens strak van de ontvanger naar de antennebuis... Of lijkt dat zo?

Hmm dat zou jammer zijn als ie langzamer is. Maar dat is misschien ook wel goed voor me collega ;) heeft nog niet zoveel ervaring. Als PK weer is open is ff uitproberen.

Antenne lijkt maar zo. Je kan hem nog best heen en weer halen.

welke servo armen zitten daarop?
Heb gisteren de servo bevestiging (aan de servo zelf) kapot gereden maar kwam doordat de armen waar hij standaard in vast zit konden bewegen ondanks dat hij op 2 punten geschroefd zat...

Snap niet wat je bedoelt?

Je heb de servosteuntjes die de servo aan het chassis bevestigd kapot gereden? Zo ja dan heb ik de optionele Robitronic servosteuntjes gemonteerd. Deze geven met de Futaba S3150 wat meer bewegingsvrijheid zonder de servosteuntjes te raken.

Als de 2 servosteuntjes kunnen bewegen dan heb je ze niet goedvast zitten. Bij deze scalpel kon dat niet.

sorry staat er inderdaad wat slordig :D
probeer het nog eens:
wat ik probeerde uit te leggen is dat de servo armpjes die op de sclapel zitten vrij lang zijn. Door deze lengte en het kleine oppervalk op het 'kopeind' waar je daadwerkelijk de servo bevestigt zit er bij een harde klap wat beweging in de armpjes. Bij mij is hij gisteren zover bewogen dat een oogje van de servo is afgebroken. De resten van de servo zaten nog om het schroefje dus die zat goed vast en toen ik de boutjes uit de onderkant van het chassis wilde draaien draaide ik ze bijna doldus die zaten ook goed vast.
nu zie ik de alu bevestigings armpjes en deze hebben een groter oppervlak waar de servo op gemonteerd word dus ik denk dat hier minder speling in zal zitten.

vraagje: waar bestel je ze? kan ze niet vinden :S

ik vroeg me af met welke motor je rijdt in je scalpel?
en eventuele tandwiel verhouding

groetjes Dieter
Begonnen met de standaard 300-motor. Na 10 minuten rijden snel een XRay 370 (van een M18T) erin geknutseld. Nu rij ik met een LRP Fusion 370HT en dat gaat aanzienlijk vlotter. Misschien dat ik ook nog een LRP Fusion 370HS ga proberen. HT=High Torque (veel koppel, snel optrekken), HS=High Speed (hoge maximale snelheid maar wat minder trekkracht). Ik kan nu met de Fusion 370HT zo'n 5 minuten non-stop scheuren op vier XRay 1100mAh cellen.

Vanavond de plastic steering knuckles vervangen door de aluminium versie. En weg was de speling op de voorassen. Die zitten nu mooi opgesloten en het resoneren van de bandjes is verleden tijd. En ook de friction plates vervangen door aluminium versies. De plastic plaatjes schraapten nogal hakkelig over de carbon upper pod plate en nu is ook dat verleden tijd.

Kortom het stuiterende karakter is bijna helemaal verdwenen, alleen de veertjes moeten wat slapper maar het karretje is supper stabiel en gaat lekker rap (de randen van de foams zijn al stuk gereden ondanks verlijmen :evil:)

Ik heb gisteren de eerste 3 accu's met de Scalpel weggereden op het circuit van de HFCC (Den Haag). De eerste accu was het nog even wat onwennig, maar na een aantal rondjes ging het eigenlijk heel erg goed! Het autotje rijd echt uitstekend. Nu op zoek naar de ideale setup.

Ik heb gereden met de volgende setup:
- Standaard banden uit de doos
- Motor uit de doos
- Auto gewoon gebouwd (zonder aanpassingen)
- GM V12 (beetje te groot maar gaat net)
- Spektrum ontvanger (zo'n grote, past ook net)
- Hitec 82-MG stuurservo'tje
- SMC 1400mAh packs (4,8V)

Het baantje bij de HFCC is niet erg groot en dus goed op maat bij de bovenstaande setup (4,8V met standaard motor). Ik wil de elektronica eigenlijk vervangen voor iets kleiners. Voor de ontvanger is er de Spektrum Micro ontvanger. Dat is prima spul (beetje prijzig maar vooruit dan maar).

Voor de regelaar dacht ik aan de Robitronic Micro Speed (RS140). Heeft iemand hier ervaringen mee? Hij kost maar 30 Euro. Of is er een beter alternatief? Ik zoek een regelaar zonder achteruit. Een regelaar waarbij de werking van de achteruitstand uit te schakelen is of dat de auto pas achteruit gaat rijden naar twee rempulsen achter elkaar is ook prima.

Ook ben ik van plan wat andere bandjes aan te schaffen om eens wat te experimenteren. Robitronic bied vier compounds aan:

Achterbanden:
RA2065 - wit - erg zacht
RA2073 - rood - zacht
RA2074 - geel - medium

Voorbanden:
RA2071 - rood - zacht
RA2064 - geel - medium
RA2072 - blauw - hard

Naast deze banden bestaat er ook nog een 'standaard' compound (RA2080 en RA2081). Ik vermoed gezien de omschrijving dat je deze in de doos erbij krijgt, maar wat voor compound is dit ten opzichte van de anderen?

In de manual van de Robitronic site staat echter op pagina 11 (bouwstap 9) dat de voorbanden de blauwe zouden zijn en de achterbanden van het witte compound. Dit komt overeen met de part list op pagina 14 van de manual. In de manual word (voor zover ik kan vinden) geen woord vuil gemaakt aan het 'standaard compound' dus daardoor ben ik wat gaan twijfelen. Heeft iemand enig idee welk compound er in de doos zit?

Gr,
Mike

gefeliciteerd burp :D!
jammer dat je net je spektrum zender hebt verkocht. anders heb ik nog wel een mooie inclusief micro ontvanger ;).
Veel plezier in ieder geval met de scalpel maar dat moet zeker lukken.

Groeten Ronald

Tata, vandaag weer een nieuwe Scalpel rijder erbij (eigenlijk eerst bouwen :D)
Is-ie nu nog niet gebouwd? Vannacht zei je nog dat je een uurtje ging bouwen. Niets dus... :nooo: ;)

gefeliciteerd burp :D!
jammer dat je net je spektrum zender hebt verkocht. anders heb ik nog wel een mooie inclusief micro ontvanger ;).
Veel plezier in ieder geval met de scalpel maar dat moet zeker lukken.
Burp heeft nu een DX3R, net als meerendeel van het clubje onroad offroaders dat in Heemkerk de bitterballenwintecompetitie rijdt. ;)

Topic was een beetje stil de laatste weken. :? Maar goed.

Vorige week heb ik mijn LRP Fusion 370HT vertimed naar +6° en die loopt nu een stuk sneller. Ook heb ik de spur veranderd naar de grootste maat omdat de vertiming minder vermogen maar wel een hogere eindsnelheid opleverde (logisch :teacher:). Wel hebben diverse rijders bij ons veel problemen met de nieuwe IB1400 en VTEC1400 cellen. 1 op de 4 cellen geeft gewoon na een aantal keer laden (1,4A en -3mV/cell conform specs) problemen. Zelfs al diverse cellen die na de eerste keer laden spontaan ontbranden. Dus zeer ontbetrouwbaar en mijn eerste generatie XRay 1100mAh cellen doen het beter na anderhalf jaar dan de nieuwe generatie 1400's. Maar niet getreurd, er komen twee 850mAh 2S1P LiPó-celletjes aan die ik erin ga knutselen. Dan moeten we toch een heel eind sneller en langer kunnen rijden met hetzelde gewicht. :yes:

Sleurhutje, mischien zou je kunnen kijken naar de Elite 1500's. Ze zijn nog niet bekent in nederland maar in amerika worden ze volop gebruikt.

Sleurhutje, mischien zou je kunnen kijken naar de Elite 1500's. Ze zijn nog niet bekent in nederland maar in amerika worden ze volop gebruikt.
Linkje? Let op hè, er zijn twee soorten LiPo's. Je hebt hi-amp packs die maar 5C of 10C zijn en je niet met een balancer kunt laden (zogenaamde receiver packs) en je hebt packs die je makkelijk met 15C tot 25C kunt ontladen (zogenaamde drive packs). Maar kleine een veel capaciteit met hoge continu ontlaadstroom zijn beperkt tot minimaal 49mm lengte (en 34x17mm dus dat is geen probleem). Dus met 2x 850mAh parallel heb ik 1700mAh aan 25C. Dan moet het wel heel raar lopen wil je dat eruit halen met een Scalpel. ;)

Verder heb ik het door de ervaring met de 1400 NiMH's niet meer zo hoog op met al die "gouden bergen beloftes"-specificaties. Eerst eens zelf in de praktijk zien en dan pas geloven. ;)

Die Elite 1500 heb ik dus besteld bij Bishop. Helaas rust er een vloek op die dingen. Begin oktober besteld en al twee maal een nieuwe zending verstuurd. Nog niets binnen gekregen :(

Hoop nu toch echt dat ze eindelijk eens aan komen. Mooi uit elkaar knutselen en dan twee pakketjes voor de Scalpel van maken.

Ronald, als je een micro ontvanger kwijt wil.... :D

ik heb vorige week een scalpel gekocht en ik zit nog met een paar vragen.
wat is de rijhoogte dat je moet gebr met nieuwe banden
wat voor kleur van veren gebr jullie op de wagen
mvg

Back