robitronic scalpel

ErikJan tnx a lot!

Intussen heb ik de auto gisteren gekregen. Direct alles tot het laatste onderdeeltje uit elkaar, een duizend stukjes Scalpel was het gisteravond, om het vervolgens met de door mij gewenste precisie vanavond weer opnieuw vanaf de grond op te bouwen. Ook handig om precies te weten hoe elk onderdeel werkt. Uiteraard heb ik de bouwbeschrijving en ook het boekje met bouwtips goed bekeken, voordat ik elk onderdeeltje erop heb geschroefd. Ik vind het een erg leuk autootje ... om te zien alleen al ...

Scalpel_Richard.jpg

Nu alleen de Spectrum ontvanger nog ... hopelijk past ie er ook zo mooi bij in ... hieronder de Scalpel tweeling naast elkaar ...

Scalpel_Twins.jpg

Yesss ... na een drukke periode met saaie vergaderingen enzo, weer tijd gevonden om de Scalpel af te bouwen. Intussen de soldeerlipjes en de stekkers gescoord en 4 stuks van het ontbrekende 7x4x2.5mm lagertje in de achteras mogen ontvangen.

Het geheel ziet er nu als volgt uit.

Scalpelchassis.jpg

Tja nu ziet zo'n relatief kleine Spektrum ontvanger er wel groot uit, maar gelukkig past ie alvast. Binnenkort maar eens rondkijken voor een mini Spektrum ontvanger. Ik heb er zoeven samen met mijn zoontje heel even mee in de woonkamer gereden, en alhoewel we redelijk veel ruimte hebben is 1 ding alvast duidelijk: Het is geen ding om een beetje in je woonkamer mee te rijden. Reden: Het ding is, ik denk met name door zijn direct drive, echt ongelofelijk snel!

Ik vind het een woest autootje. Dat wordt crossen op het indoorcircuitje.

Scalpelbody.jpg

Wie rijdt er nog meer met een Scalpel? Ik ben met name erg geinteresseerd met welke overbrengingen jullie rijden. Er zijn met alle standaard meegeleverde tandwielen nogal veel overbrengingen mogelijk. Welke tandwielen hebben jullie erop geschroefd?

Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers; ik heb een splinternieuwe scalpel te koop. Ik heb hem alleen gebouwd en heeft nog geen meter gereden. Ik doe er een extra 300 motortje bij, een extra setje gele (soft) bandjes, een Robitronic Micro regelaar, Hitec HS81 servo en 2 (ongesoldeerde) accupacks (1 1500 en 1 1400 mah) erbij. Vraagprijs is 200 euro. Uiteraard zit ook de originele doos en handleiding erbij. Foto's kan ik op verzoek sturen. Ik zet hem vanavond of morgen wel in het te koop deel. Of pb me.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mij dat ie iedereen bedoelt die maar hard wil gaan.

Met een beetje knutselen ook wel 2x een 7,4Volt lipo in te krijgen die in Serie voor een leuke snelheid kunnen zorgen :)

Hallo,

Hier in Klazienaveen rijden we ook met 2 scalpels, ze waren al een paar maanden geleden aangeschaft maar omdat ons winterseizoen nog niet was begonnen hebben we hem afgelopen week pas goed kunnen testen bij ons op't circuit en ik moet zeggen dat ik hem super vind rijden! Het is een beetje zoeken naar de juiste grip maar hij doet het nu goed.

Ik ben direct ff gaan kijken welke onderdelen ik er nog bij wil hebben, hebben jullie nog ideeen buiten:

- Het nieuwe 6 cellen chassis
- De nieuwe type kap
- Alle type veertjes om aan de afstelling te werken
- Alle type bandjes om te kijken wat het beste gaat bij ons op't circuit?
- De aluminium fusess (stuurblokken)
- en tape (zo'n 50 meter rol) om de accu mee te plakken wat nodig is bij het 6 cel chassis.

Dan nog een vraag: Denken jullie of weten jullie als de standaard motor heel blijft op 6 cellen? of zal ik dan toch mijn brushless zet uit mijn M18 moeten halen en deze in de Scalpel plaatsen? Of misschien een 300 motor van Graupner erin? Gaat dat passen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hou jullie zekers op de hoogte van onze Scalpel ervaringen en wie het nu gaan winnen, de M18's (Pro en standaard) of de Scalpel.

Groetjes,

Martin Ottens

De standaard motor blijft volgens mij wel heel met 6 cellen. Bij PK reden een aantal met 6 cellen met de standaard motor en dit ging goed. Maar vond het niet echt snel gaan. Mijn M18 met ook 6 cellen was net zo snel terwijl de scalpel toch behoorlijk wat lichter is qua gewicht. Dus dat zou harder moeten kunnen.

Maar ik denk dat je beter een Speed 300 6V van graupner kan plaatsen. Deze is volgens mij een stuk sneller als de standaard scalpel motor. Weet ik nog niet zeker moet dit zelf nog is proberen met de scalpel van me collega. In mijn M18 blijft de graupner heel op 6 cellen dus dat zal bij de scalpel dan ook heel moeten blijven door het lagere gewicht van de auto.

Wat betreft de tuning van de scalpel. Zou ik denk ik geen aluminium stuurblokken aanschaffen. Denk dat deze namelijk erg snel krom zijn. Me collega heeft zelf aardig last dat de plastic stuurblokken breken bij een crash. Als je dan alu versies hebt zijn ze denk ik snel krom.

Wat ik wel zou nemen is de scalpel optie servosaver en eventueel de aluminium servosteuntjes. Wil je toch de alu stuurblokken dan zou ik zeker de servosaver erbij nemen.

Wat betreft de alu servosteuntjes. Bij me collega merkte ik dat de turnbuckles de standaard servosteuntjes raakte tijdens het sturen (Met een Futaba servo). Hij heeft nu de alu steuntjes erop zitten en heeft er nu geen last meer van. Heb je hier geen last van met de standaard steuntjes dan zijn ze niet zo nodig.

Laatst bewerkt:
Dankje Pasqual voor de reactie.

Goed idee van die steuntjes ik zal het eens bekijken als hij bij mij aanloopt. Ik was vergeten de servo saver op het lijstje te zetten maar die komt er zekers op! Heb in de M18 ook 2 servo's verknald voor de saver erop zat.

Graupner motor 300 heb ik ook nog wel liggen, ga eens kijken als die er goed in past en klopt dat is een snelle motor (de 6V versie). Op onze kleine baan (op 10 x 6 meter met 90 tot 110 cm baanbreedte) merk je niet veel snelheidsverschil tussen een graupner 300 en een brushless set 6800 met 6 cellen. Die extra snelheid kunnen we bij ons toch niet kwijt, heb zelf wel brushless in de M18 maar dat is meer om het onderhoudsverhaal. Bij PK merkten we wel degelijk verschil op die lange baan!

Hoe zit het eigenlijk met de LRP Micro Modified motor die hierboven in het topic genoemd wordt. Kost ongeveer 4 x zoveel als een graupner 300 6V. Is deze sneller dan de graupner? en hoe zit het met het onderhoud en levensduur van de LRP in vergelijking met de Graupner?

Dat was het wel weer zo'n beetje, ik houd jullie op de hoogte en zal binnenkort ook wel wat foto's en miss stukje film plaatsen.

Groetjes,

Martin Ottens

Hoe zit het eigenlijk met de LRP Micro Modified motor die hierboven in het topic genoemd wordt. Kost ongeveer 4 x zoveel als een graupner 300 6V. Is deze sneller dan de graupner? en hoe zit het met het onderhoud en levensduur van de LRP in vergelijking met de Graupner?
Ik rij regelmatig met de LRP Fusion 370 High Torque in een TamTech GT-01 in Heemskerk bij RC Speedworld. Maar... Ik ben beginnend elektro-rijder dus toptijden maak ik nog niet. Met de standaard TamTech motor kun je beter een hobby erbij zoeken op het rechte stuk (+/- 14 sec/rondje). :lol: De SportsTuned is leuk maar na twee maanden heb ik het daarme ook wel gehad en kun je ook vol gas rondjes blijven rijden (+/- 10.2 sec/rondje). De XRay 370 loopt iets sneller dan de SportsTuned van Tamiya (+/- 10.0 sec/rondje) en de LRP Fusion 370HT loopt veeeel sneller met een kleiner pinion (+/- 9.6 sec/rondje 12T i.p.v. 16T). En als er ervaren gasten mee rijden dan rijden ze rondjes 9.0. Ter vergelijking rijden ze met een HB Cyclone/S400 o.i.d. rondjes 8.5 (19 turns) en met de 1:12's rondjes 6.8.

Als de High Torque niet voldoende is, is dezelfde motor ook als High Speed verkrijgbaar. Die loopt nog sneller maar is iets minder krachtig. Voor technische baantjes met veel bochten is dan een HT denk ik beter. De LRP is rebuildable dus je kunt hem helemaal uit elkaar halen, schoonmaken, eventueel de rotor afdraaien, koolborstels vervangen en hij is ook nog te ver-timen (0 tot 8 graden).

Als de High Torque niet voldoende is, is dezelfde motor ook als High Speed verkrijgbaar. Die loopt nog sneller maar is iets minder krachtig. Voor technische baantjes met veel bochten is dan een HT denk ik beter. De LRP is rebuildable dus je kunt hem helemaal uit elkaar halen, schoonmaken, eventueel de rotor afdraaien, koolborstels vervangen en hij is ook nog te ver-timen (0 tot 8 graden).

Oke, dat is duidelijk, hij is dus snel maar hoe zit het met dat afdraaien en borstels vervangen? is er een soort richtlijn hoe vaak of na hoeveel rijtijd dit moet?

En misschien nog belangrijker voor in een Scalpel, is de motor net zo groot als een standaard scalpel motor of een graupner 300? Want er is maar weinig extra ruimte in de Scalpel voor een grotere motor?

En ik neem aan dat de LRP Modified motor gewoon op 6 cellen rijdt?

Groetjes,

Martin Ottens

geachte lezers,

ik heb ook een scalpel op komst en ben daarom nog verder aan het orrienteren wat de mogelijkheden zijn maar heb nu al een paar vraagjes:
- wat is de size motor? zoals past de graupner 330 en de 300 er nu wel of niet in?
- Heb ik bij het 6 cellen chassis ook een andere body nodig of past de scalpel body er nog steeds op?
- welke hop-ups zijn aan te raden en mogelijk? ik kan maar erg weinig spare's of hop-ups vinden op eht net...

alvast bedankt.

Oke, dat is duidelijk, hij is dus snel maar hoe zit het met dat afdraaien en borstels vervangen? is er een soort richtlijn hoe vaak of na hoeveel rijtijd dit moet?

En misschien nog belangrijker voor in een Scalpel, is de motor net zo groot als een standaard scalpel motor of een graupner 300? Want er is maar weinig extra ruimte in de Scalpel voor een grotere motor?

En ik neem aan dat de LRP Modified motor gewoon op 6 cellen rijdt?
Ja, de LRP is exact even groot als de standaard 300-size motortjes. Afdraaien hangt af van vele factoren. De ene 1:10 wedstrijdrijder doet het na/voor elke wedstrijd en andere om de x-aantal wedstrijden of uren. Ik weet niet of het kleine ankertje of een standaard draaibankje voor ankertjes past.

Ik heb de Scalpel gezien (maar twijfel nog enigszins omdat ik al zo'n enorme verzamelijng rijdend spul heb :?) en weet dat er niet veel meer dan een standaard maat in past. Alternatief een 300-size brushless van Mamba of LRP.

Ik rij inderdaad 6 cellen. Of de LRP Fusion 370 HT ook goed zijn werk doet met 4 cellen durf ik niet zo te zeggen. Maar in Heemskerk bij RC Speedworld gaan een aantal mensen binnenkort ook met de Scalpel rijden en één daarvan zeker met de LRP Fusion 370...

@Bono, www.rc-connect.nl Hier staan alle onderdelen en hopups netjes op de site. en de standaard kap past er gewoon op.

http://www.robitronic.eu en op deze site kun je sowiezo alles vinden, ook bij: "Nieuws" de nieuwe kap en het 6 cellen chassis.

@De rest, haha:

Heb vandaag voor de prijs van 2 scalpels aan reserve onderdelen, hopups, veertjes en dergelijke besteld. Ook de Micro Modified (high speed) motor van LRP, het 6 cellen Chassis en de Nieuwe body. Oftewel, genoeg!

Komende donderdag begint ons indoorseizoen en zullen we eens kijken hoe de scalpel het overleefd tussen de M18's.

Groetjes,

Martin Ottens

nadeel is bij mijn weten alleen dat al die mooi opgesomde hopups nog (steeds) niet te krijgen zijn... :-(

nadeel is bij mijn weten alleen dat al die mooi opgesomde hopups nog (steeds) niet te krijgen zijn... :-(
Daar is de laatste tijd veel over geklaagd door de winkeliers. Ook dat er aanbiedingen bij winkeliers via het buitenland kwamen die goedkoper waren dan via de Nederlandse importeur/distributeur. Het dealernetwerk is nu anders opgezet en de onderdelenstroom zou naar zeggen binnen enkele weken op gang moeten komen (gerucht van vorige week ;)).

Daar is de laatste tijd veel over geklaagd door de winkeliers. Ook dat er aanbiedingen bij winkeliers via het buitenland kwamen die goedkoper waren dan via de Nederlandse importeur/distributeur. Het dealernetwerk is nu anders opgezet en de onderdelenstroom zou naar zeggen binnen enkele weken op gang moeten komen (gerucht van vorige week ;)).

Tja, is niet de eerste keer dat het buitenland goedkoper is. Je kan bijvoorbeeld een Serpent S400 voor 399 dollar kopen in Hong Kong. Dat komt neer op 273 Euro. Tel er nog wat verzendkosten bij op en je zit op 300 euro. Te gek voor woorden toch voor een auto die in NL gemaakt is!!
Ben benieuwd naar de onderdelenstroom van Robitronic. Volgens mij zijn ze in andere landen ook niet goed verkrijgbaar. Ik heb er wel eens tevergeefs naar gezocht voor mijn ex-scalpel. (die gaat nu naar Bono).

Bij The border en volgens mij ook bij Racing Paradise is toch goed aan onderdelen te komen. Sinds kort ook de aluminium tuning onderdelen die bij The border ook gewoon te krijgen zijn.

Laatst wat besteld voor me collega en alle tunings onderdelen zaten er ook bij.

Maar heeft idd wel lang geduurt voor ze ook daadwerkelijk te krijgen waren.

Heb de onderdelen vandaag via KME Racing in Eelde besteld (Bram Korma) bij RC-Connect (de importeur) en alles wat we besteld hadden was op voorraad behalve het 6 cellen chassis, die komt deze week.

Morgen komt alles binnen bij KME Racing (behalve dus het 6 cellen chassis) en morgen avond kan ik weer verder met knutselen.

Het 6 cellen chassis is ook afgestuurd naar RC-Connect hebben ze mij verteld en komt deze week binnen en word dan zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk nog deze week, verstuurd.

In het buitenland bestellen kan altijd goedkoper uitpakken, maar ik heb zelf niet zo'n zin in die onzekerheid en wachten op je onderdelen. Als je een goede band opbouwt met je dealer kun je ook een redelijke korting krijgen en is het verschil vaak al niet zo groot meer.

Daarbij komt dat wij iedere donderdag avond op onze indoorbaan rijden tijdens het winterseizoen en als je dan een paar weken op onderdelen moet wachten mis je zo weer een paar wedstrijden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Martin Ottens

Back